ازدواج هم می‌تواند آسان باشد/ رفتن به زیارت اربعین؛ شرطی برای طلاق
کد خبر: 3832554
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
گپ‌وگفت ایکنا با یک دانشجوی همدانی؛

ازدواج هم می‌تواند آسان باشد/ رفتن به زیارت اربعین؛ شرطی برای طلاق

گروه اجتماعی ــ یک دانشجوی همدانی با اشاره به نحوه ازدواجش با بیان اینکه پدرم با این ازدواجم مخالف بود اما بعد از اصرار من و آشنایی بیشتر با خصوصیات رفتاری همسرم به این ازدواج راضی شد، گفت: معتقد هستم با قناعت و مدیریت هزینه‌ها و اجتناب از پرداختی‌های غیرضروری می‌توان در کنار یکدیگر زندگی با آرامش را شروع کرد.

ازدواج هم می‌تواند آسان باشد/ رفتن به زیارت اربعین؛ شرطی برای طلاقبه گزارش ایکنا از همدان، ازدواج از مسائلی است که خداوند بارها به آن تأکید کرده و روایات ائمه معصومین(ع) و پیامبران نیز در این مورد بسیار است اما متأسفانه با وجود مشکلات اقتصادی امروز این مقوله دچار آسیب‌هایی شده است که جوانان به‌سختی و با ترس به سمت این نیاز خود گام برمی‌دارند.

یکی از این آسیب‌ها آداب دست و پاگیر و غیرضروری، بالا رفتن هزینه‌‎های سرسام‌آور زندگی است که در بالا رفتن سن ازدواج در چند سال اخیر مؤثر بوده است.

مانع‌تراشی ‌برابر ازدواج از سوی قرآن نهی شده و هر کس باید به هر طریق که می‌تواند مشکلاتی را از سر راه این امر بردارد که این امر نه‌تنها با انجام‌ وظیفه آحاد جامعه در فراهم کردن شرایط مناسب و آسان برای ازدواج بلکه رفع موانع ازدواج نیز از واجباتی است که در این زمینه برعهده همگان قرار دارد.

در این‌ بین و با فراگیر شدن سنت‌های نادرست در مقوله ازدواج همچون تهیه جهیزیه کامل از ابتدای زندگی، خرید‌های بیش از ضرورت قبل از مراسم عقد و عروسی و یا گرفتن مراسم‌هایی به‌ اصطلاح همه‌چی تمام و خیلی از رسومی که در چند سال اخیر دست‌وپا گیر شده است، اما هستند زوج‌هایی که برخلاف عرفی که می‌توان آن را تا حدی غلط خواند و برخلاف میل خود و یا حتی خانواده روشی ساده و بدون تجمل را در پی ‌می‌گیرند.

ازاین‌رو خبرگزاری ایکنای همدان مصاحبه‌ای با یکی از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا که شیوه ازدواج آسان را انتخاب کرده است، انجام شده که در ادامه می‌خوانید.

ایکنا ــ لطفاً خودتان را معرفی کنید.
فاطمه حیدری هستم. متولد 1375. در حال حاضر در دانشگاه بوعلی سینای همدان در مقطع کارشناسی رشته مترجمی زبان مشغول به تحصیل هستم و به‌تازگی در یک آموزشگاه زبان به تدریس می‌پردازم.

ایکنا ــ چگونه با همسرتان آشنا شدید؟
حیدری: اولین باری که برایم خواستگار آمد از بدو ورود به دانشگاه بود اما هیچ‌کدام مورد قبول و همسو با ملاک‌های من نبودند. آشنایی من با نامزدم از مراسم عاشورای سال گذشته بود که مادر همسرم از مادرم تقاضای اجازه برای خواستگاری کرد و هر صحبتی و آشنایی بین من و همسرم با حضور خانواده‌ها و به‌صورت سنتی انجام شد، از زمان خواستگاری تا تاریخ عقد چیزی حدود 6 ماه طول کشید.

