‌ماموریت های ائمه جمعه پس از دیدار ولی امر
کد خبر: 3830419
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵

‌ماموریت های ائمه جمعه پس از دیدار ولی امر

‌نمی شود امام جمعه ای سر سفره ثروتمندان بنشیند و از فقرا دفاع کند، و هیچ کس نیز سخن او را نمی پذیرد و یا خدای ناکرده فرزندان و اطرافیانش دنبال مفاسد اقتصادی و امثال اینها باشند، بعد بخواهد بگوید مردم مراقب فرزندانتان باشید و از فساد به دور باشید. مردم این سخنان او را نمی پذیرند.

به گزارش ایکنا، حوزه نوشت: روز جمعه پنجم مرداد 1358 اولين نماز جمعه در تهران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به امامت مرحوم آيت‌الله سيدمحمود طالقاني در دانشگاه تهران اقامه شد. آيت‌الله طالقاني اين نماز جمعه را در بحبوحه درگيري‌هاي گروهك ها به فرمان امام‌خميني (ره) براي ايجاد انسجام در بين مردم مسلمان ايران اقامه كرد.

در همین راستا خبرگزاری «حوزه» با رئیس سابق و عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و تعدادی از نمایندگان ولی فقیه در استان ها، حول محور جایگاه نمازجمعه، مطالبات و بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر  ائمه جمعه سراسر کشور، و ... به گفت وگو پرداخته است که در ادامه می خوانید:

تقوی: نمازجمعه رسانه تبلیغی اسلام است

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به چهلمین سالروز اقامه اولین نمازجمعه اظهار داشت: در نظام اسلامی و یک نظامی که به نام اسلام در جامعه شکل می گیرد باید نشانه هایی داشته باشد که آن نشانه ها حکایت از اسلامی بودن آن جامعه می‌کند و یکی از این نشانه ها  برجسته جامعه اسلامی نماز است.

رئیس سابق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: نماز به خصوص نماز جماعت و نماز جمعه جزو شرایع اسلامی به حساب می‌آید.

نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی ادامه داد: در نظام اسلامی از وظایف حاکم این است که بعد از آن که بر مسند اداره امور جامعه و حاکمیت قرار می گیرد  موظف است نماز جمعه را اقامه کند، او به نیابت از امام معصوم غایب باید این مسئولیت را انجام بدهد.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور خاطرنشان کرد: الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ؛  پس از اقامه نماز جمعه از وظایف حاکمیت دینی و اسلامی است بنابراین نماز جمعه نماز حاکمیت است و این تریبون و منبری که خطیب جمعه در روز جمعه بر روی آن در برابر مردم قرار می‌گیرد  و خطبه می خواند به نمایندگی از حاکمیت و حاکم اسلامی و ولی فقیه خطبه می خواند  و از همین بابت هست که امام جمعه باید از طرف حاکم اسلامی و ولی فقیه برای اقامه نماز جمعه اذن داشته باشد و هرکسی نمی‌تواند جلو بیفتد و امام جمعه شود، زیرا این امامت مربوط به ولایت است و باید اذن  بدهد که نماز جمعه را اقامه کنند.

نمایش وحدت امت

حجت الاسلام و المسلمین تقوی اظهار کرد: نماز جمعه عبادتی است که به خاطر ویژگی هایی که در این نماز هست، این عبادت را برجسته می‌کند؛ اولا این نماز در روز جمعه اقامه می شود  و در روزهای دیگر نمی شود این نماز را اقامه کرد، ثانیاً تا شعاع ۶ کیلومتری در اطراف این نماز نباید نمازی اقامه شود  بر اساس فقه ما همه باید نمازها را تعطیل کنند و به این نماز حضور پیدا کنند  و به این نماز بپیوندند و این نماز جمعه را اقامه کنند و یک وحدتی  در فشردگی صف‌های نماز جمعه به نمایش بگذارند  و به یک معنا صف‌های نماز جمعه نمایش وحدت است و این وحدت نماد نمود و وحدت و اقتدار جامعه اسلامی به شمار می رود.

