مدعیان حقوق انسان بزرگ‌ترین ضایع‌کنندگان حقوق بشریت هستند/ انتخابات آزاد؛ راه حل مسئله فلسطین
کد خبر: 3833318
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
رئیس قوه قضاییه:

مدعیان حقوق انسان بزرگ‌ترین ضایع‌کنندگان حقوق بشریت هستند/ انتخابات آزاد؛ راه حل مسئله فلسطین

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در همایش بزرگداشت حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی اظهار کرد: کسانی که امروز داعیه حقوق انسان را دارند، بزرگ‌ترین ضایع‌کنندگان حقوق انسان و بشریت هستند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از میزان، همایش بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی صبح امروز، چهارشنبه 16 مرداد، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، برگزار شد.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه حل مسئله فلسطین در برگزاری انتخابات آزاد با شرکت همه فلسطینیان است، گفت: این پیشنهادی است که از ناحیه رهبر معظم انقلاب ارائه شده که بگذارید به صورت دموکراتیک موضوع فلسطین حل شود.

وی با بیان اینکه حل مسئله فلسطین خیلی ساده است، تصریح کرد: راه حل این مشکل جهان اسلام، احترام به حق تعیین سرنوشتی است که مردم فلسطین می‌خواهند رقم بزنند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مسئله یمن و طرح این سئوال که چرا نمی‌گذارند یمنی‌ها انتخاب کنند و حق تعیین سرنوشت داشته باشند و خودشان آینده را رقم بزنند و نوع حکومت را خودشان انتخاب کنند و پای صندوق رای بروند، بیان کرد: یک جریان خودخواه، خودبین، خود بزرگ بین و مستکبر در عالم نمی‌خواهد اجازه بدهد که ملت‌ها از اولین حقوق انسانی و حقوق بشر بهره‌مند باشند.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: کسانی که امروز داعیه حقوق انسان را دارند، بزرگ‌ترین ضایع کنندگان حقوق انسان و بشریت هستند.

حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه عنوان کرد: همانطور که وزیر امور خارجه، آقای لاریجانی و خصوصا خانم هاشمی که به صورت عینی آنچه را که در آمریکا دیده، بیان کردند، اولین حقوق سیاهان در آنجا مورد تضییع قرار می گیرد.

وی افزود: آنچه که آمریکا درکشور خودش و غربی‌ها در کشورهای خودشان دارند، لیست بلندی از تضییع حقوق انسان و حقوق بشر است که اگر قرار باشد کیفرخواستی تنظیم شود، کیفرخواست بلندی علیه آمریکایی‌ها و بعضی از کشورهای غربی می‌شود که چه ستم‌هایی به شهروندان خودشان و مردمشان نکرده‌اند؛ چه برسد به آنچه که نسبت به آفریقا و یا بعضی از کشورهای اسیایی و سایر کشورهای دنیا دارند اجرا می‌کنند.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه کسانی که امروز داعیه حقوق انسان را دارند، بزرگترین ضایع کنندگان حقوق انسان و حقوق بشر هستند، با طرح این سئوال که در این عرصه چه باید کرد، بیان داشت: آنچه که به عنوان بیانیه و یا اعلامیه قاهره تنظیم شده و همچنین بیانیه جمهوری اسلامی ایران در نشست رؤسای قوه قضاییه کار ارزشمندی است که از این دست کارها باید دنبال شود.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: باید سندی مورد توجه همه مسلمانان وانسان‌ها تهیه کنیم و بگوییم که امروز اسلام بزرگترین تضمین کننده حقوق انسان و ملجا و پناه همه ستمدیدگان و مستضعفان در عالم است و می توان با ابتناء به قانون اسلام با ظالمان و ستمگران مواجه شد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه سخن ما در باب کرامت ذاتی انسان‌ها است، گفت: از منظر حقوق بشر اسلامی همه انسان‌ها حق تعیین سرنوشت و حق استقلال‌خواهی و حق آزادی بیان و اندیشه و قلم را دارا می‌باشند و از منظر اسلامی این حقوق در زمره حق‌الناس محسوب می‌شود و قبل از آنکه خداوند از حقوق خود یعنی حق‌الله سوال کند، حق‌الناس را مورد سوال قرار می‌دهد و همین موضوع عظمت نگاه اسلام به حقوق بشر را نشان می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به نگاه گزینشی آمریکایی‌ها و غربی‌ها به مقوله حقوق بشر گفت: اگر قرار باشد مبنای حقوق بشر اعلامیه جهانی حقوق بشر و تفسیر برگرفته از آن باشد،یک روز آمریکا و قدرت‌های بزرگ در عراق حضور پیدا میکنند بعنوان دفاع از حقوق بشر و یک روز هم عراق بعنوان ضد حقوق بشر معرفی می‌شود.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: بسیاری از تجاوزاتی که آمریکا و نظام سلطه در نقاط مختلف عالم انجام می‌دهند، به بهانه حقوق بشر است و این موضوع از آنجایی نشات می‌گیرد که حقوق بشر را مبتنی بر اعلامیه و تفسیر خود از آن کرده‌اند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه استکبار جهانی، تنها مانع خود برای نیل به اغراض زیاده‌خواهانه و نامشروعش را دین و تعهد به دین می‌داند، گفت: پس از جنگ جهانی دوم و در مقاطع بعدی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، نظام سلطه برای استمرار تک‌قطبی بودن خود تنها اسلام و تعهد به دین را به عنوان یک مانع در مقابل خود دید؛ لذا تصمیم گرفت با اسلام و کانون آن یعنی جمهوری اسلامی برخورد کند.

