تعامل سازنده سیاست نظام و خواست مردم است/ ظریف، رسول امین نظام/ ایران‌هراسی با برجام زدوده شد
کد خبر: 3832890
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
رئیس‌جمهور در جمع وزیر و مدیران وزارت امور خارجه:

تعامل سازنده سیاست نظام و خواست مردم است/ ظریف، رسول امین نظام/ ایران‌هراسی با برجام زدوده شد

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی با بیان اینکه اساس سیاست خارجی بر تعامل سازنده است، گفت: رهبر معظم انقلاب هم تعبیر تعامل گسترده را به کار بردند و این سیاست نظام و خواست مردم ماست.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، که صبح امروز، سه‌شنبه 15 مرداد، برای دیدار با محمد جواد ظریف به وزارت امور خارجه رفته بود، با ابراز خوشحالی از فراهم شدن فرصت دیدار وزیر، معاونان، مدیران و مقامات این وزارتخانه گفت: وزارت امور خارجه دستگاه تخصصی و کارشناسان آن امین نظام در سیاست خارجی هستند. وزارت خارجه در اظهار نظر کارشناسی و حفظ حقوق ملت، امانتدار کشور است.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه دکتر ظریف علاوه بر استعداد و تجربه فراوان، نخبه و مجتهد سیاسی است ، افزود: وزیر خارجه نماینده کل ملت ایران است، نه جناح‌ها و گروه‌ها و فقط از زبان ملت ایران سخن می‌گوید و این افتخار ملی است.

وی افزود: سیاست خارجی دارای ویژگی خاصی است و ارتباط تنگاتنگی با ملت دارد. سیاست خارجی مرزهای جغرافیایی و مرزهای سیاسی دخل و خارج را از هم جدا و ملیت و همبستگی ما را کامل‌تر می‌کند.    

رئیس‌جمهور اظهار کرد: این سیاست خارجی نحوه تعامل یک ملت و کشور را با دیگران مشخص می‌کند. براین اساس سیاست خارجی در یک حزب و جناح جمع نمی‌شود و مربط به کل ملت ایران است. وزارت خارجه و شخص وزیر امور خارجه نیز وقتی حرف می‌زند و در خارج حضور پیدا می‌کند نماینده کل ملت ایران است نه نماینده یک گروه و جناح. به همین دلیل سیاست خارجی ما باید یکپارچه باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فقط یک ملت یکپارچه، قادر به استقلال و ایستادگی است، گفت: استقلال‌طلبی یکی از ویژگی‌های اصلی انقلاب ماست. تسلیم در برابر بیگانگان از تحقیرهایی است که شاید قرن‌ها بر ملت ما تحمیل شد اما انقلاب اسلامی تحقیر وابستگی ملت به ابرقدرت‌ها را زدود. همه در مجامع جهانی می‌دانند که ما به نمایندگی ملت‌مان حرف می‌زنیم نه نمایندگی شرق و غرب. وزیر امور خارجه ما هم به عنوان نماینده ملت ما حرف می‌زند و این یکی از افتخارات ماست.

رئیس جمهور اظهار کرد: کارشناسان وزارت خارجه باید حرف خود را صریح بزنند و امانتداری در اینجا اهمیت زیادی دارد. اگر قرار باشد بر اساس خوشایند این و آن صحبت کنیم، از امانتداری خارج می‌شویم. وزیر خارجه، معاونان و سفرا باید نظرات کارشناسی خود را در جایی که لازم است بیان کنند؛ به ویژه وزیر خارجه ما که یک نخبه و مجتهد سیاسی است. زیرا برخی درس سیاسی خوانده‌اند، اما مجتهد نشده‌اند، اما ظریف علاوه بر استعداد و نخبگی یک مجتهد سیاسی است.

