وظیفه نخبگان رفتن به سراغ مسئولان نیست/ رایزنی‌های بی‌سرانجام
کد خبر: 3834126
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
پای درد دل نخبه‌ای که بیکار است/

وظیفه نخبگان رفتن به سراغ مسئولان نیست/ رایزنی‌های بی‌سرانجام

گروه دانشگاه ــ دانشجوی دکتری برگزیده کشوری سال 97 در دانشگاه آزاد با بیان اینکه نخبگان کشور تأثیرگذارترین و مظلوم‌ترین قشر جامعه‌اند، گفت: تأثیرگذار از این جهت که می‌توانند بسیاری از مشکلات فعلی در زمینه‌های صنعتی و اقتصادی را برطرف کنند و مظلوم‌اند، زیرا با وجود تمام تلاش‌ها و فعالیت‌ها، با کم‌توجهی مسئولان مواجه می‌شوند.

برترین‌های حوزه علم و فناوری، سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی هر کشوری‌اند که همواره باید مورد توجه مسئولان باشند و سرمایه‌گذاری برای این قشر بسیار ضروری است. با توجه به اینکه مهاجرت نخبگان به کشورهای دیگر طی سال‌های اخیر شدت یافته، این موضوع از جهات گوناگون می‌تواند به کشور لطمه بزند. از منظر اقتصادی سالیانه میلیارد‌ها تومان از اعتبارات عمومی صرف تربیت این قشر می‌شود، در حالی که اگر غافل شویم، میوه آن را کشور‌های دیگر خواهند چید.
 
علی کاظمی تبریزی، متولد ۱۳۶۳ در شهرستان بندرانزلی و دانشجوی دکترای منابع طبیعی- صنایع لیگنوسلولزی (صنایع چوب و کاغذ) در دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است. کاظمی مخترع برتر سال ۹۴ کشوری، دانشجوی نمونه دکترای واحد علوم و تحقیقات تهران در سال ۹۶، دانشجوی نمونه کشوری دانشگاه آزاد در مقطع دکتری در سال ۹۷ است. وی همچنین دو رتبه در حوزه پژوهش‌های قرآنی کسب کرده است. این دانشجوی نخبه هشت اختراع ثبت‌شده و دو اختراع در مرحله ثبت دارد. کاظمی تاکنون موفق شده است ۵ مقاله در ISI و ۷ مقاله در ISC به چاپ برساند و شش مقاله همایشی در سطح ملی و بین‌المللی در رشته خود دارد. همچنین دو طرح پژوهشی را در رشته تخصصی خود به اتمام رسانده؛ بهانه گفت‌وگوی ما با این دانشجوی نمونه کشوری، علاقه‌مندی و ورود او به حوزه پژوهش‌های قرآنی بود. کاظمی تاکنون هفت مقاله در حوزه قرآن و عترت(ع) به چاپ رسانده است. اما پس از صحبت با این دانشجوی برگزیده کشوری، متوجه شدیم او همچنان بیکار است! این در حالی است که پیشنهاد رفتن به کشور روسیه و ادامه تحصیل را به خاطر ماندن در کشورش رد کرده است. 

کاظمی در این‌باره به ایکنا گفت: متأسفانه با داشتن این رزومه و با وجود ثبت چندین اختراع و برگزیده شدن در سطح کشوری در مقطع دکتری، هنوز نتوانسته‌ام شغلی پیدا کنم و بیکارم.

وی درباره حمایت‌هایی که تاکنون از اختراعات او انجام شده بیان کرد: متأسفانه حمایت‌ها بسیار ضعیف و تقریباً در حد صفر بوده است. اما با این حال من به مسیر خود برای ایده‌پردازی و انجام کار‌های نو و اختراع جدید ادامه می‌دهم. هم‌اکنون در حال انجام اختراع جدیدی هستم که بتوانم از ضایعات محصولات کشاورزی محصول جدیدی تولید کنم که البته به علت ثبت اظهارنامه موقت برای ثبت این اختراع، از معرفی کامل این طرح معذورم.

