هفته پرخبر در حوزه فناوری اطلاعات/ ماجرای چند مطالبه‌ و افشاگری درباره چادر
کد خبر: 3829922
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
بر خط جامعه؛

هفته پرخبر در حوزه فناوری اطلاعات/ ماجرای چند مطالبه‌ و افشاگری درباره چادر

گروه جامعه ــ توجه به فضای مجازی و برگزاری چند رویداد مرتبط با آن و نیز تمرکز بر مقوله حجاب و عفاف از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی در هفته اخیر بودند.

هفته پرخبر در حوزه فناوری اطلاعات/ ماجرای چند مطالبه‌ و افشاگری درباره چادربه گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که دلاوران دریایی کشورمان با شجاعت و رشادت خود در خلیج فارس افتخارآفرینی کردند و در هفته‌ای که تدبیر رهبر معظم انقلاب در انتصاب شخصیتی پرکار و خدوم به ریاست بنیاد مستضعفان، جوانان انقلاب را خوشحال کرد، چند رویداد مهم در حوزه فضای مجازی و فناوری اطلاعات و نیز چند مطالبه و افشاگری در مقوله عفاف و حجاب به وقوع پیوستند.

در بسته خبری «بر خط جامعه» مهم‌ترین رویدادهای گروه اجتماعی ایکنا در هفته اخیر را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست:

امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز ملی فضای مجازی با دفتر تبلیغات اسلامی

سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی کشور این هفته در بازدید از پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، تفاهم‌نامه‌ای با این مرکز همکاری امضا کرد.

وی در این بازدید به منظور ارتقای سطح تعاملات و همکاری‌های علمی و ارتباط فعال و مؤثر با بهره‌گیری بهینه از توانمندی‌ها، امکانات و ظرفیت‌ها برای تحقق اهداف مشترک با رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم حجت‌الاسلام احمد واعظی، تفاهم‌نامه امضا کرد.

براساس این تفاهم‌نامه مرکز ملی فضای مجازی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در زمینه‌های آموزش، پژوهش، تبلیغ و فرهنگ و همکاری‌های مدیریتی، راهبردی و تقنینی همکاری خواهند داشت.

هفته پرخبر در حوزه فناوری اطلاعات/ ماجرای چند مطالبه‌ و افشاگری درباره چادر

لزوم توجه به فضای مجازی در الگوی پیشرفت

محمدرضا کریمی قهرودی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر، چهارشنبه دوم مردادماه، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ارائه سخنرانی با عنوان «تصاویر جامعه آینده کشورهای پیشتاز در فضای سایبر؛ دلالت‌ها، درس‌ها و آموزه‌ها برای الگوی ایرانی ــ اسلامی پیشرفت» پرداخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر تصریح کرد: ویژگی مشترک اسناد کشورهای پیشرفته دنیا این است که تصویرسازی ملموس و واضح از آینده انجام داده‌اند، تصاویر آینده را مبتنی بر فضای سایبر ترسیم کرده‌اند، بین ارکان حاکمیت خود بر تصویر آینده اجماع حاصل کرده‌اند و راهبری الگوهای پیشرفت را در بالاترین سطوح حاکمیت خود دنبال می‌کنند. همچنین برای مشارکت تمامی ارکان جامعه در روند تدوین و تحقق الگوی پیشرفت خود گفتمان‌سازی کرده‌اند.

هفته پرخبر در حوزه فناوری اطلاعات/ ماجرای چند مطالبه‌ و افشاگری درباره چادر

کریمی‌قهرودی با اشاره به لزوم آینده‌نگری در بحث فضای مجازی گفت: تمدن‌هایی که تصویری از آینده نداشته باشند، منزوی و مضمحل می‌شوند، همه کشورها یک برنامه واحد اما توزیع‌شده برای آینده دارند که در آن، تصویر مطلوب از آینده به وضوح و بدون کلی‌گویی ترسیم می‌شود، الگوی ایرانی ــ اسلامی پیشرفت نیز باید بتواند تصویری واضح از آینده مطلوب ایران ارائه کند و در ساختار آن فضای مجازی را ببیند اما در حال حاضر بحث فضای مجازی در الگوی ایرانی ــ اسلامی پیشرفت جایگاهی ندارد.

