به گزارش ایکنا از کهگیلویه وبویراحمد، امین درخشان، فعال فرهنگی و کارشناس حوزه رسانه امروز، 19 مردادماه در یادداشتی که به دفتر خبرگزاری ایکنا ارسال کرده، آورده است: 17 مردادماه، روزی است که در تقویم رسمی کشور نام خبرنگاری با شهادت مزین شده است و همواره در یکی دو دهه اخیر بازتابهای متعددی در جامعه ایجاد داشته است.
بر این باورم خبرنگاری که مجاهدانه در مسیر اعتلای سرزمین خود قدم برمیدارد تا در نهایت به شهادت ختم میشود انسانهایی هستند که بیشک دارای ویژگی ممتاز و متفاوتی هستند.
ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه رسانه وظیفه خود میدانم این روز و این ایام را به همکاران و دوستان خبرنگارم تبریک گویم. در علم و سواد رسانهای جوهره خبرنگار، نقد و مطالبهگری خواستهای عمومی جامعه است که البته این مهم در چارچوب عقلانیت و اخلاق میتواند تبلور یابد.
اکنون که روز و ایام خبرنگار است و امسال یعنی اسفندماه 98 مهمترین ماراتن سیاسی در کشور و استان در حال شکلگیری است، به نوعی مهمترین آزمون بزرگ برای خبرنگاران است که بدون شک از حالا بخش قابل توجهی از ظرفیت و تمرکز آنها روی موضوع انتخابات و فرآیندهای مختلف آن است.
تحلیل و بررسی انتخابات از حیث پردازش خبری و رسانهای میتواند ابعاد مختلف و متنوعی برای پرداختن در برداشته باشد که در این مطلب مختتصر نمیگنجد.
اما به بهانه روز خبرنگار 2 محور بهصورت مختصر یادآوری میشود.
مسلماً انتخابات برای اصحاب رسانه و جامعه خبرنگاران یک آزمون مهم و حیاتی است، آزمونی که هم میتواند ثبات، بقاء و دوام و هم میتواند زوال یک رسانه باشد، طبیعی است در ایجاد هیجان و شور انتخاباتی و این شادابی سیاسی اصحاب رسانه نقش محوری و کلیدی و همچنین تعیین کنندهای دارند که این نقطه مثبت نگرش رسانه به انتخابات و بهطور کلی مسائل سیاسی کشور است.
اما باید توجه داشت بزرگنمایی تصنعی و به اصلاح بادکنکی، حزبگرایی محض، ترویج قومگرایی و طایفهگرایی در انتخابات ضربه مهلکی بر پیکره مقدس رسانه است.
تجربه انتخاباتهای گذشته نشان داد در این آزمون مهم، بخشی از رسانههای استان مغلوب بوقهای پوچ تبلیغاتی برخی کاندیدای انتخابات شدهاند، بطوری که اکنون هم خود و هم افکار عمومی به این واقعیت رسیدهاند که به دلیل عدم تحقق وعدههای خود موجب تضعیف جایگاه برخی رسانههای استان شدهاند.
آنچه مسلم است نوع نگرش و پرداختن رسانه به انتخابات و کاندیدا نیز میتواند سکوی پرتاب و هم میتواند شکست سیاسی آنها تلقی شود.
اگرعقلانیت و اخلاق در هدفگذاری رسانه برای انتخابات نباشد، هم بیاعتمادی افکار عمومی و هم انتخاباتهای ضعیف و ناکارآمد که تضعیف قانون و قانونگذاری را بهدنبال خواهند داشت را شاهد خواهیم بود.
بنابراین مبنای نگرش و پرداختن رسانهها به کاندیدا و شخصیتهای سیاسی اگر فراتر از ظرفیت آنها باشد این تقصیر حتماً بر گردن آن رسانه خواهد ماند و افکار عمومی در آینده دور یا نزدیک قضاوت خواهد کرد.
انتهای پیام