دانشجوی برگزیده کشوری با اشاره به اینکه فرصت‌هایی برای همکاری با نهاد‌ها، سازمان‌ها و حتی شرکت‌های خارجی برای او در مقاطعی فراهم شد، گفت: یکی از این فرصت‌ها در زمان برپایی نمایشگاه علم و فناوری در دانشگاه آزاد برای بنده فراهم شد و دبیر یکی از سفارت‌ها در ایران با من مذاکراتی کرد و پیشنهاد ترک تحصیل در ایران و ادامه تحصیل در آن کشور با تمامی امکانات را داد و به‌خاطر علاقه‌ای که به کشورم دارم، از پذیرش این پیشنهاد صرف‌نظر کردم. با اینکه علاقه‌مندم مانند سربازی در جامعه علمی کشورم خدمت کنم، اما متأسفانه تاکنون هیچ‌یک از مسئولان حتی حاضر به شنیدن صحبت‌های من نشده‌اند. این نحوه برخورد با دانشجویان و علاقه‌مندان به علم و دانش باعث شده که هیچ راهی جز مهاجرت به کشور‌های پیشرفته نداشته باشیم و علم و دانش خود را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

کاظمی درباره اختراعش که موجب گرایش خارجی‌ها برای دعوت از او شد، توضیح داد: پلاستیک انعطاف‌پذیر، محصولی تولید شده از ضایعات چوب و پلاستیک، یکی از اختراعات بنده به همراه یکی از دوستانم مصطفی سفیدروح بود که سروصدای زیادی هم به‌ پا کرد و دانشگاه آزاد تصمیم گرفت این محصول را با همکاری شرکتی به تولید انبوه برساند. جلسات خوبی هم برگزار شد و هفت ماه برای شرکت در این جلسات به ساختمان اداری دانشگاه، رفت و آمد کردیم. در آن زمان رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد از این طرح برای حمایت استقبال کرد، اما در مرحله نهایی بستن قرارداد دیگر کسی سراغ ما را نگرفت. از آن زمان چهار سال می‌گذرد. این محصول در صنایع گوناگونی همچون صنعت هوافضا، خودروسازی، کابینت‌سازی و ... می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در زمان برگزاری یکی از نمایشگاه‌های دستاورد‌های دانشگاه آزاد بود که این محصول را به نمایش گذاشتیم، سفرای کشور‌های اروپایی و آسیایی هم برای بازدید از این نمایشگاه دانشگاه آزاد، که در سال ۹۴ برگزار شد، آمدند. در خلال بازدید آن‌ها، وقتی به غرفه ما آمدند، این محصول نظر کارشناسان آن‌ها را به خود جلب کرد و نمایندگان تعدادی از سفرا پس از بازدید از نمایشگاه، به غرفه ما آمدند و سؤالات متعددی پرسیدند و در پایان دبیر سوم سفارت روسیه از من خواست به این کشور بروم که من نپذیرفتم.
 
لزوم توجه به نخبگان
 
این دانشجوی برگزیده کشوری درباره فعالیت‌های کنونی خود گفت: کار پژوهشی انجام می‌دهم. برای همکاری با سازمان‌ها و نهاد‌ها به خیلی جا‌ها مراجعه کرده‌ام، به صورت کتبی با دانشگاه آزاد در ارتباط بوده‌ام که البته این پیش از تغییر و تحولات سال‌های اخیر دانشگاه آزاد بود. با وزیر کشاورزی هم صحبت کوتاهی داشته‌ام، اما بی‌نتیجه بود. با استاندار سابق گیلان هم صحبتی داشتم، ایشان کار من را دیدند، اما دیگر خبری نشد.

وی همچنین درباره علت گرایش خود به مطالعات قرآنی بیان کرد: من در خانواده‌ای مذهبی رشد کردم و همیشه با قرآن مأنوس بوده‌ام. قرآن را همیشه در حد قرائت و معنی می‌خواندم تا اینکه به لطف خدا در جشنواره‌ای که بنیاد نخبگان در استان قم برگزار کرد، با  اخوان‌ارمکی آشنا شدم که یکی از پژوهشگران برتر در سطح علمی و قرآنی کشورند و بعد از آشنایی با ایشان علاقه‌مند شدم در حوزه علوم قرآنی مطالعه و تحقیق کنم و حتی این پژوهش‌ها را ثبت کنم. تاکنون هم با کمک ایشان توانسته‌ام پژوهش‌هایی در زمینه مطالعات قرآنی انجام دهم و به چاپ برسانم.