حجت‌الاسلام رئیسی اظهار کرد: آنچه علیه نظام اسلامی صورت می‌گیرد، به عنوان کانون بیداری اسلامی، کانون آزادی برای ملت‌ها، کانون توجه به حقوق انسان و حقوق بشر، کانون آزاد کردن ملت‌ها از ستم بیگانگان و ظلم ظالمان، راهبردی است که دشمن در پیش گرفته و آن راهبرد، راهبردی است که جبهه انقلاب اسلامی و این تفکر و اندیشه را که کانون آن ایران اسلامی است، می‌خواهد تضعیف کند.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: اینجا جنگ بین دو اراده است؛ یک اراده‌ای که می‌خواهد از مردمش حمایت کند؛ حقوق انسان رعایت شود و توجه به خدا و معنویت را رشد دهد و یک تفکر هم این است که می‌خواهد با سلطه گری و استکبار مانع این حرکت شود.

وی ابراز کرد: در جای جای منطقه و عالم این جنگ اراده‌ها وجود دارد و آنچه که ما از قرآن و کلام وحی و رسولان الهی می‌شنویم این است که پیروزی قطعی از آن ملتی است که دل به خدا داده و برای خدا حرکت کرده و تلاش می‌کند.

وی با بیان اینکه در این جنگ اراده‌ها، تفوق و برتری با جبهه انقلاب اسلامی است، گفت: علیرغم همه دشمنی‌ها، ضایع کردن حقوق انسان، فتنه‌ها و توطئه‌گری‌ها و همه قدرت‌های مادی که دارند، دست تفوق و برتری با جبهه انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: دوست و دشمن اعتراف دارند که در منطقه دست برتری از آن جبهه انقلاب اسلامی است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تلاش‌ها و اقداماتی که سلطه‌گران انجام می‌دهند و خردمندان و عقلای عالم به آن‌ها می‌خندند و با دموکراسی، حقوق بشر، میثاق‌های بین المللی و قوانین مورد احترام ظاهری خودشان هم نمی‌سازد، ادامه داد: دست به اقدامات و کار‌هایی می‌زنند که واقعا مورد سرزنش همه عالم قرار گرفته و حتی کشور‌هایی که متحد با خودشان هستند نیز امروز نسبت به این نوع حرکت‌ها معترض هستند ومی‌گویند با هیچ عقلی نمی‌سازد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه استکبار جهانی، تنها مانع خود برای نیل به اغراض زیاده‌خواهانه و نامشروعش را دین و تعهد به دین می‌داند، گفت: پس از جنگ جهانی دوم و در مقاطع بعدی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، نظام سلطه برای استمرار تک‌قطبی بودن خود تنها اسلام و تعهد به دین را به عنوان یک مانع در مقابل خود دید؛ لذا تصمیم گرفت با اسلام و کانون آن یعنی جمهوری اسلامی برخورد کند.

حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: اقداماتی که در دوران تحریم انجام دادند و می‌دهند، تهدیداتی که انجام می‌دهند، کار‌هایی که علیه ملت‌های مسلمان انجام می‌دهند و اقداماتی که در منطقه آل سعود و آل خلیفه در سرکوب کردن مردم بحرین و عربستان انجام می‌دهند، امتداد راهبردی آنهاست که مورد سرزنشِ همه است و یقین داریم که هیچ گونه پایداری ندارد.

وی ادامه داد:، اما کشور‌های آفریقایی و بسیاری دیگر از کشورها، امتداد راهبردی نظام اسلامی است. این امتداد راهبردی روز به روز در عالم جای خود را باز می‌کند و مبنای آن حقوق بشر از نگاه اسلام و جمهوری اسلامی است.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد:همه در عالم می‌دانند که حمایت جدی ما در این چهل سال از فلسطین، برای استقلال مردم فلسطین و برای آزادی فلسطین است و به هیچ عنوان منافع حزبی، گروهی و جناحی در بین نیست و نسبت به ملت‌های دیگر هم همینطور است.

حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: تصور ما براین است که نگاه حقوق بشر اسلامی و نگاه به کرامت انسان و به این اراده که برای تفوق و برتری و آزادی انسان و حق استقلال ملت‌ها مطرح است، نگاهی پیروز خواهد بود.

وی بیان کرد: تردیدی نداریم که به لطف و عنایت پروردگار متعال و آنچه که در ذات همه انسان‌هاست، نگاه مبتنی بر توجه به حق و عدل و آزادی، نگاهی پیروز خواهد بود.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: نگاه ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و نگاه دولت و ملت اسلامی ایران آن است که هر سال چند نفر از کسانی که از حقوق انسان دفاع می‌کنند، به صورت نمادین مورد تشویق قرار می‌گیرند تا این حق خواهی و حق طلبی در عالم رشد پیدا کند و روز به روز بتواند رواج پیدا کند؛ لذا وجه مشترک افرادی که دراین اجلاس اسمشان برده شد و مورد تشویق و درواقع تعلق جایزه حقوق بشر قرار می‌گیرند، دفاع از حقوق انسان و ایستادگی در مقابل ظلم و ستم مستکبران و آمریکایی‌ها و ظالمان است.

حجت‌الاسلام رئیسی ابراز امیدواری کرد که این نگاه حق طلبی و حق خواهی در عالم روز به روز و به ویژه در بین جوانان که امید در همه عالم هستند، رواج پیدا کند.

وی بیان کرد: در مغرب زمین آن فطرت پاکی که وجود دارد به پیام مقام معظم رهبری که جوانان مغرب زمین را مورد مخاطب قرار داده است، در آزاد زیستن، آزاد اندیشی، اندیشه انقلابی و ضدیت با ظلم و استکبار لبیک می‌گوید و یقین داریم جرقه‌هایی که در عالم برای حق‌طلبی و حق‌خواهی وجود دارد، مشتعل خواهد شد.

محمد جواد ظریف نیز در این همایش با اشاره به وجود دو گفتمان متضاد در عرصه سیاست خارجی و ارتباطات بین‌المللی اظهار کرد: یک گروه از کشور‌ها پیشرفت و امنیت خود را قابل خریدار تصور می‌کنند و فکر می‌کنند با خرید اسلحه و پرداخت پول می‌توانند امنیت خود را تامین کنند؛ حال آنکه آن‌ها از تاریخ درس نمی‌گیرند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: مگر عربستان سعودی ۷۵ میلیارد دلار در اختیار رژیم صدام قرار نداد که مردم ایران را به خاک و خون بکشد؟ همان عربستان سعودی بعد‌ها در کنار آمریکا از این نگران شد که سلاح‌های صدام علیه خودش استفاده شود.

