شناسایی استعدادهای قرآنی شهرستان‌ها‌ نیازمند تجهیز مؤسسات قرآنی است
کد خبر: 3832292
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴

شناسایی استعدادهای قرآنی شهرستان‌ها‌ نیازمند تجهیز مؤسسات قرآنی است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک مربی قرآن کریم معتقد است در شهرستان‌ها چهره‌ها و استعدادهای قرآنی زیادی وجود دارد اما چون مؤسسات قرآنی تجهیزات و امکانات کمتری دارند در شناسایی و کشف این چهره‌ها نمی‌توانند خوب عمل کرد.

شناسایی استعدادهای قرآنی شهرستان‌ها؛نیازمند تجهیز مؤسسات قرآنی

لیلا حیدری، مربی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: در حالی که در شهرهای بزرگ چندین مؤسسه قرآنی فعال بوده و استعدادهای قرآنی را شناسایی می‌کنند اما متأسفانه در شهرستان‌ها استعدادهای قرآنی کشف و شکوفا نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان‌ها استقبال از برنامه‌ها و کلاس‌های قرآنی خیلی بیشتر است، افزود: لازم است این ظرفیت‌ها و استعدادهای قرآنی از سوی مسئولان و متولیانی که در جهت فعالیت‌های قرآنی حرکت می‌کنند ساماندهی شده و کلاس‌های آموزش برای آنها برگزار شود.

حیدری با بیان اینکه کمبودهای شدیدی در حوزه قرآن در شهرستان‌ها احساس می‌شود، ادامه داد: نبود کلاس‌های تخصصی از جمله تجوید پیشرفته یا صوت و لحن باعث شده است سطح آموزش و کیفیت آن پایین آمده و قرآن‌آموزان بهره کافی از کلاس‌ها نداشته باشند.

وی که هفته‌ای یک روز در شهرستان‌ها به تدریس قرآن کریم می‌پردازد، ادامه داد: خانواده‌ها به بحث آموزش قرآن کریم اهمیت می‌دهند اما چون آگاهی و اطلاعات لازم در مورد نوع آموزش‌ها و کلاس‌ها ندارند نمی‌دانند فرزندان خود را در چه نوع کلاس‌هایی ثبت نام کنند.

این مربی قرآن برگزاری مسابقات قرآن شهرستان‌ها را یکی از اقدامات مثبت و قابل توجه برای شناسایی چهره‌های قرآنی ‌ذکر کرد و گفت: قرآن‌آموزان به عشق شرکت در مسابقات قرآن‌ که از سوی نهادهای مختلف برگزار می‌شود سعی می‌کنند سطح یادگیری خود را افزایش دهند اما تعداد مسابقات قرآنی کم است اما  آموزش‌های با کیفیت نباید فقط به شرکت‌کنندگان قرآنی اختصاص داده شود.

بی‌توجهی برخی مربیان به آموزش‌های هدفمند
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از بی‌توجهی برخی مربیان به آموزش‌های هدفمند و اصولی اظهار ناراحتی کرد و افزود: گاهی اوقات مشاهده می‌شود در کنار همه کمبودها در شهرستان‌ها مربیانی که از تبریز به شهرستان‌ها جهت تدریس اعزام می‌شوند به دلایل مختلف آن چنان که باید و شاید آموزش‌ها را جدی نگرفته و به صورت سطحی تدریس می‌کنند که این موضوع باید آسیب‌شناسی شده و علت‌های مربوط به آن بررسی شود.

حیدری همچنین از بی‌توجهی قرآن‌آموزان به برخی مباحث مربوط به آموزش قرآن کریم نیز اظهار ناراحتی کرد و افزود: متأسفانه مشاهده می‌شود برخی از قرآن‌آموزان در کلاس حفظ قرآن‌ کریم تنها به تجوید توجه و دقت کرده و مبانی و قواعد تجوید را رعایت می‌کنند اما از موضوع صوت و لحن غافل هستند ، در حالی که برخی دیگر از قرآن آموزان در روخوانی و روان‌خوانی و صوت توجه کرده و به تجوید بی‌اهمیت هستند.

وی برگزاری کلاس‌های مفاهیم و تفسیر قرآن کریم را همزمان با کلاس‌های حفظ و روخوانی مفید و خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: وقتی قرآن آموزان در کنار حفظ یا روخوانی با مفاهیم و شأن نزول سوره‌ها و آیات کتاب وحی آشنا می‌شوند قدرت دقت و تمرکز آنها روی آیات بیشتر شده و به راحتی می‌توانند در یاد سپاری آیات موفق باشند.

حیدری با بیان اینکه مسئولان مربوطه باید در توزیع امکانات و تجهیزات قرآنی شهرستان‌ها را در اولویت قرار دهند، اظهار کرد: مؤسسات قرآنی شهرستان‌ها نسبت به موسسات قرآنی کلانشهرها از تجهیزات کمتری نسبت به آموزش‌های قرآنی برخوردار هستند بهتر است با توزیع عادلانه امکانات موسسات قرآنی شهرستان‌ها نیز بتوانند امکانات لازم را تهیه کرد و قرآن‌آموزان بیشتری را جذب کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هجمه‌های فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی در شهرستان‌ها افزایش یافته است، بیان کرد: متأسفانه هر روز دامنه ناهنجاری‌های اجتماعی درشهرستان‌ها گسترش پیدا می‌کند این در حالی است که تعلیمات قرآنی کتاب وحی الهی بهترین سپر و مانع ‌برابر حجم انواع ناهنجاری‌ها است.هر چقدر خانواده‌ها با مفاهیم و آموزه‌های قرآنی مأنوس باشند می‌توانند خود را از این آسیب‌ها مصون نگه دارند.
انتهای پیام

captcha