فضاسازی‌ پمپئو درباره سفر به ایران اقدامی منفعلانه در مقابل اقدامات تهاجمی ظریف است
کد خبر: 3830665
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال ایکنا:

فضاسازی‌ پمپئو درباره سفر به ایران اقدامی منفعلانه در مقابل اقدامات تهاجمی ظریف است

گروه سیاسی ـــ سیدعباس موسوی درباره فضاسازی‌های پمپئو درباره سفر به ایران و گفت‌و‌گو با رسانه‌های ایرانی تصریح کرد: جالب است؛ این اقدام آن‌ها یک حرکت تدافعی در برابر اقدامات تهاجمی جناب آقای ظریف در سفرهای خود به نیویورک و گفت‌وگوهای مستقیم ایشان با افکار عمومی این کشور است.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، صبح امروز، دوشنبه 7 مردادماه، برگزار شد.

موسوی با بیان اینکه هفته‌های متراکم و مهمی را به لحاظ سیاست خارجی پشت سر گذاشتیم و در آن هستیم که اهمیت فوق‌العاده ای دارد.

وی افزود: با سفر آقای ظریف به نیویورک و سپس به امریکای لاتین و در نهایت سنگال، تحولاتی رخ داد و نقاط عطفی را در این سفرها شاهد بودیم. این سفر بسیار پربار و موفقیت‌آمیز بود و به اهدافی که تعیین شده بود در تک تک این کشورها دست پیدا کردیم.

موسوی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه عمان و نخست‌وزیر عراق به ایران اظهار کرد: با توجه به روابط خوبی که با کشورهای منطقه و همسایه داریم این سفرها در چارچوب مناسبات دوجانبه و رایزنی‌های تعریف شده با این کشورها در حال انجام است. هم ما و هم آن‌ها هر وقت اراده کنیم با یک اطلاع می‌توانیم به کشورهای هم سفر کنیم تا در خصوص مهم‌ترین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: همچنین جلسه فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام به درخواست ایران و اروپایی‌ها برگزار شد و آقای عراقچی ریاست هیئت ایرانی را بر عهده داشتند. همچنین برخی مقامات چینی و هندی به کشورمان خواهند داشت که به موقع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در ادامه از زحمات و خدمات آقای سرمدی، قائم مقام وزارت امور خارجه و اولین سخنگوی این وزارتخانه، که بازنشسته شد تشکر و قدردانی کرد.

موسوی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره فضاسازی‌های پمپئو درباره سفر به ایران و گفت‌و‌گو با رسانه‌های ایرانی تصریح کرد: جالب است؛ این اقدام آن‌ها یک حرکت تدافعی در برابر اقدامات تهاجمی جناب آقای ظریف در سفرهای خود به نیویورک و گفت‌وگوهای مستقیم ایشان با افکار عمومی این کشور است. 

وی با بیان اینکه که صداقت و جدیتی در این اقدامات و اظهارات نمی‌بینیم، گفت: این رفتارها شبیه اقدامات یکی دو سال اخیر آن‌ها درباره مذاکرات است و یقین داریم که آن‌ها دنبال یک توافق جدی نیستند.

سخنگوی وزارت خارجه، این قبیل اقدامات را منفعلانه و در راستای جنگ روانی مقامات آمریکایی توصیف کرد و گفت: بارها خبرنگاران ایرانی از ایشان و برخی دیگر مقامات آمریکایی درخواست مصاحبه داشته‌اند که آن‌ها رد کرده‌اند و عجیب است که امروز این سخنان را می‌گویند و جالب است که به صراحت اعلام می‌کنند چطور آقای ظریف به آن‌جا می‌رود و حرف می‌زند، که باید مجدداً به آ‌ن‌ها یادآوری کرد وزیر امور خارجه ایران سفر دوجانبه‌ای به آمریکا ندارد و سفر ایشان به مقر سازمان ملل متحد و برای کارهای بین‌المللی است و ارتباطی به دولت آمریکا ندارد و طبق قراردادهای دولت این کشور با سازمان ملل، موظف هستند تسهیلات لازم را فراهم کنند و اینکه می‌گویند ایشان به آمریکا سفر می‌کند، مضحک است.