روحانی با تأکید بر اینکه در همه جای دنیا تصمیمات مهم سیاست خارجی را نظام می‌گیرد، بیان کرد: بر اساس ساز و کار آن نظام، تصمیمات را یا دولت می‌گیرد یا یک شورا یا سایر مقامات و این بستگی به ساختار آن نظام دارد. ما هم نظرات خودمان را به صراحت می‌گوییم اما وقتی نظام به یک تصمیم رسید، آن تصمیم را با امانت به وزارت خارجه منتقل می‌کنیم.

وی ادامه داد: در شورای عالی امنیت ملی ممکن است اعضا رأیی بدهند که من با آن مخالف باشم اما آن را امضا می‌کنم. بعضی‌ها این را درست لمس نمی‌کنند که من به عنوان رئیس جمهور نظرم را بیان می‌کنم. اما اگر لایحه‌ای که من مثلا به مجلس داده‌ام و مجلس آن را تغییر داد و تبدیل به قانون کرد و با لایحه من متفاوت بود، من آن را امضا و ابلاغ می‌کنم، این دوگانگی نیست؛ زیرا باید همه نظرمان را با صراحت و بدون کم و کاست بیان کنیم، اما تصمیمات نظام را هم اجرایی کنیم.

روحانی اظهار کرد: من شهادت می‌دهم که وزیر امور خارجه در همه جلساتی که حاضر بوده به صراحت نطرا خود را بیان کرده و به معنی واقعی امانتدار بوده است. بعضی‌ها ممکن است این را لمس نکنند که این کار به چه شهامتی نیاز دارد که وزیر امور خارجه رو بروی رئیس‌جمهور نظر خود را با صراحت بیان کند. در حالی که می‌داند ممکن است رئیس‌جمهور با آن مخالف باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه مشاور عالی کل نظام در سیاست خارجی، گفت: لذا او باید نظرش را اعلام کند.اما اگر تصمیمی در کشور چه از سوی دولت، چه مجلس چه شورای عالی امنیت ملی گرفته شد همه باید ان را اجرایی کنیم. در این مرحله هم وزیر امور خارجه رسول امینی بوده است و زمانی که نظر جمعی ما را شنید، همان را اجرا کرده است.

روحانی این نکته را که دولتی از آغاز تبلیغاتش، سیاست خارجی خود را به رأی مردم گذاشته، مهم دانست و گفت:‌ در دولت‌های گذشته هم قاعدتا سیاست خارجی همیشه در چارچوب منافع ملی اتخاذ می‌شده، اما من رئیس‌جمهوری هستم که هم در دور اول و هم در دور دوم ریاست جمهوری نظر خود را در سیاست خارجی به رأی مردم گذاشتم و تعامل سازنده با جهان یکی از شعارهای اصلی من بود.

وی اظهار کرد: شاید حالا بسیاری از کسانی که به من رأی دادند یک علتش همین اصل تعامل سازنده بود و گفتند رئیس‌جمهوری را انتخاب می‌کنیم که مسیرش تعامل سازنده با دنیا باشد. چون تعامل سازنده کار سختی است. تقابل با جهان از آسان‌ترین کارهای دنیاست. روبه روی همه دنیا سخنرانی کردن و فحاشی کردن می‌شود تقابل و این هنر نیست. تقابل با دنیا هنرمندی نمی‌خواهد. حال زمانی ممکن است کشوری در شرایطی اراده کند در برابر یک کشور یا جمعی مسیر تقابل را انتخاب کند و به این استثنا کاری ندارم. اما اساس در روابط خارجی و سیاست خارجی تعامل سازنده است که رهبر معظم انقلاب در دور دوم حضور من تعبیر تعامل گسترده با جهان را به کار بردند. پس این سیاست نظام و خواست مردم است.

