نسبت به نماز جمعه بی‌تفاوت نباشيم
کد خبر: 3829199
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷

نسبت به نماز جمعه بی‌تفاوت نباشيم

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با بیان اینکه نباید نسبت به نماز جمعه بی‌تفاوت شد، تأكید كرد كه باید احکام نماز جمعه تبیین شود.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس بعدازظهر امروز، 31 تیرماه در همایش مسئولان ستاد اقامه نماز این استان به ویژگی‌های نماز جمعه اشاره كرد و گفت: اکنون ویژگی نماز جمعه‌هایی که می‌خوانیم این است که این نماز به نیابت از حضرت صدا می‌زنیم، یعنی ولایت‌فقیه ولایت نائب امام زمان(عج) است، رئیس اهل ولایت نائب امام زمان(عج) است، این است که نصب از ناحیه رهبری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ندا را باید به شکل مناسبی طراحی کرد، گفت: واقعیت این است که در ترکیب نماز جمعه و تعداد حاضران در نماز جمعه یک پیام‌هایی است که آیا این مجموعه‌ای که اکنون راه‌اندازی شده همان‌که حضرت می‌خواهد است.

آیت‌الله دژكام بیان كرد: یکی از مسائلی که در باب نماز جمعه وجود دارد این است که نماز جمعه برای مردها واجب و برای بانوان نیز مقبول است اما به‌اندازه مرد‌ها تأکید نشده است، برخی مواقع جمعیت بانوان بیشتر است و این نشان می‌دهند که یک جایی از کار مشکل دارد.

امام‌ جمعه شیراز گفت: بررسی‌ها در شهرستان جهرم که حضور مردم‌ها دو برابر زن‌ها بود نشان داد که نماز جمعه در جهرم سابقه‌ای 100 ساله دارد که بنیان‌گذار آن آیت‌الله نجفی لاری بوده است و تبیین بر این اساس صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: تلاش باید بر این باشد که بر اساس‌های صحیح نماز جمعه را بنیان‌گذاری کنید، شما منادی هستید، این منادی اگر کار را به‌طور صحیح انجام دهد تا 200 سال دیگر اساس همان است.

آیت‌الله دژكام با بیان اینکه نباید نسبت به نماز جمعه بی‌تفاوت شد، ادامه داد: باید احکام نماز جمعه تبیین شود، اگر فعالیت‌ها را به‌خوبی انجام دهیم نماز جمعه در جایی قرار می‌گیرد که نقش خود را به‌عنوان نهاد اجتماعی اسلامی می‌تواند ایفا کند.

وی اظهار كرد: اقامه نماز در همه مساجد ویژگی دینی است، در لندن گزارشی وجود دارد که سالیانه چندین کلیسا تعطیل اما چندین مسجد احیا می‌شود و این زنده‌بودن دین در نماز جمعه باید انعکاس پیدا کند.

امام‌جمعه شیراز گفت: گروه‌های فضای مجازی را که دنبال می‌کنیم احساس این است که نوع مطالب مطرح نمی‌شود، مسئله فقهی در گروه‌ها کم بحث می‌شود، محور فعالیت‌ها باید احکام الهی باشد.

آیت‌الله دژكام در ادامه با یادآوری اینکه این جلسه باید جلسه هم‌اندیشی باشد، گفت: در جامعه‌پردازی که در بیانیه گام دوم انقلاب بیان می‌کنیم باید به این فکر باشیم که گعده‌ها و جلسات به‌صورت گفت‌وگوی طرفینی و هم‌فکری برگزار شود.

وی با بیان اینکه در سخنرانی ممکن است که مخاطبان حرف‌هایی داشته باشند، افزود: در بعضی از جاها سخنرانی لازم است اما درجاهای دیگری هم گفت‌وگو، مشاوره و هم‌فکری باید مدنظر جلسه باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس گفت: دورهم جمع شدن مؤثر و بسیار مطلوب است و امیدواریم که این جلساتی که به‌صورت سنتی باکار کرد های خوب در جامعه داشته‌ایم فراموش نشود.

وی یادآور شد: برگزاری جلسه ستادها برای این است که سنت‌های دینی خود را تقویت کنیم و هرروز بتوانیم نتایج خوبی بگیریم، حجت‌الاسلام ملک مکان برای تولید محتوای خبر رسانه‌ها فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند اما باید تقویت شود، چراکه حضور در رسانه‌ها معنادار نیست، حضور در رسانه‌ها حالت کلیشه‌ای دارد، مشاهده نماز جمعه در همه شهرها مانند یکدیگر بوده و این نیز به این دلیل است که تبحر در خبررسانی نداریم.

امام‌جمعه شیراز با تأکید بر اینکه تنوع در اخبار نمی‌بینم، گفت: غرض این است که با خطبه‌خوانی به نیازهای دینی فکری و معنوی مردم پاسخ داده باشد، معمولاً از نقل خطبه نخست نماز جمعه هیچ‌چیزی در خبر گفته نمی‌شود، درحالی‌که تا خطبه اول گفته نشود خطبه دوم مشخص نمی‌شود، برخی خیال می‌کنند همین است هرچه رسانه می‌خواهد کمک کند خراب می‌کند.

آیت‌الله دژكام اظهار كرد: افرادی که تهیه‌کننده بخش رسانه هستند باید بیاییند تا کلاس برای آنان بگذاریم و دوره ببینند، در سال گذشته دوره رسانه و خبر را که داشتیم امسال نیز باید دوره تکمیلی را بگذاریم و نسبت به این موضوع کار کنیم.

وی جذب به نماز جمعه را مورد توجه قرارداد و بیان کرد: منادی نماز جمعه در رأس وجود امام زمان(عج) است، اگر در فقه دقت کرده باشید فرموده‌اند هنگامی‌که حضرت می‌آیند نماز جمعه واجب تعیینی می‌شود، فردی ندای امام زمان(عج) را نمی‌تواند بدون پاسخ بگذارد.
انتهای پیام

captcha