پیوست‌های اجتماعی در کنار مبانی دینی لحاظ شوند
کد خبر: 3831206
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲

پیوست‌های اجتماعی در کنار مبانی دینی لحاظ شوند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل می‌تواند در سایه نزدیک شدن جامعه قرآنی به یکدیگر و ایجاد اتحاد عملیاتی صورت گیرد، افزود: هم‌پوشانی خطری جدی برای جامعه قرآنی است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین صفر قربانپور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، در خصوص تهیه جهیزیه برای زوج‌‌های نیازمند جوان از سوی این اداره کل با همکاری بنیاد برکت، گفت: در مبانی قرآن جایگاه خانواده ویژه است و در اسلام به امر ازدواج تأکید بسیار شده است. تحکیم بنیان خانواده موضوع مذهبی و ملی است و تنها از دید مبانی دینی به خانواده نگاه نمی‌شود، آثار اجتماعی از جمله موارد بسیار مهمی است که خانواده‌ها با آن درگیر هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی با رویکرد جدید در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی با دیدگاه تحکیم بنیان خانواده، کمک به ازدواج آسان در جامعه و حمایت از نیازمندان برنامه‌هایی همچون تهیه جهیزیه برای زوجین جوان را در دستور کار خود قرار داده است. تبلیغات اسلامی قصد دارد پیوست اجتماعی را به مبانی اعتقادی متصل کند، امروز علاوه بر اینکه پیوست فرهنگی برای برنامه‌ها تعریف شود باید پیوست‌های اجتماعی را در کنار مبانی دینی لحاظ کرد تا خروجی مطلوب حاصل شود.

وی اضافه کرد: بخشی از شعار کاهش آسیب‌های اجتماعی، کاهش طلاق، افزایش ازدواج به تبیین، توجیه، ضابطه و قانون ارتباط دارد، بخش دیگرش به کارهای عملیاتی میدانی و اجرایی ارتباط دارد، سازمان تبلیغات اسلامی برای تحقق پیوست‌های اجتماعی نیروهای تحت پوشش همچون مؤسسات، روحانیون و دیگر افراد را بسیج کرد تا در بدنه جامعه به بررسی بپردازند.

قربانپور گفت: توافق‌نامه‌ای بین نهادهای حمایتی ستاد اجرایی فرمان امام با سازمان تبلیغات اسلامی امضا شد و در این طرح روحانیون پا به میدان گذاردند و از مساجد به عنوان پایگاه دینی اجتماعی استفاده کردند. قرار براین شد مساجد به عنوان اصلی‌ترین پایگاه دینی به عنوان پایگاه اجتماعی نیز مورد بهره‌براری قرار گیرند.

مردم شاهد اثرات اجتماعی مساجد باشند

وی اضافه کرد: پیشنهاد تهیه یک‌هزار جهیزیه برای افراد نیازمند به سازمان تبلیغات اسلامی داده شد، ثبت‌نام اواخر سال گذشته انجام شد و افراد از سوی روحانیون و دیگر افراد تأثیرگذار شناسایی شدند، سهمیه استان در مرحله اول 50 جهیزیه بود اما با کمک سازمان 144 جهیزیه توزیع شده و 11 جهیزیه دیگر در حال آماده شدن جهت توزیع است. تهیه و کمک به افراد نیازمند به تسهیل شدن امر ازدواج کمک می‌کند، مردم با این اقدام علاوه بر آثار معنوی و مذهبی مساجد شاهد اثرات اجتماعی مساجد نیز هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در پاسخ به سؤال احداث مرکز قرآنی ویژه افراد معلول به ویژه نابینایان هم گفت: معلولان استعدادهای نهفته‌ای دارند که گاه در رشته‌های صنایع دستی و یا تحصیلی ظهور می‌کند، استعداهای ذهنی و فکری آنان قابل تأمل و غیر‌قابل انکار است. آنان نیز مانند دیگر افراد متناسب با توان خود دارای احکام و تکالیفی هستند، همگی اعتقاد داریم اگر توان آنان در بخش‌هایی کم است، در مقابل در دیگر بخش‌ها بیشتر است.

