وحدت؛ مهمترین درس عید قربان
کد خبر: 3834223
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷

وحدت؛ مهمترین درس عید قربان

گروه اجتماعی ـ دانشیار گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه وحدت مهمترین درس عید قربان است، گفت: حج مظهر وحدت مسلمانان و مقاومت در برابر دشمنان است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا نورمحمدی، دانشیار گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری در رابطه با فلسفه قربانی و آثار و برکات قربانی کردن در زندگی حجاج، بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین اعیاد اسلامی عید قربان یا الضحی است که یادآور خاطره به یادماندنی حضرت ابراهیم خلیل الله بوده و در سوره مبارک بقره و صافات نیز به این داستان اشاره شده است.

وی به خواب دیدن حضرت ابراهیم در ارتباط با قربانی کردن فرزندش اشاره کرد و گفت: حضرت ابراهیم(ع) با فرزند برومندش حضرت اسماعیل به حج رفت و آن حضرت در زمان طواف حضرت اسماعیل، شیفته ظاهر فرزندش شد و احساس غرور کرد، سپس در عالم رویا به او وحی رسید تا فرزندش را با جزئیاتی که به او گفته شده برای قربانی به منا و یا همان قربانگاه ببرد و برای خدا قربانی کند.

حجت الاسلام نورمحمدی افزود: حضرت ابراهیم دستور الهی را قبول کرد، در مسیر منا سه بار شیطان بر او ظاهر شد تا مانع اطاعت امر خداوند شود اما حضرت هر سه بار با سنگ‌هایی که به شیطان زد، با هوای نفس خود مبارزه کرد و زمانی که خود و فرزندش را برای قربانی کردن آماده کرد خداوند گوسفندی را به او هدیه داد و خواست تا فرزندش را آزاد و گوسفند را قربانی کند.

وی ادامه داد: به همین ترتیب پرتاب سنگ یا همان رمی جمرات و قربانی کردن گوسفند در منا از اعمال و مناسک حج شد که هر دو نماد مبارزه با نفس، گذشت، اطاعت پذیری از خداوند، دل بریدن از فرزندان و مال دنیا است که حجاج انجام می‌دهند، اما عمل حضرت ابراهیم بسیار سخت‌تر بود زیراکه ایشان از فرزند خود بخاطر خداوند گذشت.

دانشیار گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به نوع حیوان در قربانی کردن اشاره کرد و گفت: گوسفند حداقل قربانی است و حجاج با توجه به توان خود می‌توانند حیوانات دیگری همچون گاو یا شتر را نیز قربانی کنند که قربانی در حد یک گوسفند برای حجاج واجب است البته اگر کسی در انجام اعمال خود خطایی داشته باشد و یا عملی را فراموش کرده باشد برای جبران دو گوسفند باید قربانی کند.

دوری از گناه؛ آثار و برکت قربانی

حجت الاسلام نورمحمدی در رابطه با آثار و برکات قربانی کردن بیان کرد: حج اعمال متعددی دارد که هر یک آثار خاصی را بر زندگی و روح و روان افراد می‌گذارد که قربانی کردن یکی از این اعمال است و آثاری از جمله توجه کردن به فقرا که خود انسان‌دوستی و ایثار، انفاق و تمرین از خودگذشتگی را در پی دارد، اطاعت از خداوند، کسب تقوا و تقرب به خداوند، دوری از گناه و معصیت، احسان کردن و ترویج حسنات و مبارزه با رذایل اخلاقی از جمله بخل، خودنگری و دل بستن به زیور دنیا و ... را به همراه می‌آورد.

وی تصریح کرد: داستان قربانی کردن حضرت ابراهیم این نکته را به دیگران گوشزد می‌کند که ای بندگان ببینید خداوند چه  بنده‌ای دارد که بخاطر خداوند از فرزندش می‌گذرد حال چرا ما از مال دنیا نگذریم، قربانی کردن تمرینی برای دور شدن از شیطان و سبب ترویج وحدت، همدلی و راهی برای قبولی در آزمون‌های الهی است.

وحدت؛ مهمترین درس عید قربان

حجت‌الاسلام نورمحمدی با بیان اینکه وحدت مهمترین درس عید قربان است، افزود: فریضه حج یک عمل اجتماعی است و همه دستوارتی که در شش هزار و 666 آیه قرآن کریم آمده است اجتماعی هستند به‌طور مثال در اعمال حج همه حجاج در سرزمین منا جمع می‌شوند، و یا برای دعای عرفه، کوچ و مراسم قربانی همه با هم یک کار واحد را انجام می‌‍دهند و این اتحاد خاص یک کشور نیست بلکه همه مسلمانان جهان با هم متحد می‌شوند.

وی به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مسلمانان در مناسک حج باهم متحد شوند تا از حال و اوضاع یکدیگر در کشورهای مختلف اطلاع پیدا کنند و به دنبال رفع چالش‌های مسلمانان باشند.

دانشیار گروه معارف اسلامی در رابطه با جنبه تربیتی حج اظهار کرد: یکی از زوایای تربیتی حج تبعیت از پیشوا است که اطاعت حضرت اسماعیل از حضرت ابراهیم(ع) نمونه‌ای از تبعیت از ولایت بود همچنین یکی از مناسک حج نماز خواندن پشت مقام ابراهیم است که دلیل آن اطاعت از رهبری و پشت سر امام حرکت کردن است که البته در آیا 125 سوره بقره نیز به آن اشاره شده است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: حجاج بیت‌الله باید حج ابرهیمی را به جایی بیاورند که شئون مختلفی از جمله براعت را دارد. آل سعود براعت از مشرکان را جزء اعمال حج نمی‌دانند که این نکته جای تأمل دارد زیراکه در سوره توبه نیز به براعت از مشرکان اشاره شده است و از آنجایی که آیات قرآن تنها برای زمان پیامبر نیست و آیه منسوخی برای آن نازل نشده است حجاج باید به دشمن‌شناسی و موضع‌گیری در مقابل دشمن دقت کنند.

وی ادامه داد: در جهان 95 کشور مسلمان وجود دارد که اگر با یکدیگر متحد بودند اسرائیل توان مقابله با آن‌ها را نداشت اما متأسفانه مسلمانان متفرق هستند و دشمن از این تفرقه سوء استفاده می‌کند.

دانشیار گروه معارف اسلامی در پایان گفت: حج مظهر وحدت مسلمانان و مقاومت در برابر دشمنان است.

انتهای پیام

captcha