وی افزود: همه ما کارگزار نظام هستیم به یک معنا کاره‌ای نیستیم و باید مطیع نظر اکثریت قاطع مردم باشیم. نظام ما براین مبناست. تمام مقامات با رأی مردم مشروعیت پیدا می‌کنند و الا کسی مشروع نیست. هرکس درهر مقامی مستقیم یا غیر مستقیم با رأی مردم به این مقام رسیده است. جمهوریت نظام به معنی واقعی کلمه است و شعار نیست. مردم در پای صندوق آرا اعضای شوراها، نمایندگان مجلس، نمایندگان خبرگان و رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند. قانون اساسی در اصل 6 هم به صراحت بیان می‌کند اداره امور کشور با رأی مردم و از طریق انتخابات مختلف انجام می‌گیرد.

روحانی اظهار کرد: اینکه آمریکا فکر می‌کند با تحریم و فشار می‌تواند نظام را تغییر دهد یا مردم از نظام برگردند و بگویند جمهوری اسلامی را نمی‌خواهیم یا کلیت ایران را رها کنند و عشق به ایران را کنار بگذارند، تا زمانی که اصل 6 قانون اساسی پابرجاست، این کار امکان‌پذیر نیست. تضمین جمهوری اسلامی ایران برای قرن‌ها در تاریخ آینده با اجرای درست اصل 6 قانون اساسی است. اگر این اصل را درست اجرا کردیم این نظام همیشه باقی می‌ماند. اگر از اصل 6 فاصله گرفتیم دیر یا زود باید خداحافظی کنیم.

رئیس‌جمهور اصل 59 را کمک‌کننده اصل 6 قانون اساسی دانست و گفت: اصل 59 برای همیشه جمهوری اسلامی ایران را تضمین می‌کند. یعنی با اجرای اصل 6 و 59 قانون اساسی به هیچ عنوان هیچ قدرتی، نه آمریکا و نه دیگران و حتی اگر همه با جمع شوند، نمی‌توانند نظام ما را تغییر دهند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: پس اساس جمهوری اسلامی ایان نظر مردم است و ما نمی‌توانیم ساز جداگانه‌ دیگری غیر از خواست مردم بزنیم. اخیرا در دولت تغییر واحد پول از ریال به تومان و حذف چهار صفر تصویب شد. استدلال‌های مختلفی در دولت در این راستا مطرح شد. استدلال من عمدتا این بود که ما باید با زبان مردم حرف بزنیم. امروز در خیابان و مغازه مردم قیمت اجناس را با ریال بیان نمی‌کنند بلکه به تومان می‌گویند. اما در بانک به ریال می‌نویسند. به عبارتی مکاتبه رسمی در بانک‌ها به یک شکل است ومردم جور دیگری حرف می‌زنند و این برای مردم دشواری درست کرده است. کمتر کشوری را هم سراغ دارم که زبان مردم در پول ملی با آنچه می‌نویسند این‌قدر تفاوت داشته باشد.

روحانی افزود: سالیان دراز است که پول رسمی در ایران ریال است اما هیچ کس هم از ریال استفاده نمی‌کند. تازه وقتی ما هم می‌خواهیم برای مردم توضیح دهیم به جای ریال از تومان استفاده می‌کنیم. البته این مثال ساده‌ای از تفاوت نظر ما با مردم است. در حکومت، حاکمان باید نمایندگان مردم باشند و کسی در جمهوری اسلامی ایران مقامی بالاتر از نمایندگی مردم ندارد. نمایندگی مردم افتخار است و حرف و خواست مردم اساس است و این در سیاست خارجی خصیصه بزرگ ملیت ماست و باید همه تلاش کنیم در کنار مردم باشیم نه اینکه چیزی را به مردم تحمیل کنیم. اگر قرار بود چیزی به مدم تحمیل شود که قبل از این هعم به مرمد تحمیل می‌شد. تنها تفاوت این بود که آن زمان خارجی‌ها به مردم تحمیل می‌کردند حالا بنده بخواهم تحمیل کنم. این تعامل سازنده یا به تعبیر مقام معظم رهبری تعامل گسترده به رأی مردم گذاشته شود و مردم در دور اول به آن رأی دادند و در دور دوم رأی بیشتر دادند.

