نشست سبک زندگی اسلامی در دهلی نو
کد خبر: 3829307
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
با حضور ایرانیان برگزار شد؛

نشست سبک زندگی اسلامی در دهلی نو

گروه بین‌الملل ـ سی‌ودومین نشست دینی با موضوع سبک زندگی اسلامی ویژه ایرانیان مقیم دهلی نو با سخنرانی نماینده ولی فقیه در هندوستان در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو برگزار شد.

به گزارش ايكنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ سی ودومین نشست دینی با موضوع سبک زندگی اسلامی ویژه ایرانیان مقیم دهلی نو با حضور مسئولان و کارکنان نهادها و خانواده‌ها برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در هندوستان، سخنان خود را با روایاتی از کتاب مفاتیح الحیات (کلیدهای زندگی) آیت‌الله عبدالله جوادی آملی آغاز کرد و گفت: در زمینه سبک زندگی اسلامی یک مبانی وجود دارد که ابتدا آن مبانی باید حل بشود. اولاً زندگی ما مسلمانان علاوه بر عادت و رسوم، شکل تقلیدی پیدا کرده است. نحوه تعامل زن و شوهر و پدر و مادر و فرزندان و در مجموع زندگی، جایگاه هنر در زندگی و غیره همه جا این مشکل وجود دارد.

وی افزود: سؤالی مطرح می شود که اصولاً سبک زندگی اسلامی یعنی چه؟ مگر سبک زندگی بر مبنای علم و دانش نیست، پس اینجا نقش دین چیست. سبک زندگی باید براساس دانش و علم باشد و امروزه علم پیشرفت کرده است، زندگی متغیر شده و چه نیازی است که ما از دین برای سبک زندگی پیام بگیریم. پاسخ این است که میان علم و دین تضاد نیست، این دو مکمل یکدیگرند. رابطه بین علم و دین چیست. علم به منزله چراغ و دین به منزله راهنماست.

وی گفت: امروزه بدترین جنایت‌ها، جنگ‌ها و ظلم‌ها با ابزار علمی دارد تحقق پیدا می‌کند، یعنی علم به تنهایی نمی‌تواند سعادت بیاورد و این نتیجه فاصله‌ گرفتن از دین است.

وی در ادامه با تأکید بر این نکته که ارزش‌های انسانی و ارزش‌های الهی و اخلاقی ثابت است و با تغییر ابزارها تغییری در آنها به وجود نمی‌آید، گفت: یکی از مناسک دینی، حج است که سفری روحانی است. این سفر آثار سیاسی دارد و با دو و نیم میلیون انسان از کشورهای مختلف و زبان‌ها و نژادهای مختلف ارتباط  معنوی و سیاسی پیدا می‌کند.

وی در پایان روایتی از حضرت علی (ع) را نقل کرد که فرموده‌اند: اگر بخواهید عقل و دین رفیق را بسنجید، در شش جا می‌توانید امتحانش کنید 1ـ  در معاشرت 2ـ در داد و ستد و معامله  3ـ دستیابی به یک مقام و پست، وقتی انسان به پست و مقام می‌رسد آیا ایمانش باقی است یا نه 4ـ برکناری از مقام، آنجا معلوم می‌شود که این انسان چقدر دیندار است. 5ـ ثروت، ثروت یک امتحان است که انسان خودش را نشان می‌دهد، وقتی انسان فقیر است خیلی دیندار و نمازخوان است ولی وقتی به ثروتی رسید از دین فاصله گرفت. 6 ـ تهیدستی و فقر. در این شش موقعیت انسان خودش را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

captcha