اسارت روح حج در تفکر استعماری وهابیت
کد خبر: 3830696
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار بیان کرد:

اسارت روح حج در تفکر استعماری وهابیت

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت مدیره بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: واقعیت این است که حج امروز در اسارت این تفکر استعماری وهابیت آل سعود است که ظواهر را می‌گیرند و روح حج و نماز و اسلام را از بین برده‌اند.

مهدی شریعتی‌تبار

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار، عضو هیئت مدیره بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و عضو گروه فقه این بنیاد، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) درباره حج گفت: ایشان در این روایت فرموده‌اند: «حج به سوی خدا رفتن و در پیشگاه باری تعالی حاضر شدن است». امام(ع) همچنین به آیه شریفه 97 آل عمران «فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ» اشاره داشتند؛ بنابراین حج کوچ و هجرت الی الله است و حاجی با همه وجود و قلب خود به سوی خدا حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: طبق لسان روایت، حاجی در سفر حج زیادی رزق و روزی و توفیق الهی را طلب می‌کند و از همه لغزش‌ها، بدی‌ها و گناهانی که بنده مرتکب می‌شود خارج می‌شود؛ در روایت داریم وقتی حاجی اعمال حج را انجام می‌دهد فرشته‌ای دست بر شانه او می‌زند و می‌گوید: «انت کیوم ولدتک امک»؛ حج چنین فلسفه‌ای دارد و چنین پالایشگاهی است که انسان را از همه بدی‌ها و گناهان خارج می‌کند.

تبادل فرهنگی در حج

وی افزود: یکی از فلسفه‌های حج، انتقال و تبادل فرهنگی است و حاجی وقتی در آن دوره یعنی دوره معصومین(ع) به حج می‌رفت، به مدینه و محضر امام نیز می‌رفت. در همین زمینه روایتی داریم که «تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام؛ تمام بودن حجّ به زیارت امام است» است؛ حاجی احادیث را می‌گرفت و مأموریت داشت که این احادیث و روایات را به منطقه، قوم و محل زندگی خود منتقل کند؛ یعنی هم خودش تفقه و بصیرت و معرفت پیدا کند و اندیشه دینی او تقویت شود و اخبار ائمه(ع) را به نواحی و مناطق مختلف منتقل کنند.

شریعتی‌تبار تصریح کرد: امام(ع) این سخن را به آیه شریفه نفر «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» در سوره توبه مستند می‌‌کند؛ یعنی همه نمی‌توانند هجرت علمی کنند و عده‌ای باید هجرت کنند و تفقه در دین پیدا کنند و بعد از آن برگردند و قوم خود را انذار کنند تا به رشد و بالندگی برسند.

اسارت روح حج در تفکر استعماری وهابیت آل‌سعود

عضو هیئت مدیره بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به آیه «وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ»(حج/27) افزود: قرآن فرموده که ابراهیم(ع) حج را به سواره و پیاده اعلام کن تا منافع مردم تأمین شود؛ منافع مادی، اخروی، فرهنگی و تمدنی؛ این کنگره عظیم بین‌المللی سالانه فرصتی برای جهان اسلام است و هیچ ابرقدرت سیاسی و اقتصادی توان تشکیل این کنگره بین‌المللی را ندارند که حاجیان در روزهای معینی به سرزمین مکه و مدینه مشرف شوند و مناسک یکسان و خاصی را انجام داده و طواف کنند؛ وقوف در منا و عرفات داشته باشند.

حج در اسارت

شریعتی‌تبار با بیان اینکه قرآن و اسلام زمینه برگزاری این کنگره عظیم را فراهم کرده است تا وحدت امت اسلامی، تمدن و فرهنگ جامعه اسلامی بالنده و رو به رشد باشد، تصریح کرد: واقعیت مطلب این است که حج امروز در اسارت این تفکر استعماری وهابیت آل سعود است که ظواهر را می‌گیرند و روح حج، نماز و اسلام را از بین برده‌اند و اجازه نمی‌دهند که مسلمین از این فرصت استفاده فرهنگی، معنوی، اخلاقی، تربیتی و سیاسی و اجتماعی بکنند.

وی ادامه داد: این خاندان زیر سلطه استعمار است و اخیراً با تعبیرات ترامپ مبنی بر گاو شیرده نشان می‌دهد که سرسپرده آمریکا و اسرائیل هستند و اجازه نمی‌دهند حج، که سمبل پیشرفت امت اسلامی و وحدت و فرهنگ امت اسلامی است، مورد استفاده قرار بگیرد.

عضو گروه فقه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه با بیداری مسلمین که یکی از بسترهای آن همین کنگره حج است، مسلمین از چنگال آل سعود خبیث نجات یابند، اظهار کرد: بحث هزینه‌های طبیعی حج که یکی از آنها ولیمه است امری مستحب به شمار می‌آید؛ برخی می‌گویند که چرا باید ولیمه داد و در این راه خرج کنیم؛ یعنی صورت مسئله را پاک می‌کنند و کل قضیه را زیر سؤال می‌برند که به نظرم درست نیست و این مطلب باید محفوظ باشد.

ولیمه بدون اسراف

وی ادامه داد: در عین حال با پدیده اسراف در کشور روبرو هستیم که در فرهنگ غنی قرآنی و اسلامی، به عنوان صفتی بسیار مذموم مورد نکوهش و سرزنش قرار گرفته است؛ در قرآن کریم سخن از حیات طیبه است و حیات طیبه در روایات همان قناعت است؛ از امام رضا(ع) نقل شده است که ملاحظه فرمودند که چند کودک سیب را می‌خورند و نیم‌خورده کرده می‌اندازند که امام(ع) به ایشان فرمودند: «اگر بی‌نیاز هستید کسانی هستند که به این نیاز دارند»؛ بنابراین این دو مسئله باید در کنار هم جمع شوند، یعنی ولیمه کار خوبی است، ولی کاری که در آن اسراف است نباید انجام شود.

وی به برخی مصادیق اسراف در این مسئله اشاره کرد و افزود: بنرها و پرده‌های زیاد و متعددی که برای این مسئله می‌نویسند، از جمله مصادیق اسراف است که نباید انجام شود. گاهی در ولیمه دادن‌ها ممکن است اسراف صورت گیرد؛ زیرا «لا خیر فی الاسراف»؛ یعنی از یکسو می‌خواهیم کار خیری انجام دهیم، ولی همین کار خیر اگر اسراف داشته باشد، خیر آن از بین خواهد رفت.  

اسارت روح حج در تفکر استعماری وهابیت آل‌سعود

انتهای پیام

captcha