تأثیرگذاری بر اقشار خاکستری؛ دلیل اصرار پمپئو بر گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی
کد خبر: 3831019
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
ابوالفتح مطرح کرد:

تأثیرگذاری بر اقشار خاکستری؛ دلیل اصرار پمپئو بر گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل آمریکا، اصرار مایک پمپئو برای گفت‌وگو با رسانه‌های متعلق به نظام جمهوری اسلامی را آگاهی آن‌ها از افزایش خشم مردم ایران دانست و گفت: آن‌ها می‌خواهند از طریق گفت‌و‌گوی مستقیم، اقشار خاکستری را که ممکن است لیبرال و سکولار بوده و با نظام سیاسی حاکم بر ایران زاویه داشته باشند، قانع کنند که آمریکا در حال انجام رفتارهای خشونت‌آمیز علیه ایران نیست، بلکه مشکلات نتیجه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اظهار علاقه چندباره مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، برای سفر به ایران و گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی گفت: یکی از دلایل این اصرار، نگرانی عمیق مقامات ارشد ایالات متحده آمریکا از افزایش انزجار، خشم و نفرت مردم ایران از عملکرد دولت آمریکاست. در چهار دهه گذشته این نارضایتی و اعتراض در قالب شعار «مرگ بر آمریکا» و آتش زدن پرچم آمریکا در ایران مرسوم و باب بوده و آمریکایی‌ها نیز بعضی وقت‌ها به آن اعتراض می‌کردند ولی این را به عنوان واقعیت اجتماعی و سیاسی در ایران می‌پذیرفتند. اما شدت تحریم‌ها و فشارهای آمریکا علیه ایران پس از خروج از برجام به اندازه‌ای رسیده که خود آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که امروز حتی جریان‌ها و مردم غیرانقلابی و سکولار که دلبستگی چندانی به نظام سیاسی ندارند و پیش از این طرفدار مذاکره و تعامل با آمریکا بودند در برابر رفتار دولت ترامپ ناراضی، سرخورده و خشمناک شده‌اند.

دو هدف پمپئو از اصرار به گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی

وی ادامه داد: وقتی ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا تصویب می‌شود این محدودیت برای امت حزب‌الله و انقلابی نیست بلکه شامل همه ایرانیانی می‌شود که ممکن است سکولار، غیرانقلابی، ضد انقلابی، بی‌حجاب و ... باشند و وقتی این تحریم‌های شدید بر ایران اعمال می‌شود همه جامعه ایران را فارغ از گرایش، سلیقه و رویکرد آنها به نظام جمهوری اسلامی ایران دربرمی‌گیرد و آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ابوالفتح اظهار کرد: بنابراین مقامات آمریکایی با اطلاعاتی که به شیوه‌های مختلف از جامعه ایران استخراج کرده‌اند متوجه سرخوردگی، ناخرسندی و خشم مردم ایران از آمریکا و حداقل دولت ترامپ شده‌اند، لذا آقای پمپئو امیدوار است با گفت‌وگو با یک رسانه ایرانی بتواند به طور مستقیم با مردم ایران صحبت کند و آن‌ها را به زعم قانع کند که تمام مشکلات و گرفتاری‌های امروز مردم ایران به خاطر دولت ایران و نظام جمهوری اسلامی و سیاست‌های آنهاست و از طرفی آمریکا دلسوز مردم ایران است و می‌خواهد به آنها کمک کند.

این کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلیل دوم گفت: از منظر دیگر مقامات آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که دیپلماسی عمومی آقای ظریف و تیم او در یکی دو سال گذشته بسیار مؤثر بوده و در جامعه آمریکا حرف‌های او شنیده شده و واژه‌سازی‌هایی مانند «تیم ب» بازخورد و تأثیر خوبی در آمریکا داشته و نهادینه شده است. حال آن‌ها همانطور که آقای ظریف از ظرفیت‌های رسانه‌ای در داخل آمریکا در زمان سفر به نیویورک برای حضور در مقر سازمان ملل استفاده و با رسانه‌های آمریکایی گفت‌وگو و حرف‌های خود را بیان می‌کند و به زعم مقامات آمریکایی به آمریکا اتهام می‌زند معتقدند باید از همین شیوه استفاده کنند و همان‌گونه که رسانه‌های آمریکایی به وزیر خارجه ایران فرصت گفت‌وگو می‌دهند مقامات آمریکایی نیز باید بتوانند با رسانه‌های ایرانی گفت‌وگو کنند.

