ایجاد مدارس طبیعت غیرقانونی است
کد خبر: 3829558
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹
معاون وزیر آموزش و پرورش:

ایجاد مدارس طبیعت غیرقانونی است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ایجاد مدارس طبیعت امری غیر قانونی است زیرا اهداف این مدارس با دین اسلام سازگار نیست.

به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: رضوان حکیم‌زاده ظهر سه شنبه در نشست شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش و مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌های و مناطق استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: نرخ پوشش تحصیلی ۹۹.۱۲ درصد در مقطع ابتدایی در استان با وجود نقاط صعب‌العبور بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه نرخ جذب واقعی کلاس اولی‌ها در استان بالاتر از نرم کشوری است، ادامه داد: نرخ پوشش پیش دبستانی در استان نیز ۹۲.۷ درصد بوده و این در حالی است که نرخ کشور ۷۴ است.

حکیم‌زاده گفت: نگاه مطلوب به موضوع کیفیت و مقوله یادگیری در استان بسیار جدی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه قطعاً مشکلات مالی وجود دارد، تصریح کرد: خوشبختانه در آموزش و پرورش استان با وجود کمبود امکانات، مدیریت مناسب صورت گرفته که دستاوردهای مطلوبی در پی داشته است.

حکیم‌زاده تصریح کرد: وجود امکانات شرایط را بهتر می‌کند اما در شرایط اقتصادی فعلی باید یک تصمیم گرفت تا نتایج مؤثری حاصل شود و قطعاً از این شرایط بحرانی اقتصادی عبور خواهیم کرد.

وی بیان کرد: بایستی آموزش در مقطع ابتدایی بنیادی باشد زیرا بعد از آن دانش‌آموز وارد دوره متوسطه و آموزش عالی و در نهایت جامعه خواهد شد که تغییر این نگاه نیازمند همت همگانی است.

حکیم‌زاده بیان کرد: دوره اول کودکی با مابقی دوره‌ها قابل مقایسه نیست لذا باید در این دوره برای این سرمایه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی مناسب داشت.

وی با تاکید بر اهمیت بالا بودن نرخ پوشش پیش دبستانی در کشور، گفت: در کشورهای کمتر توسعه یافته این نرخ کمتر و حتی در برخی موارد به صفر می‌رسد.

وی اظهار داشت: دانش‌آموز براساس مبانی قرآن کریم یک وجود صاحب کرامت است که باید این مهم را پذیرفت و تمام اقدامات در مدارس در راستای حفظ کرامت دانش‌آموز باشد و از رقابت ایجاد کردن، سرزنش کردن، نادیده گرفتن و تحقیر کردن کرامت انسان پرهیز کرد.

حکیم‌زاده بیان کرد: نباید تنها به شاگرداول‌ها توجه کرد که اگر این گونه باشد چرا مابقی دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند در حالی که تمام دانش‌آموزان می‌توانند و باید موفقیت را تجربه کنند که برچسب زدن به دانش‌آموزان نافی کرامت آنان است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: از برگزاری آزمون‌های رقابتی توسط مؤسسات در مدارس ممانعت شده زیرا حق نداریم با کودکی کودکان تجارت کنیم.

حکیم‌زاده ادامه داد: خانواده‌ها صفت باهوش بودن برای فرزند خود می‌پسندند اما ناآگاهی آنان برای سودجویان بازار فراهم می‌کند و حتی بارها به رسانه ملی گفته‌ایم که کارهای آنان برای برگزاری آزمون‌های رقابتی ضد تربیت و خلاف سیاست سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وی اظهار داشت: تعلیم و تربیت یک اصول و مبانی دارد که باید به آن احترام گذاشت که در همین راستا با برگزاری مسابقات چرتکه و … در مدارس نیز مخالف شده است و این اقدام که در برخی استان‌ها مشاهده شده غیر قانونی است و اجازه نمی‌دهیم که حریم کودکان خدشه دار شود که کاری غیرقانونی است.

حکیم‌زاده بیان کرد: در مدارس برنامه درسی، تکالیف مهارت محوری و مهارت زندگی ایرانی اجرایی می‌شود و می‌توان از بازی و ورزش به عنوان بسترهای مناسب در یادگیری کودکان استفاده کرد.

وی ادامه داد: باید در محیط مدارس خشونت زدایی همه جانبه از ابعاد فیزیکی و غیر فیزیکی تعریف شود تا شاهد تنبیه بدنی و توجه نکردن و نادیده گرفتن دانش‌آموز نباشیم و اگر این مهم صورت گیرد تمام دروس مانند ریاضی و علوم تجربی و … یاد گرفته خواهند شد.

حکیم‌زاده گفت: در مدیریت یکپارچه ایجاد مدارس طبیعت امری غیر قانونی است زیرا اهداف این مدارس با دین اسلام سازگار نیست و در مقطعی کمیسیون آموزش به این امر ورود کرده که آموزش و پرورش نیز مخالفت خود با این مدارس اعلام کرده و اکنون سازمان حفاظت محیط زیست مقصر است.

وی بیان کرد: تعریف مدرسه مشخص است که فرد از دوره پیش دبستانی تا دانشگاه در آن تحصیل می‌کند لذا توصیه داریم تأسیس هر پیش دبستانی توسط هر سازمانی با مجوز آموزش و پرورش بوده و برنامه‌های این وزارتخانه در آن‌ها اجرایی شود.

انتهای پیام

captcha