دستمان در جیب آینده نباشد/ منابع محدود آب را هدر ندهیم
کد خبر: 3833846
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹

دستمان در جیب آینده نباشد/ منابع محدود آب را هدر ندهیم

گروه اجتماعی ــ رئیس گروه تحقیقات و پژوهش شرکت آب منطقه‎ای استان قم با اشاره به هدررفت منابع آب زیرزمینی، گفت: این تهدیدات به حدی جدی است که در سال‌های آتی و نه چندان دور نیز می‎توانند اقلیم قم را با خطرات جبران‌ناپذیر مواجه کنند.

دستمان در جیب آینده نباشد/ منابع محدود آب را هدر ندهیمعطیه نظری، رئیس گروه تحقیقات و پژوهش شرکت آب منطقه‌ای قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: استان قم از استان‌های دارای شرایط خاص در حوزه آبی با توجه به برداشت‎های بیش از حد از مخازن آب زیرزمینی است.

وی افزود: متوسط حجم کسری مخازن زیرزمینی قم شامل 80 میلیون متر مکعب در سال است؛ سهم عملکرد بخش کشاورزی از کاهش برداشت نیز 74 میلیون متر مکعب است؛ حجم سالانه مصارف آبی شامل آب شرب، صنعتی و کشاورزی نیز در استان قم بالغ بر 816 میلیون متر مکعب است.

رئیس گروه تحقیقات و پژوهش شرکت آب منطقه‎ای استان قم بیان کرد: منابع آب قم به دلیل شرایط محیطی به شدت در معرض افت کیفی هستند و این افت نیز در حال افزایش است؛ امروز شاهد تهدید کیفیت نیمی از حدود سه میلیارد متر مکعب منابع آب زیرزمینی هستیم و هجوم شورابه‎های دریاچه نمک و حوض سلطان نیز به سمت آبخوان‎های شیرین و فاضلاب‎های صنعتی، کشاورزی و شهری است.

وی گفت: استان قم دارای 17 رودخانه به طول بیش از 700 کیلومتر است؛ با توجه به خشکسالی و کمبود باران در سال‌های گذشته این رودها در اکثر اوقات خشک هستند؛ 16 سد و بند ذخیره‎ای در بالادست رودخانه قمرود احداث شده است؛ 10 سد و بند ذخیره‎ای رودخانه قره چای احداث شده است.

نظری با اشاره به وجود 8485 چاه، قنات و چشمه در قم بیان کرد: 91 درصد مصرف منابع آبی در قم توسط بخش کشاورزی انجام می‎شود؛ 3/7 درصد منابع آب قم در بخش شرب مصرف می‎شود.

خطر جدی مصرف بی‌رویه آب در قم

وی با اشاره به خطرات جدی مصرف بی‌رویه در آب در سال‌های آینده بیان کرد: نباید دستمان در جیب آینده باشد. این تهدیدات به حدی جدی است که در سال‌های آتی و نه چندان دور نیز می‎توانند اقلیم قم را با خطرات جبران‌ناپذیر مواجه کنند و به همین دلیل نباید به هیچ عنوان با یک دور بارش خیال کنیم که مشکل ما حل شد؛ همین خوش خیالی که این وضعیت را در این سال‌ها برای ما به بار آورده است.

رئیس گروه تحقیقات و پژوهش شرکت آب منطقه‎ای استان قم با اشاره به 6335 حلقه چاه در قم بیان کرد: از این تعداد چاه،  2012 چاه مجاز و تعداد 3323 چاه نیز غیر مجاز هستند.

وی با اشاره به کشت محصولات پرآب بر در قم بیان کرد: دشت‏‎های قم ممنوعه هستند و اصلاً با این حجم از ظرفیت کشت همخوانی ندارند. بهتر است که با توجه به قوانینی که وزارت نیرو در این زمینه وضع کرده و طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب، همکاری بهتری از جانب همه بخش‎ها به ویژه گروه‎هایی که بیشترین منابع مصرف آب را به خود اختصاص می‎دهند، شاهد باشیم.

انتهای پیام

captcha