راهکار قرآن در تعامل با اهل کتاب/ شیفته مظاهر غربی نشویم
کد خبر: 3833725
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰

راهکار قرآن در تعامل با اهل کتاب/ شیفته مظاهر غربی نشویم

گروه معارف ــ نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری برخورد محتاطانه و عدم دلبستگی را راهبردی قرآنی برای تعامل با اهل‌کتاب دانست و گفت: شایسته نیست مردان و زنان در جامعه اسلامی، که الگوهای والایی همچون اهل‌بیت(ع) دارند، شیفته مظاهر فرهنگ غربی شوند.

برخورد محتاطانه و عدم دلبستگی؛ راهبردی قرآنی برای تعامل با اهل‌کتاببه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته، 18 مردادماه در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود در مسجد جامع شناط ابهر با بیان دیدگاه قرآن در خصوص نحوه تعامل با اهل کتاب اظهار کرد: قرآن کریم برخورد محتاطانه و عدم دلبستگی را به عنوان راهکاری مناسب برای تعامل با اهل کتاب معرفی می‌کند.  
 
وی با اشاره به سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) با بیان حدیثی از آن امام همام که فرمودند: «همه کمالات در سه کلمه نهفته است؛ دین‌شناسی و شناخت وظایف دینی، برنامه‌ریزی برای زندگی در چارچوب اوامر الهی و صبر در برابر ناملایمات» تأکید کرد: این اصول سه‌گانه نه تنها در زندگی فردی بلکه در زندگی اجتماعی نیز باید ملاک عمل قرار گیرد و مردم افرادی را به عنوان مسئولین جامعه اسلامی و نمایندگان خود برگزینند که ضمن شناخت دین و وظایف الهی، به دنبال حل مشکلات جامعه بر مبنای روش‌های دینی و قرآنی باشند.
 
راهکارهای قرآن در تعامل با اهل کتاب
این پژوهشگر قرآنی با بیان راهکارهای قرآن در تعامل با اهل کتاب با اشاره به آیه اوّل سوره ممتحنه و آیه 51 سوره مائده، گفت: یکی از نکاتی که قرآن در خصوص یهود و نصارا به مسلمانان توصیه می‌فرماید، عدم دلبستگی به آنان و جذب نشدن به فرهنگ و ظواهر زندگی آن‌هاست؛ لذا فردی که دلباخته و مجذوب فرهنگ اروپا و آمریکا به عنوان مصادیق یهود و نصارا در جهان امروز باشد، صلاحیت تصدی مناصب حکومتی در جامعه اسلامی را ندارد.

دولابی در بیان علت نهی قرآن کریم از دلبستگی به اهل کتاب گفت: علت این امر انحراف شدیدی است که در رفتار آنها وجود دارد و باعث شده آنها از فضایل انسانی فاصله بگیرند تا جایی که در آیه 51 سوره مائده دوستی و دلبستگی به اهل کتاب، ظلم و ناسپاسی در برابر خداوند برشمرده شده است و در آیه 120 سوره بقره به مسلمانان هشدار داده شده تا زمانی که شما به طور کامل از آنان تبعیت نکنید، از شما راضی نخواهند شد و شما را رها نخواهند کرد؛ اما نکته بسیار تأسف‌انگیز اینجاست که امروز، متأسفانه عده‌ای از درون جامعه اسلامی به دنبال ترویج این طرز فکر هستند که ما باید دنباله‌رو غربی‌ها باشیم و رضایت آنها را جلب کنیم تا مشکلاتمان حل شود و مقام معظم رهبری از آنان به‌ عنوان روشنفکران غرب‌زده امروز یاد فرمودند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: سؤال اینجاست که حکومت‌های مستکبر اروپا و آمریکا در برابر کدام عقب‌نشینی و کوتاهی از ما راضی شده و از دشمنی با ما دست کشیده‌اند؟ اگر در مسئله هسته‌ای تا حدودی طبق خواست آنها عمل کنیم، بهانه بعدی آنها موشک‌های ماست و اگر موشک‌هایمان را به آنها تقدیم داریم، بهانه‌هایی از قبیل حقوق بشر و یا حذف ولایت فقیه از ساختار حکومت را می‌آورند. پس به گفته قرآن، تا زمانی که صد در صد از آنها تبعیت نکنیم، آن‌ها ما را رها نخواهند کرد.

