توسعه جامعه؛ وابسته به پرورش ذهن خلاق کودکان
کد خبر: 3830515
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶

توسعه جامعه؛ وابسته به پرورش ذهن خلاق کودکان

گروه اجتماعی ــ بعد از خانواده، نقش نهادهای اجتماعی نظیر مدرسه در یادگیری و الگودهی به شخصیت و تربیت کودکان بسیار مهم بوده و این نهادها در پرورش ذهن خلاق کودکان تأثیر بسزایی دارند، چراکه توسعه آینده جامعه برعهده کودکان امروز است.

توسعه آینده جامعه؛ وابسته به پرورش ذهن خلاق کودکان

بعد از خانواده و با افزایش سن کودک، به‌مرور از نقش خانواده‌ها کاسته و بر نقش سایر نهادهای اجتماعی نظیر مدرسه و همچنین کانون‌‌ها در یادگیری و الگودهی به شخصیت و تربیت کودکان افزوده می‌شود و این نهادها در آموزش هنجارها و ارزش‌ها و همچنین تربیت اسلامی به فرزندان دخالت داشته و نقش‌آفرینی می‌کنند.

رسالت مراکز فرهنگی و هنری به‌خصوص در اوقات فراغت کودکان، همچون کانون بر مبنای غنی‌سازی اوقات فراغت اعضا، ایجاد زمینه مثبت و مساعد جهت پرکردن این اوقات به‌همراه کسب لذت و اشتیاق به شرکت در فعالیت‌هاست، بدین‌منظور فعالیت‌های فرهنگی - هنری گوناگونی با اهداف مشخص و برنامه‌ریزی شده جهت غنی‌سازی اوقات فراغت و نیز به‌منظور شناخت و پرورش استعدادهای فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان با حضور و مشارکت آنان که با روش خاصی انجام می‌گیرد، طراحی شده است.

کبری مروت‌جو، مسئول مرکز مجتمع فرهنگی - هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهید رسول فرخی ارومیه به ایکنا آذربایجان غربی، گفت: ما به‌صورت تخصصی با کودکان کار می‌کنیم و کتاب‌های موجود در کتابخانه کانون نیز از فیلتر کمیته کتاب گذشته و سپس وارد کانون شده و به دست کودکان می‌رسد، یعنی هر کتابی حق ورود به کانون و خوانده شدن توسط کودکان را ندارد و این به دلیل این است تا کودکان کتاب‌های مطمئنی را مطالعه کنند.

مروت‌جو با اشاره به اینکه رشته‌های تحصیلی مربیان باید متناسب با شرایط کودکان باشد، بیان کرد: مربیان علاوه بر این موارد دوره‌های ویژه دیگری نیز برای توانمند شدن درخصوص نوع برخورد با کودکان و نحوه استعدادیابی آنان می‌گذرانند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی ما تربیت کودکان و پرورش ذهن خلاق کودک است، یادآور شد: نقاشی، خوش‌نویسی، موسیقی و دیگر رشته‌های موجود ابزاری هستند برای اینکه کمک بگیریم تا ذهن کودکان را خلاق پرورش دهیم.

مروت‌جو ادامه داد: نحوه نگاه کردن خوب و درست به فیلم نیز باید به کودکان آموزش داده شود که شاید از نظر مردم و حتی والدین کودکان این کار جالب نباشد، ولی ذهن کودک باید تمامی این موارد را بیاموزد.

پرورش حس دینی در کودکان

وی با بیان اینکه پرورش حس دینی در کودکان نیز از دیگر برنامه‌های مهم برای کودکان است، اظهار کرد: حتی یک کاردستی ساده تأثیر بسیار عمیقی بر روی کودک می‌گذارد و خلاقیت موجب می‌شود تا ذهن او فعال شده و بین دست و چشمان کودک هماهنگی برقرار گردد و ما در این راه کودکان را به فکر کردن وادار می‌کنیم و در تمامی فعالیت‌های کودکان، فکر کردن نهفته است.

مسئول مجتمع شهید رسول فرخی ارومیه با اشاره به نقش والدین در تأثیرگذاری بر روی کودکان تأکید کرد: کودکان، آینده‌سازان جامعه بوده و باید برای تأثیرگذاری هرچه‌بیشتر برنامه‌های تربیتی و فرهنگی، والدین نیز با مربیان و معلمان چه در مدارس و چه در مراکزی همچون کانون همسو باشند.

مروت‌جو گفت: وقتی کودک کتابخوان به بار آورده شود، وقتی ذهن کودک خلاق بار آورده شود، وقتی مادر کودک متوجه نقاط ضعف و قوت کودک خویش شود، در واقع ریشه تربیتی کودکان تقویت می‌شود.

کودکان مسئولیت‌پذیر تربیت شوند

سمیه حسین‌نژاد، مربی فرهنگی مجتمع شهید رسول فرخی ارومیه نیز بیان کرد: کودکان با شرکت در کلاس‌های مختلفی همچون خوش‌نویسی، نقاشی و یا قصه‌گویی و کتاب‌خوانی می‌توانند به استعدادهای خود در این زمینه پی ببرند و اوقات فراغت بهترین فرصت برای استعدادیابی کودکان است.

حسین نژاد افزود: کودکان باید امانت‌داری و حس مسئولیت‌پذیری را به‌نحواحسن بیاموزند، کودکی که مسئولیت‌پذیری را می‌آموزد، می‌تواند در آینده جامعه تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه قصه می‌تواند در فرهنگ، روحیه، رفتار، گفتار و زندگی ما و به‌ویژه کودکان تأثیرگذار باشد، بیان کرد: روانشناسان نیز به این باور رسیده‌اند که قصه‌ها می‌توانند به زندگی انسان‌ها جهت داده و بر تربیت کودکان تأثیرگذار باشند.

نقش مؤثر کتاب‌خوانی در تقویت اعتماد به نفس

مرضیه سیدصالح، یکی دیگر از مربیان فرهنگی مجتمع شهید رسول فرخی ارومیه، گفت: زمانی که کودک به یک محیط وارد می‌شود که دقیقاً متناسب با سن او طراحی شده، این مساله مهم می‌تواند تاثیر بسزایی در شکل‌گیری شخصیت کودک داشته باشد.

وی تصریح کرد: نقش مربیان و نوع رفتار آنان با کودکان بسیار مهم بوده و هرقدر مربیان با کودکان صمیمی‌تر باشند، کودکان نیز به‌راحتی می‌توانند با مربیان ارتباط برقرار کنند. کتاب‌خوانی از جمله فعالیت‌هایی است که می‌تواند در اجتماعی بار آوردن و تقویت اعتماد به نفس کودکان بسیار مؤثر واقع شود.

گزارش از آرزو نوروزی، خبرنگار ایکنا آذربایجان غربی

انتهای پیام

captcha