کاظمی در پاسخ به این پرسش که آیا در پی برقراری ارتباط میان رشته تحصیلی دانشگاهی خود و علوم قرآنی بوده است، گفت: علاقه‌مندم که بتوانم ارتباطی میان این دو علم برقرار کنم، بیشترین تحقیقاتی که تاکنون انجام داده‌ام در حوزه سبک زندگی، اندیشه‌های رضوی، حجاب و کرامت بوده است. رشته تخصصی بنده در حوزه منابع طبیعی است. در قرآن کریم هم آیاتی مربوط به منابع طبیعی است، از جمله آیه ۳۰ سوره مبارکه انبیا(ع) که می‌فرماید: «وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ»؛ از آب هر چیز زنده‌ای را آفریدیم. در آیات متعدد قرآن کریم درباره حفظ منابع طبیعی دستوراتی وجود دارد و من تحقیق کرده‌ام و حدود هزار آیه در خصوص طبیعت و منابع طبیعی در قرآن مشاهده می‌شود.

وی درباره تعداد مقالات چاپ شده‌اش در حوزه علوم قرآنی اظهار کرد: تاکنون هفت مقاله پژوهشی در موضوعات قرآنی نوشته‌ام که دو مقاله حائز رتبه پژوهشی در جشنواره‌های قرآنی شد. رتبه اول را در جشنواره «قبا» در استان تهران و رتبه دوم را در بیست‌وسومین جشنواره هنر، ادبیات دینی و فرهنگی قرآن و عترت اهل‌بیت(ع) دانشجویان سراسر کشور کسب کردم.

این دانشجوی برگزیده کشوری درباره فعالیت‌های دیگرش تصریح کرد: فعالیت‌های ورزشی را به‌طور مستمر دنبال می‌کنم. روزانه یک ساعت و در مواردی بیشتر به فعالیت‌های ورزشی مشغول هستم و در سال‌های نه چندان دوری عضو باشگاه فرهنگی ورزشی صنام تهران در رشته فوتبال بودم. همچنین مدرک مربی‌گری قایقرانی و داوری در این رشته را دارم.
 
نخبه چه کسی است
 
وی تعریف خود از نخبه را این‌گونه بیان کرد: نخبه به فرد برجسته و کارآمدی اطلاق می‌شود که اثرگذاری وی در تولید علم، هنر و فناوری کشور محسوس باشد و هوش، خلاقیت، کارآفرینی و نبوغ فکری‌اش در راستای تولید دانش و نوآوری موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی و متوازن کشور شود. فرد نخبه آینده را به خوبی پیش‌بینی می‌کند و با خلاقیت می‌تواند به تولید علم و افزایش دانش بپردازد و با این اقدام بسیاری از مشکلات پیش روی زندگی مردم جامعه خود را حل کند.

کاظمی در پایان گفت: نخبگان در کشور ما جزء تأثیرگذارترین و مظلوم‌ترین قشر جامعه هستند. تأثیرگذار از این جهت که می‌توانند بسیاری از مشکلات فعلی در زمینه‌های صنعتی و اقتصادی را برطرف کنند و مظلوم‌اند به این دلیل که با وجود تمام تلاش‌ها و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، با کم‌توجهی مسئولان مواجه می‌شوند.

در ادامه رتبه‌های این دانشجوی برگزیده کشوری سال ۹۷ را می‌خوانید؛
 
- رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد در سال ۹۰ و رتبه یک فارغ‌التحصیل در سال ۹۲
- مخترع برتر کشور در خانه ملت (مجلس شورای اسلامی) در سال ۹۴
- دانشجوی نمونه دکتری واحد علوم و تحقیقات تهران در سال ۹۶
- دانشجوی نمونه کشوری در سال ۹۷

وظیفه نخبگان نیست به سراغ مسئولان بروند!
 
 
وظیفه نخبگان نیست به سراغ مسئولان بروند!
 
 
وظیفه نخبگان نیست به سراغ مسئولان بروند!
انتهای پیام
captcha