وی یادآور شد: این به معنای آن است مسیری که انتخاب می‌کنیم درست است یا نادرست. اگر ما با مردم باشیم و سخن ما با سخن اکثریت قاطع مردم یکی باشد، که البته راه مردم ما با آرمان‌های انقلاب ودین فاصله ندارد و مسلمانند و به دین‌شان علاقه‌مند هستند و هیچ عشقی در ذهن مردم بالاتر از عشق به ایران و اسلام نیست و این دوعشق است که زندگی ما را می‌سازد و مسیر حرکت ما روشن می‌کند و اینها با هم تباینی ندارند. اسلام با خواست اکثریت یک جامعه بزرگ و فرهنگ‌دوست مانند ایران عزیز فاصله‌ای ندارد همانطور که عقل و شرع هم با یکدیگر فاصله‌ای ندارد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: بین منطق و آرمان فاصله‌ای نیست. ما تصور می‌کنیم بین این دو فاصله وجود دارد. اگر فاصله گرفتند معلوم می‌شود این ما هستیم که در حال خطا هستیم. منطق، دین، آرمان و خواست ملی ما در کنار هم هستند. ما روی تعامل سازنده اصرا ورزیدیم و براین تعامل سازنده امروز هم اصرار می‌‌ورزیم.

روحانی ابراز کرد: در کنار این شعار تعامل سازنده من حس کردم این کار را وزارت امور خارجه و زیر خارجه بهتر از نهاد دیگر می‌تواند انجام دهد. همان روزهای اول دولت یازدهم از مقام معظم رهبری درخواست کردم و گفتم از شما می‌خواهم کار پرونده هسته‌ای را از دبیرخانه شورای عالی امنیت بگیریم و به وزارت امور خارجه بدهیم و شخص وزیر خارجه مسئول مذاکرات باشد. خیلی زیاد هم بر روی این مسئله بحث نشد و ایشان قبول کردند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: من در زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم این رسالت و ظیفه را از وزارت خارجه گرفته بودیم و به دبیرخانه داده بودیم و پیشنهاددهنده آن هم وزیر خارجه وقت بود. اما دیدم آن کسی که این پرونده را بهتر می‌تواند به جایگاه اول برگرداند خود من هستم. به اعتقاد من سر و پایه اول پیروزی ما در برجام این بود. اگر این کار نمی‌شد ما نمی‌توانستیم در کمتر از صد روز به توافق ژنو برسیم.

وی اضافه کرد: البته قدم‌های دیگری هم برداشته شد که مهم بود و اگر در سفر اول در سال 92 وزیر خارجه ما و وزیر خارجه آمریکا در نیویورک با هم از نزدیک گفت‌وکو نکرده بودند و اگر من به تلفن آقای اوباما جواب نداده بودم شاید این کار کمی با کندی و سختی صورت می‌گرفت و این کمی کار را آسان کرد و ما توانستیم ظرف کمتر از صد روز با شش قدرت بزرگ به توافق موقت ژنو دست پیدا کنیم. البته کمی تصمیم‌گیری در بعضی لحظات دشوار بود و وقتی ساعت 5 صبح با آقای ظریف برای تصمیم نهایی درباره قبول این توافق صحبت می‌کردیم کار آسانی در پیش نبود. اما یک توافق بزرگ در تاریخ رخ داد.

روحانی یادآور شد: البته وقوع این توافق سخت بود. به هر حال قبل از این هشت سال مذاکره انجام شده بود و در آن مدت پیشرفتی حاصل نشده بود و بعد طی 90 تا 100 روز یک پیشرفت عظیم تاریخی رخ داده بود و تحمل این سخت است و این طبع ما انسان‌هاست و کاری هم نمی‌شود کرد. یعنی همه ما در یک نوع رقابت یا حسادتی هستیم و این سخت است که یک دولتی بیاید ادعا کند این مشکلی که می‌گفتند به هیچ عنوان قابل حل نیست را حل کند. میز مذاکره که بود چون هشت سال مذاکره می‌کردند، اما حاصلی نداشت. البته نمی‌خواهم بگویم تقصیر داخل بود یا خارج و الان هم زمان قضاوت نیست. اما به هر حال سخت و مشکل است و طبیعی است حرف‌ها وصحبت‌هایی مطرح می‌شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: هر توافقی هم با هر کشوری در دنیا بخواهد انجام شود اگر به دنبال حداکثر امتیاز باشید امکان ندارد به توافق برسید. دیگر بالاتر از پیامبر اسلام(ص) که نیستیم و از او بالاتر در تاریخ که نداریم. پیامبر(ص) هم زمانی که صلح حدیبیه را نوشت و امضا کرد حداکثر امتیاز را نگرفت. پیامبر(ص) در ابتدای پیام نوشت محمد رسول الله(ص) و طرف مقابل گفت رسول الله(ص) باید حذف شود. این برای امام علی(ع) خیلی سخت بود و حتی در برخی روایات هست که ایشان فرمودند خود پیامبر(ص) این لفظ را پاک کند و من نمی‌توانم آن را پاک کنم و پیامبر(ص) هم قبول کرد. چون می‌خواست این صلح برقرار و این توافق انجام شود. کفار پیشنهادهای بدتر هم دادند که پیامبر(ص) قبول کرد.

وی اظهار کرد: اما تندها بیرون خیمه پیامبر(ص) شروع به نق زدن کردند که پس رفتن به مکه و طواف کعبه چه شد. پیامبر(ص) فرمودند همین‌جا سر بتراشید و گوسفندان خود را همین جا قربانی کنید. مذاکره اینگونه نیست که حداکثری امتیاز بگیرید. در مذاکره و توافق درخواست‌های حداکثری مطرح می‌شود و بر آن هم اصرار ورزیده می‌شود اما در نهایت در یک نقطه به توافق می‌رسد چون هدف مهم است نه یک عبارت و ماده.

روحانی در تشریح هدف ایران از مذاکرات برجام گفت: هدف مهم ما این بود که می‌خواستیم به دنیا بگوییم اینکه امریکایی‌ها و برخی طرف‌های غربی سال‌هاست می‌گویند ایران اهل منطق و مذاکره نیست و برخورد با ایران فقط با زور و جنگ امکان‌پذیر است دروغ است وما اهل مذاکره و منطق هستیم و قدرت داریم که مذاکره کنیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: البته این هم شهامت می‌خواهد که آدم برود در بین شش قدرت برود و مذاکره کند. ما فردی را که علم، هنر، با یاران خوب و هم کاردان و هنرمند برای این کار و در عین حال دیپلماتی در سطح جهانی باشد را داشتیم. آقای ظریف در سطح جهان به عنوان یک دیپلمات شناخته‌شده مطرح است و این حرفی نیست که ما در داخل بیان کنیم.

وی افزود: ما می‌خواستیم به دنیا ثابت کنیم اینکه می‌گویند ایران دنبال بمب است دروغ است و این را ثابت کردیم. آنها می‌گفتند ایران حق غنی‌سازی ندارد و ما می‌خواستیم این حق را به کرسی بنشانیم و خود شورای امنیت در قطعنامه 2231 این حق ما را به رسمیت شناخت. عده‌ای می‌گفتند از طریق مذاکره نمی‌شود شورای امنیت را تسلیم حق کرد. شاید بی‌ربط هم نمی‌گفتند و این کار کمتر در طول تاریخ اتفاق افتاده بود و خودشان هم هشت سال مذاکره کرده بودند و نشده بود و می‌گفتند شدنی نیست.