وی افزود: نماز جمعه دو خطبه دارد و خطیب جمعه در خطبه‌های نماز جمعه،  هم مسائل معرفتی را و مسائل سیاسی را بیان می‌کند و جامعه را در رابطه با رویدادها و پدیده هایی که در طول هفته اتفاق افتاده است و یا در هفته آینده که باید به استقبال برخی از مسائل رفت، را با مومنین در میان می گذارد.

رئیس سابق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: خطبه های نماز جمعه نقش بسیار مهمی در روشنگری مردم  و در بالا بردن سطح بینش و فکری مردم دارد و می‌تواند بصیرت افزایی کند و بسیاری از توطئه ها را می‌تواند خنثی کند یعنی خطبه هایی که در نماز جمعه در جمع کثیری از مردم یک منطقه القا می شود می‌تواند بسیاری از توطئه‌ها را خنثی کند.

نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی گفت: ویژگی دیگر نماز جمعه این است که امام جمعه باید از ولی فقیه و حاکم اسلامی حکم داشته باشد و نماز را اقامه کند اینها خصوصیاتی است که در نمازجمعه ما مشاهده می‌کنیم و یک عبادت خاص و ویژه‌ای است.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی تصریح کرد: نماز جمعه در طول انقلاب اسلامی خدمات فراوانی را انجام داده اند در دوران دفاع مقدس و هشت سال که ما در جنگ تحمیلی بوده ایم نمازهای جمعه به رزمندگان خط مقدم روحیه می‌دادند و اعلام پشتیبانی می کردند؛ سربازی که در خط مقدم می‌جنگد باید احساس کند که پشتش خالی نیست زن و مرد در نمازهای جمعه در کشور ما از رزمندگانشان در نمازهای جمعه حمایت می کردند و از آنها پشتیبانی می‌کردند و بسیاری از همین رزمندگان ما از نمازهای جمعه به خط مقدم اعزام می‌شدند و  کمک هایی هم که از سوی مردم در نمازهای جمعه برای رزمندگان اسلام جمع می شد معنا و مفهوم خاصی را داشت، البته در بودجه های جنگی این کمک ها نقش زیادی نداشته و ندارد اما به لحاظ روحی و روانی برای رزمندگان اسلام یک تکیه‌گاه بسیار مهمی بود که می‌خواستند بگویند که ما حامی شما هستیم، پس نمازهای جمعه در طول انقلاب اسلامی به رسالت خودش به خوبی انجام داده است

.

قرارگاه فرهنگی

وی افزود: در چهلمین سالروز برگزاری اقامه نماز جمعه قرار داریم و در تاریخ ۵ مرداد ۵۸ و چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اولین نماز جمعه در تهران، با صدور حکم امام راحل عظیم الشأن،  برای آیت الله مجاهد و ابوذر امام و ابوذر انقلاب، آیت الله طالقانی اقامه شد و  از آن زمان تا کنون ۴۰ سال را پشت سر می‌گذاریم و بدون وقفه در هر جمعه نماز جمعه در کشور اقامه شده است و ائمه جمعه به عنوان نمایندگان حاکمیت با مردم صحبت کردند و مسائل کشور و مسائل دنیا و مسائل سیاسی فرهنگی اجتماعی را با مردم بیان کردند یک پایگاه عظیم و به تعبیر مقام معظم رهبری نماز جمعه یک قرارگاه فرهنگی است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از خصوصیات نمازجمعه مقابله با تهاجم فرهنگی و پاسداری از ارزش های جوشیده از خون شهدا و ارزش‌های انقلاب اسلامی است که این رسالت را ائمه جمعه به خوبی انجام دادند؛ امام جمعه در هر شهری محور فعالیت های فرهنگی و دینی و به خصوص در حوزه دین است که  مدیریت و هدایت می کند و جامعه را با نشاط همچنان نگه می دارد و مردم هم حریم امام جمعه را دارند.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: یکی از رسالت ائمه جمعه این است که مسئولین اجرایی را کمک کنند، یعنی بستر را در جامعه برای حمایت از مسئولین خدمتگزار فراهم می کنند و یک مسئول اگر بخواهد در جامعه کار عمرانی انجام بدهد و اگر زمینه‌های فکری و ذهنی مردم مناسب نباشد کارها پیش نمی رود،  این ائمه جمعه و نمازهای جمعه هستند که به مسئولین کمک می‌کنند تا مسئولین خدمتگزار را در جهت خدمت بیشتر به جامعه یاری می رساند و آنها را مدد می کنند تا مشکلات مردم را در جامعه راه حل کنند.