وی بیان کرد: به عقیده من این دو دلیل عمده اصرار و پافشاری مایک پمپئو برای گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی است، هرچند موضوع اول برای آمریکایی‌ها اهمیت بیشتری دارد. چون به هر حال آمریکایی‌ها رسانه‌هایی دارند که حرف خودشان را در آنجا بیان کنند و برد رسانه‌های آمریکایی و همین‌طور رسانه‌های فارسی زبانی ماند «بی بی سی فارسی» و «رادیو فردا» در ایران زیاد است و لذا آنها مشکل کمبود ابزار رسانه‌ای و ارسال پیام را ندارند ولی مسئله مهم برای آن‌ها این است که از طریق گفت‌و‌گوی مستقیم با مردم ایران از طریق رسانه‌های ایرانی بتوانند اقشار خاکستری مردم ایران را که ممکن است لیبرال و سکولار بوده و دلبستگی متوسط به پایینی به نظام داشته و به طور کلی با نظام سیاسی حاکم بر ایران زاویه داشته باشند قانع کنند که آمریکا در حال انجام رفتارهای خشونت‌آمیز علیه ایران نیست، بلکه مشکلات نتیجه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است.

ابوالفتح یادآور شد: البته آن‌ها همه این حرف‌ها را به طور مکرر با رسانه‌های خارجی بیان کرده‌اند ولی معتقدند بیان این حرف‌ها در رسانه‌ای متعلق و وابسته به نظام جمهوری اسلامی ایران تأثیرگذاری بیشتری بر روی بخشی از جامعه ایران دارد.

گفت‌وگوی مقام آمریکایی با رسانه‌های ایرانی؛ فرصت یا تهدید

ابوالفتح درباره نگاه به این مسئله به مثابه یک فرصت یا تهدید به ویژه با اظهارنظر سخنگوی دولت که بیان کرد از گفت‌و‌گو هراسان نیستیم و خانم مرضیه هاشمی می‌تواند با پمپئو مصاحبه کند، گفت: این مسئله حتماً در نهادهای مربوطه نظام بحث می‌شود و صرفاً یک بحث رسانه‌ای نیست که یک رسانه یا صداوسیما تصمیم بگیرد این کار را انجام دهد یا ندهد. این کار نیازمند فضاسازی بسیار گسترده است و باید تصمیماتی در سطح کلان درباره آن گرفته شود، اما صحبت‌های علی ربیعی، سخنگوی دولت، نشان داد که حداقل دولت نگاه منفی به این موضوع ندارد.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: اینکه این مصاحبه کجا و چگونه باشد و مجری آن چه کسی باشد محل بحث است. به اعتقاد من انجام مصاحبه از انجام ندادن آن بهتر است. اما به این دلیل که آمریکایی‌ها خیلی به این گفت‌وگو علاقه‌مند هستند باید تحقق آن به یک‌سری اقدامات آمریکایی‌ها منوط شود. برای نمونه در قالب نشست وزرای برجام آقای پمپئو حضور داشته باشد و آن مصاحبه انجام شود یا اینکه ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا یا محدودیت‌ها علیه مقامات ایرانی و تیم‌های رسانه‌ای ایران در آمریکا برداشته شود. الان برای تیم خبری ایران در نیویورک، که مقر سازمان ملل است، محدودیت قائل شده‌اند چه برسد به سفر آنها به واشنگتن. بر این اساس اگر آمریکایی‌ها این اندازه به گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی علاقه‌مند و مشتاق هستند، باید هزینه آن را پرداخت کنند و نشانه‌ای از حسن نیت خود را بروز دهند تا بتوانند از ظرفیت رسانه‌های ایرانی استفاده کنند. این گفت‌وگو درخواست و مطالبه رسانه‌های ایرانی نیست، بلکه اصرار آمریکایی‌هاست و باید هزینه این علاقه را بپردازند. ‌

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha