از «آوای دوست» دف‌ تا نمایش همبستگی ایرانیان در جهان
کد خبر: 3833917
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲

از «آوای دوست» دف‌ تا نمایش همبستگی ایرانیان در جهان

گروه فرهنگی ــ رئیس حوزه هنری استان کردستان «آوای دوست» را یکی از برنامه‌های جنبی جشنواره «دف، نوای رحمت» دانست و گفت: در این برنامه تمام دف‌نوازان سراسر کشور از استان‌های مختلف با لباس محلی خود حضور یافته و به اجرای دف‌نوازی می‌پردازند تا وحدت و همبستگی ایرانیان را در پایتخت دف جهان به نمایش بگذارند.

سه دوره جشنواره «دف، نوای رحمت» در طول سال‌های 84 تا 86 و از سوی حوزه هنری استان کردستان در قالب استانی و منطقه‌ای برگزار شد و مورد استقبال خوب مخاطبان قرار گرفت. از سال 86 تا 93 یک وقفه هفت ساله در برگزاری این جشنواره روی داد و از سال 93 چهارمین دوره این جشنواره با حضور 200 نفر از هنرمندان کشور برگزار شد.

از سال 93 این جشنواره به صورت مداوم و با برنامه‌های جنبی بسیار متفاوت و مخاطب‌پسند در سطح استان کردستان برگزار می‌شود که توانسته مخاطبان خاصی را نه تنها در استان بلکه در سطح کشور و جهان پیدا کند.

در سال 95 اجرای هزار دف و بازتاب جهانی آن باعث شد که استان کردستان را پایتخت دف جهان بنامند و در هفتمین جشنواره «دف، نوای رحمت» بخش بین‌المللی نیز راه‌اندازی شود.

این جشنواره بین‌المللی با شعار «هنر، مهربانی و همگرایی» به میزبانی استان کردستان هر ساله برگزار شده و در هر دوره یکی از پیشکسوتان دف کشور معرفی و مورد تجلیل قرار می‌گیرد که در دوره‌های گذشته جشنواره خلیفه کریم صفوتی، بیژن کامکار، ارسلان کامکار، حمیدرضا اردلان مورد تجلیل قرار گرفته‌اند و در نهمین جشنواره که 22 مردادماه در سنندج برگزار می‌شود از استاد محمدجلیل عندلیبی تجلیل می‌شود.

امین مرادی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان، روز گذشته، 19 مرداد در نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره «دف، نوای رحمت» که در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد، با اشاره به اثرگذاری خبرنگاران دارای قلم شیوا و هنر خلاقیت اظهار کرد: خبرنگاران در کنار علم، دانش و تحصیلات باید دارای ذات هنری باشند.

وی با اشاره به برگزاری نهمین جشنواره «دف، نوای رحمت» با شعار «هنر، مهربانی و همگرایی» افزود: ما به عنوان مدیران فرهنگی باید بستر تولید آثار فاخر و ارزشی را فراهم کنیم واعتقاد دارم که توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بدون بستر فرهنگی فراهم نمی‌شود.

مرادی بیان کرد: تمام اندیشمندان و صاحب نظران معتقدند که فرهنگ زیربنای توسعه است و برای فراهم کردن توسعه پایدار باید به فرهنگ توجه ویژه شود اما متأسفانه همواره فرهنگ مغفول مانده است.

وی با اعلام اینکه موسیقی اصیل هر منطقه بیانگر فرهنگ اصیل و آداب و رسوم آن منطقه است، اعلام کرد: تعدادی از برنامه‌های اجرایی نیازمند جریان‌سازی فرهنگی است تا بتوانیم بخشی از فرهنگمان را به جهان نشان دهیم.

رئیس حوزه هنری استان کردستان به همنوازی هزار دف در سال 95 اشاره و بیان کرد: حضور رسانه‌ها و انعکاس مطلوب این همنوازی موجب شده که بازتاب ملی داشته باشد.

وی با اعلام اینکه ما درصددیم تا جشنواره متفاوت و خاص و با خلاقیت و نوآوری در استان برگزار کنیم، افزود: بیشتر برنامه‌های فرهنگی حوزه هنر بدون مخاطب نبوده و همواره مخاطبان برنامه‌های اجرایی ما خاص بوده است و برگزاری یادواره شمس قریشی 15 هزار نفر حضور داشته‌اند.

مرادی «آوای دوست» را یکی از برنامه‌های جنبی این جشنواره دانست و گفت: در این برنامه تمام دف‌نوازان سراسر کشور از استان‌های مختلف با لباس محلی خود حضور یافته و به اجرای دف‌نوازی می‌پردازند تا وحدت و همبستگی ایرانیان را در پایتخت دف جهان به نمایش بگذارند.

وی با اشاره به اهداف جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت بیان کرد: دف، یکی از سازهای موسیقایی است که در کردستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و با نوای این ساز عرفانی، عاشقان حضرت حق و مریدان رسولش با ذکر «حی الله» و «یا قیوم» و دیگر اذکار به سماع در می‌آیند و ندای وحدت بین مسلمین را به صدا در می‌آورند.

انتهای پیام

captcha