روحانی یادآور شد: من زمانی در جلسه‌ای گفتم ما در این توافق شش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را لغو می‌کنیم هیچ کس حتی در خود دولت می‌گفتند که این ممکن نیست و قطعنامه‌های شورای امنیت لغو نمی‌شود. من با آقایان ظریف، عراقچی و تخت روانچی که در جلسه‌ای صحبت می‌کردم ‌گفتم که در این توافق این قطعنامه‌ها حتما باید لغو شود. خود ما هم که بحث می‌کردیم می‌گفتیم آیا این کار واقعا شدنی است؟ مگر در تاریخ سازمان ملل چنین چیزی سابقه دارد که قطعنامه فصل هفتی علیه کشوری صادر شود و آن کشور هم به آن اعتنا نکند و اجرا نکند و بعد آنها ان قطعنامه را پس بگیرند و لغو کنند؟

وی ابراز کرد: اینکه من می‌گویم برجام از بین‌رفتنی نیست به این نکات مربوط می‌شود. ما با برجام ایران‌هراسی را زدودیم. اینکه ایران اهل منطق نیست، دروغ می‌گوید و دنبال ساخت بمب اتم است، اینکه ما قادر نیستیم با کشورهای بزرگ جهان با مذاکره به نتیجه برسیم، اینکه «پی ام دی» به مانند یک طوق لعنتی به پای ما بسته شده بود و آنها آن را می‌کشیدند و خیلی‌ها می‌گفتند این طوق قابل شکستن نیست از بین رفت. اینها پیروزی‌های دائمی برجام است و هیچ وقت در تاریخ از بین نمی‌رود و اگر تمام 1+4 هم از برجام خارج شوند این افتخارات در تاریخ می‌ماند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: بعد از توافق ژنو وارد مذاکرات مفصل‌تری شدیم و به توافق نهایی رسیدیم، اما این موضوع برای دشمنان خیلی سخت بود؛ صهیونیست‌ها شب و روز نداشتند و مدام به آمریکا و اروپا سفر می‌کردند. همه باید توجه داشته باشیم صهیونیست‌ها همواره با این توافق مخالف بوده و آن را تا زمانی که کاملاً از بین نرفته، رها نخواهند کرد. ارتجاع و تندروهای آمریکا هم همین نظر را دارند؛ لذا با هر قدمی که به پیش بگذاریم از همه طرف وارد عمل می‌شوند تا آن را خنثی کنند.

روحانی ادامه داد: زمانی که توافق نهایی انجام شد، اقدامات زیادی علیه آن در دنیا انجام گرفت که هر یک کافی بود تا این توافق را از بین ببرد، اما اراده الهی این بود تا برای دنیا روشن شود که ملت ایران از منطق و قدرت سیاسی برخوردار است و بر همین اساس دوست و دشمن نتوانستند بگویند توافقی که امضا کردیم به ضرر ایران است. ترامپ یک جمله درست گفت و آن اینکه ایران در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده است. اگر در این شرایط کسی بگوید که حداکثر مطالبات در این توافق حاصل نشده، کمی بی‌انصافی است، چرا که حتی با یک کشور دوست هم نمی‌شود به یک توافق حداکثری دست یافت.

وی اظهار کرد: برجام اقدام بسیار بزرگی بود که موفقیت آن را برعهده همه مسئولان به‌ویژه وزارت خارجه و شخص آقای ظریف می‌دانم؛ چنانچه آقای ظریف وزیر خارجه نبود و شخص دیگری این مسئولیت را برعهده داشت چه بسا به این آسانی به نتیجه نمی‌رسیدیم. برخی از موفقیت‌های برجام به‌ویژه دستاوردهای حقوقی، سیاسی و اخلاقی آن دائمی و ماندگار است و هرگز از بین نمی‌رود.

رئیس‌جمهور در ادامه به تشریح دستاوردهای اقتصادی برجام پرداخت و گفت: با این توافق ضمن آزاد شدن ده‌ها میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده ملت ایران، بسیاری از قطعات و تأسیسات صنعتی وارد کشورمان شد و علاوه بر افزایش صادرات نفت و میعانات گازی به حدود 3 میلیون بشکه، توانستیم ناوگان هوایی و ریلی خود را تقویت کنیم؛ به نحوی که برخی‌ها از این موضوع و خرید هواپیما و رفت و آمد تجار و بازرگانان خارجی عصبانی بودند.

