قربان؛ عید تجدید بیعت با ابراهیم خلیل الرحمن است/ دولتمردان شبه قاره هند و پاکستان از حقوق مسلمانان حراست کنند
کد خبر: 3834362
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
حجت‌الاسلام ابوترابی فرد بیان کرد:

قربان؛ عید تجدید بیعت با ابراهیم خلیل الرحمن است/ دولتمردان شبه قاره هند و پاکستان از حقوق مسلمانان حراست کنند

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در خطبه‌های نماز عید قربان تهران گفت: اقتدا به ابراهیم خلیل الرحمن یعنی آراسته شدن به عمل برآمده از دانش، علم و معرفت، آراسته شدن به عمل مبتنی بر ایمان و معرفت. این عمل انسان‌ساز است و ابراهیم خلیل الرحمن را تربیت می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ نماز عید سعید قربان صبح امروز دوشنبه، ۲۱ مردادماه، به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد  در مصلای امام خمینی(ره) اقامه ‌شد.

وی در خطبه نخست نماز عید قربان، ضمن توصیه خود و همگان به تقوای الهی و گام برداشتن در راه انبیای الهی مانند حضرت ابراهیم خلیل الرحمن، اظهار کرد: در این روز با الهام از آموزه‌های حیات‌بخش قرآن درباره شخصیت استثنایی بنیانگذار کعبه حضرت ابراهیم خلیل الرحمن مطالبی را بیان می‌کنم؛ «وَ اذْکُرْ عِبَادَنَا إبْرَاهِیمَ وَ إِسْحَاقَ وَ یَعْقُوبَ أُوْلِی الْأَیْدِی وَ الْأَبْصَارِ/ إِنَّا أَخْلَصْنَاهُم بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ/ وَإِنَّهُمْ عِندَنَا لَمِنَ الْمُصْطَفَیْنَ الْأَخْیَارِ».حضرت ابراهیم(ع)، اسحاق و یعقوب پیامبران برگزیده، شخصیت‎هایی که خداوند آن‌‌ها را از بین قاطبه انسان‎ها برگزید. «اصطفی» به معنای انتخاب و گزینش الهی است این انتخاب براساس ملاکی است که خدای حکیم، آن ملاک و شاخص را در وجود این بندگان صالح خود یافته است. در این آیه به این ملاک اشاره شده است؛ شخصیت‌هایی که قرآن آن‌ها را «أُوْلِی الْأَیْدِی وَ الْأَبْصَارِ» نام نهاده است.

وی بیان کرد: « أُوْلِی الْأَیْدِی» یعنی صاحبان قدرت و افرادی که در سایه عمل صالح به شخصیت مقتدر تبدیل شده‌اند و مبادی اعتقادی مستحکمی دارند و در اصول و ارزش‌های اخلاقی ثابت‌قدم هستند؛ شخصیت‌هایی که قدرت خود را از بینش خود دارند و عمل آن‌ها مبتنی بر دانش است؛ «أُوْلِی الْأَیْدِی وَ الْأَبْصَارِ» می‌تواند گویای این واقعیت باشد که این بندگان برگزیده شخصیت‌هایی هستند که در سایه عمل مبتنی بر بصیرت و دانش انتخاب شده‌اند.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: حال خداوند به افرادی که مبتنی بر ایمان و دانش هستند بنا بر این آیه کریمه پاداش ویژه‌ای می‎دهد و آن پاداش این است که آن انسان‌ها همیشه یاد قیامت و عالم ابدی و سرمدی هستند؛ یکی از بالاترین آثار و ثمرات ایمان و عمل صالح، توجه کامل به عالم آخرت است. توجه به عالم آخرت و قیامت اثرش آن است که انسان نگاه بلندمدت به دست می‌آورد و با نگاه بلند تصمیم می‌گیرد و با آرمان‌های بلند قدم برمی‌دارد و با نگاه به سعادت ابدی حرکت می‌کند و تنها جلوی پای خودش را نمی‎بیند. اهل ایمان عالم آخرت را می‌بینند و نگاه روزمره ندارند، فلذا عمل آن‌ها عمل صالح است.

