‌آغاز به‌کار مؤسسه جواد‌الائمه(ع) با ۴ قرآن‌آموز/ از اشتباه در ثبت نام مسابقات «اسراء» تا حافظ قرآن شدن
کد خبر: 3833388
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲

‌آغاز به‌کار مؤسسه جواد‌الائمه(ع) با ۴ قرآن‌آموز/ از اشتباه در ثبت نام مسابقات «اسراء» تا حافظ قرآن شدن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مؤسسه جواد‌الائمه(ع) رزن مؤسسه‌ای است که با حضور ۴ قرآن‌آموز فعالیت خود را در رشته‌های مختلف در سطح شهرستان برای خردسالان آغاز و در حال حاضر با همکاری ۱۰۰ مربی قرآن به فعالیتش ادامه می‌دهد.

آغاز به کار فعالیت‌های موسسه قرآنی جوادالائمه با جمع 4 نفره / گوش دادن به آیات الهی؛ مهم‌ترین عامل در گرایش به قرآنسهیلا پارسا، مربی و مدیر داخلی مؤسسه قرآنی جواد‌الائمه(ع) ‌در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، ‌اظهار کرد: این دارالقرآن از سال 93 به صورت رسمی و با مجوز ‌اداره تبلیغات اسلامی فعالیت‌های خود را آغاز ‌کرده است.

پارسا افزود: برنامه‌های این مجموعه از سال 91 با جمع 4 نفره از جوانان قرآنی پویا و پای کار و همکاری اداره ارشاد با در اختیار قرار دادن مکانی برای فعالیت، در دو بخش کودک و خردسال آغاز شد.

وی اضافه کرد: از آنجا که در سال‌های 91- 90 جز مؤسسه جواد‌الائمه(ع) مؤسسه قرآنی دیگری که بتواند همچون این مجموعه آموزش‌های تخصصی و عمومی قرآن را در رشته‌های مختلف در سطح شهرستان برای خردسالان ارائه دهد، وجود نداشت، در آغاز فعالیت‌های خود با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد.

پارسا ادامه داد: با گذشت زمان و افزایش مراجعه‌کنندگان به مؤسسه و همچنین حضور آقای قاسمی در روستا‌ها و مناطق مختلف شهرستان برای آموزش قرآن، موجب شد تا مدیر مؤسسه به فکر دریافت مجوز و آغاز فعالیت خود به‌صورت رسمی بیفتد.

مدیر داخلی مؤسسه جواد‌الائمه(ع) با بیان اینکه بیشترین مخاطبان این مجموعه از همان ابتدا تاکنون در رشته حفظ قرآن در گروه سنی خردسال و نوجوان بوده است، گفت: امروز با گذشت حدود 5 سال از فعالیت‌های مؤسسه، علاوه بر افزایش کمی مخاطبان، خدمات و دوره‌های ارائه شده نیز با کیفیت‌تر از قبل شده است.

وی با بیان اینکه اوایل کار خود را با میز شیشه شکسته و صندلی‌های پلاستیکی آغاز کردیم، بیان کرد: امروز خوشبختانه این مجموعه با کمک‌های مردمی توانسته در مکانی مستقل به همراه مربیان مجرب و کارآزموده فعالیت‌های خود را کیفیت بخشیده و موجب افزایش رضایت‌مندی مخاطبان خود شود.

پارسا بیان کرد: این مؤسسه در حال حاضر در رشته‌های مختلف حفظ تخصصی قرآن، حفظ موضوعی قرآن ویژه خردسالان، روخوانی و روان‌خوانی قرآن، قرائت، تجوید، مفاهیم و تفسیر قرآن کریم در بخش خردسالان، کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان مشغول به فعالیت است.

همکاری 100 مربی قرآن
وی با اشاره به اینکه حدود 100 مربی با این مجموعه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در سطح روستا‌ها و مناطق مختلف رزن همکاری دارند، ابراز کرد: در حال حاضر 10 مربی در این مجموعه مشغول به ارائه خدمات هستند.

این مربی قرآن با بیان اینکه نقطه توجه این مؤسسه در رشته حفظ و بروی خردسالان است، افزود: این دوره به‌صورت ترمی برگزار می‌شود که در دوره‌های 3 ماهه نخست آموزش، استعداد‌های شناسایی شده و به والدین آنان برای گذراندن دوره‌های تخصصی اطلاع داده می‌شود.

پارسا با اشاره به اینکه بیش از 100 نفر در برنامه‌های تابستانه مؤسسه ثبت‌نام کرده‌اند، ابراز کرد: در این مجموعه آموزش قرآن با تکیه بر اصول تجوید، مفاهیم و پیام آیات به‌صورت گام‌به‌گام به زبان عربی است.

