به گزارش ایکنا، این کتاب حاصل تلاش علمی محسن رجبی قدسی در گروه قرآنپژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است که روانه بازار نشر شده است.
در بخشی از این کتاب آمده است: پیامبر اکرم(ص) همزمان با تعلیم و ترویج قرائت و کتابت قرآن کریم و جمع و تدوین و تنظیم و ترتیب آیات و سورهها در مُصحَف، نظام آموزش قرآن را با هدف فهم و بکارگیری زبان آن بنیانگذاری کردند.
بر اساس زمینههای صدور حدیث «نزول قرآن بر هفت حرف»، رسول خدا هم قرائات برآمده از اختلافهای لهجهای و زبانی مسلمانان را تجویز نمودند، و هم از گسترش تصریفات قرآنی در سه حوزه کلمات، آیات و سورهها استقبال کردند؛ قرائات تصریفی نماد پویایی و زایایی زبان قرآن و فهم صحابه است که آن را ممزوج با آیات یا به شكلی جدید برگرفته از ساختار زبان قرآن به کار میبردند.
با رحلت پیامبر اکرم(ص) از گسترش قرائات تصریفی و تفسیری جلوگیری و گسترۀ وسیع قرائات به رسم الخط مصاحف امام محدود شد. به این ترتیب، هفت قرائت همسو با قرائت متواتر میان مسلمانان و موافق با رسم المصحف، در آغاز سدۀ چهارم هجری در تألیف ارزشمند ابن مجاهد «السبعة فی القراءات» تثبیت شد.
انتهای پیام