تفکر امام معطوف به این بود که مرگ زیبایی داشته باشد

وی بیان کرد: علامه طباطبایی(ره) به یکی از شاگردان فرموده است: «هر عملی که می‌خواهی اتخاذ کن، ببین آیا برای آخرتت ثمربخش است». روح بلند امام با اولیای الهی محشور باد. امام در پاسخ به پیام تسلیتی که انجمن‌های اسلامی در اروپا به مناسبت درگذشت دکتر شریعتی برای ایشان فرستاده بودند، می‌فرمایند: «من که زندگی‌ام به اسلام خدمتی نکرد، امیدوارم مرگم موجب خدمتی شود». تمام تفکر امام(ره) معطوف به آن است که مرگ زیبایی داشته باشد؛ انسانی که این تفکر را داشته باشد انسان انقلابی و مجاهد فی سبیل الله است زیرا خوفی برای از دست دادن امور دنیا در قلب او راه پیدا نمی‎کند و او رابطه خود را با تعلقات از دست داده است.

ابوترابی فرد اضافه کرد: راه ابراهیم خلیل الرحمن، عمل مبتنی بر صالح و دانش و توجه به عالم آخرت و رسیدن به بالاترین مراتب اخلاص در پرتوی این سلوک است که راه شهداست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های دوم به آراستگی به تقوا و گام برداشتن در راه ابراهیم(ع) توصیه کرد و با اشاره به فرازهایی از قنوت نماز عید، اظهار کرد: ما در این قنوت درخواست ویژه‌ای از خدا داریم «اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُخْرِجَنى مِنْ کُلِّ سُوَّءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ». این دعاهای نماز نقشه راه ماست و باید به مضامین بلند آن توجه کنیم.

گام در مسیر ابراهیم خلیل الله

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه انسان مؤمن قله را نگاه می‌کند، بیان کرد: خدایا من و جامعه من را در تمام امور خیری که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) او را وارد کردی، وارد کند. یعنی دقیقاً من گام را در جای پای آن‌ها بگذارم. شاید اینکه قرآن کریم اصرار دارد « وَاتَّخِذُوا مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى» در آنجا که ابراهیم ایستاده است، بایستید و نماز بگذارید اشاره به این حقیقت است. ملت اسلام؛ باید گام‌های خود را در آنجایی بگذارید که ابراهیم خلیل الرحمن گذاشت.

وی ادامه داد: قرآن کریم رابطه او را با قاطبه انسان‌ها ذکر می‌کند و می‌فرماید هنگامی که ملائکه الهی بر حضرت ابراهیم(ع) نازل شد و پیام آوردند که ما پیام‌آور عذاب برای قوم لوط هستیم، حضرت ابراهیم(ع) با وجود اینکه انحراف اخلاقی و مفاسد این قوم را به خوبی می‌شناسد اما وقتی پیام را دریافت می کند، قرآن کریم می‌فرماید لب به سخن گشود: «يُجَادِلُنَا فِي قَوْمِ لُوطٍ» ابراهیم درباره قوم لوط با خدای متعال و ملائکه و پیام‌آوران او چون و چرا می‌کند و درخواست می‌کند تا عذاب را نازل نکنند.

انبیا دغدغه گناهکاران را دارند

خطیب جمعه تهران بیان کرد: مردم عزیز انبیای الهی چنین قلبی دارند و دغدغه گناهکاران و اهل معصیت را دارند و برای اهل معصیت نگران هستند. «فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ» خداوند در این آیه می‌گوید: «پیامبر اسلام چه می‌کنی با خودت، می‌رود تا از شدت تأسف و تأثر به جهت اینکه ایمان نمی‌آورند، قالب تهی کنی». این مدرسه پیامبر اعظم(ص) و ابراهیم(ع) است. خداوند چگونه از ابراهیم برای این ویژگی اخلاقی تجلیل می‌کند. بنابر آیات قرآن، ای مردم، ابراهیم، اولاً با گذشت و حلیم بود آیا ما در جامعه خود به این خصیصه آراسته‌ایم؟ آیا برای آن‌ها که احساس می کنیم در مسیر حق گام برنمی‌دارند، نگرانیم و بحث می‌کنیم و استدلال می‌آوریم؟ و یا خدای نکرده از آن‌ها فاصله می‌گیریم.