موسوی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره جلسه روز گذشته کمیسیون مشترک برجام و جزئیات بیشتر از این جلسه گفت: تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام مکه هم برای ما و هم طرف ها اروپایی مهم است ادامه دارد و این تلاش‌ها و رایزنی‌ها در قالب ملاقات‌های دو جانبه و کمیسیون مشترک برجام انجام می‌شود. جلسه روز گذشته در وین هم به درخواست ایران و هم به درخواست اروپایی‌ها بود. ظرف‌های اروپایی نسبت به رویکرد جدید ایران در کاهش تعهدات برجامی معترض بودند و از طرفی ایران هم نسبت به بی‌عملی آن‌ها در انجام تعهدات برجامی و دستگیری برخی ایرانیان به دستور امریکا در اروپا و استرداد آن‌ها به امریکا به شدت معترض بود و آن را خلاف برجام تلقی کرده است. این‌ها ایرانیانی هستند که به خاطر تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه امریکا و به بهانه دور زدن تحریم‌ها در بعضی کشورهای اروپایی دستگیر شدند.

وی افزود: همچنین توقیف نفتکش حامل نفت جمهوری اسلامی ایران در جبل الطارق هم به عنوان یکی از موارد نقض برجام در این کمیسیون مطرح شد.    

موسوی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اظهارنظرها در خصوص اینکه سفر وزیر امور خارجه عمان برای میانجی‌گری برای رفع توقیف نفتکش انگلیسی نبوده و اهداف و جزئیات دقیق این سفر گفت: هداف این سفر همانطور که ما و مقامات عمانی اعلام کردیم همان چیزی بود که در جریان ملاقات‌های ایشان با مقامات کشور گذشت. طبیعی است وقتی در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت می‌شود آخرین تحولاتی که می‌تواند مربوط به بحث کشتی‌ها و تنش‌های خلیج فارس باشد، مطرح شود. اما اینکه ایشان به صرف میانجی‌گری و موضع خاص دیگری سفر کرده باشد، مورد تأیید نیست. ولی راجع به مجموعه‌ای از این مسائل بحث و گفت‌وگو انجام شد.

وی درباره اظهارات آقای عراقچی پس از نشست فوق‌العاده کمسیون مشترک برجام و اینکه بیان شد تعهدات زیادی از سوی اروپایی‌ها داده شده در خصوص تضمین انجام این تعهدات گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد ولی نشست روبه جلو و سازنده‌ای بود و تا آنجایی که اطلاع دارم گفت‌وگوها بسیار صریح و قاطع بود. هیئت جمهوری اسلامی ایران موارد نقض برجام، بی‌عملی اروپا و اقدامات فشل آن‌ها را متذکر شد و اعتراض خود را اعلام کرد و اروپایی‌ها هم برخی نقطه نظرات خود را به صراحت بیان کردند. قدری فضا برای ادامه کار شفاف‌تر است و اگر برخی توافقات جزئی که انجام گرفته نتیجه دهد منجر به نشست کمیسیون مشترک با حضور وزرای امور خارجه ایران و 1+4 خواهد شد که یک گام به جلو است. امیدواریم هر اتفاقی که می‌خواهد بیفتد تا پیش از پایان مهلت ایران دقیق‌تر و عملی‌تر رخ دهد، و الا ما بر روی اینکه اروپایی‌ها حرف بزنند و تعهدات و بیانیه‌هایی را به صورت شفاهی بدهند حساب نمی‌کنیم و همچنان منتظر اقدامات عملی و نتایج ملموس از طرف اروپایی‌ها برای اجرای تعهدات خودشان در برجام هستیم.   