وی با اشاره دریوزگی رژیم مرتجع عربی در برابر رژیم صهیونیستی گفت: رژیم‌های مرتجع عربی با همراهی آمریکا کنفرانس ورشو را ترتیب دادند تا به رژیم صهیونیستی مشروعیت بخشند، اما آن کنفرانس با شکست مواجه شد و کسی در آن حاضر نشد چرا که دنیا به افول گفتمان زورمدارانه، قانون‌گریزی و یک‌جانبه‌گرایی معتقد شده است.

ظریف در ادامه با اشاره به گفتمان حاکم بر جمهوری اسلامی که مبنای مشروعیت و امنیت خود را از مردمش اخذ می‌کند گفت: ما هیچ گاه امنیت نمی‌خریم و هیچ وقت امنیت نمی‌فروشیم چرا که امنیت و مشروعیت و پیشرفت را از مردم‌مان می‌گیریم.

وزیر امور خارجه در ادامه با بیان اینکه به کار بردن واژه تحریم برای رفتار آمریکا در قبال مردم ایران یک اشتباه فاحش است گفت: کاری که آمریکا در قبال مردم ایران می‌کند تروریسم اقتصادی است؛ تروریسم یعنی از ابزار زورمندانه برای تحمیل روش‌های سیاسی مورد نظر؛ پمپئو وزیر خارجه آمریکا می‌گوید ما آنقدر بر مردم ایران فشار وارد می‌کنیم تا خودشان دولت‌شان را عوض کنند؛ اگر این تروریسم نیست پس نامش چیست؛ تروریسمی که نه یک جمع کوچک بلکه ۸۲ میلیون انسان را هدف قرار داده است.

وی با اشاره به جنایت آمریکایی‌ها در بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی اظهار کرد: دیروز هفتاد و چهارمین سالگرد بمباران هیروشیما و ناکازاکی بود؛ رژیم آمریکا تنها رژیمی است که در طول تاریخ از سلاح هسته‌ای استفاده کرده است و این استفاده نه علیه نظامیان بلکه علیه مردم عادی و غیرنظامیان بوده است و آمریکایی‌ها صد‌ها هزار انسان را با بمباران اتمی خود نابود کردند و نسل‌ها را در آن منطقه بدبخت کردند و امروز هم وزیر خارجه همان رژیم اعلام می‌کند که مردم باید تصمیم بگیرند که نان می‌خواهند یا ادامه روش و وضعیت فعلی را؟

ظریف در ادامه تصریح کرد: دیروز در خبر‌ها آمده بود که دختر جان بولتون ۳۴۰ هزار دلار از یک به اصطلاح ایرانی در کانادا که متهم به پولشوئی است دریافت کرده است؛ در واقع تفکر حاکم بر آمریکایی‌ها آن است که می‌توانند برای پیشبرد اغراض‌شان صد‌ها هزار دلار از عناصر گروهک‌های تروریستی و قاچاقچیان و پولشویان دریافت کنند.

وزیر امور خارجه در ادامه با بیان اینکه آنچه از ایران در دل آن‌ها وحشت انداخته نه سلاح هسته‌ای و حضور منطقه‌ای بلکه گفتمان و نگرش حاکم بر جمهوری اسلامی است گفت: آن‌ها از حرف‌ها و ارائه نظر‌های ما می‌ترسند لذا ما را تحریم می‌کنند تا با مردم‌شان صحبت نکنیم، چون از گفتمان و نگرش ما هراس دارند؛ چرا آمریکا خانم مرضیه هاشمی را زندانی کرد؟ وی به جز مشارکت در یک برنامه تلویزیونی چه کاری انجام داده بود؟

وی تصریح کرد: از آنجایی که مبنای امنیت و توسعه و پیشرفت در جمهوری اسلامی ایران، مردم هستند بنابراین آن‌ها هرچقدر از تروریسم اقتصادی علیه ما استفاده کنند ما جلوتر می‌رویم؛ البته من به عنوان مسئول سیاست خارجی باید هر چه می‌توانم از فشار‌های اقتصادی تحمیلی بر مردم ایران کم کنم و در این زمینه هر چه کم‌کاری کرده‌ام در مقابل ملت عذرخواه هستم.

