مبنای اطلس جهادی، شفاف‌سازی است
کد خبر: 3832438
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲

مبنای اطلس جهادی، شفاف‌سازی است

گروه فرهنگی ــ رئیس بسیج سازندگی با بیان اینکه مبنای اطلس جهادی اساس کار در بسیج سازندگی است، گفت: مبنای این اطلس، شفاف‌سازی و پاسخگویی است و اگر شفاف‌سازی صورت گیرد، کار بهتر جلو خواهد رفت، ضمن اینکه بانک اطلاعاتی باعث می‌شود که عده‌ای نگویند گزارش اردوهای جهادی صرفاً روی کاغذ است.

مبنای اطلس جهادی، شفاف سازی استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد زهرایی، رئیس بسیج سازندگی کشور، امروز، 13 مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در بسیج سازندگی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ما در بحث گروه‌های جهادی دو نگرش و رویکرد داریم که شامل گروه‌های جهادی «مهاجر» و «خدمت‌رسان» می‌شود.

وی ادامه داد: گروه‌هایی که «مهاجر» هستند و باید از بودجه فاصله بگیرند و ارتباط‌گیری با سایر نهاد‌ها و خیرین را داشته باشند، گروه دیگر قشری هستند که این گروه‌ها باید نهایت تخصص را در کار جهادی داشته باشند.

رئیس بسیج سازندگی کشور افزود: گروه‌های جهادی «مهاجر» باید به این درک برسند که قرار نیست بسیج سازندگی تصدی‌گری گروه‌های جهادی را برعهده داشته باشد، بلکه باید این نوع از گروه‌ها به صورت خودساخته خدمت‌رسانی کرده و در راستای تأمین هزینه‌ها از ظرفیت خیرین و... استفاده کنند و در واقع باید خوداتکایی را بیاموزند.

زهرایی بیان کرد: هدف اصلی گروه جهادی «مهاجر»، تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب است که اتکایی به بودجه ندارند. در این گروه افراد مومن انقلابی و پایه کار خدمت می‌کنند. از دل این گروه‌هاست که حججی‌ها بیرون می‌آید. تخصص از دیگر مواردی است که در این گروه باید حتما باشد که این تخصص به توانمندی گروه منجر می‌شود.

رئیس بسیج سازندگی کشور افزود: گروه جهادی باید یک منطقه معین را داشته باشد و برای آن منطقه برنامه در راستای محرومیت‌زدایی تعیین شود، هر چند باید در مناطق مختلف خدمت‌رسانی کند، اما باید منطقه‌های تحت پوشش را رها نکرده و ارتباط خود را با آن قسمت از جغرافیا حفظ کند.

زهرایی در ادامه بیان کرد: گروه جهادی «خدمت‌رسان» گروهی است که فعالیت آنان می‌تواند از بازدید یک خانواده شهید گرفته تا ویزیت رایگان یک بیمار باشد و به این صورت در قالب کوچکتری خدمت خود را ارائه کند از یک طرف انتظار ما از این گروه به اندازه گروه مهاجر نیست از یک طرف نمی توانیم این گروه‌ها را نادیده بگیریم.

زهرایی با توجه به سیل اخیر کشورمان نسبت به واکنش سریع جهادگران در برابر حوادث و بلایای طبیعی تأکید کرد و گفت: گروه‌های جهادی باید هر لحظه آمادگی کامل جهت خدمت‌رسانی به افرادی که گرفتار بلایای طبیعی شده‌اند را داشته باشند.

رئیس بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه شبکه‌سازی در گروه‌های جهادی شامل دو دسته درون جهادی و برون جهادی است، تصریح کرد: گروه‌های جهادی در صورت شبکه‌سازی از نوع ارتباطی و کلامی می‌تواند قدرت خود را افزایش دهد.

وی ابراز کرد: اطلس جهادی اساس و بنیان کار ما و مبنای این اطلس شفاف سازی و پاسخگویی است و اگر شفاف‌سازی صورت گیرد، کار بهتر جلو خواهد رفت، ضمن اینکه بسیج سازندگی افتخار دارد ظرفی برای جهادگران باشد و از طرفی بانک اطلاعاتی باعث می‌شود که عده‌ای نگویند گزارش اردوهای جهادی صرفا روی کاغذ است.

زهرایی از فعال بودن 12 هزار گروه جهادی در کشورمان خبر داد و گفت: از کل 12 هزار گروه جهادی 740 گروه ویژه است، ضمن اینکه وظیفه بسیج سازندگی گسترش دادن گروه‌های جهادی و سوق دادن آن‌ها به سمت خدمت‌رسانی به دیگران است.

وی بیان کرد: در سیل اخیر 5300 گروه جهادی در مرحله نخست و بالغ بر 87 هزار نفر و در مرحله دوم 1000 نفر نیز فعال بودند و به طور کلی 100 هزار نفر به سیل‎زدگان کشورمان خدمت‎رسانی کردند، علاوه بر این نیز حدود 3000 طلبه و روحانی در سیل اخیرفعالیت فرهنگی و... داشتند.

رئیس بسیج سازندگی کشور ابراز کرد: با نگاهی به آمار جامعه جهادی می‌بینیم که از 500 هزار جهادگر در جامعه جهادی یک پنجم در جریان سیل اخیر برای خدمت‌رسانی حضور یافتند که این بسیار ارزشمند است.

زهرایی گفت: 28 درصد فعالیت گروه‌های جهادی در عرصه عمرانی است و مابقی به فعالیت‌های فرهنگی، علمی و آموزشی مشغول هستن. که این عرصه‌ها باید معرفی و شناسانده شوند.

وی با ابراز تأسف از اینکه هنوز مسئولان خدمات جهادی را باور ندارند، افزود: هر جا مردم با روحیه جهادی خود پای کار آمدند در آن عرصه موفق عمل کردیم که از آن جمله می‌توان به واکسیناسیون طیور کشور در طول سه روز و همچنین بازسازی 1700 خانه برای سیل‌زدگان در طول چهار ماه اشاره کرد.

رئیس بسیج سازندگی کشور در پایان گفت: گروه‌های جهادی مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها به سایر کشور‌ها برای کمک به محرومان اعزام می‌شوند و همچنین 24 نفر از جهادگران نیز در مأموریت‌های جهادی به شهادت رسیدند.

انتهای پیام

captcha