برداشت‌های غلط از طرح زیست‌ شبانه/ تلاش شورای شهر برای تبیین و اجرا
کد خبر: 3833714
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
صدراعظم نوری تبیین کرد؛

برداشت‌های غلط از طرح زیست‌ شبانه/ تلاش شورای شهر برای تبیین و اجرا

گروه جامعه ــ رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به برخوردها و برداشت‌های منفی از طرح زیست شبانه، گفت: همین برداشت‌ها و برخورد‌ها باعث شد تا این طرح به سمت و سو‌هایی کشیده شود که واقعیت نداشت و در جریان آن مخالفت‌ها و مقاومت‌هایی نیز ایجاد شود، اما شورا تلاش می‌کند تا طرح زیست شبانه را به درستی تبیین و در برخی نقاط به صورت پایلوت اجرا کند.

به گزارش ایکنا؛ تهران به‌ عنوان پایتخت ایران جزء یکی از معدود کلان‌شهر‌های دنیاست که اکثر فعالیت‌ها در آن فقط به ساعات اداری و در طول روز محدود است؛ در حالی که ساکنان عمده شهر‌های بزرگ دنیا حتی کشور‌های اسلامی، بخشی از فعالیت‌هایشان را در حوزه خرید، ورزش و گردشگری در زمان شب انجام می‌دهند، به‌طوری که حجم تردد‌های شبانه درون‌شهری در آن‌ها دست‌‌کمی از روز ندارد، اما در تهران شب‌مردگی ایجاد شده ناشی از تمرکز ساختمان‌های اداری و کمبود سرانه خدماتی بوده و همین مسئله باعث کاهش فعالیت‌های شبانه در پایتخت شده است.

مدتی است که برای رفع شب‌مردگی پایتخت، مدیریت شهری تهران تلاش می‌کند که شب‌های پایتخت را در طرحی با عنوان «حیات شبانه تهران» همانند روزهایش زنده کند. کلیات لایحه طرح «حیات شبانه تهران» یا همان زیست شبانه، سال گذشته در صدوبیست‌و‌دومین جلسه شورای شهر تهران با‌ عنوان «الزام شهرداری به برنامه‌ریزی و بسترسازی و احیای زیست شبانه» با ۱۴ رأی موافق تصویب شد. بعد از یک رفت و برگشت از فرمانداری و ایجاد برخی اصلاحات در آن، ۲۴ اردیبهشت‌ماه سال جاری، زهرا نژاد‌بهرام، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران، از تصویب و اجرای آن به صورت پایلوت در برخی مناطق تهران از جمله مناطق شش، یک و هشت با عنوان طرح حیات شبانه خبر داد. در ادامه مقرر شد مناطق دو و ۲۲ نیز به منطقه‌های مذکور اضافه شوند.

در حال حاضر این طرح به تعویق افتاده است، این در حالی‌ است که جمعی از اعضای شورای شهر تهران طرح زیست شبانه را در بعضی از مناطق شهر تهران مطرح کردند و در نهایت علی‌رغم برخی از مخالفت‌های اعضای شورا به تصویب رسیده و در کمیته انطباق فرمانداری تهران رد شده است تا در هیئت حل اختلاف مرکزی مطرح و رسیدگی شود.

حال برای بررسی بیشتر و دقیق‌تر و سرنوشت این طرح به سراغ زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون محیط زیست، سلامت و ایمنی شورای اسلامی شهر تهران، رفتیم. وی در گفت‌وگو با ایکنا؛ اظهار کرد: بحث زیست شبانه موضوعی است که وقتی مطرح و بعد از آن تصویب شد، با برداشت‌های سوء مواجه شد اما واقعیت چیزی نبود که از آن برداشت می‌شد؛ این درحالی است که اگر امروز شهر تهران را به‌عنوان یک کلان‌شهر در نظر بگیرید، تا پاسی از شب فعال است. مردم در این زمان‌ها در رفت و آمد هستند، مایحتاج خود را تأمین می‌کنند، به تفریح می‌پردازند، غذا می‌خورند و حتی کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه زیست شبانه می‌تواند باعث افزایش سرزندگی و نشاط شهری و توسعه رونق کسب و کار و تجارت شود، ادامه داد: این طرح فرصت‌های شغلی، تفریحی و فراغت بیشتری را برای شهروندان ایجاد می‌کند؛ لذا این موضوع واقعیت است و اگر آن را بپذیریم می‌توانیم آن را ساماندهی و کمک کنیم تا تسهیلاتی برای اجرای طرح ارائه شود.

