عرفه، فرصتی برای خودشناسی است
کد خبر: 3833951
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲

عرفه، فرصتی برای خودشناسی است

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان گفت: روز عرفه و دعاي عرفه، از معنويت بسيار بالايي برخوردار است و فرصتی براي خودشناسی و ارتباط با خداوند متعال است.

عرفه، فرصتی برای خودشناسی استحجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد گرایلی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان‌ در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، در خصوص برگزاری دعای عرفه گفت: در روایات معتبر و زیادی به عظمت دعای عرفه تأکید شده است.

وی ادامه داد: حضرت امام جعفر صادق(ع) می‌فرمایند بافضیلت‌تر از دعای عرفه و روز عرفه وجود ندارد زیرا در این روز انسان‌های متدین و مؤمن شیطان را ناامید می‌کنند و دست رد به سینه او می‌زنند.

گرایلی به تأکید حضرت امام حسین‌(ع) در صحرای عرفه برای برگزاری دعای عرفه اشاره کرد و گفت: دعای عرفه بسیار پر نغز و سازنده و فرصتی بی‌نظیر است و راه و مسیر انسان برای ارتباط با خدا را تسهیل و امیدوار می‌کند.

وی بیان کرد: در روایات داریم که اگر بخواهیم به معرفت خدا برسیم باید معرفت نفس داشته باشیم، برای شناخت خدا، در وهله اول هر کس باید خود را بشناسد. یکی از مشکلات عموم مردم، شناخت خود است. امیرالمؤمنین‌ علی(ع) در سخنانی فرموده: «کسی که خداوند خودش را نشناسد، حیران در عالم است و به‌جایی نخواهد رسید».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین گرایلی درباره کسب معرفت در دعای عرفه اظهار کرد: یکی از دعا‌های معروف، دعای عرفه سیدالشهدا‌(ع) و یا در ایام شب‌های قدر ابوحمزه ثمالی و ... است که با هر نوع لفظ و زبانی در باب خودشناسی و خداشناسی بیان‌ شده که «من به‌واسطه تو (خدا) خودم را شناختم و هیچ‌چیز بالاتر از شناخت معرفت الهی نیست».

وی با بیان اینکه برترین ویژگی روز عرفه این است که روز دعاست، ادامه داد: به همین علت ما در روایات داریم آن‌قدر دعا در بعدازظهر روز عرفه مهم است که با وجود مستحب بودن روزه اگر کسی نتواند با زبان روزه، دعا بخواند بهتر است روزه نگیرد و بخواند.

گرایلی اضافه کرد: این روز دعا‌های زیادی از جمله دعای عرفه امام حسین‌(ع)، دعای عرفه امام سجاد‌(ع) و امام صادق‌(ع) دارد که از دعا‌های بسیار ارزشمندی است که به‌طورقطع محبان، شیعیان و پیروان باید قبل از خواندن دعا با مضامین آن آشنا شوند.

وی بیان کرد: اینکه چرا به‌روز نهم ذی‌الحجه روز عرفه گفته می‌شود به‌این‌علت است که حاجی‌ها در این روز به سرزمین عرفات یا عرفه می‌رسند و حتی به بیرون از مکه معظمه می‌روند و موظف هستند نخستین بخش عمل حج که وقوف در عرفات است را انجام دهند.

حجت‌الاسلام گرایلی عنوان کرد: در روایت داریم که در سرزمین عرفات حضرت جبرئیل به حضرت ابراهیم(ع) معارف و مناسک حج را آموخت و حضرت آدم(ع) نیز در این سرزمین به معارفی دست‌ یافت و همچنین توبه حضرت آدم در این سرزمین انجام‌ شده است.

وی در پایان با بیان اینکه ممکن است دلایل دیگری برای این نام‌گذاری گفته‌ شده باشد، افزود: سرزمین معرفت به ضعف انسان، اعتراف به گناهکاری انسان و توبه‌پذیری و مهربانی خداوند همه این‌ها به‌نوعی در صحرای عرفات به‌صورت زیبا در کنار هم قرار گرفته است.

انتهای پیام

captcha