گفتنی است به تازگی مرکز تحقیقات فضای مجازی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تأسیس شده است که مباحث مهمی همچون لزوم گنجانده‌شدن بحث فضای مجازی به الگوی پیشرفت را دنبال می‌کند.

‌سامانه پایش امنیت سایبری راه‌اندازی شد

این هفته مرکز تحقیقات مخابرات اعلام کرد: سامانه اشتراک و تحلیل اطلاعات(ساتا) با هدف تحلیل و پایش نقاط دارای ضعف امنیت سایبری در مرکز تحقیقات مخابرات راه‌اندازی شد.

هفته پرخبر در حوزه فناوری اطلاعات/ ماجرای چند مطالبه‌ و افشاگری درباره چادر

افسانه معدنی، مجری پروژه طراحی و پیاده‌سازی سامانه مرکز اشتراک‌گذاری و تحلیل اطلاعات با اشاره به آخرین وضعیت این پروژه از اتمام سه فاز از آن خبر داد و گفت: در فاز نخست، با انجام مطالعات تطبیقی به شناخت کلی از نمونه‌های موفق دنیا و اینکه کدام راه حل در ایران قابلیت اجرایی دارد، رسیدیم. سپس در پیاده‌سازی، از وضعیت سایبری قلمرو‌ها مطلع شدیم و طرح نهایی را در قالب نسخه اول پیاده سازی کردیم.

مطالبه‌گری برای تولید محتوای دیجیتال در زمینه عفاف و حجاب آغاز شد

جمعی از فعالان حجاب و عفاف در فضای مجازی، این هفته مهمان ایکنا شدند و ضمن بیان نقطه‌نظرات خود درباره اهمیت حجاب، بر پیگیری منظم جلسات هم‌اندیشی فعالان عفاف و حجاب در فضای مجازی به منظور شبکه‌سازی و نیز بر مطالبه‌گری از مسئولان فرهنگی کشور برای حمایت از تولیدکنندگان محتوای دیجیتال در زمینه عفاف و حجاب اتفاق‌نظر کردند.

هفته پرخبر در حوزه فناوری اطلاعات/ ماجرای چند مطالبه‌ و افشاگری درباره چادر

محمدصادق افراسیابی، معاون فرهنگسازی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در این نشست اظهار کرد: فضای مجازی به شرط بابرنامه‌ بودن، می‌تواند فرصتی طلایی باشد اما متأسفانه فعالان فضای مجازی در حوزه عفاف و حجاب همکاری شبکه‌ای ندارند و کار منسجمی در این زمینه انجام نشده است. فعالان حجاب و عفاف در فضای مجازی باید با یکدیگر کار شبکه‌ای دقیق، درست و منسجم داشته باشند، ابتدا باید نخبگان و فعالان شبکه‌ای را تشکیل دهند و بعد سراغ شبکه‌سازی عمومی برویم. پیگیری منظم این جلسات فرصت مناسبی برای شبکه‌سازی فعالان این حوزه است.

هفته پرخبر در حوزه فناوری اطلاعات/ ماجرای چند مطالبه‌ و افشاگری درباره چادر

میثم رمضانعلی، پژوهشگر دینی و کارشناس فضای مجازی، نیز در این نشست خطاب به فعالان عفاف و حجاب در فضای مجازی گفت: تا زمانی که یک اقلیت مستقل و غیروابسته به نهادهای دولتی و حاکمیتی درباره حجاب و عفاف تشکیل ندهید، فعالیت‌‌های انفرادی شما در این زمینه منشأ اثر چندانی نخواهد شد، حتی اگر ۱۰ نفر هم باشید کفایت می‌کند به شرط آنکه عزم و اراده برای ورود به این عرصه داشته باشید.

