امروز؛ آغاز عملیات پزشکی ایام تشریق
کد خبر: 3831921
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳

امروز؛ آغاز عملیات پزشکی ایام تشریق

گروه سلامت ــ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به آغاز عملیات پزشکی ایام تشریق همزمان با ماه ذی‌ا‌لحجه، از راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی در منا و عرفات برای خدمت به زوار ایرانی حج خبر داد.

آغاز عملیات ایام تشریق از امروز/ راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی در منا و عرفاتبه گزارش ایکنا، محمدتقی حلی‌ساز، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت از راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی در منا و عرفات و برای خدمت‌رسانی به زوار ایرانی خبر داد.
 
وی تصریح کرد: عملیات پزشکی و کار‌های درمانی در ایام تشریق از امروز، اول ذی‌الحجه آغاز می‌شود، در این راستا همزمان با وقوف زوار در عرفات یک بیمارستان صحرایی توسط مرکز پزشکی حج و زیارت راه‌اندازی می‌شود، همچنین بیمارستان دیگری نیز در منا به به زوار خدمت‌رسانی می‌کند. 

حلی‌ساز گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای با عربستان سعودی این بیمارستان‌ها تنها مخصوص زوار ایرانی است و از پذیرش بیماران غیر ایرانی معذوریم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت یادآور شد: امکانات آزمایشگاهی و سونوگرافی نیز در این بیمارستان‌ها پیش‌بینی شده؛ همچنین تونل‌های سرما در منا برای مراقبت از زوار در مقابل گرمازدگی زوار راه‌اندازی می‌شود.

حلی‌ساز همچنین در رابطه با جزئیات فوت دو زائر ایرانی، عربستان گفت: این زائران که یک آقای ۵۷ ساله از اصفهان و یک خانم ۵۶ ساله از خراسان جنوبی بودند، در حین مناسک حج به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست دادند، هر دوی این زائران سابقه بیماری قلبی و جراحی داشته‌اند.

وی یادآور شد: تاکنون ۱۰ عمل جراحی زائران ایرانی در بیمارستان‌های سعودی با موفقیت انجام شده است و ۱۱ هزار و ۵۰۰ زائر به صورت ویژه تحت نظر و مراقبت نیرو‌های مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر هستند.
 
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت افزود: در ۲۵ روز گذشته ۹۰ درصد زائران وارد خاک عربستان شده‌اند و روزانه سه تا پنج ویزیت توسط پزشکان داوطلب جمعیت هلال احمر انجام می‌شود و از افرادی که آسیب‌پذیرتر هستند مراقبت بیشتری می‌شود.
 
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اظهار کرد: بیمارستان مکه مکرمه روزانه به 500 تا 600 نفر از حجاج کشور خدمات پزشکی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی ارائه می‌کند. بیشترین مراجعات زائران به این بیمارستان به دلیل مشکلات حساسیتی، ریوی، اسکلتی و عضلانی است.
 
حلی‌ساز ادامه داد : براساس آخرین آمار دریافتی تا 12 مرداد، بیش از 215 هزار و 890 خدمت پزشکی، درمانی و امدادی به زائران ارائه شده و 112 هزار و 283 زائر نیز در مطب‌ها و مجموعه‌ها در هتل‌های محل اسکان زائران ویزیت شده‌اند.
 
حلی‌ساز با اشاره به بستری‌ شدن 71 زائر در بخش سی سی یو، گفت: تعداد بستری در بخش داخلی مردان 74 نفر و بخش داخلی زنان 68 نفر و331 زائر نیز در اورژانس بیمارستان مکه از ابتدا تاکنون‌،‌ شنبه 12 مردادماه، بستری بوده‌اند، این درحالی است که زائران در مطب‌ها، محل استقرار زائران و درمانگاه‌های پنج گانه مرکز پزشکی حج و زیارت جهت درمان تکمیلی از سوی پزشکان متخصص به بیمارستان مکه مکرمه ارجاع و پس از بهبودی و مداوا به کاروان‌ها بازگشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان مکه مکرمه تا 12 مردادماه، آماده ارائه خدمات پزشکی و درمانی است، گفت:‌ خدمات پاراکلینیک بیمارستان بالغ بر 12 هزار مورد شامل مراجعین به آزمایشگاه 1299 نفر و انجام آزمایش 9861 مورد، مراجعه به رادیولوژی 381 نفر و انجام رادیولوژی 445 مورد، سونوگرافی 236 مورد و اکو 17 مورد است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در تشریح جزئیات عملکرد پزشکان گفت: تا روز 12 مردادماه، 45 هزار و 106 مورد خدمات پرستاری در مدینه و بیمارستان مکه شامل نوار قلب، قند خون و فشارخون، گچ‌گیری، تزریقات، پانسمان، سرم‌تراپی و بخیه به حجاج ایرانی ارائه شده است.

حلی‌ساز همچنین با بیان اینکه همه داروهای لازم تا پایان فصل حج تأمین شده است و هیچ کمبودی وجود ندارد، گفت: پنج هزار و 911 پاسخگویی به زائران در بخش داروخانه‌‌های مدینه و مکه ثبت شده است و همچنین انجام مأموریت‌های مددکاری و امداد و انتقال بیش از سه هزار و 249 مورد ازجمله تقاضای آمبولانس، انتقال بیمار به مجموعه‌ها و هتل‌ها و بیمارستان‌های سعودی انجام گرفته است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: تاکنون 13 زائر در بیمارستان‌های سعودی بستری هستند و برای پیگیری امور درمانی زائران در بیمارستان‌های سعودی نیز پزشکانی داریم که رابطان بین درمانگاه‌های ایرانی و بیمارستان‌های سعودی هستند و نسبت به پیگیری روند درمانی بیماران اقدام می‌کنند.

انتهای پیام
captcha