 

امام جمعه زبان گویای مردم است

وی افزود: دفاتر ائمه جمعه در خدمت مردم هستند و  البته به عنوان یک روحانی که روحانیت همیشه مشکل گشای مردم بوده است،  امام جمعه هم پناهگاه مردم است و مردم نیز در دفتر ائمه جمعه حضور پیدا می‌کنند و امام جمعه نیز حلقه وصل بین مردم و مسئولان است و  مواردی که باید به مسئولان ارجاع داده شود امام جمعه کمک می کند تا مشکلات مردم هرچه سریعتر حل شود.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: مقام معظم رهبری همواره توصیه های داشتند که نماز جمعه باشکوه و با صلابت هر چه بهتر اقامه شود. خود ایشان هم امام جمعه هستند و امامت جمعه تهران شخص ایشان است، اما مسئولیت های کاری او خیلی اجازه نمی دهد که  هر هفته و یا هر ماه نماز را اقامه کنند و در سال یکبار و دوبار به نماز جمعه می آیند و نماز جمعه را  امامت می کند.

 

افتخار روحانیت به مردمی بودن است

حجت الاسلام و المسلمین تقوی ادامه داد: طبیعی است که ایشان کاملا به مسائل نمازجمعه واقف و آگاه هستند و هدایت‌های معظم له برای ائمه جمعه می‌تواند بسیار مفید و موثر واقع شود و در سمینار اخیر هم ایشان توصیه های بسیار مفید و ارزشمندی داشتند، از جمله این که ائمه جمعه باید مردمی باشد و ما با مردم زنده ایم و با مردم می‌توانیم موفق شویم  و انقلاب ما انقلابی مردمی و امام ما امام مردمی بوده است و روحانیت نیز در طول تاریخ این چنین و همواره با مردم بوده است و هیچ گاه از مردم جدا نبوده است و افتخار ما به مردمی بودن است.

وی افزود: امام جمعه باید حتما مردمی باشد و همین طور هم هست این ۹۰۰ امام جمعه که در سطح کشور حضور دارند، تقریباً همه اینها را بنده می‌شناسم و سال‌ها با این‌ها زندگی کرده‌ام و به دفتر بنده آمدند و بنده نیز به دیدار آنها و به دفتر آنها رفتم  و ارتباط داشته و داریم و واقعاً یک مجموعه بسیار ارزشمند و مخلص و خدوم هستند که برای مردم شبانه روز کار و تلاش می‌کنند و در خدمت مردم هستند.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: توصیه مقام معظم رهبری به مردمی بودن یک امتیاز و سرمایه ای است که نباید آن را از دست بدهیم.

وی افزود: همواره رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید داشتند که ما باید به قشر محروم توجه ویژه داشته باشیم و نباشد که امام جمعه ای به کسانی که صاحبان ثروت و یا  امکانات فراوانی دارند به آنها نزدیک شده و فقرا و محرومین و مستضعفین یادمان برود  و ائمه جمعه باید به این توصیه حضرت آقا بیشتر توجه کنند و انصافا نیز از ائمه جمعه ما همین طور هستند و آنچه که من میدانم  ائمه جمعه ما با اقشار محروم و مظلوم جامعه ما مرتبط هستند و با آنها زندگی می کند.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: نکته دیگر که حضرت آقا در دیدار اخیرشان با ائمه جمعه سراسر کشور فرمودند کمک به مسئولین است و در شرایط فعلی کشور تا بتوانند مشکلات مردم را بهتر حل کنند.