وی با اشاره به اینکه این مؤسسه موفق به تربیت آمار بسیار بالایی از حافظان یک تا 30 جزء شده است، گفت: این مجموعه فقط به دنبال آموزش زبان قرآن به مخاطبان خود نیست بلکه با تکیه بر مفاهیم و تفسیر قرآن کریم به دنبال نهادینه کردن فرهنگ ناب قرآن ‌میان کودکان و نوجوانان است.

مدیر داخلی مؤسسه جوادالائمه(ع) با بیان اینکه کلاس‌های مجموعه برای نیازمندان به‌صورت رایگان است، بیان کرد: بسیاری از مربیان این مجموعه بدون دریافت حق‌الزحمه و برای رضای خداوند تدریس می‌کنند، شهریه‌های بسیار اندک دریافتی از مخاطبان قرآنی این مجموعه نیز صرف امور جاری مؤسسه می‌شود.

بدهی 400 میلیون تومانی مؤسسه
وی با اشاره به اینکه مؤسسه با بدهی بسیار بالایی روبه‌رو است، گفت: این مجموعه درآمد بالایی ندارد که بتواند بدهی 400 میلیون تومانی خود را صاف کند، بیمه نبودن مربیان و فعالان قرآنی مؤسسه نیز از دیگر مشکلات این مجموعه است.

این مربی قرآن با بیان اینکه خیروبرکت اصلی قرآن به فعالان در این مؤسسه می‌رسد، گفت: جای سؤال است که چرا در کشوری با دین اسلام که به دنبال ترویج فرهنگ قرآن و تعالیم اهل‌بیت(ع) در جامعه است کسی از فعالیت‌های قرآنی و فعالان این حوزه حمایت نمی‌کند؟

پارسا با اشاره به اینکه ما خود راضی به پرداخت بیمه خود هستیم، گفت: متأسفانه حتی باوجود این اوصاف کسی راغب به پرداخت حق بیمه ما نیست، عدم سرکشی مسئولان قرآنی از مؤسسه و بازدید از فعالیت‌های این مجموعه، از دیگر مشکلات مؤسسه و انتظارات این مجموعه از دستگاه‌های متولی است.

این حافظ قرآن با بیان اینکه هم‌زمان با تأسیس این مؤسسه در شهرستان شاهد تحول عظیمی در برنامه‌های قرآنی رزن هستیم، گفت: آمار بسیار بالایی از دانش‌آموزان مدارس شهرستان آموزش دیده همین مؤسسه هستند.

این حافظ قرآن ادامه داد: هدف این مجموعه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری با مضمون «برای کار با کودک اگر از خواب شب خود هم نیز بزنید جا دارد» و همچنین سخنان گوهربار امام علی(ع) مبنی بر اینکه «قلب کودکان همچون زمینی حاصلخیز است که هر چه در آن بکارید رشد می‌کند» انجام کار قرآن ویژه خردسالان و کودکان است.

پارسا با بیان اینکه به دنبال دریافت مجوز جهت راه‌اندازی پیش‌دبستانی قرآنی در مؤسسه هستیم، گفت: متأسفانه با سنگ‌اندازی‌های دستگاه‌های دولتی که آن نیز به‌دوراز شأن جامعه اسلامی است با گذشت چند سال همچنان در گیرودار دریافت مجوز هستیم.

وی با بیان اینکه حافظ 10 جزء قرآن است، گفت: در سن 12 سالگی با حضور در یکی از کلاس‌های تجوید آموزش‌ و پرورش جذب قرآن شدم اما از آنجا که در آن زمان مکانی برای فعالیت‌های قرآنی در رشته‌های مختلف وجود نداشت کار قرآنیم نیمه‌تمام باقی ماند تا با ورود به دانشگاه.

آغاز به کار فعالیت‌های موسسه قرآنی جوادالائمه با جمع 4 نفره / گوش دادن به آیات الهی؛ مهم‌ترین عامل در گرایش به قرآنثبت‌نام اشتباهی در کلاس حفظ
مهدی شیخلو، از قرآن‌آموزان مؤسسه جوادالائمه(ع) شهرستان رزن‌ ‌اظهار کرد: کار حفظ قرآن را از سه سال پیش آغاز کرده‌ام.

وی با بیان اینکه ابتدا از پویندگان قرآنی رشته قرائت بوده است، افزود: ورود به رشته حفظ قرآن با شرکت در مسابقات قرآن شبکه 4 با عنوان «اسراء» بود که به‌ اشتباه اسم مرا جزء شرکت‌کنندگان رشته حفظ ثبت کرده بودند که در ادامه با حضور در جلسات حفظ قرآن نسبت به این رشته مشتاق شده و آن را دنبال کردم.

