نماز جمعه؛ کنگره عظیم هفتگی
کد خبر: 3829713
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴

نماز جمعه؛ کنگره عظیم هفتگی

گروه اجتماعی ــ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: نقش نماز جمعه در جامعه اسلامی به دلیل بیان مسائل مهم سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در خطبه‌های آن بسیار مهم و حیاتی بوده و کنگره عظیم هفتگی است.

نماز جمعه؛ کنگره عظیم هفتگیبه گزارش ایکنا از اردبیل، حجت‌الاسلام مهدی ستوده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، امروز، دوم مردادماه در جمع خبرنگاران به مناسبت پنجم مردادماه سالروز اولین اقامه نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: نقش نماز جمعه در جامعه اسلامی به دلیل بیان مسائل مهم سیاسی و اجتماعی و اقتصادی در خطبه‌های آن بسیار مهم و حیاتی است.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت نماز جمعه متذکر شد: در اهمیت نماز جمعه همین بس که سوره‌ای درباره اهمیت آن نازل شده که در آن می‌فرماید «به محض شنیدن اذان جمعه هر گونه کسب و کار و برنامه مزاحم را رها کنید و به سوی نماز بشتابید».

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: در احادیث نیز به اهمیت نماز جمعه تأکید زیادی شده و در خطبه‌ای از پیامبر گرامی اسلام آمده است: «خداوند نماز جمعه را بر شما واجب کرده هر کس آن را در حیات من یا بعد از وفات من از روی استخفاف یا انکار ترک کند خداوند او را پریشان می‌کند و به کار او برکت نمی‌دهد، بدانید نماز او قبول نمی‌شود، بدانید زکات او قبول نمی‌شود، بدانید حج او قبول نمی‌شود، بدانید اعمال نیک او قبول نخواهد شد تا از این کار توبه کند».

وی یادآور شد: دلیل دیگر بر اهمیت نماز جمعه این است که نماز جمعه یک عبادت بزرگ دسته جمعی است که خواندن آن موجب تلطیف روح و جان، پاک شدن دل از آلودگی‌های گناه و زدودن زنگار معصیت از قلب می‌شود.

ستوده با بیان اینکه از نظر اجتماعی و سیاسی نیز نماز جمعه یک کنگره عظیم هفتگی است و بزرگترین کنگره اسلامی بعد از کنگره سالانه حج است، متذکر شد: در روایتی از پیغمبر اکرم(ص) نقل شده که «نماز جمعه حج کسانی است که قادر به شرکت در مراسم حج نیستند».

وی با اشاره به اینکه در دین اسلام به سه اجتماع بزرگ اهمیت داده می‌شود، بیان کرد: این سه اجتماع عبارت هستند از اجتماعات روزانه که هنگام خواندن نماز جماعت تشکیل می‌شود، اجتماع هفتگی که در مراسم نماز جمعه حاصل می‌شود و اجتماع حج که هر سال یک بار در کنار خانه خدا انجام می‌گیرد.

انتهای پیام

captcha