 

نماز جمعه یک رسانه قوی است

حجت الاسلام و المسلمین تقوی تصریح کرد: نماز جمعه یک رسانه است منتها یک رسانه سنتی در حوزه فرهنگ دینی؛ همواره خطابه و خطیب در طول دین مبین اسلام نقش رسانه را داشتند و دارند،  در گذشته که این فناوری رسانه ای نبود و این ارتباطات به این میزان توسعه پیدا نکرده بود، مردم اطلاعاتشان را از طریق خطبه می گرفتند و خطیب کسی بود که مسائل جامعه را خوب می دانست و اطلاعات جامعه را جمع کرد و هر کسی نیز خطیب نمی شد و یک فرد فرهیخته ای می رفت خطبه می خواند که به لحاظ بینش، هوش، استعداد، بصیرت و آگاهی و معلومات یک سر و گردن از افراد جامعه بالاتر بود او به مسجد جامع شهر و یا هر جایی که قرار بود نماز جمعه خوانده شود می رفت و مردم را در جریان آخرین مسائل روز قرار می داد  یعنی نقش همین رسانه‌ها را داشت که امروز اطلاع رسانی می کنند.

وی اظهار کرد: این رسانه یکسری ویژگی های بسیار خاص دارد اول اینکه این اطلاع رسانی در فضای معنوی نماز انجام می گیرد و در جمع مومنین و نمازگزاران این اطلاعات القا می شود، دوم اینکه از یک چهره ای که مورد اعتماد حاکم اسلامی و ولی امر مسلمین اسلامی این اطلاعات را می شنوند و ویژگی سوم این رسانه این است که یک روحانی این اخبار و اطلاعات را به مردم منتقل می کند، همه اینها بر ارزش این اطلاعات می افزاید پس این رسانه را باید تقویت کنیم و امیدوارم همه رسانه‌ها که می‌خواهند به عرصه خبری بپردازند به تقویت رسانه در نماز جمعه نیز فکر کنند و مردم را به بیش از گذشته به این سمت و سو سوق بدهند، زیرا حضور مردم در نمازهای جمعه تقویت نظام اسلامی و تجدید بیعت با رهبری و کمک به اقتدار نظام است.

 

عبادی زاده: نماز جمعه حلقه ارتباطی مردم و ولی است

حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده، نماینده ولی فقیه در هرمزگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به چهلمین سالروز اقامه اولین نمازجمعه اظهار داشت:  نمازجمعه در واقع یک کنگره هفتگی برای امت اسلامی است که خداوند متعال قرار داده است.

امام جمعه بندرعباس تصریح کرد: همان طوری که ما یک کنگره سالانه به نام حج داریم که مهمترین مسائل جهان اسلام در آنجا مطرح می‌شود، یک کنگره در سطح کوچکتری داریم و به طور هفتگی که نماز جمعه است طبیعتا نماز جمعه باید به مسائل مختلف جامعه اسلامی توجه داشته باشد و نماز جمعه یک حلقه ارتباطی بین مردم و ولی است.

وی افزود: نماز جمعه در واقع شئون حاکمیتی است و اگر جزو شئون حاکمیتی است پس مردم حق دارند نگاهشان را به نماز جمعه نسبت به نمازجماعت متفاوت ببینند، چون هیچ نماز جمعه‌ای بدون اذن ولی و اذن حاکم شهر اقامه نمی‌شود، اما نماز جماعت این گونه نیست. بر همین اساس نماز جمعه از شئون ولایت است طبیعتاً در ارتباط مردم با ولی اثرگذار است و مردم از طریق نماز جمعه به ولی امر متصل می‌شوند.

امام خامنه ای نقشه راه ائمه جمعه را ترسیم کردند

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده ادامه داد: در رابطه با این موضوع که مرتبط با حاکمیت سیاسی اسلام است،  طبیعتاً هر گونه آسیبی که متوجه نمازجمعه شود به نوعی به حاکمیت اسلامی و به جایگاه ولی امر ضربه می‌زند، بر همین اساس است که ولی امر مسلمین امام خامنه ای، در فرمایشات اخیرشان، خط مشی امامان جمعه را روشن کردند،  به ویژه در بخشی که آسیب‌های جدی امروز متوجه امت اسلامی و نمازهای جمعه و جایگاه نماز جمعه می شود.

وی خاطرنشان کرد: ائمه جمعه نباید با آدم های ناسالم و مسئله‌دار ارتباط داشته باشند، ولو اینکه امامان جمعه قصدی نداشته باشند و آنها نیز دام‌هایی را برای ائمه جمعه بگسترانند.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان اظهار کرد: ساده‌زیستی و کلیه مواردی که حضرت آقا در دیدار اخیرشان با ائمه جمعه سراسر کشور بیان فرمودند یک نوع مصونیت بخشی به جایگاه نماز جمعه است که باید روی این مسائل کار شود و آقایان ائمه جمعه نیز باید بر روی این مسائل اهتمام عملی داشته باشند،  و این مسائل باید مطالعه و بر روی آن کار و در جامعه نیز تبیین شود.