موسوی درباره سفر ظریف به نیویورک و دیدار وی با رند پال، سناتور امریکایی، گفت: من درباره دیدار به خصوصی اظهار نظر نمی‌کنم. اما آقای ظریف هر زمان که به نیویورک برای انجام مأموریت‌های بین‌المللی سفر می‌کنند در حاشیه آن مأموریت اصلی به درخواست طرف‌های امریکایی که می‌تواند نمایندگان مردم، اعضای کنگره یا رسانه‌های امریکایی باشد، ملاقات و گفتوگو می‌کند و در این ملاقات‌ها مواضع جمهوری اسلامی ایران را به صراحت و شفافیت برای امریکایی‌ها به ویژه افکار عمومی آن‌ها و افراد ذی نفوذ و تأثیرگذار تشریح می‌کند و هیچ ملاقاتی با هیچ مقام دولتی در این سفرها انجام نمی‌شود و کاملاً در چارچوب گفت‌وگوهای مردمی و با نمایندگان افکار عمومی است. علیرغم ادعاهایی که امریکایی‌ها مبنی بر مهد دموکراسی بودن و باز بودن فضا مطرح می‌کنند شاهد هستید که وزیر امور خارجه و اعضای هیئت نمایندگی ایران را محدود کردند و این کار برای این بود که صدای جمهوری اسلامی ایران بهتر در آنجا شنیده نشود. از طرفی آن‌ها قوانینی دارند که حتی اجازه نمی‌دهد که برخی مقامات امریکایی با برخی مقامات ما دیدار کنند و حتی مقاماتی که با وزیر امور خارجه ما دیدار کرده بودند را تهدید به دادگاهی شدن کرده بودند که در اینجا اسمی از آن‌ها نمی برم چون مشکلاتی برای‌شان ایجاد می‌شود.

موسوی درباره آخرین تحولات مربوط به توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق و اظهارنظر دیروز آقای بن علوی مبنی بر آمادگی برای تأمین امنیت تتنگه هرمز با همراهی ایران گفت: یکی از موضوعاتی که در جلسه روز گذشته کمیسیون مشترک برجام از سوی ایران مطرح شد همین توقیف تفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق بود که از نظر ایران نقض برجام بود و طرف مقابل هم استدلالاتی کرد. اما ایران بر مواضع خود مبنی بر غیر قانونی بودن و دزدی دریایی دانستن این اقدام اصرار کرد. برای جمهوری اسلامی ایران غیر قابل قبول است که یک کشور اروپایی که ایران تحت تحریم آن‌ها نیست محموله نفت ایران را به دستور امریکا توقیف کند و این را از موارد نقض برجام به آن‌ها گوشزد کردیم.

موسوی درباره ادعای مطرح شده درباره نامه‌نگاری محمدجواد ظریف به رهبر معظم انقلاب مبنی بر تخریب چهره وزیر امور خارجه در سریال گاندو گفت: این خبر را من تأیید می‌کنم و چنین نامه‌ای از سوی وزیر امور خارجه به مقام معظم رهبری نوشته شد. صدا و سیما از جمله نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری است و حال اگر گلایه‌ای و شکواییه‌ای وجود داشته باشد باید خدمت ایشان گفته می‌شد به جای اینکه به دیگران گفته شود و جنجال ایجاد شود. آنچه که تلاش می‌شد در این سریال از وزیر امور خارجه و وزارت امور خارجه نشان داده شود یک چهره منفعل، بی‌عمل و واداده است. ما فکر کردیم اگر واقعاً این‌گونه است و قرار است جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مقتدر در منطقه و جهان چنین وزیر و وزارتخانه‌ای داشته باشد که این سریال از آن ترسیم می‌کند اساساً ماندن ما و وزیر در این وزارتخانه جایز نباشد و به لحاظ شرعی باید کسی باشد که بتواند همزمان «عزت، حکمت و مصلحت» را سرلوحه کار خودش قرار دهد و از چنان اقتدار و صلابتی در محافل بین المللی برخوردار باشد که زبان گویای چنین ملتی و چنین کشوری با چنین تاریخی باشد و اگر این‌گونه نیست طبیعی است که ایشان بگوید باید چه کار کرد و اگر این تصویر درست است ماندن ایشان جایز نیست و اگر این تصور درست نیست چرا باید این‌جور باشد. رهبر معظم انقلاب هم التفات فرمودند و بیان کردند که مطلقاً اهانت به وزیر امور خارجه جایز نیست.     

