رسانه دروازه ورود به فرهنگ است
کد خبر: 3833992
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶

رسانه دروازه ورود به فرهنگ است

گروه فرهنگی ـ مدیر کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه طبق نظر کارشناسان ارتباطات؛ ارتباطات فرهنگ‌ساز است و رسانه دروازه ورود به فرهنگ است، گفت: ارتباط انسان به گونه‌ای فرهنگی بوده و بسیار حائز اهمیت و تأثیر‌گذار است.

رسانه دروازه ورود به فرهنگ استبه گزارش ایکنا از همدان، محمد پورداود، مدیر کل آموزش و پرورش، شنبه 19 مردادماه، در آئین تجلیل از خبرنگاران اظهار کرد: اصحاب رسانه آگاهی بخشان جامعه هستند.
وی افزود: به دلیل اهمیت بالای قلم و نگارش٬ خداوند در قرآن از آیه «ن وَ القَلَم وَ ما یَسطُرون» یاد می‌کند که این مهم نشان از عظمت بالای صاحبان قلم و آنچه نوشته می‌شود دارد.
پورداود با اشاره به اینکه خبرنگاران مصداق بارز این آیه هستند، افزود: فرهنگ و ارتباطات در روابط هم‌زیست و عمل انفکاک ناپذیر است، چرا که هررفتار عملی یک رویدار ارتباطی است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه طبق نظر کارشناسان ارتباطات؛ ارتباطات فرهنگ ساز است و رسانه دروازه ورود به فرهنگ است، گفت: ارتباط انسان به گونه ای فرهنگی بوده و بسیار حائز اهمیت و تأثیر گذار است.
پورداود ابراز کرد: فرهنگ از ۶ لایه مجزا و در عین حال مرتبط با جامعه تشکیل شده است٬ ۳ لایه تحت عنوان هسته فرهنگ و ۳ لایه پوسته فرهنگ است.
وی اشاره ای به لایه‌های فرهنگ داشت و ابراز کرد: «جهان بینی و باور‌های دینی و اعتقاد» ٬«ارزش‌ها» شامل باید‌ها و نباید ها٬ «هنجارها» شامل الگوهای رفتاری بر اساس آموزه‌های ارزشی٬ «نمادها» شامل سرود٬ پرچم و مشاهیر٬ «جامعه پذیری» شامل آئین٬ آداب٬ رسوم و رفتار‌های اجتماعی و «فناوی٬ مهارت و نوآوری‌ها» به عنوان ۶ لایه فرهنگ است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بیان کرد: رسانه‌ها نمی‌توانند در سه لایه نخست فرهنگ تحول و تغییر ایجاد کنند٬ بیشترین نقش رسانه اندیشه پروری و هنجار پذیری است که منجر به تغییر و باروری باو‌رها در نظام تعلیم و تربیت اجتماعی است.
پور داود عنوان کرد: رسانه‌ها از نماد پذیری، جامعه سازی و الگو پذیری برخوردار است لذا رسانه باید همواره در نهادینه سازی سه لایه بیرونی فرهنگ تلاش خود را به کار بندند.
وی با اشاره به اینکه تأثیر رسانه بر فرهنگ بر کسی پوشیده نیست و خبرنگاران مانند نورافکن‌هایی هستند که روشنایی می‌بخشند گفت: رسانه‌ها دارای کارکرد‌های مختلفی هستند که از این میان می‌توان به اندیشه و آگاهی پردازی و ارزش گذاری اشاره کرد.
پور داود با بیان اینکه رسانه‌ها بازتاب دهنده ارزش‌های جامعه هستند گفت: یکی دیگر از کارکرد‌های رسانه، ترویج بایسته‌ها و آموزه‌های اجتماعی است، هنجار سازی رسانه ای با فرهنگ سازی عمومی الگو‌های برآمده از ارزش‌ها از دیگر مواردی است که می‌تواند به عنوان وظایف رسانه قلمداد شود.
مدیر کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه نماد سازی، جامعه پذیری و انسجام فرهنگی از دیگر کارکرد‌های رسانه است گفت: رسانه ها شکل دهنده انسجام فرهنگ ارگانیکی هستند.
وی ادامه داد: رسانه‌ها در راستای لایه‌های هسته فرهنگ توان تعمیمی و تثبیتی و در راستای لایه های پوسته فرهنگ، توان تغییر رفتار و الگو‌های اجتماعی را دارا هستند.
پور داود با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش است بیان کرد: هیچ وزارتخانه‌ای چنین سندی را در مجموعه ساختاری خود ندارد همچنین آموزه‌ها و مفاهیم ارزشمند موجود در این سند ویژه معلمان و دانش اموزان از دیگر مواردی است که این سند را ممتاز می‌کند.
وی اشاره به اینکه در این سند، معلم کارمند نیست بلکه پژوهشگر، استاد و فناور است گفت: 3 جوهره مهم این سنذ، هویت، مدرسه سالم و حیات طیبه است، مدرسه تمام ساعتی و چرخش‌های تحول آفرین نیز از دیگر مفاهیم تعریف شده در سند است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه 6 ساحت در سند تحول بنیادین تعریف شده است بیان کرد: مدرسه محور یکی از راهبرد های نظام تعلیم و تربیت است.
پور داود با اشاره به اینکه همواره به فکر تحقق وعده ها و شعار‌های روز نخست مدیریت خود بوده است گفت:«تکریم معلمان»، با تکریم معلم اول و دوم ابتدایی خود، «پرداختی‌ها» پرداخت هزینه‌های چند ماه به تعویق افتاده معلمان و پرسنل از جمله وعده‌های تحقق یافته یک و نیم ساله خدمت است.
وی اظهار کرد: «تقویت باور‌های دینی و اعتقادی دانش آموزان» با اجرای طرح‌های مختلف همچون طرح معرفت 5 در مدارس به طور ویژه در مدارس حاشیه شهر و، «ارتقا شاخصه‌های آموزشی و پرورشی» که با کسب رتبه 4 چهارم کنکور سراسری رشته علوم انسانی توسط یکی از دانش آموزان دبیرستان آمنه از دیگر وعده‌های محقق شده است.
مدیر کل اموزش و پرورش استان ادامه داد: یکی دیگر از وعده‌ها بنده در هنگام معارفه، توجه به مسائل رفاهی بود که در این راستا، تکمیل درمانگاه فرهنگیان و افتتاح استخر فرهنگیان در هفته دولت اجرایی خواهد شد.
انتهای پیام

captcha