کد خبر: 3832607
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
سرپرست هیات داوران در بخش هم‌خوانی قرآن و هم‌سرایی مسابقات سراسری قرآن، ایجاد کارگاه‌های آموزشی تواشیح را عامل مهمی در تقویت این هنر اسلامی قلمداد کرده است.

به گزرش ایکنا، تسنیم نوشت: غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی سرپرست هیات داوران در بخش هم‌خوانی قرآن و هم سرایی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن، درباره عملکرد گروه‌های تواشیح در این مسابقات، گفت: اگر بخواهیم به کارنامه کل گروه‌هایى که تاکنون اجرا داشتند نگاه بکنیم، با یک افت کیفى نسبت به سال‌های قبل مواجه هستیم، به‌ویژه در بخش تلحین و آهنگ‌سازی که ضعف‌های آشکاری هنوز وجود دارد و من بارها به این نکته اشاره کردم که باید یک فکر اساسی برای این موضوع کرد.

این مدرس قرآن‌کریم اضافه کرد: آهنگ‌سازی یک کار حرفه‌ای و تخصصی است، هرکسی قادر به انجامش نیست، باید درسش را خوانده باشند و علمش را داشته باشد و این حرفه زیرساخت‌های متفاوتی دارد که متاسفانه ما در کشورمان در حال حاضر بیشتر به شکل ذوقی، سلیقه‌ای و تجربی شاهدش هستیم و این خودش را در مسابقات خیلی زیاد نشان می‌دهد، همچنین در بحث حسن اجرا یا هماهنگی هم اشکالاتی وجود داشت، گرچه در این بخش خیلی تفاوتی نسبت به سال‌های قبل احساس نشد، اما در بین کارهایی که دیروز اجرا شد بجز یکی از گروه‌ها که نسبت به بقیه اجرای بهتری داشت بقیه گروه‌ها تقریباً در یک سطح که متوسط رو به ضعیف بود قرار داشتند. در مجموع نسبت به ادوار گذشته شاهد افت کیفی شرکت کنندگان بودیم.

شاهمیوه همچنین درباره لزوم آموزش گروه‌های تواشیح و هم‌خوانی گفت: در برخی از رشته‌ها از جمله تواشیح این مشکل را داریم که پیش از آموزش به آزمون روی می‌آوریم، در حالیکه نیاز آموزش بیش از مسابقه و آزمون احساس می‌شود که البته پیگیری این آموزش‌ها باید از طرف خود متسابقان صورت بگیرد، قبل از اینکه به عرصه مسابقات پای بگذارند.

وی با گلایه از وضعیت جلسات آموزش گروه‌های تواشیح گفت: ما در کشورمان کجا کارگاه تواشیح و آموزش حسن اجرا و هماهنگی داریم؟ بیشتر خود شرکت‌کننده‌ها بر اساس ذوق خودشان کار می‌کنند که با سلیقه و آرمانی که داوران مد نظر  دارند گاهی فاصله دارد.

این استاد صوت و لحن در ادامه اضافه کرد: بسیاری از فاصله‌های هارمونی‌هایی که در تواشیح اجرا می‌شود، از لحاظ علمی فالش است و خب البته گروه‌ها خودشان هم به‌صورت علمی نمی‌دانند که باید از چه فواصلی در تنغیم استفاده کنند که چنین اتفاقی نیفتد. مثلاً اگر مقامی که در تواشیح استفاده می‌کنند دارای ربع پرده مثل مقام عجم، کرد و نهاوند باشد و در این بین از فاصله‌هایی که در مقام های نیم پرده‌ای هستند، مثل رست و بیات، استفاده شود این باعث می‌شود اجرا فالش شنیده شود، یا اگر فالش هم نباشد، نازیباست و زیبایی ندارد و برای رفع همه این موارد آموزش لازم است که البته اساتیدی که این آموزش‌ها را می‌توانند بدهند از عدد انگشتان دست هم کمتر هستند که براى تقویت این موضوع، استفاده از منشدین خارج از کشور توصیه می‌شود.

شاه‌میوه ادامه داد: حدود سه سال قبل، از آقای رضوان درویش دعوت کردیم که در اصفهان کارگاه آموزشی تنغیم در تواشیح برگزار کنند، و تمامی عزیزانی که در این کارگاه شرکت کردند از سطح کارگاه رضایت داشتند و به‌طور کامل با مساله ریتم و ایقاع آشنا شدند که به بهبود اجراهایاشان کمک شایانی کرد و خیلی از نکاتی که باید در آهنگسازی تواشیح رعایت شود توسط ایشان آموزش داده شد و بسیاری از نکات دیگر که مربوط به جزئیات و حتی انتخاب اشعار در تواشیح بود نیز به شرکت‌کنندگان در این کارگاه آموزش داده شد. همچنین در سالی که به مصر سفر کردیم برنامه‌مان این بود که از آقای دکتر عبدالحمید‌عبدالمجید که آهنگساز مشهوری هستند دعوت کنیم تا بیایند و به آهنگسازهای ما تعلیم آهنگسازی تواشیح بدهند که متاسفانه هزینه‌های این کار تامین نشد ولی بالاخره این کاریست که باید یک روز انجام شود و برای پیشرفت در تواشیح به این مهم نیاز داریم که یک استاد مبرز خارجی برای تعلیم به ایران بیاید.

نگارنده کتاب معماری تلاوت در ادامه گفت: تواشیح، فنی است که در بین کشورهای مسلمان مورد توجه است و به رسمیت شناخته شده، حتی ریتم‌های آن با موسیقی متفاوت است و در کشور ما هم در دهه‌های 60 و 70 با استقبال مواجه شد امّا برای مقبولیت این موضوع در بین توده مردم نیاز به فرهنگسازی و ایجاد علاقه برای مردم هستیم به‌عنوان مثال چندسالی است که متون فارسی هم به تواشیح اضافه شده و صرفاً شاهد یک متن عربی نیستیم که مردم متوجه آن نشوند و به نوعی ترجمان تواشیح در میان اجرا ارائه می‌شود. البته برخی معتقدند که تواشیح را باید با همان اصالت خودش حفظ کرد که این دیدگاه‌های متفاوت نیازمند بحث است برای به نتیجه رسیدن که ببینیم تواشیح در عصر جدید آن کارکردی که در گذشته داشته را دارد یا ندارد چون خیلی از گروه‌ها جذب موسیقی شدند و این تواشیح را با آلات موسیقی اجرا می‌کنند که این هم نوع دیگری از سلیقه موسیقیایی نوین است که موافقان و مخالفان خاص خود را دارد.

این داور و استاد سرشناس قرآن‌کریم در انتها توجه به برگزاری چنین رویدادهایی را که در تقویت فرهنگ قرآنی مؤثر است را مهم دانست و اظهار کرد: توجه سازمان اوقاف به مسابقات دیگری که در کنار مسابقات قرآن برگزار می‌شود، مانند تواشیح و مدیحه‌سرایی جای تقدیر دارد زیرا تمام این مسابقات در زیر سایه ترویج فعالیتهای قرآنی است و باعث جذب و تشویق جوانان علاقمند می‌شود.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: