آمادگی ژاپن برای میانجی‌گری در بحران روهینگیا
کد خبر: 3831403
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱

آمادگی ژاپن برای میانجی‌گری در بحران روهینگیا

گروه بین‌الملل ـ ژاپن برای میانجیگری میان بنگلادش و میانمار با هدف حل بحران پناهجویان روهینگیا و بازگشت امن آن‌ها به خانه‌های خود در ایالت راخین اعلام آمادگی کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از بخش عربی خبرگزاری آناتولی؛ ابوالکلام عبدالمؤمن، وزیر امور خارجه بنگلادش، در یک نشست خبری مشترک با تارا کونو، وزیر امورخارجه ژاپن، با اعلام این خبر گفت: توکیو برای میانجی‌گری میان بنگلادش و میانمار با هدف بازگشت مسالمت‌آمیز مسلمانان راخین اعلام آمادگی کرده و تصمیم لازم پس از ارزیابی موضوع گرفته خواهد شد.
 
وی افزود: ژاپنی‌ها در دو کشور میانمار و بنگلادش از جمله ایالت راخین سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده‌اند. بنابراین حل بحران مسلمانان روهینگیا با توجه به اهمیتی که در صلح و ثبات منطقه دارد، برای ژاپن مهم است.
 
عبدالمؤمن نسبت به رشد جنش‌های افراطی در صورت عدم بازگشت مسلمانان راخین به مناطق خود هشدار داد و گفت: داکا تمایل دارد که آوارگان روهنیگیا با حفظ کرامت به کشور خود برگردند.
 
وزیر امورخارجه ژاپن که برای سفری سه روزه به بنگلادش سفر کرده است، دیروز، 8 مردادماه، از اردوگاه‌های مهاجران روهینگیا در منطقه مرزی «کاکس بازار» بازدید کرد. این درحالی است که هفته گذشته هیئتی دولتی از میانمار با سفر به منطقه کاکس بازار در جنوب شرق بنگلادش با پناهجویان روهینگیایی در خصوص بازگشت آنها به میانمار مذاکره کردند.

محمد دلوار حسین، یک مقام ارشد در وزارت امور خارجه بنگلادش، گفت: هدف سفر هیئت میانماری به بنگلادش گفت‌وگو با مسلمانان روهینگیا برای راضی‌ کردن آنها به بازگشت به میانمار بوده است.

پیش از این، شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش، اعلام کرد: مسئولیت تأخیر در بازگشت روهینگیایی‌ها به ‌عهده دولت میانمار است و این کشور قصد ندارد بار دیگر از این آوارگان استقبال کند.

بنگلادش و میانمار در چهارم آذرماه 1396 توافق‌نامه‌ای برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه‌های خود در راخین امضا کردند که براساس آن توافق روند بازگشت مسلمانان روهینگیا به تدریج انجام خواهد شد، درحالی که دو کشور باید امنیت، سلامت و کرامت آن‌ها را تأمین کنند، اما این توافق به دلیل فراهم‌ نشدن شرایط مناسب از سوی دولت میانمار اجرا نشده است.
 
به گفته مقامات بنگلادشی از آگوست ۲۰۱۷ نزدیک به ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیا وارد بنگلادش شده‌اند، در حالی که پیش از این حدود ۴۰۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در مناطق مختلف بنگلادش زندگی می‌کردند.

هم‌اکنون بیش از ۹۰۰ هزار مسلمان روهینگیا در اردوگاه‌های مهاجران در منطقه «کاکس بازار» بنگلادش حضور دارند که نزدیک به ۶۸۸ هزار نفر از این تعداد پس از آغاز دور جدید خشونت‌ها در میانمار اواخر ماه آگوست سال گذشته به بنگلادش آمدند.

انتهای پیام
captcha