حج؛ نماد وحدت اندیشه‌ها
کد خبر: 3829679
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
صلواتی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

حج؛ نماد وحدت اندیشه‌ها

گروه معارف ــ نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: در مراسم حج، مسلمانان کشورهای مختلف گرد هم آمده و به دور خانه خدا یعنی سمبل وحدت و توحید طواف می‌کنند تا به یاد داشته باشند که همگی نیازمند اندیشه و برنامه واحدی هستند.

حج؛ نماد وحدت اندیشه‌ها

فضل‌‎الله صلواتی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره سفر حج اظهار کرد: سفر حج اجتماع عظیم مسلمانان است که در آن با مسائل و زبان‌های یکدیگر آشنا شده و از گستردگی خود در سراسر دنیا اطلاع می‌یابند.

وی با بیان اینکه در سفر حج، مسلمانان از کشورهای مختلف گردهم آمده و به دور خانه خدا که سمبل وحدت و توحید است، طواف می‌کنند، افزود: این حرکت به معنای این است که همه باید یک تفکر، اندیشه، برنامه و راه معینی داشته باشند.

صلواتی بیان کرد: فلسفه حج این است که مسلمانان با یکدیگر دیدار کنند با هم هماهنگ شده و حتی در مقابل دشمنان، متحد شوند. در مراسم حج، مسلمانان یکدیگر را می‌بینند و با هم آشنا می‌شوند، این امر نوعی تحول است، مثلاً در مسابقات ورزشی تعداد محدودی شرکت می‌کنند و برخی کشورها در طول سال چند میلیون گردشگر دارند، ولی این گردشگران به صورت روزانه سفر می‌کنند و همه در یک جا جمع نمی‌شوند، ولی در منا، عرفات و خانه خدا با وجود گرمی هوا میلیون‌ها نفر از کشورهای مختلف گرد هم می‌آیند.

این نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: در مکه همه امکانات برای حجاج فراهم است، بازارها، فروشگاه‌ها، هتل‌ها و خانه خدا هوای مطبوع دارند و کسی آسیب نمی‌بیند؛ بنابراین باید برای امنیت، رفاه و رفت‌وآمد حجاج اقدامات وسیعی انجام شود تا همه آنها بتوانند وظایف خود را انجام داده و مناسک حج را به خوبی به جا بیاورند.

صلواتی بیان کرد: علاوه بر مردم عادی، سران کشورهایی که به حج می‌روند، با یکدیگر ملاقات می‌کنند و می‌توانند سمینارهایی برای بررسی مسائل فی مابین و جهان اسلام تشکیل دهند، این‌گونه جلسات بسیار ارزش دارد، چون در آنها تصمیمات جدی در خصوص حل مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورها اتخاذ می‌شود؛ البته بعضاً ابرقدرت‌ها در مسائل کشورهای اسلامی دخالت کرده و تلاش می‌کنند رابطه میان آنها را به هم بزنند که در این خصوص می‌توان به تنش‌های میان ایران و عربستان و توطئه برخی کشورهای اسلامی علیه سوریه اشاره کرد.

وی اضافه کرد: اگر این دشمنی‌ها و تنش‌ها وجود نداشت، مسلمانان می‌توانستند از مراسم حج بهره مطلوب را برده و دوستانه با هم متحد شوند، ولی سیاست دشمنان این‌گونه است که اجازه ندهند کشورهای مسلمان رابطه صمیمانه‌ای با یکدیگر داشته باشند.
انتهای پیام

captcha