نگران یکدیگر باشیم

وی با تأکید بر اینکه حضرت ابراهیم(ع) نگران قوم لوط بود، بیان کرد: ما چقدر نگران یکدیگریم، بنابر آیات قرآن ایشان برای نجات قوم لوط به خدا مراجعه کرد و درخواست کرد. اینکه حضرت نوح بعد از صدها سال قوم خود را نفرین می‌کند، اهل تحقیق می‌گویند هنگامی این پیامبر الهی، لب به نفرین گشود که خداوند فرمود: «ای پیامبر صبور ما، از قوم تو حتی یک نفر به تو ایمان نخواهد آمد»، هنگامی این خبر را دریافت کرد و از هدایت همه آنها مأیوس شد، لب به نفرین گشود. تا مأیوس نشده‌ایم باید دغدغه یکدیگر را داشته باشیم و به فکر یکدیگر باشیم. این روز عید تجدید بیعت با ابراهیم خلیل الرحمن است.

ابوترابی فرد با تأکید بر اینکه شما برادران و خواهران و شما اهل نماز جمعه و جماعت، شما باید بیش از دیگران دغدغه داشته باشیم و با اشاره به اینکه در آستانه سالروز ورود آزادگان عزیز هستیم تصریح کرد: یکی از مهمترین دستورالعمل سید آزادگان در دوران اسارت خطاب به برادران هم‌بند خود عرض می‌کرد: «نباید یک نفر از ما در این اسارت جا بماند».

وی با تأکید بر اینکه همه باهم باید ایستادگی و برای ملت ایران و نیروهای مسلح و امام و رهبر معظم انقلاب پیام آور عزت باشیم، گفت: این اندیشه است که آزادگان آن اقتدار را به نمایش گذارده‌اند و همه با عزت ایستادند و با قدرت از انقلاب دفاع کردند. مردم عزیز در طول سالیان پررنج اسارت حتی یکبار آزادگان عزیز پیام ندادند که ما خسته شده‌ایم، پیامشان برای امام و مسئولان و رزمندگان در جبهه این بود که ما ایستاده‌ایم و ما مردان ایستادگی و استقامت هستیم، این پیام بود که دفاع مقدس را به قله اقتدار رساند و تبدیل کرد. ایستادگی در کنار هم، این مهم است.

اروپا تسلیم نظام سلطه است

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: نکته دیگر که از مدرسه ابراهیم(ع) دریافت می‌کنیم، مبارزه او با شرک، کفر و استکبار، زیاده‌خواهی است «ما هذِهِ التَّماثِيلُ الَّتِي أَنْتُمْ لَها عاكِفُونَ» این مجسمه‌ها چیست که شما ملازمه او شده‌اید؟ این آمریکا کیست که شما در برابر او خضوع و تواضع می‌کنید؟ این قدرت‌های استکباری چه شأنی دارند که مردم را مقهور خود کرده‌اند؟ اروپا یا همان بریتانیا از شخصیت و هویت خود در برابر ایران دفاع کند. اروپای مقهور و تسلیم در برابر نظام سلطه است اما ملت ایران و اسلام و جبهه مقاومت چه درس زیبایی از مدرسه ابراهیم آموخته است.

شاگردان مدرسه امام راحل

وی ادامه داد: امام بزرگوار، روح بلندت با حضرت ابراهیم(ع) محشور باد، چگونه به ما درس قدرت آموختی، چگونه دنیای اسلام را در نظام سلطه به جبهه مقتدر تبدیل کردی، ای رهبر معظم، ای خلف صالح امام، ای مرد ایستادگی، مدرسه‌ای که گشوده‌ای، مدرسه عزت و اقتدار ابراهیم است و تداوم راه حضرت ابراهیم(ع) است.

ابوترابی فرد با اشاره به بخشی از آیه «وَ تَاللَّهِ لَأَکيدَنَّ أَصْنامَکُمْ»، اظهار کرد: ایشان فرموند به خدا سوگند درباره بتانتان تدبیری اتخاذ می‌کنم و آن‌ها را در هم خواهم شکست. این جان کلام رهبر انقلاب است که جان کلام قرآن است، ملت اسلام و مردم شجاع عراق، رزمندگان و مردان سوریه و دلیر مردان یمن و حزب الله، شما در راه ابراهیم خلیل الرحمن گام برمی دارید، اتکای به خدای متعال و ایستادگی در برابر بتان و مجسمه‌های بی‌جان و بی‌روح و اقتدار ملت ایران در این هفته‌های اخیر چگونه به نمایش گذاشته شد. این سبز پوشان مقتدر پهپاد رادار گریز آمریکا را هدف قرار ندادن، بلکه اینها ابهت آمریکا را فروریختن و شخصیت آمریکا را نشانه گرفتند.

