انتشار 6500 کتاب؛ حاصل چهار دهه تلاش جهاددانشگاهی
کد خبر: 3832809
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷

انتشار 6500 کتاب؛ حاصل چهار دهه تلاش جهاددانشگاهی

گروه ادب ــ رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی از انتشار 6500 عنوان کتاب از زمان تأسیس سازمان انتشارات تاکنون خبر داد و گفت: محور فعالیت‌های سازمان در گام دوم انقلاب توجه به نیازهای فرهنگی و عمومی دانشجویان و فضای دانشگاهی است.

تولید 6500 کتاب؛ حاصل چهار دهه تلاش جهاد دانشگاهی/ توجه به نیازهای فرهنگی دانشجویان در گام دوم انقلابعادل تقوی، رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره رویکرد این سازمان در گام دوم انقلاب گفت: بیانیه گام دوم انقلاب براساس همان اهداف اولیه جهاددانشگاهی است و تناسب بسیاری با رویکرد‌های جهاددانشگاهی دارد، از جمله در بحث توجه به ظرفیت‌های جوانان، فرهنگ و فضای دانشگاهی که برای توسعه اهداف اولیه انقلاب دارد و در این زمینه ما در قالب زیرمجموعه جهاددانشگاهی سیاست‌های معاونت فرهنگی و رئیس جهاددانشگاهی را دنبال می‌کنیم، اما در حوزه نشر تلاش کرده‌ایم بخشی از نیاز‌های قشر دانشگاهی را برطرف کنیم و شروع آن مربوط به آغاز سال جاری است که براساس نیازسنجی و نظرسنجی که در ایسپا با عنوان نظرسنجی نیاز‌های مطالعاتی دانشجویان در نمایشگاه کتاب امسال انجام شد، یک نکته حائز اهمیت نیاز‌های غیردرسی دانشجویان در فضای کتاب و کتابخوانی بود که اغلب در حوزه مطالعات عمومی مانند رمان، داستان کوتاه، روان‌شناسی، اجتماعی و دینی اعلام نیاز و علاقه‌مندی کرده بودند که بتوانند از منابع مفیدی که در فضای نشر وجود دارد، استفاده کنند و در نشر دانشگاهی این خلأ وجود دارد که به صورت تخصصی ناشری ورود نکرده است تا در این موضوعات برای دانشجویان تولید محتوا کند.

وی افزود: این ظرفیت را احساس کردیم که می‌توانیم برای تولید محتوا ورود کنیم و با مجوزی که از شورای مرکزی سازمان انتشارات اخذ کرده‌ایم و با هماهنگی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در سال جاری تولید کتاب‌های عمومی، که قبلاً به صورت محدود و پراکنده انجام می‌شد، منتشر خواهد شد تا بتوانیم خدماتی را ارائه و بخشی از نیاز‌های دانشجویی را پوشش دهیم.

تبدیل کتابفروشی‌ها به محیط فرهنگی

تقوی ادامه داد: اتفاق دیگری که رقم خواهد خورد در حوزه کتابفروشی‌هاست. با توجه به نیاز‌های جدیدی که به وجود آمده، باید قدری از فضای سنتی کتابفروشی‌ها خارج شویم و با مناسب‌سازی فضا برای حضور دانشجویان نه صرفاً برای خرید کتاب، بلکه توقف بیشتر آن‌ها برای حضور در فروشگاه‌ها و کتابفروشی‌ها شرایط را فراهم کنیم و در این فضا‌ها محصولات فرهنگی نیز ارائه می‌شود و فضا را برای تنفس بیشتر دانشجویان آماده می‌کنیم که این امر در قالب سرا‌های دانشجویی انجام می‌شود تا کتابفروشی‌ها پیش از فروشگاه، تبدیل به محیط فرهنگی شوند.