وی درباره اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل که این کشور خواستار پایان جنگ یمن و همکاری با ایران است، گفت: ما این اظهارات را یک سیگنال مثبت تلقی می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران بارها خواستار حل مسائل بین کشورهای اسلامی و منطقه از طریق گفت‌وگو و بدون پیش شرط و در حد امکان‌پذیر بوده است و هر تلاشی که در این زمینه برای نزدیکی کشورهای اسلامی صورت می‌گرفت ایران پذیرفت چون معتقد است ما به عنوان کشورهای اسلامی مصالح و منافع بزرگ‌تر و دشمان مشترکی داریم و این منافع و مصالح ایجاب می‌کند که کشورهای منطقه اختلافات خودشان را فوراً کنار بگذارند و در کنار همدیگر قرار گیرند که هم برای منطقه و هم  برای ثبات و امنیت در جهان خوب است و هم باعث می‌شود کشورهای ثالث و برخی رژیم‌های نامشروع از این اختلافات سوء استفاده نکنند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تغییر رویکرد در سیاست امارات متحده عربی و خروج از ائتلاف جنگ علیه یمن گفت: من به علت این تغییر رویکرد کاری ندارم اما آن را گامی خوب و مثبت ارزیابی می‌کنم که می‌تواند به ثبات و امنیت در منطقه و کاهش تنش‌ها که یکی از کانون‌های تنش یمن است، منجر شود. ایران این گام‌ها را با دقت رصد می‌کند و تا آنجایی که بتواند و ایجاب کند کمک می‌کند که این گام‌ها بیشتر و عمیق‌تر برداشته شود و خود ایران هم در این مسیر قدم برخواهد داشت و کمک خواهد کرد.

موسوی درباره سفر هفته آینده مقامات چینی و هندی و اهداف این سفرها گفت: یکی از مقامات ارشد حزب کمونیست چین و وزیر بلندپایه هندی به ایران خواهند آمد و این سفرها در چارچوب مناسبات بین ما با این دو کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره راهکارهای اندیشیده شده برای دریافت پول فروش نفت از طریق اینستکس گفت: اروپایی ها ادعا می‌کنند اینستکس برای همین راه‌اندازی شده که منافع اقتصادی ناشی از برجام که از جمله آن انجام تعاملات مالی است به ایران برسانند. همانطور که قبلاً هم بیان شد این یک مقدمه برای اجرای تعهداتی است که بعد از خروج امریکا از برجام متوقف مانده بود و اصل کار نیست و هدف ما هم ایجاد اینستکس نیست و آن‌ها ادعا کردند که می‌توانند این ساز و کار را طراحی کنند که مبادلات تجاری میان ایران و اروپا محقق شود. در خصوص دریافت پول فروش نفت نیز آن‌ها ادعا می‌کنند در مراحل مختلف این کار می‌تواند صورت گیرد و در رایزنی‌های انجام شده این حرف را کمابیش بیان می‌کنند، اما یکی از خواسته‌های ایران این است که بتواند منابع اقتصادی خود را تأمین کند و فروش نفت ایران به همان مقدار پیش از خروج امریکا از برجام که دو میلیون و هشتصد هزار بشکه بود برسد و همین مقدار از سوی آن‌ها تضمین شده که ایران بتواند به فروش برساند و پولش را دریافت کند. حال بستگی به اروپایی‌ها دارد چگونه بخواهند این ساز و کار را راه بیندازند.

وی درباره آخرین وضعیت آقای اسدی، دیپلمات دستگیر شده کشورمان در آلمان، گفت: پیگیری‌های ما فنی است که شامل پیگیری‌های دیپلماتیک و حقوقی است و وکلایی هم برای ایشان گرفته شده است که به شدت در حال کار کردن بر روی پرونده هستند و امیدواریم زودتر این پرونده به سرانجام برسد و ایشان آزاد شود.

موسوی درباره ورود یک ناو جنگی به خلیج فارس همزمان با سفر آقای بن علوی به تهران گفت: من این شنیده ها را نشنیده‌ام و لذا در مورد شنیده‌ها اظهار نظر نمی کنم.