روحانی با اشاره به حوادث دی‌ماه سال 96، گفت: آمریکایی‌ها در آن مقطع به دنبال ضربه زدن به برجام بودند و از طرف دیگر نسبت به میزان تأثیرات آن تردید داشتند، اما حادثه‌ای در داخل کشور رخ داد که آنها را به تفسیر غلط واداشت. در دی‌ماه 96 عده‌ای اغتشاشات خیابانی را طراحی کردند و این باعث شد که آمریکایی‌ها به دام افتاده و تصور کردند که نظام ایران سست شده است. لذا اطرافیان جنگ‌طلب ترامپ او را ترغیب کردند تا از برجام خارج شود. در چنین وضعیتی اگر آمریکا دچار خطا و اشتباه استراتژیکی شده، آیا ما باید جوابگو باشیم؟ اینکه دولت فعلی آمریکا بسیاری از تعهدات بین‌المللی را زیر پا گذاشته و به نخست‌وزیر سابق انگلیس فحاشی می‌کند و با اروپا و سایر کشورهای دنیا اختلاف دارد، آیا می‌توان گفت که همه عالم مقصر هستند؟

وی یادآور شد: امروز حاکمانی در کاخ سفید روی کار آمدند که نظیر آنها در تاریخ آمریکا وجود نداشته است. امروز آمریکا پس از خروج از برجام، تنها مانده و ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل مضحکه می‌شود و آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل تنها ‌مانده و از فشار به اروپا جواب نمی‌گیرد و در همه جا منزوی شده است؛ وزارت خارجه در چنین مقطعی نیز بار مسئولیت سنگینی بر عهده داشته است.

روحانی با بیان اینکه وفای به عهد امتیاز تاریخی غیرقابل بازگشت برای ملت ایران در برجام است، گفت: دنیا فهمید اگر ایران عهد و پیمانی را ببندد، پای آن می‌ایستد و این یک امتیاز جاودانه برای ملت ایران است و امروز یکسال صبر به عنوان ملتی که به عهد و قول خود وفادار هستیم، در تاریخ ثبت شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به موفقیت‌های کشورمان در جریان دادگاه لاهه گفت: در یکسال گذشته در دادگاه لاهه دو مرتبه به موفقیت دست یافتیم و موفقیتی که در این دادگاه حاصل شد، بالاتر از موفقیت مرحوم مصدق بود و دستاوردی که در سازمان ملل با قطعنامه 2231 به دست آمد، شاید در تاریخ جهان کم‌نظیر بوده است؛ بنابراین پیروزی‌های ما پابرجاست.

روحانی بیان کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند از اقداماتی که به عنوان کاهش تعهدات انجام می‌دهیم از لحاظ منطقی و حقوقی ایراد بگیرد و اینگونه اقدامات عاقلانه، دقیق و حساب‌شده انجام می‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها خودشان هم نمی‌دانند چه می‌خواهند، گفت: آمریکایی‌ها وقتی موضوع مذاکره بدون قید و شرط را مطرح کردند، موفقیت کوتاه‌مدتی به دست آوردند و اگر روی این حرف خود می‌ایستادند، چه بسا در اثبات دروغ‌ بودن ادعای آنها با سختی مواجه بودیم؛ اما بعد از مدتی دروغگویی خود را به همه ملت ایران ثابت کردند.

روحانی با اشاره به تحریم دکتر ظریف از سوی آمریکا، گفت: آمریکایی‌ها از مذاکره حرف می‌زنند و هم‌زمان وزیر خارجه کشورمان را تحریم می‌کنند؛ حال آنکه اگر بر فرض بخواهد مذاکره‌ای انجام شود، مسئول مذاکره وزیر خارجه است و اینگونه اقدامات نشان می‌دهد که هیچ سیاست درستی در آمریکا در کار نیست، لذا هر روز تصمیم جدیدی می‌گیرند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره و گفت‌وگو است، افزود: اگر آمریکا واقعاً به دنبال مذاکره است قبل از هر کار باید، تمام تحریم‌ها را لغو کند؛ ما با یک جانی که علیه حقوق انسانی اقدام می‌کند و جلوی ارسال غذا و دارو به ایران را می‌گیرد، گفتگو کنیم؟!