راهبرد ایران در جهان نهادینه شده است

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: این کشتی انگلیسی نبود، این بریتانیای کبیر بود که در برابر قدرت ملت بزرگ ایران احساس ضعف کرد. این قدرت ابراهیمی‌ است و راه ابراهیم خلیل الرحمن است و نتیجه‌اش این است که آتش را بهشت می‌کند و دسیسه‌ها و توطئه‌ها را به اقتدار ایران تبدیل می کند. این راهبرد قطعی جمهوری اسلامی ایران است که چهار دهه است که این راهبرد در دنیای اسلام نهادینه شده است، مقابله سازمان یافته و گسترده با منافع نامشروع و زیاده‌خواهی ایالات متحده و نظام سلطه، ایستادگی در برابر نظام صهیونیسم که نظام سلطه در جنوب غرب آسیا را عهده‌دار است و دستش به خون جوان، مردان و زنان و رزمندگان و کودکان فلسطینی آغشته است. ایستادگی در برابر این جریان مفسد و فاسد، الهام از مدرسه ابراهیم خلیل الرحمن است و خلق قدرت و استفاده بهینه از قدرت برای ارتقای جایگاه امت اسلامی، به استقبال خطر رفتن با مبانی محکم علمی و مبتنی بر دانش.

وی با اشاره به اینکه در سالگرد پیروزی قهرمانان لبنان حزب الله مقاوم در جنگ 33 روزه قرار داریم، ادامه داد: جمله‌ای از میشل عون، رئیس جمهور لبنان ـ که نماد وحدت مسلمانان و پیروان حضرت مسیح در لبنان است ـ در سالگرد جشن آزادی سرزمین های اشغالی جنوب لبنان می‌گوید: «دروود بر آن‌ها که صبر، ایستادگی و دفاع کردند و خون‌هایشان خاکمان را آبیاری کرد». این رزمندگان شجاع و سربازان پرتوان اسلام و انقلاب، بازوان قدرتمند رهبر انقلاب اسلامی، شاگردان مدرسه حضرت ابراهیم خلیل الرحمن هستند که این راه را آغاز کرده‌اند که آن را با قدرت تداوم می‌بخشند.

ابوترابی فرد اضافه کرد: سفاکان اسرائیلی و آن‌هایی که در مسجدالاقصی بر خواهران و برادران ما یورش بردند بدانند، بر سر نیزه تکیه می‌توان کرد اما نمی‌توان نشست، آل سعود، آل خلیفه و صهیونیست‌ها بر سرنیزه نشسته‌اند که قطعاً محکوم به زوال و نابودی هستند.

وی در پایان اشاره به دولتمردان شبه قاره هند، بیان کرد: عقلانیت، مدیریت مبتنی بر اخلاق و علم وحدت کشور را خلق می‌کند، مبادا به سرنیزه رو بیاورید. ملت مسلمان کشمیر جزیی از امت اسلام هستند و هر حرکت غیرقابل دفاع و غیرمنطقی و هر برخورد غیراصولی با هر فرد مسلمان، برخورد با امت اسلام است.

مسلمانان و غیرمسلمان‌ها صدها سال است که در شبه قاره هند، زندگی مسالمت‌آمیز داشته‌اند حکمرانان باید زندگی مسالمت‌آمیز انسان‌ها را با یکدیگر استحکام بخشند، منطقه ما ظرفیت نزاع را ندارد. ما دغدغه آرامش و صلح در شبه قاره هند، دغدغه همکاران و برادران و خواهر مسلمان خود را در دنیای اسلام داریم. امیدواریم دولتمردان شبه قاره هند و پاکستان با عقلانیت و مبانی و فضائل انسانی راه را برای حراست از حقوق انسان‌ها و مسلمانان به ویژه در کشمیر هموار کنند و شاهد دوستی و مودت برادران و خواهران خود در شبه قاره باشیم.

خطیب جمعه تهران در پایان گفت: پیام الهام بخش رهبر انقلاب برای مسلمان جهان که پیام وحدت، ایستادگی در برابر نظام سلطه، پیام شجاعت و قدرت در برابر زیاده‌خواهان است، تشکر می‌کنم و امیدوارم امت اسلام همواره این راه را با وحدت تداوم ببخشد.

انتهای پیام

captcha