وی درباره اینکه آیا نامه چندی پیش آقای ظریف به مراجع تقلید برای وساطت میان مسئولان عالی رتبه برای از سر گرفته شدن مذاکرات ایران و امریکا و همچنین نامه دیگر ایشان به چند نهاد که شرایط کشور را به شرایط ایران بعد از فتح فاو تشبیه کرده و خواستار اجازه مذاکره با امریکا شده، صحت دارد؟ گفت: این شنیده‌‌ها قابل تأیید نیست و به احتمال خیلی قوی قابل رد شدن است. اما آقای ظریف نظرات کارشناسی خودشان را در دیدارها و اظهارنظرهای رسانه‌ای ارائه می‌دهند و برحسب شرایط کشور ایشان دیدگاه‌های خود را با صراحت و شفافیت مطرح کرده‌اند و به عنوان کسی که دیده‌بان کشور در نظام بین‌الملل و صحنه جهانی هستند خود را موظف و مکلف می‌دانند واقعیت‌ها و آنچه را که می‌بینند به مقامات عالی رتبه کشور گزارش دهد اما این گزارش‌دهی می‌تواند شفاهی یا مکتوب باشد. اما اینکه به ایشان به مراجع تقلید یا نهادهای مختلف نامه دهند و چنین اظهارنظری کند، تأیید نمی‌‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت شیخ زکزاکی و اقدامات وزارت امور خارجه در این رابطه گفت: من همانطور که قبلاً بیان کردم وزارت امور خارجه به جد پیگیر این موضع است و وظیفه خودش می‌داند. شیخ زکزاکی یک شخصیت برجسته علمی، فرهنگی، مذهبی و دارای جایگاه و احترام خاصی در کشور خودش و بین مسلمانان و شیعیان است. وضعیتی که ایشان و خانواده‌اش الان دارند وضعیت خوبی نیست. وزارت خارجه تمام تلاش‌های دیپلماتیک و رایزنی‌های خودش را برای تغییر وضعیت ایشان به کار گرفته است. اگر وزارت امور خارجه کارهای خود را در این رابطه اعلام نمی‌کند برای این است که خیلی دنبال کار تبلیغی و جنجالی نیست و خیلی هم نمی‌خواهد با اعلام آن لطمه‌ای به روند پیگیری‌ها بزند و وضعیت ایشان را بغرنج‌تر کند و برخی انتقادات را که در فضای مجازی می‌بینم و وزارت خارجه را متهم به بی‌عملی کنند، کاملا رد می‌کنم. حتی در سفری که وزیر امور خارجه به سنگال داشتند این موضع را به طرق مختلف پیگیری کردند و اداره کل آفریقای وزارت امور خارجه در حال پیگیری هستند و رایزنی‌ها با برخی کشورها صورت گرفته تا همه دست به دست هم دهند تا این وضعیت به پایان برسد. امروز هم شنیدم قرار است دادگاهی تشکیل شود و وضعیت ایشان را بررسی کند. امیدواریم حالتی به وجود بیاید که ایشان از این وضعیت خلاص شوند و نگرانی‌های که وجود دارد برطرف شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با اقدامات ایران در مورد محدودیت‌هایی که آمریکایی‌ها برای اعضای دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل جهت تردد در شهر نیویورک و محل اقامتشان ایجاد کرده‌اند، گفت: آمریکایی‌ها بعد از اینکه چنین تصمیمی گرفتند طی یادداشتی این موضوع را به ما اطلاع دادند. آ‌ن‌ها محدودیت‌های عجیب و غریب که خنده‌دار نیز هست برای آقای ظریف، هیئت همراهش و نمایندگی ما در نیویورک تعیین کرده است. از جمله اینکه خانه‌های اعضای نمایندگی ما باید در محدوده‌ای باشند که آن‌ها تعیین کرده‌اند. این موضوع برای مدرسه رفتن فرزندان دیپلمات‌ها نیز مشکلاتی را به وجود می‌آورد. آنچه که انجام شده اقدام عجیبی است. نمایندگی ایران اعتراض خود را به این موضوع اعلام کرده و از سوی سازمان ملل نیز پیگیری‌هایی انجام شده است.