این کارشناس دینی، راهکار دیگر قرآن در تعامل با اهل کتاب را برخورد محتاطانه دانست و با اشاره به آیه 118 سوره آل عمران افزود: بطانه به معنی لباس زیرین است و اصطلاحاً به دوست بسیار صمیمی و فردی گفته می‌شود که از اسرار زندگی فرد دیگر آگاه است. قرآن تأکید می‌کند که مبادا اهل کتاب و غیرمسلمانان را به عنوان دوست صمیمی و محرم اسرار خود برگزینید.

دولابی تأکید کرد: هرگز پذیرفته نیست که عده‌ای به عنوان مسؤل و یا عنصر فعال سیاسی در جامعه اسلامی، اسرار کشور را در اختیار بیگانگان قرار دهند، با آنها درد دل کنند و به آنها بگویند ما برای پیروزی در انتخابات یا پیشبرد اهداف خود به حمایت شما نیاز داریم. آنها کسانی هستند که از رابطه دوستانه و تعامل فرهنگی با برادران مسلمان نهی می‌کنند و با میهمانان و زائران از کشورهای اسلامی برخوردهای بدی دارند اما در مقابل، شیفته و مجذوب غربی‎ها هستند و مایل‌اند در امور مهم کشور به آنها اعتماد کرده و اسرار کشور را در اختیار آنها قرار دهند.
 
اهمیت نظارت بر عملکرد مسئولان در قرآن
وی یادآور شد: رهبر معظم به دلبستگان به غرب هشدار می‌دهند که غربی‌ها در همان حال که با شما مذاکره می‌کنند، در ذهن خود در حال طراحی توطئه جدیدی برای ضربه زدن به شما هستند؛ مبادا به آنها اعتماد کنید! چنین افرادی باید صراحتاً موضع خود را مشخص کنند که آیا قرآن را قبول دارند یا نه و مردم هم ضمن آشنایی با توصیه‌های قرآن، بدانند که اگر آنها خلاف قرآن عمل می‌کنند، به آنها اعتماد نکرده و مسؤلیت‌های حکومتی را به آنها نسپارند.

وی در توضیح بیشتر این بخش از سخنان خویش با تأکید بر اهمیت آشنایی مردم با توصیه‌های قرآن برای نظارت بر عملکرد مسؤلان، با اشاره به توصیه دیگری از مقام معظم رهبری افزود: در جامعه اسلامی آشنایی با قرآن باید تا آن حد باشد که اگر فردی به عنوان مسئول در جامعه اسلامی عملکردی خلاف قرآن داشت، مردم به وی تذکر دهند و مثلاً اگر مسئولی اعلام کرد که من به غربی‌ها اعتماد دارم و یا امضای فلان مقام غربی سند است، چندین نفر به وی اعتراض کرده و آیه 118 سوره آل عمران را به او متذکر شوند.

دولابی در پایان گفت: در حدیث قدسی آمده که خداوند متعال نهی می‌فرماید از این که مانند دشمنانش لباس بپوشید و غذا بخورید که اگر این گونه باشد، شما دشمن خدا هستید؛ لذا باید دقت کرد که پیروی از مظاهر فرهنگی غرب مانند الگوگیری از شبکه‌های ماهواره‌ای در پوشش و خوراک و سبک زندگی مورد نکوهش است و شایسته نیست مردان و زنان در جامعه اسلامی، که الگوهای والایی همچون اهل‌بیت(ع) دارند، شیفته مظاهر فرهنگ غربی شوند.  

انتهای پیام
captcha