جلسه توجیهی ویژه دعاخوانان پیش از آغاز مسابقات برگزار شود
کد خبر: 3832503
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
گزارش ایکنا از چهارمین روز مسابقات سراسری قرآن؛

جلسه توجیهی ویژه دعاخوانان پیش از آغاز مسابقات برگزار شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ عضو هیئت داوران در بخش اصول اجرا گفت: جهت ارتقای سطح کیفی متسابقین لازم است جلسه توجیهی ویژه دعاخوانان پیش از آغاز مسابقات برگزار شود و از اساتید رشته دعاخوانی دعوت کنند تا نکات فنی و کلیدی اجرا را به آن‌ها تذکر دهند.

جلسه توجیهی ویژه دعاخوانان پیش از آغاز مسابقات برگزار شودبه گزارش ایکنا از قم، مجتمع فرهنگی امامزاده سید‌علی(ع) قم، روز گذشته، 13 مرداد‌ماه‌ میزبان متسابقین برگزیده در رشته دعاخوانی از سراسر کشور بود که با گذراندن مرحله شهرستانی و استانی، راهی مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن شده بودند.

دعاخوانان حاضر در سالن انتظار با یکدیگر مشغول گپ‌وگفت بودند تا هر کدام نوبت اجرایشان که رسید خود را برای بهترین اجرا آماده‌ کنند، سپس نتیجه تلاش و تمرین‌های چند ماهه خود را بعد از حدود 6 دقیقه اجرا پیش روی داوران به‌دست آوردند.

برخی از متسابقین با چهره‌های راضی از از اجرای خود در مقابل دوربین تیم مستندساز قرار می‌گرفتند تا از عملکرد خود و قضاوت داوران سخن بگویند و سپس سالن را ترک می‌کردند، اما عده‌ای دیگر که بعضاً از قضاوت داوران بیش از عملکرد خویش ناراضی بودند برای ثبت اعتراض و شکایت خود راهی اتاق کمیته فنی مسابقات می‌شدند.

در بین متسابقین در سالن عده‌ای دیگر از شرکت‌کنندگان حاضر بودند که قرعه اجرای آن‌ها برای روزهای بعد بود اما امروز در محل مسابقات حاضر شده بودند که با اعتراض برخی از دست‌اندرکاران مسابقات و سایر متسابقین مواجه شد. معترضین اعتقاد داشتند که این دوستان ایرادات و نکات کلیدی اجرا که توسط داوران مطرح و منجر به کم‌شدن نمره آن شرکت‌کننده می‌شود، را متوجه شده و در اجرای روز بعد خود این نکات را رعایت می‌کنند؛ لذا در حق سایر متسابقین اجحاف خواهد شد.

بعد از پایان اجرای دعاخوانان در نوبت صبح، فرصت را غنیمت شمردیم تا سراغ داوران این دوره از مسابقات برویم و سطح کیفی متسابقین در رشته دعاخوانی را جویا شویم.

حجت‌الاسلام مهدی متانت عضو هیئت داوران در بخش اصول اجرا با اشاره به اینکه رشته دعاخوانی یک رشته تازه تأسیس است، گفت: رشته دعاخوانی به مرور زمان پر و بال بیشتری گرفته؛ لذا متسابقین ورزیده‌‌تر می‌شوند.

وی ضمن بیان اینکه چیدمان، دکور و اهتمام نسبت به رشته دعاخوانی در مسابقات نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته‌است، افزود: ضعف اصلی که در خصوص رشته دعاخوانی در دوره‌های مختلف مسابقات دیده می‌شود عدم تشکیل جلسه توجیهی و تمهیدیه برای دعاخوانان پیش از آغاز مسابقات است. این جلسات برای قاریان و حافظان قرآن کریم برگزار می‌شود و از اساتید برجسته صوت و لحن دعوت به عمل می‌آید و نکات کلیدی نحوه اجرا را به متسابقین تذکر می‌دهند اما این امر هنوز برای رشته دعاخوانی صورت نگرفته‌است و شاید علت اصلی این موضوع، نوپا بودن رشته دعاخوانی است.

نکته دیگر امروز حضور یک شرکت‌کننده روشن‌دل به نام مصطفی علیوردی از استان سمنان در میان متسابقان بود؛ او نیز مناجات خود را از دعای جوشن کبیر ارائه داد.

پس از اقامه نماز ظهر و عصر و استراحت سه ساعته متسابقان و هیئت داوران، قسمت دوم این رقابت‌ها از ساعت ۱۶ آغاز شد.

سایر متسابقین رشته دعاخوانی نیز اجرای خود را نزد داوران ارائه دادند و مانند دیگران چند دقیقه پس از پایان اجرا کارنامه و شرح نکات فنی اجرا را دریافت کردند.

اجرای حیدر محقق از استان ایلام پایان بخش رشته دعاخوانی در روز دوشنبه بود، اما پرونده دعاخوانان چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم هنوز بسته نشده و امروز، 14 مردادماه نیز این رقابت ادامه دارد.

یادآور می‌شود، مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن کریم طی روزهای دهم تا سی‌ام مردادماه با حضور برگزیدگان قرآنی از سراسر کشور در شهر مقدس قم برگزار می‌شود‌.

انتهای پیام

captcha