حاجی ماندن آسان نیست
کد خبر: 3830353
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴

حاجی ماندن آسان نیست

گروه معارف ــ رئیس سازمان حج و زیارت البرز با تأکید براینکه حاجی بايد عبادت خود را از همان نقطه آغاز سفر در خانه خود آغاز كند، گفت: حاجی شدن آسان است، مهم حاجی ماندن است.

حاجی ماندن آسان نیستعباس دمیرچی، رئیس سازمان حج و زیارت استان البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز، اظهار کرد: به برکت وجود مبارک اهل بیت(ع) جای جای سرزمین وحی ارزشمند است و باید از حضور زائران به درستی استفاده کرد تا پیام اسلام به مردم جهان منتقل شود.

وی یکی از اهداف اجتماعی حج را آشنایی مسلمانان با یکدیگر دانست و افزود: حج مختص به زمان و مکان است و دارای ابعاد اجتماعی، سیاسی و اخروی است.

این مسئول بیان کرد: در حج دو مبنای مهم وجود دارد که باید به آن به‌خوبی پرداخته شود؛ یکی اینکه بر اساس آنچه به ما محول شده به وظیفه خودمان عمل کنیم و دیگر اینکه پیام‌رسان انقلاب و خون شهدا باشیم.

دمیرچی با بیان اینکه در سفر حج، مسلمانان از کشورهای مختلف گردهم آمده و به دور خانه خدا که سمبل وحدت و توحید است، طواف می‌کنند، افزود: این حرکت به معنای این است که همه باید یک تفکر، اندیشه، برنامه و راه معینی داشته باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت البرز تصریح کرد: فلسفه حج این است که مسلمانان با یکدیگر دیدار کنند با هم هماهنگ شده و حتی در مقابل دشمنان، متحد شوند. در مراسم حج، مسلمانان یکدیگر را می‌بینند و با هم آشنا می‌شوند، این امر نوعی تحول است، مثلاً در مسابقات ورزشی تعداد محدودی شرکت می‌کنند و برخی کشورها در طول سال چند میلیون گردشگر دارند، ولی این گردشگران به صورت روزانه سفر می‌کنند و همه در یک جا جمع نمی‌شوند، ولی در منا، عرفات و خانه خدا با وجود گرمی هوا میلیون‌ها نفر از کشورهای مختلف گرد هم می‌آیند.

این مسئول در ادامه به جایگاه و منزلت حج در آموزه‌های دینی اشاره و بیان کرد: در آیه ۹۷ سوره آل‌عمران خداوند در این باره می‌فرماید: «وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا؛ و براى خدا حج آن خانه برعهده مردم است [البته بر] كسى كه بتواند به سوى آن راه يابد» در ادامه آیه از واژه کفر استفاده می‌کند یعنی اگر کسی حج نرود یا منکر شود گویی کافر شده است.

دمیرچی در پایان با تأکید براینکه حاجی بايد عبادت خود را از همان نقطه آغاز سفر، در خانه خود آغاز كند، يادآور شد: بايد توجه كرد كه حاجی شدن آسان است، مهم حاجی ماندن است، حاجی بايد بعد از انجام توفيقات الهی كه در اثر سعی بين صفا و مروه، رمی جمرات، طواف كعبه و نماز طواف، تقصير و حلق و بالاخره قربانی كردن حاصل می‌شود، ثابت قدم بماند.

انتهای پیام

 

captcha