پیشکسوتان قرآنی چهارمحال و بختیاری تجلیل می‌شوند
کد خبر: 3829348
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱

پیشکسوتان قرآنی چهارمحال و بختیاری تجلیل می‌شوند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت استان چهارمحال و بختیاری گفت: این اتحادیه بنا دارد در آینده نزدیک، با همکاری مجمع خیران استان، در مراسمی از پیشکسوتان قرآنی تجلیل کند.

حیدرقلی صدقی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: این اتحادیه به تازگی ثبت رسمی شده و در راستای اعتلای جایگاه قرآن در جامعه و آموزش و نشر این کتاب الهی با تمام قوا تلاش می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت نهادهای قرآنی متعدد در استان، گفت: این اتحادیه تلاش می‌کند با نهادها، مجامع و مراکز قرآنی استان تعامل مثبت داشته باشد و با هم‌افزایی، جهت تبلیغ فرهنگ قرآن در جامعه نقش مؤثری ایفا کند.

عضو هیئت مدیره مجمع خیرین استان تأکید کرد: اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن وعترت بنا دارد در آینده نزدیک، با همکاری مجمع خیرین استان و با هدف بزرگداشت مقام فعالان قرآنی، در مراسمی از پیشکسوتان قرآنی استان تجلیل کند.

اختصاص اعتبار 185 میلیون تومانی به مؤسسات قرآنی استان

صدقی با اشاره به فعالیت‌های شاخص اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در ماه‌های اخیر، بیان کرد: مهم‌ترین فعالیت این اتحادیه در سال گذشته و جاری جذب اعتبار از محل اعتبارات قرآنی اداره تبلیغات استان است که در همین خصوص، سال گذشته 200 میلیون تومان و در سال جاری 185 میلیون تومان اعتبار به این اتحادیه اختصاص یافت.

وی با بیان این نکته که مبلغ مذکور به‌صورت عادلانه میان مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی سراسر استان توزیع می‌شود، گفت: در هفته‌های اخیر سلسله جلساتی در شهرستان‌های ده‌گانه استان تشکیل شد و این اعتبارات با در نظر گرفتن طرح‌ها و برنامه‌های مراکز قرآنی هر شهرستان، به آن‌ها تخصیص یافت.

صدقی در خصوص برنامه‌های مهم مراکز قرآنی استان که تحت حمایت مالی این اتحادیه هستند، تصریح کرد: برنامه‌هایی نظیر برگزاری دوره‌های آموزش عمومی اعم از روخوانی، روان‌خوانی، حفظ حداقل 3 جزء قرآن کریم، ترجمه، مفاهیم، کارگاه آشنایی با سبک زندگی، برگزاری محافل قرآنی و ... تحت پوشش این اتحادیه قرار گرفته است.

آمار مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی استان

وی با اشاره به آمار مؤسسات و خانه‌های قرآن استان، یادآوری کرد: 38 مؤسسه تحت پوشش تبلیغات اسلامی در استان وجود دارد که از این تعداد، 4 مؤسسه، به دلیل مسائل مالی، طی دو سال گذشته از فعالیت خود کاسته‌اند و رایزنی‌هایی با مسئولان این مؤسسات جهت بازگشت به عرصه فعالیت قرآنی انجام شده است.

صدقی در خصوص آمار این مؤسسات به تفکیک هر شهرستان، گفت: شهرکرد 16، بروجن و لردگان هر کدام 5، سامان 4، فارسان و کیار هر کدام 3 و کوهرنگ و اردل هر کدام یک مؤسسه در حال فعالیت دارند، ضمن اینکه تاکنون در شهرستان بن هیچ مؤسسه قرآنی به ثبت نرسیده است.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت استان ادامه داد: 20 مؤسسه قرآنی استان نیز تحت پوشش اداره ارشاد اسلامی و یک مؤسسه تحت پوشش اداره ورزش و جوانان استان قرار دارند، ضمن اینکه نهادهایی نظیر اوقاف اسلامی که در بقاع متبرکه دوره‌های آموزش قرآن را ارائه می‌دهند، نیز کمابیش فعال هستند.

صدقی به آمار خانه‌های قرآنی شهری و روستایی استان نیز اشاره کرد و گفت: در مجموع 141 خانه قرآن تحت پوشش تبلیغات اسلامی در 10 شهرستان مشغول فعالیت هستند که تعداد خانه‌های قرآن به تفکیک هر شهرستان بدین شرح است: شهرکرد 32، بروجن 19، اردل 18، فارسان 16، لردگان 15، خانمیرزا 10، کوهرنگ و کیار هر کدام 9، سامان 8 و بن 5 خانه قرآن دارند و 37 مرکز نیز در حالت غیر فعال یا نیمه فعال قرار دارند و دعوت به کار مجدد شده‌اند.

مهم‌ترین برنامه‌های اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت استان

وی با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های اتحادیه در سال جاری، بیان کرد: پی‌گیری برای دریافت اعتبارات قرآنی تخصیص یافته از سوی تبلیغات اسلامی استان و توزیع آن، برنامه‌ریزی برای تجلیل شایسته از پیشکسوتان، پی‌گیری و رایزنی برای جذب اعتبار از دارالقرآن کشور و نیز تلاش برای نامه‌نگاری و جذب اعتبار از اتحادیه مدغم مرکزی از مهم‌ترین برنامه‌های اتحادیه در سال جاری است.

صدقی با اشاره به ادغام فعالیت مؤسسات و تشکل‌های قرآنی در استان، تأکید کرد: خوشبختانه این ادغام در فضایی دوستانه و عاری از اختلاف انجام شد و اتحادیه مدغم تلاش می‌کند با نهادهایی که می‌توانند اتحادیه را در خدمت‌رسانی بهتر یاری کنند، تعامل و همکاری داشته باشد.

وی در همین خصوص افزود: نهادهایی مانند سپاه، نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها، کمیته امداد، بنیاد شهید و ... فعالیت‌های قرآنی خود را در تعامل و همفکری با اتحادیه انجام می‌‌دهند، به‌عنوان نمونه، امر آموزش قرآن سپاه استان به مؤسسه الرحمن شهرکرد واگذار شده است.

صدقی با اشاره به تعدد نهادهایی که خدمات قرآنی ارائه می‌دهند، بیان کرد: علی‌رغم تعدد نهادها، فعالیت و حرکت مؤثری مشاهده نمی‌شود که انتظار می‌رود این نهادها پویاتر و فعال‌تر باشند و به‌ویژه در زمینه جذب اعتبارات و سوق دادن بودجه به سمت فعالیت‌های قرآنی تلاش کنند.

مکان مناسب؛ مشکل عمده مراکز قرآنی استان

وی مشکل اکثر مؤسسات و خانه‌های قرآنی استان را نداشتن مکان مناسب اعلام کرد و افزود: بسیاری از این مراکز امکان فعالیت در مساجد و حسینیه‌ها ندارند و اختصاص مکان مناسب و در خور شأن فعالیت‌های قرآنی به‌ویژه برای بانوان دغدغه اصلی این فعالان قرآنی است.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت استان در پایان گفت: از مسئولان دولتی انتظار می‌رود که جهت رهایی قرآن از مهجوریت بیشتر تلاش کنند؛ چرا که مراکز مردم‌نهاد به تنهایی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و قطعاً همکاری نهادهایی مانند اداره ارشاد اسلامی، نهاد نمایندگی ولی فقیه، اداره اوقاف و .. جهت اعتلای فرهنگ قرآنی در جامعه اسلامی مؤثر خواهد بود.

انتهای پیام

captcha