پیشنهاد دولت هند برای لغو خودمختاری کشمیر
کد خبر: 3832675
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹

پیشنهاد دولت هند برای لغو خودمختاری کشمیر

گروه بین‌الملل ــ وزیر دولت هند پیشنهاد لغو خودمختاری جامو و کشمیر را برای پایان دادن به درگیری‌های کنونی این ایالت به مجلس هندوستان ابلاغ کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «طلوع‌نیوز» افغانستان؛ حکومت هند قطعنامه‌ای را به پارلمان این کشور پیشنهاد کرده ‌است که وضعیت ویژه کشمیر را پایان خواهد داد. حکومت هند اخیراً 10 هزار سرباز را به کشمیر فرستاده ‌است و می‌خواهد که به این وضع خاتمه دهد.

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه نیز در این باره نوشته است: دولت هندوستان برای پایان دادن به وضعیت خاص ایالت جامو و کشمیر به پارلمان هند طرحی ارائه کرد. براساس این گزارش هدف از این اقدام وارد کردن تغییرات در ماده 370 قانون اساسی است که برای ایالت مذکور خودمختاری قائل است.

آمیت‌ شاه، وزیر هند طرح لغو خودمختاری منطقه جامو و کشمیر را پیشنهاد کرده است و مخالفان علیه آن در پارلمان اعتراض کرده‌اند.

طی روزهای اخیر شبه‌نظامیان به جامو و کشمیر اعزام شده و تعدادی از سیاستمداران در این ایالت در حبس خانگی قرار گرفته‌اند. اقدامات امنیتی در سرینگر (شهری در کشمیر) تشدید شده است. همچنین فعالیت دانشگاه‌ها و دیگر مؤسسات آموزشی متوقف شده و تلفن‌های همراه در سراسر کشمیر با اختلال مواجه شده‌ است.

این در حالی است که به دنبال تشدید تنش میان اسلام‌آباد و دهلی‌نو در خط کنترل کشمیر، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد که استفاده از بمب‌های خوشه‌ای از سوی هند را محکوم کرده است و گفت: این اقدام نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

یادآور می‌شود، تنش بین اسلام‌آباد و دهلی‌نو با حمله به کاروان نظامی هند در کشمیر در 14 فوریه 2019 و کشته شدن 44 نظامی و مجروحیت 20 نفر دیگر آغاز شد. روز 26 فوریه جنگنده‌های هندی در پاسخ به این حمله، یک اردوگاه گروه تروریستی جیش محمد را در خط کنترل کشمیر که تحت کنترل پاکستان قرار دارد، هدف قرار دادند.

تنش بین دو کشور صبح چهارشنبه، 27 فوریه، با ساقط شدن دو جنگنده هندی توسط پاکستان به اوج خود رسید. پاکستان اعلام کرد که جنگنده‌های هندی وارد حریم هوایی این کشور شده‌اند.

از سوی دیگر دولت هند از ورود سه جنگنده پاکستان به حریم هوایی این کشور خبر داد. رسانه‌های هندی نیز مدعی شده‌اند که نیروهای این کشور یک جنگنده F-16 پاکستان را ساقط کرده‌، ولی مقامات پاکستان این ادعا را تایید نکرده‌اند.

هند و پاکستان به دنبال سرنگونی جنگنده‌های دو کشور، فرودگاه‌های بسیاری از شهرها را به دلایل امنیتی به روی پروازها بستند. اسلام‌آباد همچنین حریم هوایی خود را برای هر نوع پروازی بست. شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی هند نیز همه مسافرت‌های هوایی در چهار فرودگاه چاندیگر، آمریستار، سرینگر و جامو در شمال این کشور را به دلایل امنیتی لغو کرد.

پاکستان و هند از سال 1947 تاکنون بر سر منطقه کشمیر با یکدیگر اختلاف دارند و بیش از 70 هزار نفر در حوادث خشونت‌‌بار این منطقه جان باخته‌اند. گروه‌های مقاومت در منطقه جامووکشمیر از سال 1989 با هدف دستیابی به استقلال یا الحاق به پاکستان دست به مقاومت می‌زنند.

انتهای پیام

captcha