 

نکونام: نماز جمعه کنگره هفتگی مسلمین است

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به چهلمین سالروز اقامه اولین نمازجمعه اظهار داشت: اولین نماز جمعه در نظام جمهوری اسلامی با تدبیر حضرت امام(ره) شکل گرفت و آثار و برکات آن مشهود و ملموس است.

امام جمعه شهرکرد افزود: نماز جمعه در واقع یک مجموعه و کنگره هفتگی مسلمین است که حتما باید با شرایط خاص خودش بگیرد و مردم را در یک کلام باید بگوییم به خط نگه دارد؛ برای دفاع از اسلام و آرمان های اسلام.

وی ادامه داد: اگر یک جامعه اسلامی مدام به خط و آماده و مهیا باشند هم برای ساختن درون خودشان و هم در برابر مستکبرین و دشمنان بیرونی و امثال اینها،  لازمه آن اجتماع در یک مجمع است.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: حضرت آقا در دیدار اخیر که در محضرشان بودیم به بخشی از ضرورت ها و بایدها و نبایدها توجه دادن از جمله اینکه جامعه دینی و اسلامی هستند نیازمند تقواست و تقوا همان طور که عرض کردم، یکی از باید های جامعه دینی است و اگر جامعه بخواهد در مسیر رشد و بالندگی خودش و اهداف اسلام گام بردارد، لازمه آن رعایت تقوا در همه عرصه ها است، تقوای اجتماعی، تقوای فردی و جمعی و عبادی و... و در یک کلام در تمام مراحل مومنین باید تقوا را مدنظر داشته باشند.

وی افزود: اینکه ائمه جمعه طبعاً خودشان به عنوان کسانی که جزء ارکان نماز جمعه هستند و باید نماز جمعه را بارور کنند، حتماً باید یک سری مسائل و مواردی را مورد توجه قرار بدهند؛ علمیت، بیان و هنر دیگر مواردی را که باید رعایت کنند،  از جمله مسائل رفتاری و باید در رفتار هایشان در جامعه به گونه‌ای باشند که مردم به آنها باور پیدا کنند، به حرف و عمل و رفتار و نوع زندگی آنها حتما مردم باید باور داشته باشند تا حرف آنها را بشنوند.

ائمه جمعه سر سفره ثروتمندان ننشینند

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام اظهار کرد: اگر امام جمعه ای بر سر سفره ثروتمندان بنشیند و از فقرا دفاع کند، نمی شود و هیچ کس نیز سخن او را نمی پذیرد و یا خدای ناکرده فرزندان و اطرافیانش دنبال مفاسد اقتصادی و امثال اینها باشند، بعد بخواهد بگوید مردم مراقب فرزندانتان باشید و از فساد به دور باشید، مردم نمی پذیرند.

وی تصریح کرد: همه باید تقوا را رعایت کنند اما امام جمعه به واسطه مسئولیتی که دارد باید ویژگی‌های فردی مومنانه و بر اساس تقوا و اخلاق داشته باشد و ضرورت های جامعه را رعایت کنند و یک زندگی متوسط و مانند همه مردم داشته باشد تا مردم او را باور داشته باشند،  اینها بخشی از توصیه های مهم و موکد حضرت آقا بود.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری افزود: نماز جمعه در انقلاب اسلامی شکوفایی خودش را پیدا کرده است، البته جای کارهای زیادی هم همچنان وجود دارد و این توصیه هایی که حضرت آقا اخیرا نسبت به اصل و جایگاه نماز جمعه داشتند، که هم ائمه جمعه و هم رسانه‌ها نسبت به اهمیت و جایگاه نماز جمعه کار کنند، خداوند متعال در قرآن کریم یک سوره مختص نمازجمعه قرار داده است.