ایکنا: مراسم عقد و عروسی شما چطور برگزار شد؟
حیدری: دغدغه اصلی من این بود که مراسم عقد و عروسی دور از گناه برگزار شود و نوعی الگو نیز به شمار رود، با خانواده در مورد نوع مراسم صحبت کرده بودم، در مراسم بله‌برون سعی کردم در کنار سادگی، وسایلی که برای نامزدی تهیه می‌کنم اعتقاداتم را هم نشان دهد و مراسم نامزدی ما هم‌زمان با سالگرد ازدواج حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) در مزار شهدا دانشگاه با حضور خانواده و نهاد رهبری برگزار شد و سفره عقدی مختصر همراه با ظرف آبی که نماد مهریه حضرت(س) و زندگی‌نامه یکی از شهدا که همیشه نگاه و توجهشان در زندگی مارا همراهی کند، قرار داشت.

در نظر داریم مراسم عروسی خود را بدون پخش موسیقی برگزار کنیم و این مراسم لزوماً در سالن نیست و قرار است با همکاری یکی از مؤسسات که عروسی اسلامی و مذهبی همراه با لذت‌های حلال دارند برگزار شود، تصمیم داریم به‌دور از هرگونه گناهی و با کمترین هزینه این مراسم را برگزار کنیم.

ایکنا ــ سرمایه شما برای ازدواج چقدر بود؟
حیدری: سال گذشته و در زمان خواستگاری، نامزدم در یک باشگاه ورزشی مربی بود اما در حال حاضر بیکار است و با تمام توان در پی کار است، در زمان خواستگاری نیز سرمایه چندانی نداشت و در مراسم‌ بعدی آشنایی فقط هزینه گل و شیرینی را داشت و تنها برایم یک انگشتر نشان خرید.

ایکنا ــ از اینکه مانند خیلی از عروس‌خانم‌ها خریدهای عروسی را انجام ندادید، ناراحت نیستید؟
حیدری: خانواده نامزدم از نظر مالی در سطح بالایی نیستند و پدرم با این ازدواج مخالف بود اما بعد از اصرار من و آشنایی بیشتر با خصوصیات رفتاری نامزدم به این ازدواج راضی شد، معتقد هستم با قناعت و مدیریت هزینه‌ها و اجتناب از پرداختی‌های غیرضروری می‌توان در کنار یکدیگر زندگی با آرامش را شروع کنیم.

ایکنا ــ با چه پشتوانه فکری قدم به میدان ازدواج گذاشتید؟
حیدری: تا سال گذشته که تقریباً 21 ساله بودم، حتی جرئت فکر کردن به ازدواج را نداشتم، یکی از مهم‌ترین ملاک‌هایم برای انتخاب همسر ایمان او بود و اینکه با من هم‌فکر باشد، مطالعات زیادی در زمینه ازدواج داشتم. مقاله‌ها، کتاب‌ها، مجلات و ... اطلاعات خوبی را در اختیارم گذاشتند. بعد از مدتی نیاز به ازدواج در من شکل گرفت و متوجه شدم دنبال چه کسی در زندگی هستم، به این نتیجه رسیدم که بهتر است برای ازدواج اول خودم را بشناسم و با کمک این شناخت لیست خصوصیات همسر موردنظرم را نیز آماده کردم.
من ملاک و سبک زندگی‌ام را شهدا قرار داده‌ام و همیشه با خواندن زندگی‌نامه شهدا و خاطرات همسران شهید قناعت همراه باایمان را از آن‌ها فرامی‌گیرم.

ایکنا ــ از نگرانی‌های قبل از انتخاب همسر بگویید؟
حیدری: شب خواستگاری به خدا گفتم خدایا دل‌ها دست خود توست، اگر قسمت به این است خودت دل‌ها را آماده کن. مادرم می‌گفت ایمان مرد مهم است و برابر دل‌نگرانی‌های من و نبود برخی ملاک‌های مالی مرا آرام می‌کرد و می‌گفت همه این‌ها را به ایمانش ببخش.

