کتابخانه‌ها؛ رکن اصلی نظام در توسعه فرهنگی کشور
کد خبر: 3830826
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹

کتابخانه‌ها؛ رکن اصلی نظام در توسعه فرهنگی کشور

گروه اجتماعی ــ امام‌جمعه شهرستان نمین گفت: کتابخانه‌ها به عنوان رکن اصلی نظام در توسعه فرهنگی کشور بوده و نباید گرفتار بروکراسی اداری شوند و کتاب به عنوان معلم مکتوب جامعه است که نقش بزرگی در ارتقای فرهنگ جامعه دارد.

کتابخانه‌ها؛ رکن اصلی نظام در توسعه فرهنگی کشوربه گزارش ایکنا از اردبیل، حجت‌الاسلام صفر یوسف‌زاده، امام‌جمعه شهرستان نمین، صبح امروز، هفتم مردادماه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان نمین اظهار کرد: کتابخانه‌ها به عنوان رکن اصلی نظام در توسعه فرهنگی کشور است و کتابخانه‌ها نباید گرفتار بروکراسی اداری شوند و کتاب به عنوان معلم مکتوب جامعه است که نقش بزرگی در ارتقای فرهنگ جامعه دارد.

وی با اشاره به ظرفیت نماز جمعه در برگزاری برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌ها گفت: دفتر امام جمعه برای هر نوع همکاری با کتابخانه‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی آمادگی دارد و کتابخانه‌ها باید از بخشی نگری خارج و به کلیت نگر تبدیل شوند.

‌مروّجان فرهنگ مطالعه
عاطف ناصری، فرماندار شهرستان نمین نیز در این جلسه با اشاره به لزوم برگزاری جلسات انجمن به صورت کاربردی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت نویسندگان بومی شهرستان در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و همچنین دعوت از خیّرین و نویسندگان به جلسات انجمن به منظور استفاده از ایده‌های خلاقانه این اقشار در جهت ارتقای سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در راستای غنی سازی منابع مکتوب کتابخانه‌ها باید از اشخاص و نهاد‌های حقیقی و حقوقی استفاده کرد افزود: تعداد زیادی از اهالی شهرستان نمین در داخل منازل خود دارای منابع عظیمی از کتاب‌ها هستند که لازم است با شناسایی و ترغیب این اقشار زمینه‌های اهدای این منابع به کتابخانه‌های عمومی را فراهم کرد.

‌ابزارهای ‌موثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی
پروانه رضاقلیزاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این جلسه به نقش اجتماعی و فرهنگی کتابخانه‌های عمومی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: این نهاد‌های فرهنگی با برگزاری برنامه‌های مختلف کتاب خوانی نقش مهمی را در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی ایفا می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان افزود: نقش کتابخانه در ارتقای آگاهی بخشی به جامعه وتغییر نوع تفکر بشرچشمگیر است وباید با استفاده ازظرفیت فضا‌های مجازی و رسانه‌های دیجیتال، در راستای بستر سازی برای ارتقای سرانه مطالعه تلاش کرد.

رضاقلیزاده همچنین به نقش تاثیرگذار اصحاب قلم و فرهیختگان در جهت نهادینه کردن فرهنگ اسلامی و ایرانی در جامعه اشاره کرد و گفت: ارتباط بین نهاد‌های فرهنگی از جمله کتابخانه‌های عمومی با نویسندگان و فرهیختگان باید بیش از بیش افزایش یابد.

یادآور می‌شود؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در نشست صمیمی با کتابداران شرکت کرد و از نزدیک در جریان وضعیت کتابخانه‌های عمومی نمین قرار گرفت.

انتهای پیام

captcha