چاپ قرآن از کاغذ دولتی تا فروش آزاد/ جولان سودجویان در نبود نظارت
کد خبر: 3829491
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
نهضت ارزان‌سازی قرآن؛ راهکار‌ها و موانع/۱۰

چاپ قرآن از کاغذ دولتی تا فروش آزاد/ جولان سودجویان در نبود نظارت

گروه ادب ــ مشاور رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: وزارت ارشاد نظارتی بر توزیع کاغذ دولتی ندارد و این نبود نظارت فساد ایجاد می‌کند.

چاپ قرآن از کاغذ دولتی تا فروش آزاد/ جولان سودجویان در نبود نظارتاحمد حاجی‌شریف، کارشناس چاپ قرآن و مشاور رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره کاهش آمار چاپ قرآن در کشور گفت: دلیل عمده این مسئله گرانی کاغذ است و در این راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه‌های اخیر کاغذ به قیمت ارز دولتی را در اختیار ناشران اعم از ناشران قرآنی و ... قرار داده که اقدام خوبی است، اما نظارت بر توزیع این کاغذ‌ها وجود ندارد.

وی افزود: ناشر یا سازمانی هزار بند کاغذ از وزارت ارشاد دریافت می‌کند، اما هیچ نظارتی بر چگونگی مصرف آن وجود ندارد. برای مثال ناشری که می‌تواند با این میزان کاغذ ۲۰ هزار جلد قرآن چاپ کند اعلام وصول نمی‌شود و نظارتی نیست که با قیمت کاغذ دولتی وارد بازار نشر می‌شود یا به قیمت کاغذ آزاد و نبود نظارت سبب ایجاد فساد می‌شود.

حاجی‌شریف ادامه داد: برای مناطق محروم نیاز به قرآن بود و از ناشری که کاغذ دولتی دریافت و قرآن چاپ کرده بود قرآن خواستیم که هر جلد را ۲۲ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده بود، در حالی که با کاغذ دولتی قیمت تمام‌شده هر جلد قرآن ۱۰ هزار تومان می‌شود. البته کاغذ‌هایی هم وجود دارد که بند‌های آن دست‌نخورده در بازار آزاد به فروش می‌رود. در حال حاضر قرآن‌هایی که با کاغذ دولتی چاپ می‌شود، نباید بیش از ۱۴ هزار تومان در بازار نشر فروخته شود.

وی درباره چاپ قرآن در سازمان دارالقرآن الکریم نیز بیان کرد: سازمان دارالقرآن هنوز قرآنی چاپ نکرده، اما با توجه به دریافت ۵۰۰ بند کاغذ از وزارت ارشاد و انعقاد قراردادی، تعدادی کتاب و قرآن چاپ خواهد کرد و این قرآن‌ها تا اواخر ماه جاری آماده عرضه خواهند بود و در این راستا می‌توانید قیمت آن را از فروشگاه سازمان رصد کنید.

حاجی‌شریف در ادامه با تأکید بر حمایت از خوشنویسان و کاتبان قرآن و تأثیر آن در ارزان‌سازی ادامه داد: در حال حاضر سازمان دارالقرآن بودجه‌ای ندارد و در سال گذشته با حمایت مرکز طبع و نشر قرآن دو قرآن با خط مرتضی رهنما و محمدعلی قربانی چاپ شد. البته خط مهدی توتونچی نیز به همت سازمان دارالقرآن زیر چاپ است که قرآن ویژه‌ای به شمار می‌آید و هر حزب در دو صفحه جای گرفته و برای مساجد کاربرد دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه با کاهش چاپ قرآن بدون شک با کمبود مواجه خواهیم بود، اظهار کرد: با اجرای طرح «تلاوت نور» در مساجد که به صورت فعال اجرا می‌شود، قرآن‌های بسیاری مورد نیاز است و اغلب قرآن‌های مساجد صحافی مناسبی ندارند و باید تعویض و یا مرمت شوند. در همین راستا طی هفته گذشته از بین ۱۰ هزار جلد قرآن مساجد که وضعیت مناسبی نداشتند و قرار بود خمیر شوند، ۴۰۰ قرآن را که فقط نیاز به صحافی داشتند استخراج کردیم و بقیه خمیر خواهند شد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برآوردی از میزان نیاز به قرآن در کشورمان وجود دارد یا خیر، گفت: برآوردی نداریم، اما حداقل ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار ازدواج در سال انجام می‌شود که هر یک از آن‌ها نیاز به یک جلد قرآن دارند.

این کارشناس چاپ و نظارت بر قرآن درباره چاپ بدون مجوز قرآن نیز بیان کرد: در حال حاضر قرآن بدون مجوز در کشور چاپ می‌شود، اما کسی نیست که رسیدگی کند و با توجه به گرانی کاغذ، برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد که بخواهند آن را با کاغذ آزاد چاپ کنند و به نوعی عرصه برای آن‌ها تنگ می‌شود.

حاجی‌شریف مهمترین مشکل در بازار نشر را نظارت دانست و یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نظارت‌های خود را تقویت کند و هر ناشر یا سازمانی که کتاب یا قرآن چاپ می‌کند بر تعداد کتاب‌های چاپ‌شده، محل چاپ و ... نظارت کند. البته تعداد چاپخانه‌ها چندان زیاد نیست که از این کار عاجز باشد.

انتهای پیام

captcha