قبل از خواستگاری نیز به من گفت اگر ایمان و خصوصیات رفتاری خوبی داشته باشد، همه‌چیز بعداً فراهم می‌شود، در کل از طرف خانواده‌ام سخت‌گیری زیادی نشد. در مدت آشنایی و خواستگاری، حتی یک‌بار هم سؤال در مورد داشته‌های مالی از نامزدم نشد. البته جلسه اول خواستگاری‌ از شغل و حقوق و تحصیلات پرسیده شد،‌ اما راحت با این موضوع کنار آمدند.

ایکنا ــ روابطتان با خانواده همسر چگونه است؟
حیدری: از اوایل جوانی این‌طور خودم را ساختم که احترام به دیگران، به خاطر ثروت، زیبایی، مدرک، جایگاه و امثال این‌ها نیست و فقط باید به خاطر شخصیت و ایمان فرد باشد.
در جلسه خواستگاری نیز دیدگاهم این‌گونه بود و با خودم می‌گفتم اگر کسی من را به خاطر جایگاه، ثروت و یا موارد مشابه بخواهد، این فرد گزینه مناسبی برای ازدواج نیست چراکه تنها آرامش در زندگی برایم مهم است.

ایکنا ــ میزان مهریه پیشنهادی از طرف خانواده شما چقدر بود؟
حیدری: خوشبختانه 99 درصد سؤالات من و همسرم در جلسات خواستگاری اعتقادی و اخلاقی بود. پیشنهاد خودم 14 سکه بود، اما خانواده‌ام 70 سکه را پیشنهاد کردند و همین تعداد قبول شد. من و نامزدم یک شرط برای طلاقمان گذاشتیم که اگر زمانی به هر دلیل تصمیم به طلاق گرفتیم در پیاده‌روی اربعین شرکت کنیم تا با دیدن از‌خود‌گذشتی و تواضع امام حسین(ع) از طلاق منصرف شویم.

ایکنا ــ همسر خوب از نظر شما و همسرتان چه ویژگی‌های دارد؟
حیدری: کسی که همه کارهایش به خاطر رضای خدا باشد، همسر خوب کسی است که به دنبال بندگی خدا و جلب رضایت خدا باشد چراکه کسی که دنبال رضایت خداوند باشد در زندگی هیچ‌وقت به همسر و فرزندانش بدی نخواهد کرد. زمانی که فرد وارد زندگی مشترک می‌شود، خدا درهای لطف و احسانش را برای او باز می‌کند، مهم‌ترین ویژگی در زندگی مشترک گذشت کردن زوجین در مشکلات است.
زندگی سختی‌هایی دارد، خدا انسان را در سختی قرار داده است چراکه همین سختی‌هاست که انسان را می‌سازد. اگر کسی واقعاً باخدا معامله کرده باشد، خداوند دیگر برایش جبران می‌کند.

ایکنا ــ چه راه‌کارهایی برای کاهش هزینه‌های ازدواج پیشنهاد می‌کنید؟
حیدری: باید تفکراتمان را درباره ازدواج تغییر دهیم، در هزینه‌های ازدواج اگر بخواهیم انصاف داشته باشیم، متوجه می‌شویم که برخی از این هزینه‌ها یا برای چشم‌وهم‌چشمی و یا برای این است که در جمع اطرافیان خجالت نکشیم.

ایکنا ــ هدف شما از اینکه خواستگاری و ازدواج آسان را مطرح کردید، چه بود؟
حیدری: قصد داشتم به اطرافیانم نشان دهم که این‌گونه می‌توان ازدواج کرد، همان‌طور نیز می‌خواستم به دوستانم در شبکه اجتماعی نشان دهم که می‌شود با توکل و توسل به خدا و نگاه به زندگی شهدا ازدواج کرد درواقع هدفم ایجاد فکر و اندیشه بود.
انتهای پیام

captcha