امام جمعه شهرکرد تصریح کرد: نماز جمعه ظرفیت بسیار عظیمی است که در این چهل سال الحمدلله آثار و برکاتش را هم دیدیم که چه فتنه‌هایی به برکت همین نماز جمعه خنثی شد و بصیرت دهی تمام عیاری که به جامعه بخشیده شد.

 

صفایی بوشهری:ائمه جمعه باید بدون هیچ مزیتی مانند مردم زندگی کنند

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهار داشت: نهاد نماز جمعه یکی از مهمترین نهادهای نظام اسلامی در ساختار هندسی، مدیریتی و عبادی اسلام است و به همین دلیل اولین امام جمعه تاریخ اسلام وجود مقدس حضرت پیامبر اکرم (ص) است و روز جمعه سیدالایام هست  و تجلی این والایی نماز خاصی است که در ظهر روز جمعه اقامه می شود، و دارای دو خطبه هست که خود به اول آن تحلیل و تبیین مسائل معرفتی است و در خطبه دوم ویژگی های سیاست اسلامی و مسائل روز مطرح می شود.

وی افزود: با انقلاب شکوهمند اسلامی ایران نماز جمعه در ایران اسلامی برپا شد و از همان ابتدا منش هدایت ها و صیانت از نظام اسلامی، بصیرت افزایی و رشد و ارتقاء سطح معرفت دینی شد.

امام جمعه بوشهر تصریح کرد: پایگاه نماز جمعه جدای از ایجاد و تقویت، بصیرت و معرفت، کانون اجتماع مردم مسلمان، ولایی و انقلاب است.

وی ادامه داد: امروز نماز جمعه در فضای ایران اسلامی و به طبع در کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان و کشورهای اسلامی الحمدلله جایگاه بالایی برخوردار است.

 

پیگیری مطالبات مردم

حجت‌الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری تصریح کرد: نهاد نماز جمعه، امام جمعه و ستاد نماز جمعه در روزهای دیگر هفته نیز فعال و به دنبال پیگیری مطالبات مردم هستند و  الان در نهاد نماز جمعه به عنوان یک جغرافیای فعال در شهر بوشهر بخش‌های مختلف اعم از میز خدمت، پاسخگوی مسائل شرعی، مشاوره حقوقی، مشاوره دینی، مشاوره پزشکی و مهد آدینه وجود دارد که در خدمت مردم و نمازگزاران است.

وی افزود: نماز جمعه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نقشی واقعا موثر در همه عرصه های معرفتی و انقلابی داشته است و مایه ی وحدت مردم و حفظ نظام در سایه ولایت بوده است.

امام جمعه بوشهر گفت: همواره امام راحل و مقام معظم در رابطه با ائمه محترم جمعه نکاتی را متذکر شده اند، که این نکات همواره دارای یک سری از ویژگی‌های خاص بوده است.

وی افزود: اولین آنها انقلابی بودن و حاضر در صحنه انقلاب بودن و هدایت جامعه به سمت و سوی انقلابی بودن است و نکته دوم ایجاد وحدت و امید در جامعه و استکبارستیزی و برقراری یک رابطه خوب با از سوی مردم با مسئولان و مسئولان با مردم بوده که از تاکیدات رهبر انقلاب است.

امام جمعه بوشهر گفت: در رابطه با مردمی بودن امام جمعه در واقع امام جمعه از متن مردم برخاسته است و باید در بطن مردم باشد، همان طور که پیامبراکرم(ص) مردمی بودند و مردم هم با ارتباط مستقیم با مردم داشتند، امام جمعه هم باید مردمی باشد.

ائمه جمعه خدمتگزار مردم اند

حجت‌الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری افزود: در رابطه با فضای مدیریت خانواده، ائمه جمعه باید بدون هیچ مزیتی مانند مردم زندگی کنند و فرزندشان هم مانند مردم زندگی کنند، امتیازی وجود نداشته باشد و همواره مقام معظم رهبری بر دوری از تجمل، خدمتگزاری نسبت به مردم تاکید دارند.

وی افزود: هیچ فاصله ای نباید بین مردم و امام جمعه باشد و امام جمعه باید با مردم نزدیک باشد؛ امام جمعه باید ارتباط خوب با جوانان، نخبگان و اندیشمندان داشته باشد و امامان جمعه و نمایندگان مقام معظم رهبری، سربازان رهبری هستند و باید مبین اندیشه‌های رهبری و رفتارهای معظم له در جامعه خود باشند و ائمه محترم جمعه باید زبان‌گویای مردم و نظام اسلامی و حافظ ارزش‌های اسلامی باشند.