شیخلو با اشاره به اینکه اکنون حافظ 14 جزء قرآن است، ادامه داد: اولین سوره‌ای که باعث شد به حفظ قرآن مشتاق شوم سوره بلد بود به‌گونه‌ای که قرائت زیبای سوره بلد از سوی یکی از نوجوانان در برنامه اسراء علاقه‌ام را نسبت به حفظ قرآن بیش‌ازپیش کرد.

این پوینده قرآن با بیان اینکه کار خود را با حفظ سوره فیل آغاز کرده است، بیان کرد: کار حفظ در ابتدای امر برایم بسیار مشکل بود به‌گونه‌ای که حفظ یک آیه قرآن برایم با بیش از 100 بار تکرار میسر می‌شد اما رفته‌رفته با افزایش قدرت یادگیری ذهن توانستم یک صفحه را در یک روز حفظ کنم.

این حافظ 14 ساله قرآن با اشاره به اینکه در کنار حفظ به آموزش در رشته قرائت نیز مشغول است، گفت: قرائت را در کنار حفظ قرآن به سبک استاد پرهیزگار دنبال می‌کنم.

آموزش قرآن در مدارس به زبان فارسی
شیخلو با بیان اینکه در سطح مدارس به قرآن بها چندانی داده نمی‌شود، ابراز کرد: متأسفانه معلمان و دبیران قرآن در کلاس‌های قرآن، آموزش و تدریس این کتاب را با زبان فارسی انجام می‌دهند و در بسیاری موارد نسبت به روخوانی غلط کلمات و آیات قرآن از سوی دانش‌آموزان نیز چشم‌پوشی می‌شود.

وی با بیان اینکه قرآن تأثیرات بسیاری بر زندگی انسان و حتی شیوه زندگی او دارد، تصریح کرد: از زمان ورود به وادی پر خیروبرکت قرآن، قدرت یادگیری‌ام در دروس تحصیل به‌طور بسیار ویژه‌ای افزایش یافته است به‌گونه‌ای که همواره در هرسال تحصیلی جز شاگردان ممتاز کلاس و مدرسه معرفی می‌شوم.

این قرآن‌آموز مؤسسه جواد‌الائمه(ع) با اشاره به اینکه رسیدن به سطوح بالاتر حفظ قرآن، نیازمند تلاش بسیار است، اظهار کرد: بیشترین علاقه خانواده‌ام حضور در کلاس‌های قرآن بوده و هست لذا از هر فرصت به‌دست‌ آمده برای حضور در مؤسسه و پیشرفت کار در امر حفظ بهره می‌برم.

شیخلو گفت: مؤسسه جواد‌الائمه(ع) بهترین مرکز یادگیری قرآن برای کودکان، خردسالان و نوجوانان در سطح شهرستان است چراکه در کتار حفظ، مفهوم و پیام آیات نیز برای مخاطبان عنوان می‌شود که این خود باعث ماندگاری هر چه بیشتر آیات و استفاده عملی از آن در زندگی می‌شود.

وی با بیان اینکه کار حفظ قرآن و تکرار آیات در منزل برای مادرم باعث شده تا ایشان نیز طی این مدت حافظ چند جزء قرآن شوند، ابراز کرد: به یاری خداوند تمام تلاش خود را خواهم کرد تا طی 3 ماه تابستان 16 جزء باقی‌مانده قرآن را حفظ کرده و حافظ کل شوم.

این قاری نوجوان اشاره‌ای از کسب چندین رتبه برتر شهرستانی و استانی خود در رشته حفظ 3 و 10 جزء قرآن در مسابقات آموزش‌ و پرورش طی چند سال متوالی خبر داد.

شیخلو با بیان اینکه انجام هر کاری حتی با وجود سخت‌ترین شرایط نیازمند خواستن و تلاش فرد است، بیان کرد: اگر انسان نسبت به توانمندی‌های خود غافل و یا اعتماد نداشته باشد بی‌شک هیچ کاری انجام نخواهد شد در این میان کار حفظ قرآن نیز نیازمند تلاش و تکرار بسیار جهت دست‌یابی به هدف مورد نظر است.

این حافظ قرآن ابراز کرد: گوش دادن به آیات کتاب وحی مهم‌ترین وسیله برای گرایش انسان به قرآن و انس هر چه بیشتر او با سخن پروردگار است، عمل به سخن امام باقر(ع) که می‌فرماید: هنگامى که قرآن خوانده می‌شود، گوش فرا دهید و خاموش باشید شاید مشمول رحمت الهى شوید» شاهدی بر این ادعا است.

وی با بیان اینکه 3 ماه پیش پدربزرگ خود را از دست داده است، گفت: مرگ ناگهانی ایشان برایم نه‌تنها غیرقابل‌باور بلکه سراسر وجودم را نیز غم فراگرفته بود در این‌ بین تنها چیزی که برایم آرامش بخش بود تلاوت و قرائت قرآن بود.
انتهای پیام

captcha