وی ادامه داد: ایجاد این محدودیت‌ها از ابعادی نیز غیر انسانی است. اگر فرزند یکی از این دیپلمات‌ها فرضاً بیمار شود باید برای رفتن به بیمارستان در خارج از محدوده مشخص شده اجازه گرفته شود و این فرد باید روزی بیمار شود که حتما ساعت کاری باشد، روز کاری باشد تا وزارت خارجه آمریکا مشغول به فعالیت باشد تا اجازه دهد این فرد به بیمارستان منتقل شود. امیدواریم که آمریکایی‌ها از این کارهای عجیب و غریب دست بردارند و این زمینه فراهم شود که دیپلمات‌های ما بتوانند به کارهای عادی و جاری خود در سازمان ملل ادامه دهند.

موسوی درباره ورود ناوشکن «دانکن» از سوی انگلیس به خلیج فارس برای تأمین امنیت کشتی‌های با پرچم انگلیس گفت: ما منشأ همه بی ثباتی‌ها و ناامنی‌ها و تنش‌ها را حضور نیروهای خارجی در منطقه می‌دانیم؛ منطقه ما دارای کشورهایی است که عمق تاریخی زیادی دارند و خودشان بلد هستند چگونه از منافع و امنیت منطقه خودشان دفاع کنند و نیازی نیست که کشورهای دیگر از ان سر دنیا برای تأمین امنیت منطقه به اینجا بیایند مگر اینکه اهداف دیگری در سر داشته باشند که خیلی با منافع مردم منطقه همسو نباشد. ما این‌گونه اقدامات را در راستای افزایش تنش و بی‌ثباتی بیشتر می‌دانیم و قطعاً هیچ کمکی به امنیت منطقه نخواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه به خوبی بلد هستند که امنیت منطقه را تأمین کنند.

موسوی درباره احتمال پیوستن آلمان به ائتلاف نظامی اروپا برای محافظت از کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز گفت: ما به کشورهای فرامنطقه‌ای توصیه نمی‌کنیم که به ائتلاف‌هایی بپیوندند که مبنای درستی ندارد و بر مبنای یک سری القائات و توهمات است. همانطور که قبلا بیان شد که خود کشورهای منطقه بلدند امنیت منطقه را تأمین کند و جمهوری اسلامی خود را موظف به تأمین امنیت در منطقه به ویژه در منطقه حساس خلیج فارس و تنگه استراتژیک هرمز می‌داند و بنابراین خیلی راضی به زحمت سایرین نیستیم که برای تأمین امنیت منطقه به اینجا تشریف بیاورند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تلاش امریکا و اروپا برای جلوگیری از برنداشتن گام سوم از سوی ایران گفت: امریکایی‌‌ها خیلی دلشان برای برجام نمی‌سوزد و نگران هم نیستند و آن‌ها خواستار این وضعیت و تنش بودند. تعجب ما از اروپایی‌ها است که آنچه تا حالا دیدند را متأسفانه جدی نگرفتند و همچنان حرف می‌زنند. ایران بارها اعلام کرده یک تعهد چند جانبه را نمی‌توان یک جانبه عمل کرد و نه عقل، نه منطق و نه قانون این اجازه را نمی‌دهد. اروپایی‌ها هم می‌دانند دو گام ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی جدی است و اگر همین روند ادامه پیدا کند طبیعی است که ایران گام سوم خودش را که قطعا از دو گام قبلی محکم‌تر است برمی دارد.

وی درباره ادعای سنگاپور مبنی بر توقیف یک نفتکش چینی حامل «ال پی جی» ایران گفت: ما منتظر گزارش رسمی از سوی سفارت ایران در چین هستیم تا ببنیم اصل این موضوع چیست. اگر این شنیده‌ها صحت داشته باشد باز جای تأسف دارد که کشورهایی به تروریسم اقتصادی امریکا کمک می‌کنند.

مشکلات پرسنلی و امکاناتی سفارت پرتقال برای صدور ویزا و حکم دادگاهی در برزیل برای سوخت‌رسانی به دو کشتی‌ ایرانی حامل غلات از دیگر سوالات مطرح‌شده در این نشست خبری بود.

انتهای پیام

captcha