وی در ادامه درباره اهم فعالیت‌های سازمان انتشارات در یک سال گذشته گفت: اختتامیه هفدهمین دوره پایان‌نامه دانشجویی و دومین دوره دفاع سه دقیقه‌ای در سال گذشته برای اولین بار در خارج از تهران یعنی همدان برگزار شد. همزمان با آغاز سال تحصیلی در مهرماه با همکاری تعدادی از واحد‌های جهاددانشگاهی، نمایشگاه کتاب را برگزار و کتاب‌های منتشرشده جهاددانشگاهی و تعدادی از ناشران عمومی را در معرض نمایش و فروش برای دانشجویان قرار دادیم. در آبان ماه همزمان با هفته کتاب اختتامیه بیست و پنجمین دوره کتاب سال دانشجویی و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب نشست‌های تخصصی در حوزه کتاب و کتابخوانی به ویژه درباره کتاب‌های جریان‌سازانقلاب با حضور علی مطهری و هادی خانیکی برگزار شد. اواخر سال گذشته هم مقدمات حضور در نمایشگاه کتاب تهران فراهم شد و در اردیبهشت‌ماه دو رویداد اختتامیه سومین دوره مسابقات دفاع سه دقیقه‌ای و نمایشگاه کتاب برگزار شد و همزمان با نمایشگاه کتاب تهران، نشست‌های تخصصی در حوزه کتاب و کتابخوانی را برگزار کردیم. در تیرماه نیز همزمان با گردهمایی معاونان فرهنگی در شهرکرد و پنجمین گردهمایی مدیران انتشارات جهاددانشگاهی از کتاب برتر، فروشگاه کتاب برتر و شعبه برتر در جهاددانشگاهی تجلیل شد.

500 کتاب چاپ اول در سال 97

وی ادامه داد: در سال ۹۷ سازمان انتشارات در مجموع ۵۰۰ عنوان کتاب با موضوعات گوناگون اعم از چاپ اول و تجدید چاپ منتشر کرده و در مجموع طی چهار دهه، ۶۵۰۰ عنوان کتاب تولید کرده که برخی از آن‌ها برتر شناخته شده‌اند.

تقوی با بیان اینکه انتشارات همزمان با جهاددانشگاهی به صورت پراکنده کار خود را آغاز کرده، اما سازمان انتشارات حدود ۱۷ سال است که تأسیس شده است، بیان کرد: سازمان انتشارات در حوزه انتشارات دانشگاهی ارزیابی می‌شود و هدف اولیه فعالیت‌هایمان در این حوزه نیز دانشجویان و دانشگاهیان هستند؛ از این رو در این حوزه بین سه ناشر برتر دانشگاهی هستیم و در سال‌هایی هم به عنوان ناشر برتر انتخاب شده‌ایم و این اعتماد از طرف دانشجویان و اساتید نسبت به سازمان انتشارات وجود داشته است و امیدواریم بتوانیم به این مسیر ادامه دهیم.

انتشارات جهاد خودگردان است

وی در پاسخ به اینکه آیا همانند تصور برخی ناشران خصوصی، سازمان انتشارات دولتی و رقیب ناشران خصوصی است، تصریح کرد: عده‌ای مدعی‌اند کل جهاددانشگاهی دولتی است، در حالی که تقریباً به صورت خودگران و اقتصادی اداره می‌شود و اگر اعتبار و ردیف بودجه‌ای دریافت می‌شود، صرف فعالیت‌های فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی می‌شود؛ بنابراین تفاوتی با ناشران خصوصی در زمینه تولید کتاب نداریم. اگر آن‌ها از امکاناتی برخوردارند ما هم به همان نسبت برخورداریم و امکانات ویژه‌ای نداریم و اگر ناشران خصوصی با مشکلاتی از جمله گرانی مواد اولیه به ویژه کاغذ مواجه هستند، ما نیز در همین شرایط قرار داریم و این امر میزان تولید و فروش را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی یادآور شد: یکی از اقداماتی که در راستای مدیریت نشر در این برهه زمانی انجام شده، این است که سعی کردیم هدفمند‌تر گام برداریم و به حوزه‌های تخصصی‌تر بپردازیم و در شعبه‌های جهاددانشگاهی نیز این هدف‌گذاری به وجود آمده تا بر روی یک موضوع تخصصی فعالیت کنند و با این اقدام محدودیت‌های فضای اقتصادی جبران شود و همه در یک حوزه خاص تبدیل به نشان و برند شوند؛ بنابراین تلاش می‌کنیم همه واحد‌ها را با این موضوع همراه کنیم.

گفت‌وگو از سمیه قربانی

انتهای پیام

captcha