برگزاری دوره‌ تربیت راهنمایان سواد فضای مجازی در یاسوج
کد خبر: 3831312
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵

برگزاری دوره‌ تربیت راهنمایان سواد فضای مجازی در یاسوج

گروه فرهنگی ـ به‌همت واحد سواد فضای مجازی سازمان فضای مجازی سراج مرکز کهگیلویه و بویراحمد، دوره‌ تربیت راهنمایان سواد فضای مجازی در شهر یاسوج برگزار می‌شود.

برگزاری نخستین دوره‌ تربیت راهنمایان سواد فضای مجازی دریاسوج

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، به نقل از شبستان،‌ به‌همت واحد سواد فضای مجازی سازمان فضای مجازی سراج مرکز کهگیلویه و بویراحمد، نخستین دوره‌ تربیت راهنمایان سواد فضای مجازی در شهر یاسوج برگزار می‌شود.

در فراخوان سازمان فضای مجازی «سراج» آمده: در دریای گسترده سایبر، هر اطلاعات و داده‌ای را می‌توان یافت اما آنچه برخی را برجسته و برخی را بی‌اهمیت جلوه می‌دهد، نحوه انتشار و هدف تولیدکنندگان آن است؛ به همین دلیل آموزش نحوه تعامل، پذیرش و استفاده از پیام‌ها و محتواهای ارائه‌شده یک امر ضروری در فضای مجازی محسوب می‌شود.

تولیدکنندگان محتوا با برجسته کردن برخی موضوعات در فضای مجازی، به موضع‌گیری‌های مخاطبان در فضای حقیقی و مجازی جهت می‌دهند، اما در مقابل برخی مخاطب را منفعل ندانسته و واکنش مخاطب را در برابر محتوایی که به وی می‌ رسد، فعال تلقی می‌کنند.

این دیدگاه در نهایت منجر به آموزش سواد فضای مجازی و واکنش معقولانه در برابر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی شد، بنابراین اگر سواد فضای مجازی را به معنای استفاده درست از تکنولوژی و فناوری‌های جدید در عرصه فضای مجازی بدانیم، بی‌شک آموزش و لزوم برنامه‌ریزی در این حوزه ضرورت دوچندان می‌یابد.

درگذشته نه‌چندان دور، تنوع اطلاعات و سهولت دسترسی به این اندازه نبود و سیستم آموزش به‌صورت کنترل‌شده تر و با شتاب بسیار کمتر در حال حرکت بود. در حالی‌ که امروز، حجم اطلاعات و منابع آن به‌صورت روزافزون و با شتاب بسیار بالا بین افراد در حال گردش است و فناوری‌های نوین و البته فرد محور، فرصت نظارت و کنترل از نظام آموزشی و تربیتی کلان را نیز گرفته است.

ارتقای توانایی استفاده از تکنولوژی‌های روز از جمله کامپیوتر، برای پردازش و تولید اطلاعات، ایجاد توانایی نتیجه‌گیری در مورد روابط علّی و معلولی، میان گزارش‌های رسانه‌ها و واکنش عمومی، توانایی تشخیص تأثیر تحریف، کلیشه‌سازی، تبلیغات و خشونت در رسانه‌های دیداری، توانایی تشخیص تفسیر و به وجود آوردن تصویرهای بصری، ایجاد فهم و نقد آثار و پیامدهای اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی محتوای رسانه‌ها و فضای مجازی و توانایی تشخیص تأثیر تحریف، کلیشه‌سازی، تبلیغات و خشونت در رسانه‌های دیداری ازجمله اهداف این دوره است.
ایجاد توانایی در افراد برای کنترل برنامه‌ریزی رسانه‌ای و نهادینه ساختن رژیم مصرف فضای مجازی، فهم و نقد شرایط و مناسبات مادی تولید محتوای فضای مجازی مثل آگهی‌های تجاری که جهت تأمین منافع اقتصادی و کسب سود مادی صاحبان سرمایه است، از دیگر اهداف دوره است.

بنابراین دوره سواد فضای مجازی با هدف شناسایی، سازمان‌دهی، توانمندسازی و حمایت از عناصر فعال این حوزه و تحقق فرامین مقام معظم رهبری پیرامون سواد فضای مجازی، با نگاه به تولید قدرت نرم در راستای ایجاد امنیت پایدار برای نظام جمهوری اسلامی ایران و تقویت نهاد خانواده به دست متخصصان متعهد جبهه فرهنگی انقلاب به‌همت مرکز استانی سازمان فضای مجازی سراج آماده و برگزار می‌‌شود.

این دوره که برای نخستین بار است در استان برگزار می‌‌شود با استفاده از اساتید برتر کشوری در این حوزه، بنا دارد تا با تربیت مربیانی توانمند و اثرگذار، به سواد‌‌آموزی در این حوزه بپردازند.

مبانی فضای مجازی، رژیم مصرف رسانه، تکینیک‌های اقناعی، سواد بازی و انیمیشن، امنیت کاربری، مدیریت رسانه در خانواده، سواد شبکه‌های اجتماعی و آینده‌پژوهی رسانه‌های نوین از جمله سرفصل‌های این دوره است. مهلت ثبت نام تا پایان ۱۰مرداد‌ماه ۱۳۹۸ است.

برای اطلاع از نحوه‌ ثبت نام و حضور در این دوره که با گزینش و مصاحبه خواهد بود، علاقه‌مندان از نشانی @Havayemajazi در پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند.

انتهای پیام

captcha