دفاتر ارشاد و معاضدت قضایی را بهتر بشناسیم
کد خبر: 3833962
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶

دفاتر ارشاد و معاضدت قضایی را بهتر بشناسیم

گروه اجتماعی ـ با توجه به نقش دفاتر ارشاد و معاضدت دادگستری‌ها در ارائه مشاوره و احقاق حقوق طرفین دعوی می‎طلبد اطلاع‌رسانی صحیحی از طریق زیرنویس تلویزیونی، فضای مجازی و مطبوعات از نحوه فعالیت‌ و خدمات این دفاتر به مردم داده شود.

واحدهای ارشاد و معاضدت قضایی را بهتر بشناسیمدر اجرای ماده 10 اصلاحی قانون تشكیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب 1381 و ماده 42 آیین‌نامه اجرایی آن در دادگستری‌ها و مجتمع‌های قضایی، اداره ارشاد و معاضـدت قضـایی زیر نظر رؤسـای حـوزه‌های قضـایی تشکیل شده است.

از اهداف تشکیل ادارات ارشاد و معاضدت می‎توان به توانمنـد ساختن مراجعه‌كنندگان به دادگستری و جلب رضایت آنان و رعایت حقوق همه‌جانبه آن‌ها اشاره کرد که این اهداف از طریق راهنمایی و ارشاد مراجعین در راستای اقامه دعوا و پیگیری آن و همچنین بهره‌گیری از وكلای معاضدتی برای مراجعین بی‌بضاعت و امكان وكالت اتفاقی و استفاده از كارشناسان و تجمیع نمایندگان واحدهای مرتبط با محاكم و دادسراها در این اداره، در جهت تسهیل امور استعلامات و تعاملات، عینیت خواهد یافت.

از وظایف ادارات ارشاد و معاضدت دادگستری‎ها می‎توان به نحوه طرح شكایات و دعاوی و چگونگی تنظیم قراردادها و تعهدات و اعمال حقوقی، راهنمایی و ارائه راه‌های سهل و كوتاه در احقاق حق به مراجعان واحدهای قضائی، همكاری در ایجاد و گسترش دفاتر خدمات و راهنمایی حقوقی در ادارات، سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و شهرداری‌ها و نهادهای انقلاب اسلامی و اتحادیه‌های صنفی، راهنمایی و ارشاد نسبت به چگونگی اخذ مشاوره و وكالت اتفاقی و كارشناسی، تعیین وكیل معاضدتی برای اشخاص بی‌بضاعت و دلالت مراجعین به رابطان سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با محاكم، در جهت تسریع در اخذ استعلامات و انجام مكاتبات اشاره کرد.

سنگین بودن هزینه‌های وکالت
حسین بیرانوند از مراجعین به بخش ارشاد و معاضدت قضایی خرم‌آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با ابراز رضایت از عملکرد این اداره، تصریح کرد: این دفتر دفتر مشاوره است.

وی با ذکر این مطلب که حقیقتاً هزینه‌های وکالت سنگین است، اضافه کرد: این دفتر مکانی مناسب برای کسانی‌که بضاعت اندکی دارند واقعاً ارزش دارد.

بیرانوند با اشاره به این‌که هزینه‌های مشاوره این دفتر قابل مقایسه با جاهای دیگر نیست مهم‌ترین ویژگی این دفتر را مقرون به صرفه بودن دانست و افزود: کارکنان این دفتر بهترین مشاوره‌ها را در نهایت ادب و متانت ارائه می‌دهند.

وی با یادآوری این مطلب که کارکنان این دفتر دارای سواد حقوقی کافی هستند از برخورد نیکوی مشاورین دفتر ارشاد و معاضدت دادگستری لرستان تشکر کرد و گفت: بسیاری از اقشار مختلف جامعه از وجود چنین دفتری آگاهی ندارند.

بیرانوند خواستار اطلاع‌رسانی بیشتر و معرفی همه‌جانبه دفتر ارشاد و معاضدت دادگستری لرستان از طریق زیرنویس تلویزیونی، فضای مجازی و مطبوعات شد و افزود: راهنمایی‌های این دفتر به احقاق حق در پرونده من تاثیرگذار خواهد بود چراکه ارشادات دفتر ارشاد و معاضدت زمینه را برای حکمی عادلانه و منصفانه و اسلامی فراهم می‌کند.

علی حسنوند دیگر مراجعه کننده به دفتر ارشاد و معاضدت قضایی خرم‌آباد ضمن تقدیر از حُسن برخورد اعضای این دفتر، ادامه داد: با حضور در این دفتر روند رسیدگی به پرونده من سرعت گرفته است.

وی با ذکر این مطلب که برای اخذ استعلامات نیز این واحد همکاری مناسبی با ما داشته است، اضافه کرد: من برای پرونده خود از همین دفتر مشاوره گرفتم و هزینه وکیل معرفی شده از سوی دفتر بسیار کمتر از هزینه دفاتر وکلای سطح شهر است.

حسنوند ادامه داد: این دفتر برای من که کشاورز هستم مایه خیر و برکت است لذا با کمترین هزینه توانستم حقم را بگیرم و برای تمام عوامل این دفتر دعا می‌کنم.

وی گفت: در روستاها نسبت به وجود این دفتر اطلاع کافی وجود دارد و از خبرنگاران می‌خواهم این واحد را معرفی کنند.

لزوم یکسان‌نگری طرفین دعوی
مهتاب یکی‎از مراجعان به واحد ارشاد و معاضدت به ایکنا گفت: من در سال 86 با واحد ارشاد و معاضدت آشنا شدم و با راهنمایی‎های این واحد موفق شدم به‌خوبی از پدرم دفاع کنم و اجازه ندهم حق و حقوق پدرم توسط عمویم که یک قاضی و آشنا به تمام راه و چاه‌ها برای تضییع حق پدرم بود، ضایع شود.