هفته پرخبر در حوزه فناوری اطلاعات/ ماجرای چند مطالبه‌ و افشاگری درباره چادر

حاضران در این جلسه بر پیگیری منظم جلسات هم‌اندیشی فعالان عفاف و حجاب در فضای مجازی به منظور شبکه‌سازی و نیز بر مطالبه‌گری از مسئولان فرهنگی کشور برای حمایت از تولیدکنندگان محتوای دیجیتال در زمینه عفاف و حجاب اتفاق نظر کردند.

فکری به حال مافیای چادر در ایران بکنید!

زهرا سعیدی، نماینده مجلس شورای اسلامی این هفته در گفت‌وگو با ایکنا به افشاگری درباره مافیای چادر پرداخت و گفت: بحث چادر در کشور ما تبدیل به یک مافیا شده است و این مافیا مانع انجام صحیح کار می‌شوند. چرا باید پس از چندین سال که تکنولوژی‌های مهم را وارد کشور کرده‌ایم، هنوز تکنولوژی تولید چادر مشکی به طور کامل وارد کشور نشده و ما همچنان وارد کننده بزرگ پارچه چادر مشکی باشیم؟

سعیدی افزود: از وزیر سؤال کردم که چرا پیشنهاد اختصاص ارز دولتی به پارچه چادری داده نشده است؟ که وزیر ارشاد پاسخ داد: سیاست انقباضی بود و ما چنین زمینه‌ای نداشتیم و پیشنهادی در این زمینه ندادم؛ من نیز مطرح کردم که شما باید مدیریت ویژه‌‌ای در این زمینه انجام می‌دادید.

هفته پرخبر در حوزه فناوری اطلاعات/ ماجرای چند مطالبه‌ و افشاگری درباره چادر

وی اظهار کرد: حمایت از فعالان مجازی عفاف و حجاب از دیگر مطالبات ما بود. در خصوص محصولات تولید شده در بازار نیز وزیر مطرح کردند که وزارت ارشاد بر طراحی نظارت دارد و نظارت بر تولید با این وزارتخانه نیست بلکه در فرایندهایی که با ارزش‌های دینی ما ارتباط دارند همه مسئولان باید نظارت کنند.

تلاش ۲ نهاد دولتی برای اتصال جامعه مخاطب به حوزه مد و لباس

این هفته با حضور معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شد.

هفته پرخبر در حوزه فناوری اطلاعات/ ماجرای چند مطالبه‌ و افشاگری درباره چادر

در ابتدای این دیدار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ترویج لباس‌های زیبا با هویت ایرانی و اسلامی متناسب با سلیقه دختران و زنان ما یک هدف مهم است.

ابتکار با اشاره به اینکه تلاش‌های انجام شده در حوزه پوشش از دیدگاه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اشتغالزایی اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: امروز مسئله هویت با موضوع پوشش گره خورده و اهمیت این موضوع آشکار است. بنابراین اگر بتوانیم از دریچه مناسبی زمینه را برای انتخاب‌های خوب جوانان در حوزه پوشش و حجاب مهیا کنیم امید است شاهد تحولات خوبی در این حوزه باشیم.

وی افزود: برخلاف رویکردی که فکر می‌کند هیچ راه حلی به جز محدودیت و اجبار و برخوردهای سلبی وجود ندارد، تجربه در کشور ما نشان داده که رفتارهای فرهنگی و فراهم کردن زمینه برای طراحی‌های خوب و ایده پردازی‌های مناسب با توجه به سلیقه‌ها و خواست مخاطب و نسل جوان نتایج مطلوب دارد.
معاون رئیس جمهور تأکید کرد: در موضوع حجاب و عفاف با روش‌های مناسب حتی پتانسیل تاثیرگذاری فرهنگی بر کشورهای همسایه را نیز داریم که از منظر رونق اقتصادی بسیار مهم است.