روحانی خطاب به دولتمردان آمریکا، تصریح کرد: البته ملت ایران توبه‌پذیر است به شرط اینکه توبه واقعی کنید و گرنه راه دیگری وجود نخواهد داشت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باز هم می‌گویم صلح با ایران مادر همه صلح‌ها، و جنگ با ایران مادر همه جنگ‌هاست، گفت: اگر خواهان امنیت بوده و سربازان شما در منطقه امنیت می‌خواهند، بدانید که امنیت با امنیت برآورده می‌شود. شما نمی‌توانید امنیت ایران را خدشه‌دار کنید و انتظار امنیت داشته باشید؛ صلح در برابر صلح و نفت در برابر نفت است؛ امروز فهمیده‌اید که ایران قدرتمند بوده و قادر است حرفی که می‌زند را عملی کند.

روحانی افزود: پهپاد مدرن شما با موشک ساخت وزارت دفاع ایران در دوره دولت تدبیر و امید و با شلیک دقیق و با مهارت سپاه پاسداران غیور سرنگون شد و در مقابل اقدام ناروا در جبل الطارق، کشتی انگلیسی را در خلیج فارس که به اخطارها و هشدارها بی‌توجهی کرده بود، در مقابل ناوچه جنگی انگلیسی متوقف کردیم. نمی‌شود تنگه هرمز برای شما آزاد باشد و جبل الطارق برای ایران ناآزاد باشد.

روحانی در ادامه با اشاره به برقراری آرامش نسبی در بازار و کاهش فشارهای اقتصادی، اظهار داشت: در 15 ماه گذشته به فضل الهی بعد از یک دوره فشار شدید بر مردم، با کمک همه مسئولین مقداری از فشارها کاسته شده است؛ به گونه‌ای که در بخش صنعت شاهد رشد مثبت هستیم و بازار بورس در 5 فصل گذشته 133 درصد رشد داشته و با نشاط جلو می‌رود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در بسیاری از محصولات شاهد شرایط بهتری بوده و علیرغم فشارها شرایط مثبتی در زمینه اشتغال بوجود آمده و بیش از 300 هزار شغل نسبت به پارسال افزایش یافته است، تصریح کرد: باز هم با دنیا مذاکره می‌کنیم و اگر به نتیجه نرسیدیم مراحل بعدی را ادامه خواهیم داد و به آمریکا می‌گوییم که تمام تحریم‌هایتان غلط و به ضرر شما بود؛ اگر سپاه را تحریم کردید تا تضعیف شود امروز سپاه قوی‌تر از گذشته است و اگر آن را تحریم کردید تا اختلاف و تفرقه ایجاد کنید، امروز اتحاد ما بیشتر شده است.

روحانی خطاب به دولت‌مردان آمریکا ادامه داد: اگر وزیر خارجه کشورمان را تحریم کردید، امروز وزیر خارجه ما قوی‌تر و محبوب‌تر از قبل شده و اگر وزیر خارجه ایران را تحریم کردید تا اختلاف ایجاد کنید، باز هم اشتباه کردید، امروز همه ملت ایران پشت وزیر خارجه است؛ ملت ایران، ملت واحدی است و وزارت خارجه این ملیت را مستحکم کرده و بی‌تردید تحریم‌های شما ملیت ما را هر چه بیشتر مستحکم خواهد کرد.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: بی‌تردید از فشار سختی عبور خواهیم کرد و در نهایت در این نبرد پیروز خواهیم بود و دشمنان دیر یا زود وادار به شکست خواهند شد.

انتهای پیام

captcha