وی افزود: در آن سال هر کس متوجه می‎شد طرف دعوی ما خودش یک قاضی است به من تاکید می‌کرد حتماً یک وکیل برای پدرم بگیرم که مانع ضایع شدن حق پدرم شود اما من تنها با استفاده از مشاوره‌هایی که از واحد ارشاد و معاضدت دادگستری می‎گرفتم موفق شدم طی دو مرحله حکم محکومیت را برای عمویم بگیرم.

این بانوی لرستانی با گله‌مندی از برخی قضات استان که در مواجهه شدن با یک نفر از حرفه و شغل خود بدون این‌که دقت لازم را روی پرونده داشته باشند، حکم خود را طبق میل و رضایت هم‌شغل خود صادر می‎کنند و طرف دیگر را به دردسر می‎اندازند، گفت: در همان پرونده اول عموی من خودش به تنهایی فقط با مطرح کردن این دلیل که «مقداری زمین کشاورزی ارثیه پدری با وراث فراوان داریم»، حکم فروش همه زمین‌ها را از قاضی گرفته بود و وقتی پدرم به قاضی پرونده مراجعه کرد و گفت ما شش سال قبل اراضی را تقسیم کرده و تقسیم‌نامه هم در دست داریم و چرا شما بدون اطلاع بقیه وراث حکم فروش زمین‌های ما را صادر کرده‌اید قاضی گفت «ببخشید من فریب برادر خودتان که قاضی است را خورده‌ام».

این بانوی لرستانی ادامه داد: من متاسف می‎شوم وقتی در یک جامعه اسلامی می‎بینم وقتی یک قاضی و یک انسان عادی با شغل ساده در یک پرونده مقابل هم قرار می‎گیرند چرا قضات باید رای خود را طبق خواسته و میل طرف قدرتمندتر صادر کنند این در حالی‌است که مولای ما امام علی(ع) وقتی در محکمه قضاوت رودرروی یک یهودی قرار گرفت هیچ برتری برای خودش نسبت به فرد یهودی قائل نشد و قاضی نیز امام و یهودی را به یک چشم و یکسان دید.

زهرا یکی‌ دیگر از مراجعه کنندگان واحد ارشاد و معاضدت به ایکنا گفت: ما سال‌ها قبل یک مشکل برایمان پیش آمد بنگاه‌دار مجتمع که یک کلاهبردار بود، آپارتمان ما را بدون اطلاع ما به یک مستاجر اجاره داده بود وقتی شکایت خود را در دادگاه طرح کردیم طرف ما یعنی مستاجر تنها چیزی که در دست داشت یک برگه یاداشت از همین برگه‌های تقویم رومیزی ادارات بود که روی آن فقط این جمله «شش میلیون بابت رهن خانه از آقای فلانی (مستاجر) بابت رهن خانه دریافت کردم» امضا فلانی(بنگاه‌دار).

زهرا اضافه کرد: متاسفانه قاضی پرونده ما با رویت همین برگه حق ما را ضایع کرد و ما مجبور شدیم شش میلیون رهنی را که کلاهبردار از این مستاجر گرفته بود از جیب خودمان بپردازیم و وقتی من به قاضی مذکور مراجعه کردم و گفتم آقای قاضی آیا واقعاً انصاف بود به‌خاطر همین برگه باطله که اصلاً مشخص نمی‌کرد مستاجر این شش میلیون را بابت رهن کدام خانه و به صاحب کدام خانه پرداخت کرده و اصلاً قولنامه‌ای هم موجود نیست حق پدر مرا ضایع کنی ولی قاضی در کمال خونسردی گفت همان برگه باطله مدرک بود حتی اگر شفاهی هم گفته می‌شد باز هم برای قاضی قابل قبول است و من گفتم حالا آقای قاضی اگر همان برگه باطله را کسی بابت خانه خودت ارائه می‌داد آیا باز هم حرف شما همین است که برای ما اجرا کردی و قاضی فقط سکوت کرد و گفت «قانون قانون است» مردم باید خودشان مواظب باشند فریب نخورند.
این بانوی لرستانی گفت: متاسفانه در آن زمان من شناختی از واحد ارشاد و معاضدت نداشتم شاید اگر با این واحد آشنا شده بودم هیچ وقت اجازه نمی‌دام به این سادگی حق پدرم ضایع شود.

بنا بر این گزارش، در واحد ارشاد و معاضدت بانوان و آقایان دیگری هم هستند هر کدام مشکلات خود را با یک وکیل مطرح می‎کنند بعضی‌هاشان برایشان روشن می‎شود که حق و حقوقی دارند و راهی هست که می‎توانند از حق خود دفاع کنند بعضی‎ها هم متوجه می‎شوند حق و حقوقی ندارند و باید کوتاه بیایند بعضی آمده‌اند ببینند می‎خواهند از همسرشان طلاق بگیرند باید چه‌طور درخواست نفقه و مهریه کنند، بعضی‌ها پیگیر ارثیه پدری و بعضی‌ها هم دنبال راه چاره‌ای برای باز پس گرفتن حقوق از دست رفته‌ خود هستند در مقابل نیز هر کدام از وکلا و مددکاران و کارشناسان واحد ارشاد و معاضدت مخلصانه و در کمال آرامش و با زبان ساده توضیحات لازم را به مراجعه‌کنندگان خود ارائه می‎دهند.

انتهای پیام

captcha