در این دیدار قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز با تشکر از حمایت‌ها و همکاری‌های معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده اظهار امیدواری کرد که با امضای این تفاهم‌نامه شرایط برای وسعت بخشیدن به تعاملات مشترک به شکل سازماندهی شده فراهم شود.

بازگشت یک‌ هزار و ۳۶ نخبه ایرانی ساکن خارج به کشور

جلسه ۱۰۳ کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در این جلسه در رابطه با مباحث جلسه گذشته گزارشی درباره ‌نگاهی اجمالی به اکوسیستم استارت آپی کشور‌ از سوی معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط ملونی و همکارشان ارائه شد.

در این گزارش تعاریف و مفاهیم‌(استارتاپ، شرکت دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده) ارائه شد و همچنین در ادامه تفاوت شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد، انواع شتاب‌دهنده خدماتی و فناوری، اجزای کارکردی اقتصاد دانش‌بنیان در زیست‌بوم استارتاپی، بازیگران زیست‌بوم استارتاپی(نوآوری) و چارچوب کلی زیست‌بوم استارتاپی ارائه شد.

درادامه این گزارش همچنین آمار ذیل نیز مورد اشاره قرا‌ر گرفت. ۱۸۰۰ طرح توسعه فناوری بنیادین در سال ۱۳۹۷، ۱۰۰ شتابدهنده و مرکز نوآوری، اشتغال ۳۰۰ هزار نفر در ۴۴۱۹ شرکت دانش‌بنیان ثبت شده، ۲۳۴ طرح کلان ملی فناوری تصویب شده، ۱۵۷ پتنت ثبت شده، ۳۰۰۰ هسته کسب و کار استارتاپی، ۴۰۹ شرکت خلاق و ۱۱۳۶ نخبه ایرانی که به کشور بازگشته‌اند.

سه رویکرد بدبینانه، خوش‌بینانه و واقع‌گرایانه به کافه‌‌نشینی

یک پژوهشگر دین و جامعه معتقد است: کافه‌‌ و کافه‌نشینی در ساختار خود موضوع آسیب نیست، اما انگاره‌ها و عادت‌‌هایی درباره آن‌ها وجود دارد که تغییر و تحول می‌طلبند. با کم‌کاری‌ها و از دست‌ دادن فرصت‌هایی که می‌توانیم در کافه‌ها داشته باشیم، ممکن است در بلندمدت میدان‌های عمل کافه‌ها نیز تغییر کند و آسیب‌ها تازه در آنجا معنا پیدا کنند.

هفته پرخبر در حوزه فناوری اطلاعات/ ماجرای چند مطالبه‌ و افشاگری درباره چادر

مهدی کاموس در بخش دوم گفت‌وگوی خود با ایکنا به تشریح سه رویکرد بدبینانه، خوش‌بینانه و واقع‌گرایانه به کافه‌‌نشینی واز لزوم تعیین راهبرد «مصرف و مشارکت» در کافه‌ها سخن گفت.

محتوای سند راهبردی کانون‌های مساجد

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که سند تحول راهبردی کانون‌های مساجد چه محتوایی دارد، اظهار کرد: این سند حاوی مأموریت، چشم‌انداز و بسته‌های برنامه‌های ستاد است که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورای سیاستگذاری کانون‌های مساجد در ششمین جلسه این شورا رونمایی شد.

هفته پرخبر در حوزه فناوری اطلاعات/ ماجرای چند مطالبه‌ و افشاگری درباره چادر

وی افزود: سند مذکور چشم‌انداز کانون‌ها را برای سال ۱۴۱۴ نشان می‌دهد و می‌کوشد آن‌ها را تا آن سال به یک سازمان خانواده‌محورِ مسجدپایه تبدیل کند. این سند تلاش می‌کند شبکه گسترده‌ای را برای پیوند خانواده‌ها، اهالی محله و مجاوران مسجد با «مسجد» ایجاد کند.