امام جمعه بوشهر گفت:‌ یکی از نکات مهم در راستای نهاد نماز جمعه، حضور پرشور مردم در نمازجمعه است و نهاد نمازجمعه در روز جمعه باید فضایی را فراهم کنند تا مردم پس از اقامه نماز با خلوص بیشتر و تقویت بینش و بصیرت نمازجمعه را ترک کنند.

 

عابدینی: ائمه جمعه به صاحبان قدرت و ثروت متصل نشوند

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهار داشت: نماز جمعه در دیدگاه روایات و آیات قرآنی از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است؛ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ و در آیه بعدی هم تکلیف بعد از نمازجمعه را مشخص می کند و خداوند متعال گلایه می‌کند نسبت به کسانی که نسبت به امر نماز جمعه اهتمام نمی ورزند و به دنبال تجارت و دیگر موارد می روند.

وی افزود: ما در خصوص اصل نماز و روزه و خیلی دیگر از مسائل به این حدت و شدت و اهتمام نداریم که راجع به نماز جمعه داریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین عابدینی تصریح کرد: در روایات داریم کسی که به مدت پی در پی و بدون عذر به نماز جمعه شرکت نکند از علائم نفاق است یا قلب‌اش مهر می‌خورد.

وی ادامه داد: در روایات متعدد سفارش شده است که در نماز جمعه در یک رکعت سوره مبارکه جمعه و در رکعت دوم سوره منافقون قرائت شود، ما دو نوع دشمن داریم یک نوع دشمن بیرونی با محوریت یهود و یک دشمن درونی به عنوان نفاق، سوره مبارکه جمعه هم در بردارنده مسائل تربیتی و هم دشمن خارجی به نام یهود را با آن حیله‌ها و نیرنگ هایشان در طی ۴ آیه بیان می‌فرماید،  یعنی هر نمازگزار جمعه هر هفته نسبت به دشمنی یهود توجه پیدا می‌کند و به او تذکر داده می‌شود و اخبار و مسائل مربوط به یهود را در جریان قرار می‌گیرد.

وی افزود: در سوره مبارکه منافقون نیز در رابطه با نفاق صحبت می شود و دشمنان بیرونی ما تحت عنوان یهود و دشمنان درونی ما عنوان نفاق هر هفته در خطبه های نماز جمعه رصد می‌شود.

حرّیت ائمه جمعه

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خیلی وقت ها علاقه نشان دادن به صاحبان ثروت و قدرت و همنوا شدن با آنها، برای یک کسی که امام جمعه است و می‌خواهد از موضع حریت و آزادگی صحبت کند و زبان گویا باشد و به این موقعیت و حریت و آزادگی امام جمعه لطمه وارد می‌کند.

وی افزود: آن چیزی که مقام معظم رهبری در خصوص صاحبان قدرت و ثروت نسبت به ائمه جمعه هشدار دادند، منظورشان این است یعنی آن دسته از افرادی که برایشان شاید خیلی مهم نباشد که ثروتش را از راه مشروع به دست آمده و یا قدرتشان از راه خدا دادی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: همواره صف ائمه(ع) و پیامبران(ع) از صف زورمداران و قدرتمداران و ثروت‌اندوزان جدا بوده است و چگونه می شود یک کسی امام جمعه باشد و بخواهد از سیره انبیا و  ائمه اطهار(ع) صحبت کند و بعد بخواهد همسفره ثروتمندان و قدرتمندان باشد.

ائمه جمعه مراقب اطرافیان خود باشند

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در مسئله بعدی که مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان به ائمه جمعه کشور سفارش فرمودند در مسئله فرزندان بود. اگر صاحبان ثروت و قدرت نتوانند نسبت به ائمه جمعه اعمال نفوذ کنند، می‌چرخند و دور و بری‌های امام جمعه را می‌بینند یا با همسر و یا با فرزند امام جمعه و یا اطرافیان او صحبت می‌کنند، همه این‌ها باید تحت مراقبت باشد.

انتهای پیام

captcha