توصیه‌های سلامت ویژه ایام تشریق
کد خبر: 3832265
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
بایسته‌های سلامت حج/19

توصیه‌های سلامت ویژه ایام تشریق

گروه سلامت ــ ایام تشریق مهمترین ایام در در طول سفر حج است، چرا که بسیاری از اعمال حجاج در این ایام انجام می‌‌شود و توجه به توصیه‌های سلامت ضمن حفظ تندرستی موجب می‌شود، زوار بدون دغدغه اعمال خود را انجام دهند.

توصیه‌های سلامت ویژه ایام تشریقبه گزارش ایکنا، روز‌های ۱۱ تا ۱۳ ذی‌الحجه را ایام تشریق می‌گویند؛ و زائران بسیاری از مناسک اصلی حج مانند قربانی و رمی جمرات و بیتوته در عرفات و منا را در همین ایام انجام می‌دهند؛ لذا توجه زوار به توصیه‌های سلامت علاوه بر اینکه موجب حفظ تندرستی خود و همراهان می‌شود، موجب آن است که زوار بتوانند بدون دغدغه اعمال خود را انجام دهند.
خستگی و استرس دو عامل بسیار مهم برای ابتلا به بیماری و انتشار آن در بین همراهان است. هر چه بدن آماده‌تر باشد، تغذیه بهتر و مایعات بیشتری مصرف شود، ابتلا به بیماری کمتر رخ می‌دهد. عمده‌ علل مراجعات بیماران به پزشک، عوارض استرس و خستگی است.
حجاج قبل از حرکت به سوی عرفات باید استراحت کافی کنند و انرژی خود را برای انجام اصلی اعمال حج ذخیره کنند.
به همراه داشتن وسایل شخصی مانند دمپایی راحتی، کیسه کفش، صابون بدون بو، بند عینک، ماسک غیر دوخته، خودتراش شخصی و تیغ خود تراش به تعداد کافی (برای مردان) کلاه برای مردان، جهت استفاده بعد از حلق، از نکاتی است که زوار باید به آن توجه کافی داشته باشند.
زائران قبل از عزیمت به عرفات و منا، باید وضعیت سلامت خود را با پزشکان مرکز پزشکی حج کنترل کنند و آخرین اطلاعات بهداشتی را از این مرکز بگیرند. همچنین اگر زائری بیمار است و از دارو‌های خاصی استفاده می‌کند، حتماً باید دارو‌های خود را به همراه داشته باشد.
همچنین لازم است که زوار، زیرانداز مناسب و ملحفه تمیز، نشانی و شماره تلفن کاروان را همواره به همراه داشته باشند.
برای پیشگیری از گرمازدگی به زوار توصیه می‌شود، روزانه به صورت مرتب آب بنوشند و همراه خود، حداقل سه بطری آب داشته باشند. ضمن اینکه در ایام تشریق و در منا آب خنک به اندازه کافی در نظر گرفته شده و تمامی چادر‌های زائران به یخچال تجهیز شده‌اند.
امسال تمام وعده‌های غذایی ایام تشریق در آشپزخانه‌های ایرانی تهیه می‌شود و این غذا متناسب با شرایط زائران ایرانی است، لذا بهتر است که زوار از مصرف غذا‌های دیگر بپرهیزند.
زائران هنگام ورود به اقامتگاه به نوشیدن آب سرد نپردازند، زیرا این آب زائر را بیمار می‌کند و بهتر است چند دقیقه صبر داشته باشند تا گرمای بدن برطرف و بعد آب را بنوشند.
انتهای پیام
captcha