قول و قرارهایی که ثبت نمی‌شوند
کد خبر: 3834116
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
نگاهی به معضل زنان سیستان‌وبلوچستان؛

قول و قرارهایی که ثبت نمی‌شوند

گروه اجتماعی ــ بزرگترین مشکل مربوط به ازدواج و طلاق در سیستان‌و‌بلوچستان، ثبت نکردن این موارد و در نتیجه ضایع شدن حقوق زنان است.

زنان سیستانی و بلوچ به مقاومت و سختکوشی شهره‌اند؛ زنانی که در شرایط سخت آب و هوایی، زیر تیغ برنده آفتاب، پا به پای همسرانشان کار می‌کنند و مسئولیت تأمین بخشی از معیشت خانواده را به دوش می‌کشند.

استان سیستان‌وبلوچستان، از لحاظ تعداد زنان سرپرست خانوار، رتبه اول را در کشور دارد، به‌طوری که طبق اعلام مدیرکل کمیته امداد امام خمینی‌(ره) استان، در حال حاضر، ۸۰ هزار و ۱۹۷ بانوی سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته استان قرار دارند که این تعداد معادل ۷۶ درصد خانوار‌های مددجوی استان است.

زنان مشکلات خاص خود را در اجتماع دارند و ضربه‌ای که طلاق به این قشر شکننده وارد می‌کند غیر قابل جبران است؛ در این میان چنانچه ازدواج به ثبت نرسد، هیچ حق قانونی برای زن وجود ندارد که متأسفانه برخی از زنان سیستان و بلوچستان به دلایل مختلف با این معضل روبه‌رو هستند.

فقر و فحشا؛ نتیجه مستقیم ثبت نشدن ازدواج

ام‌کلثوم موذن، مدیر دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان استان در این خصوص به خبرنگار ایکنا سیستان‌و‌بلوچستان، گفت: با توجه به گستردگی، پراکندگی و موقعیت سیستان و بلوچستان مشکلات موجود در آن نیز تا حدی با سایر استان‌ها متفاوت است و در سایه این مسائل، زنان و کودکان بیش از سایر اقشار اجتماع با مشکل روبه‌رو هستند و سلامت جسمی، عاطفی و روانی آنان نیز در معرض خطر است.

مدیر دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان استان ادامه داد: بزرگترین مشکل مربوط به ازدواج و طلاق در سیستان و بلوچستان، ثبت نکردن این موارد و در نتیجه ضایع شدن حقوق زنان است.

وی افزود: فقر، فحشا، اعتیاد، دزدی و مانند آن از معضلات اجتماعی است که پس از طلاق به‌ویژه برای زنان به‌وجود می‌آید، زیرا بار زندگی بر دوش این افراد می‌افتد. وقتی ازدواج و طلاق ثبت نشود، قانون هیچ حمایتی از این زنان نمی‌کند.

مدیرعامل مؤسسه خیریه حلیمه سعدیه زاهدان بیان کرد: ثبت نکردن ازدواج‌ها در سیستان و بلوچستان به دلایل مختلفی از جمله نیاز به رأی دادگاه برای زیر سن قانونی ازدواج و اجازه همسر اول برای ازدواج‌های بعدی رخ می‌دهد.

وی اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل ثبت احوال، دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مجاز به ثبت ازدواج افراد زیر سن قانونی نیستند و این موضوع سبب شده تا ازدواج در سنین پایین تنها به‌صورت شرعی در مناطق مختلف انجام شود.

مؤذن ادامه داد: همچنین بیشتر دخترانی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند خانواده‌های متمولی ندارند و مجبور به ازدواج با فردی به‌عنوان همسر دوم، سوم یا چندم وی می‌شوند که برای ثبت قانونی آن نیاز به اجازه همسر اول دارد و با توجه به اینکه در بسیاری موارد همسر اول فرد رضایت ندارد، افراد از ثبت آن خودداری می‌کنند.

وی افزود: همچنین در برخی موارد انگشت‌شمار این افراد با استفاده از برخی بندهای قانونی می‌توانند مجوز ازدواج دختران را در سنین پایین کسب کنند به این صورت که از دختران در دادگاه برخی سؤالات شرعی پرسیده شده و در صورت پاسخ صحیح، دادگاه اجازه ازدواج را صادر می‌کند. البته در این موارد تنها برخی نکات شرعی به دختر دیکته می‌شود و او نیز در دادگاه بازگو می‌کند.

ثمره ازدواج‌های ثبت‌نشده

مدیر دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان استان گفت: بر اساس گزارش‌های موجود بیشتر ازدواج‌ها در سنین پایین در مناطق مرکزی و جنوب سیستان و بلوچستان وجود دارد. توابع شهرهای زاهدان و چابهار بیشترین آمار را در این زمینه دارد که بیشتر این ازدواج‌ها نیز ثبت نمی‌شود.

موذن اظهار کرد: اکثر ازدواج‌ها به علت ازدواج زنان با اتباع بیگانه ثبت نشده است؛ یا شوهر تبعه خارجی زن ایرانی فوت کرده یا از کشور طرد شده و فرزندانی فاقد شناسنامه دارد که هنوز نتوانسته‌ایم برای این فرزندان کاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه 20 درصد از زنان استان سیستان و بلوچستان با این مشکل مواجه هستند، افزود: وجود کودکان بازمانده از تحصیل، ثمره ازدواج‌های ثبت نشده است.

این فعال اجتماعی با اشاره به اهمیت رفع این معضل، بیان کرد: متأسفانه کودکان به علت اینکه شناسنامه ندارند، زیر پوشش مراکز حمایتی از جمله بهزیستی قرار نمی‌گیرند. این کودکان معمولاً در اثر فقر فرهنگی، به کارهایی مانند حمل مواد مخدر و یا سرقت سوق داده می‌شوند.

گزارش از هادی محمدی؛ خبرنگار ایکنا سیستان‌و‌بلوچستان

انتهای پیام

captcha