ضرورت احداث مرکز قرآنی ویژه افراد معلول

وی ادامه داد: گاه ظرفیت اجتماعی و توان علمی افراد معلول بیشتر بروز پیدا می‌کند و این افراد کمتر در فضای قرآنی دیده شدند، ظرفیت ذاتی آنان را قبول داریم و برای رساندن آنان به جایگاه اصلیشان باید در مرحله اول شناسایی شوند نمونه این افراد در جشنواره قرآنی گل‌های محمدی و فاطمی شناسایی شدند. این افراد پس از شناسایی باید در برنامه‌های مختلف قرآنی معرفی شوند، تقویت استعداد این افراد در حوزه قرآن نیازمند ابزار خاصی است، تحقق این پیشنهاد بسیار مطلوب است و اداره کل تبلیغات اسلامی در صورت فراهم شدن زمینه احداث مرکز قرآنی برای معلولان آمادگی خود در یکی از زمینه‌های اعزام مربی، تأمین بخشی از اعتبارات، تهیه ابزار لازم، تهیه برنامه‌های محتوایی و مبنایی را اعلام کرده و از اجرای آن استقبال می‌کند، باید از همه توان خود بهره بگیریم تا افراد مستعد قرآنی معلول در جامعه بهتر دیده شده و مورد توجه قرار گیرند.

حجت‌الاسلام قربانپور در بخش دیگر از سخنان خود وجود ظرفیت بالقوه و بالفعل استان را مورد تأکید قرار داد و افزود: داشتن ظرفیت‌های بالقوه را همه ادعا دارند و ادعای خوبی است ولی اگر به بالفعل تبدیل شود مهم است، به طور مثال ادعا داریم پیشکسوتان حاذقی در استان داریم که تجلیل این افراد در همایش‌های کشوری و معرفی آنان به عنوان چهره برتر قرآنی گواهی بر این ادعاست.

وی با بیان این که تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به ظرفیت‌های بالفعل می‌تواند در سایه نزدیک شدن جامعه قرآنی به یکدیگر و ایجاد اتحاد عملیاتی صورت گیرد، گوشزد کرد: همگرایی، همراهی و هم‌برنامه‌ای نیروهای قرآنی خلأ جدی دارد و لازم است آنان در کنار هم قرار گیرند. در استان نیروها می‌توانند خود را کمک کنند ولو اینکه این فعالیت‌ها در قالب شاکله اتحادیه مدغم نباشد. کمک به یکدیگر جزء ضرورت‌هاست. هم‌پوشانی نیز خطری جدی است.  جامعه قرآنی یکدیگر را قبول دارند اما در مجموع نمی‌توانند کنار هم قرار گیرند، همکاران قرآنی دیگر دستگاه‌ها نیز باید بدین سمت‌و‌سو حرکت کنند و برای ایجاد موج قرآنی یکدیگر را حمایت کنند.

حجت‌الاسلام قربانپور بیان کرد: به طور قطع صرفاً با ادعا کردن نمی‌توان به جایی رسید، کار با ادعا به نتیجه نمی‌رسد باید ادعاها در قالب برنامه‌های عملیاتی اجرایی شود، بنده تأکید دارم در استان صاحبان این مبنا وجود دارند برای اینکه بتوانند در کشور مرکز قطب فعالیت قرآنی باشند باید شاخصه‌ها و خدمات بزرگی را در حوزه‌های مختلف ایجاد کنند، وقتی ادعا به تحقق و اجرا منتج شود می‌تواند استان را به عنوان مرکز فعال قرآنی در سطح کشور معرفی کرد. به طور مثال وقتی سخن از چاپ قرآن می‌شود از استان مرکزی به عنوان استان سرآمد یاد می‌شود، برای معرفی استان می‌توان عملکرد موفقی در بخش معرفی نسل جدیدی از حافظان و داوران قرآن، جلسات پرشور محافل قرآنی را برگزار کرد. به نمایش گذاردن عملکرد خوب می‌تواند برای استان در کشور جایگاهی تعریف کند به شرط آنکه جامعه قرآنی ادعا را به اثبات رسانند.

انتهای پیام

captcha