ظریف در ادامه با اشاره به تحریم تسلیحاتی ایران توسط غربی‌ها در زمان تجاوز رژیم صدام گفت: اگرچه غربی‌ها رسیدن ابزار دفاعی به ایران را منع کرده بودند و در آن طرف انواع و اقسام تسلیحات را در اختیار صدام قرار می‌دادند، اما با ایستادگی مردم، نظامیان سلحشور و خون شهدا، جنگ تحمیلی را به پایان بردیم و امروز دارای سلاح‌هایی هستیم که خودمان می‌سازیم؛ حالا از ما شکایت می‌کنند که چرا سلاح می‌سازید؟ خب مگر توقع داشتید تامین امنیت خود را به شما واگذار کنیم! اگر این چنین بود که دیگر امروز امنیت نداشتیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در دهه ۵۰ شمسی غربی‌ها یک رآکتور هسته‌ای در ایران ساختند؛ در آن زمان برای آن رآکتور سوختی با غنای ۹۰ درصد در نظر گرفته بودند؛، اما بعد از انقلاب غنای آن را به بیست درصد تبدیل کردند و در سال ۹۰ میلادی گفتند ما اورانیوم با غنای ۲۰ درصد به ایران نمی‌فروشیم و ایران دیگر نمی‌تواند انرژی هسته‌ای داشته باشد؛ آن‌ها فکر کردند ما به آن‌ها می‌گوییم چشم! اما ما به حرکت در مسیر خود ادامه دادیم و به سوخت بیست درصد نیز رسیدیم.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی نیز آمریکا طبق قراردادی با عنوان ۱۲۳ می‌گوید ایران نباید اورانیوم را غنی‌سازی کند؛ من به آن‌ها می‌گویم که اگر ما می‌خواستیم قرارداد ۱۲۳ را اجرایی کنیم که الان اینجا نبودیم.

ظریف در ادامه با بیان اینکه ما حقوق بشر را ضرورت امنیت ملی خود می‌دانیم گفت: حقوق بشر برای ما اصالت ذاتی دارد و یک ابزار نیست؛ اینکه ما می‌گوییم مردم، ولی نعمت ما هستند و رای مردم حق‌الناس است یعنی برای حقوق بشر اصالت ذاتی قائل هستیم؛ نه اینکه مانند دیگران حقوق بشر را به ابزاری تبدیل کنیم به گونه‌ای که حتی اره اره کردن جمال خاشقچی را هم نادیده می‌گیرند.

وزیر امورخارجه بیان کرد: حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه بیشترین تاکید را بر موضوع حقوق بشر داشته‌اند و یکی از برنامه‌های ایشان نیز پیگیری موضوعات و مقوله‌های حقوق بشری است؛ ما معتقدیم مردم رئیس ما هستند و این مردم هستند که ما نگه داشتند لذا حتما باید بیش از دیگران به حقوق مردم متعهد باشیم.

وی با اشاره به تلاش آمریکا برای به صفر رساندن درآمد‌های نفتی ایران گفت: آن‌ها می‌خواهند فروش نفت ما را به صفر برسانند؛ من به آن‌ها می‌گویم پس فردا از ما شکایت نکنند که چرا از این راه و این چنین برای مردم خود غذا و دارو تهیه کردید؟ آن‌ها دو بار این اشتباه را مرتکب شدند؛ بار اول به ما سلاح نفروختند و ما خودمان موشک ساختیم و بار دوم صادرات اورانیوم غنی شده به ایران را قطع کردند و ما خودمان در این زمینه به پیشرفت رسیدیم؛ بنابراین من به آن‌ها می‌گویم که ما قطعا غذا و داروی مردم خود را تامین خواهیم کرد و نمی‌گذاریم مردم‌مان بدون غذا و دارو باشند.

ظریف در پایان اظهار کرد: امروز آمریکایی‌ها فردی را به جرم خرید قطعات غیرنظامی برای ایران زندانی می‌کنند؛ آن وقت دم از حقوق بشر می‌زنند؛ آیا این نامش حقوق بشر است؟!

انتهای پیام

captcha