دسترسی مردم به پرونده الکترونیک سلامت با گوشی‌های تلفن همراه

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این هفته در ادامه با اشاره به راه‌اندازی پرونده الکترونیک سلامت، گفت: پرونده الکترونیک سلامت، راهکار مناسبی برای در اختیار داشتن اطلاعات سلامت مردم به صورت آنلاین است و از این هفته دسترسی مردم با رعایت ضرایب امنیتی از طریق گوشی‌های همراه نیز انجام می‌شود و امیدواریم با تمام اقداماتی که در ساختار پرونده الکترونیک سلامت صورت گرفته، است شاهد بانک جامع اطلاعاتی سلامت باشیم.

هفته پرخبر در حوزه فناوری اطلاعات/ ماجرای چند مطالبه‌ و افشاگری درباره چادر

وزیر بهداشت با بیان اینکه توجه ویژه به موضوع بهداشت روان از سوی معاونان و مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، افزود: باید بتوانیم با ارائه راهکار‌های مناسب با اصول اخلاقی و انقلابی، در شادمان‌تر کردن دانشجویان تلاش کنیم و از غم‌زدگی به سوی جوی شاد در دانشگاه‌ها برویم و با شیوه‌های مختلف متناسب با فرهنگ، اقلیم، اخلاق و عقیدتی خود بتوانیم جو دانشگاه را تلطیف و شادتر کنیم تا امید را برای آینده را در دل دانشجویان زنده کنیم.

صرفاً زیست‌‌شبانه ضابطه‌مند را می‌پذیریم

محسنی بندپی، استاندار تهران این هفته درباره طرح زیست شبانه تهرانی‌ها به ایکنا گفت: زیست شبانه‌ای که فعالیت و خدماتی را در قالب آموزشی به مردم ارائه دهد مانند بازارچه‌هایی که سازمان فنی و حرفه‌ای به تازگی در تهران برپا کرده و تا انتهای شب هم خدماتی ارائه می‌دهند قابل قبول است و ما برنامه‌های این‌چنینی را هم تشویق و هم حمایت می‌کنیم؛‌ به این معنی که این طرح یک متولی به نام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دارد که هدفی بزرگ را دنبال می‌کند.

استاندار تهران افزود: در هرجایی از این شهر اگر دستگاهی متولی اصلی فعالیتی با هدفی بزرگ باشد و مطرح کند که نیازمند برپایی چنین اقداماتی است که جوانان و خانواده‌ها همگی از آن بهرهمند شوند و فواید اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای جامعه دارد مورد تشویق و حمایت استانداری قرار می‌گیرد.

هفته پرخبر در حوزه فناوری اطلاعات/ ماجرای چند مطالبه‌ و افشاگری درباره چادر

محسنی‌بندپی با تأکید بر اینکه در زیست‌ شبانه باید امنیت افرادی که می‌خواهند کسب و کار راه‌اندازی کنند و مردمی که از آنجا عبور می‌کنند فراهم شود، افزود: در این طرح ابتدا باید بتوانیم امنیت مردم را چه به لحاظ روانی و چه به لحاظ اجتماعی تأمین کنیم. پس باید زیست شبانه‌ای مطرح شود که متولی کار دارد. در گذشته با گذر باب همایون و ۳۰ تیر هیچ مخالفتی نداشتیم و مخالفت هم نخواهیم کرد، چراکه از قبل تمامی جوانب آن بررسی شد و نیروی انتظامی هم امنیت محل را به صورت کامل تأمین کرد. از طرفی وزارت بهداشت هم موارد بهداشتی فعالیت‌های این دو خیابان را بررسی کرد و زیرنظر گرفت و به همین ترتیب همه دستگاه‌های مسئول ورود کردند تا کار به این مرحله رسید.

انتهای پیام

captcha