رئیس کمیسیون محیط زیست، سلامت و ایمنی شورای اسلامی با تأکید بر اینکه متأسفانه با زیست شبانه تا حدی برخورد منفی شد و برداشت منفی از آن انجام گرفت، گفت: در نهایت همین برداشت‌ها و برخورد‌ها باعث شد این طرح به سمت و سو‌هایی کشیده شود که واقعیت نداشت.

این طرح فرصت‌های شغلی، تفریحی و فراغت بیشتری را برای شهروندان ایجاد می‌کند؛ لذا این موضوع واقعیت است و اگر آن را بپذیریم می‌توانیم آن را ساماندهی و کمک کنیم تا تسهیلاتی برای اجرای طرح ارائه شود
صدراعظم نوری با اشاره به طرح احیای زیست شبانه در شهر‌های مختلف جهان، اظهار کرد: در برخی از شهرها مانند توکیو حیات شبانه به صورت استاندارد تعریف شده و لازم است ما نیز مانند کشور‌های موفق جهان یکپارچگی، هماهنگی و زیباشناسی را مدنظر قرار دهیم.

‌وی با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر تهران در حال رایزنی با فرمانداری و با عوامل ذیربط این موضوع است، اضافه کرد: این رایزنی‌ها در حقیقت برای برداشت‌های سوئی است که انجام شده و شورا تلاش می‌کند تا طرح زیست شبانه را به درستی تبیین کند و در بعضی از نقاط به صورت پایلوت اجرا شود تا به صورت جمعی نتیجه را ببینیم و براساس همین نتیجه‌گیری اگر طرح مثبت بود بتوانیم آن را توسعه دهیم. البته این موضوع هم بستگی بدان دارد که در جمع‌بندی بتوانیم به نظر واحدی برسیم. امیدواریم که اصناف هم کمک و همکاری کنند تا اگر محدودیت‌های این طرح برداشته شد بتوانیم به درستی آن را اجرا کنیم. مشخصه اصلی زیست شبانه قانونی و موجه بودن فعالیت‌های شبانه است و به همین دلیل امکانات امنیتی و پشتیبانی فراوانی برای حمایت از بعد شبانه زندگی شهری لازم است تا به یک خدمت و طرح بدون اشکال تبدیل شود.

به گزارش ایکنا؛ انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، هم یکی از مخالفان اجرای این طرح است که در‌گفت‌وگو با ایکنا؛ به چرایی مخالفت با این طرح و تبیین اصلاحات مورد نیاز آن پرداخته و اظهار کرده بود: در اجرای این طرح در واقع ما به زیست شبانه‌ای برمی‌خوریم که تنها هدف آن قدم زدن و کار‌های بی‌فایده و بیهوده است. برخی از این کار‌ها می‌تواند به دور از سبک زندگی اسلامی - ایرانی باشد و ما با چنین طرحی مخالف هستیم.

وی با بیان اینکه نقاط ضعف و قوت طرح زیست شبانه باید به صورت اصولی رسیدگی شود، تصریح کرد: امروز در هر جایی که لازم است زیست شبانه طراحی و برنامه‌ریزی شود، اگر برنامه مشخصی برای آن باشد، بررسی می‌کنیم و جوانب امر را بعد از بررسی‌های لازم و گزارش نیازمندی‌ها مشخص کرده و برای صدور مجوز آن اقدام و کمک خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha