نگرانی ترامپ از اثرگذاری گفت‌وگوهای ظریف در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا/ ورود به فاز تحریم‌های سیاسی
کد خبر: 3832275
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
فرجی‌راد مطرح کرد:

نگرانی ترامپ از اثرگذاری گفت‌وگوهای ظریف در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا/ ورود به فاز تحریم‌های سیاسی

گروه سیاسی ــ سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان با بیان اینکه تحریم ظریف از سوی آمریکا اقدامی نمادین نیست، گفت: ترامپ تلاش می‌کند افکار عمومی داخل آمریکا به ویژه حامیانش را حفظ کند و سفرهای ظریف به نیویورک و مصاحبه‌های او با رسانه‌های مطرح این کشور تأثیری منفی بر افکار عمومی آمریکایی‌ها نسبت به ترامپ دارد. از سوی دیگر آمریکایی‌ها هر تحریم اقتصادی ممکن را به ایران تحمیل کرده‌اند و اکنون وارد فاز تحریم‌های سیاسی شده و این کار را با وزیر خارجه کشورمان آغاز کردند.

عبدالرضا فرجی‌راد، عضو هیئت علمی گروه ژئوپلیتیک واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اینکه تحریم وزیر امور خارجه کشورمان از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا نشانه سردرگمی در سیاست خارحی ترامپ است یا اینکه اهداف خاصی را دنبال می‌کند، گفت: قطعاً این اقدام بدون هدف نیست و علت‌هایی دارد. اول اینکه آقای ترامپ تلاش می‌کند که افکار عمومی داخل آمریکا به ویژه حامیانش را حفظ کند، زیرا سفرهای آقای ظریف به نیویورک و مصاحبه‌های او با رسانه‌های مطرح آمریکایی تأثیری منفی بر افکار عمومی آمریکایی‌ها نسبت به ترامپ دارد.

احتمال تحریم سایر مقامات کشورمان از سوی آمریکایی‌ها 

وی افزود: دوم اینکه آمریکایی‌ها تحریم‌های اقتصادی سنگینی را علیه ایران تحمیل کردند و تنها مقدار کمی از این نوع تحریم‌ها باقی مانده است و اکنون وارد فاز تحریم‌های سیاسی شده‌اند و این تحریم‌ها را نیز با وزیر امور خارجه کشورمان آغاز کردند‌ و احتمال می‌رود این تحریم‌ها شامل سایر مقامات کشور نیز شود. حتی ممکن است اقدامات تندی نسبت به کشورهایی که با ایران همکاری می‌کنند انجام دهند و تا مرز قطع رابطه با آن کشورها بروند.

فرجی‌راد اظهار کرد: این به خاطر آن است که آمریکایی‌ها از فشارهای تحمیلی علیه ایران نتیجه مدنظر خود را نگرفته‌اند و لذا این فشارها را تشدید می‌کنند تا ایران را به سمت مذاکره بکشانند و در صحبت‌های آقای ترامپ نیز این مسئله کاملاً مشهود است. براین اساس باید در آینده انتظار چنین حرکات نامطلوب و نامربوطی را از سوی آقای ترامپ و تیم همراه او نسبت به مسئولان کشور داشته باشیم.

فشار و تهدید کشورها برای عدم همکای با آقای ظریف

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان درباره واکنش کشورها به تحریم ظریف و امکان فشار آمریکا برای ممانعت از حضور ترامپ در کشورهای مختلف گفت: در این زمینه دو مؤلفه مطرح است. اول اینکه کشورهای مختلف اعلام کردند که این تحریم را نمی‌پذیرند و با آقای ظریف همکاری می‌کند و حتی اروپایی‌ها بیانیه دادند و این اقدام دولت آمریکا را تقبیح کردند. مسئله دوم این است که آمریکایی‌ها برای پیشبرد اهداف خود از نرم دیپلماتیک استفاده نمی‌کنند و به کشورها فشار می‌آورند و آن‌ها را تهدید می‌کنند که اگر آقای ظریف را دعوت و با او همکاری کنید یا به تهران سفر و با او ملاقات کنید روابط‌‌‌‌‌تان با آمریکا تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: البته هنوز کشورها این اقدام آمریکا را نپذیرفته‌اند و حتی در داخل آمریکا نیز این اقدام نامربوطی مطرح شده و حتی جمهوری‌خواهان نیز با آن چندان موافق نیستند، اما ممکن است اروپایی‌ها و برخی کشورهای دیگر به تعبیر ضرب‌المثل «سری را که درد نمی‌کند دستمال نمی‌بندند» در مقابل این فشارهای آمریکا کوتاه بیایند و لذا باید زمان بگذرد تا ببینیم این کشورها چقدر تحت تأثیر فشارهای آمریکا قرار می‌گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد اسلامی بیان کرد: مسلم است که آمریکایی‌ها وقتی طرحی را پی‌ریزی می‌کنند، نمی‌خواهند با شکست مواجه شود. پس نمی‌توان آن را اقدامی نمادین تلقی کرد و تاکنون هم ثابت کرده‌اند که برای پیشبرد طرح‌های خود براساس قواعد دیپلماتیک عمل نمی‌کنند و دست به کارهای نازلی مانند توهین و تهدید کشورها می‌زنند و اینها مسائلی است که دیپلمات‌ها و مقامات کشورهای دیگر از جمله اروپایی‌ها به ما می‌گویند.

ترامپ در حال از دست دادن زمان است

فرجی‌راد تأکید کرد: آقای ترامپ در حال از دست دادن زمان است و در هنگامه رقابت‌های انتخاباتی و مبارزه با رقبای دموکرات خود در قبال ایران مورد سؤال قرار می‌گیرد که چه امتیازی در قبال تحریم‌های اقتصای و سیاسی ایران برای آمریکا کسب کرده است، زیرا ایران به لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار گرفته اما این فشارها منجر به ناآرامی و بحران در ایران نشده است. برای همین ترامپ برای القای این مطلب که اقداماتش نسبت به ایران مؤثر بوده همواره از این صحبت می‌کند که ایران قبل از او چه شرایطی داشته و الان به زعم او ضعیف شده؛ در حالی که واقعیت این نیست و آرامش حاکم بر ایران در سال 98 نسبت به سال‌های 97 و 96 خیلی بیشتر است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha