فاجعه‌ای در حال وقوع/ ازدواج را با نام دین به فرزندان تحمیل نکنیم
کد خبر: 3834458
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
حجت‌الاسلام صابری‌اراکی در گفت‌وگو با ایکنا:

فاجعه‌ای در حال وقوع/ ازدواج را با نام دین به فرزندان تحمیل نکنیم

گروه معارف ــ عضو جامعه مبلغان کشور با اشاره به این نکته که ازدواج در اسلام واجب نیست، درباره نظر اسلام در خصوص غریزه جنسی گفت: اسلام می‌گوید غریزه نه کاملاً آزاد و نه از بین برده شود، بلکه در مواقعی که انسان را در خطر گناه قرار می‌دهد همین ازدواجی که واجب نیست، واجب می‌شود، مقدمه ازدواج در کنترل غریزه جنسی با اهدافی که اسلام دارد باید دارای کدبندی باشد؛ لذا لازم است بدانیم برای ازدواج به چه نکاتی توجه شود.

فاجعه‌ای در حال وقوع/ ازدواج را با نام دین به فرزندان تحمیل نکنیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالفضل صابری اراکی، عضو جامعه مبلغان کشور در گفت‌و‌گوی تفصیلی با ایکنا از استان مرکزی، پیرامون موضوع «ازدواج جوانان و مؤلفه‌های ازدواج مطلوب از منظر اسلام» گفت: بشر در برهه‌ای از زندگی احساس با هم بودن و زندگی کردن جهت برقراری آرامش دارد، این احساس منتج به کامل شدن عقل و در کنار آرامش باعث ازدیاد می‌شود.

وی ازدواج را یکی از مهم‌ترین راه‌های درمان غریزه جنسی بیان کرد و افزود: اسلام در برابر کنترل شهوت ازدواج که از سالم‌ترین راه‌هاست را ارائه می‌دهد، اما این امر در دنیای غرب معنای دیگر دارد، آنان اعتقاد دارند غریزه جنسی باید آزاد باشد این نظریه بسیار پرخطر است و قطعا آثار مخرب خود را در جامعه خواهد گذارد و امروز دنیای غرب قربانی این نظریه است. آزادی غریزه یعنی انفجارهای مکرر در جامعه و منهدم شدن پایه‌های خانواده.

حجت‌الاسلام صابری با بیان اینکه از بین بردن غریزه جنسی نظر برخی دیگر از صاحبان نظر است گفت: پسر گاندی اعتقاد دارد که در صورت مبارزه با این غریزه، ماده‌ای همچون تریاق(تریاک) درست شود و این غریزه برای همیشه از بین برود، اما این نظریه مخالف عقل است؛ چراکه اصل ازدواج و توارث از بین می‌رود و این عمل خلاف فطرت و اندیشه بشر است.

ازدواج در اسلام واجب نیست

وی با اشاره به این نکته که ازدواج در اسلام واجب نیست، در خصوص نظر اسلام در خصوص غریزه جنسی گفت: اسلام می‌گوید غریزه نه کاملاً آزاد و نه از بین برده شود، بلکه در مواقعی که انسان را در خطر گناه قرار می‌دهد همین ازدواجی که واجب نیست، واجب می‌شود، مقدمه ازدواج در کنترل غریزه جنسی با اهدافی که اسلام دارد باید دارای کدبندی باشد و لذا لازم است بدانیم برای ازدواج به چه نکاتی توجه شود.

خطیب برجسته کشوری با تأکید براینکه صرف ازدواج کردن خوشبختی و آرامش حاصل نمی‌شود، ابراز کرد: امروز شاهدیم برخی از زوجین با هزینه‌کردهای کلان ازدواج می‌کنند اما با گذشت تنها مدت کوتاهی هزینه کلان دیگر کرده و از هم جدا می‌شوند، جدا شدن دلیل عدم برقراری آرامش است، در این ازدواج حقیقت معنوی و معنایی تعریف نشد که بعد از گذشت مدت کوتاهی منجر به باطل شدن صیغه عقد می‌شود.

اهل‌بیت(ع)؛ الگوی خانواده آسمانی

وی با تأکید براینکه در ازدواج باید سبک زندگانی اسلامی مورد اهمیت قرار گیرد و سبک زندگی اسلامی تمام‌قد در زندگانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) خلاصه شده است، اظهار کرد: با مورد بررسی قرار دادن خانواده آسمانی، اهل‌بیت(ع) را به عنوان خانواده آسمانی الگو می‌گیریم. قرآن در سوره مبارکه «احزاب» آیه ۲۱ می‌فرماید؛ «لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ». قرآن خانواده آسمانی را به منظور جلوگیری از هر‌گونه خطا و اشتباه معرفی می‌کند، در واقع خروجی دین و معارف دینی خانواده آسمانی است، برای ازدواج موفق باید از خاندان نبوی(ص) الهام گرفت.

حجت‌الاسلام صابری اراکی گرامیداشت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) را فرصت بسیار خوبی برای تبیین نکات ازدواج آسمانی بیان و با اشاره به اینکه تنها تبریک گفتن این روز دردی از مشکلات ازدواج موفق را دوا نمی‌کند، بیان کرد: مولا(ع) از بزرگترین و ممتازترین شخصیت عالم خلقت خواستگاری کرده است، قبل از آن حضرت بزرگان مکه به خواستگاری حضرت زهرا(س) رفتند و همگی جواب منفی شنیدند، حضرت برای خواستگاری قدم پیش گذاشتند و اولین نکته پس از بیان پیشنهاد ازدواج از سوی حضرت علی(ع) این بود که پیغمبر(ص) فرمودند؛ علی جان باید بگذاری ببینم فاطمه چه می‌گوید (در صورتی‌که بعضی از خانواده‌های مذهبی ازدواج را با نام و ابزار دین بر فرزندان تحمیل می‌‌کنند) پیغمبر اکرم(ص) پس از شنیدن پیشنهاد حضرت امیر(ع) نزد حضرت فاطمه(س) آمدند و بیان داشتند فاطمه جان، علی برای خواستگاری آمده است شما چه می‌گویی، حضرت فاطمه(س) در جواب نفرمودند، مهریه و طلا چند، خانه و پول دارد یا خیر، فرمودند؛ آیا خدا از این ازدواج راضی است؟ که پیامبر(ص) در جواب فرمودند فاطمه جان این ازدواج آسمانی است، حضرت با شنیدن این جمله سر خود را به پایین انداختند، پیامبر(ص) با مشاهده سکوت، وقار و سکینه دختر خود که اطرافیان ندای تکبیر«الله اکبر» سر دادند و رضایت ایشان برای ازدواج را اعلام فرمودند، از حضرت علی(ع) سوال کردند چه داری؟ فرمودند؛ یک شمشیر، یک زره و یک شتر آبکش دارم، حضرت فرمودند مرد جنگ‌جویی مثل علی بدون شمشیر نمی‌شود و شتر را برای آبادانی زمین و امر معاش نیاز داری ولی زره را بفروش، (نکته قابل توجه برای زره حضرت علی (ع) این است که زره ایشان پشت نداشت، چراکه ایشان اعتقاد دارند زره پشت‌دار برای افرادی است که قصد فرار از صحنه نبرد دارند) حضرت زره ناقص خود را فروخت و تمام پول زره یک پیراهن برای حضرت زهرا(س) شد، نکته جالب در ازدواج این زوج آسمانی این است که مدت زمان این ازدواج تنها 9 سال طول کشید.

فاصله گرفتن از معیارهای ازدواج آسمانی

وی ادامه داد: ازدواج آسمانی شکل گرفت، شکی در این نیست که هیچ فردی مولا علی(ع) و حضرت فاطمه(س) نمی‌شود اما برای ازدواج باید علی و فاطمه مرام‌ها را انتخاب کنیم، دنبال پول، ثروت، زیبایی نباشیم، بین خودمان دنبال بهترین‌ها از نظر دینی و اسلامی باشیم، شخصیت دختر را در جهیزیه نبینیم و دختران شخصیت پسران را در مال و ثروتو  مدرک دانشگاهی نبینند. با کمال تأسف دایره گسترده‌ای از طلاق‌ها به افراد تحصیل‌کرده خلاصه می‌شود. تمام آفات زندگی‌های امروزی فاصله گرفتن از معیارهای ازدواج آسمانی و خانواده آسمانی است، این زندگانی با ساده‌زیستی آغاز شد و در اوج کمال ستارگان بزرگ عالم خلقت را تربیت کرد.

عضو جامعه مبلغان کشور بیان کرد: در ازدواج غرب باید مصادیق را بیان کرد، در این ازدواج مبنایی تعریف نشده است، چندی پیش یکی از ستاره‌ها و سوپراستارهای کشور پرتغال بعد از سه بچه عقد کرد، در دنیای غرب برای ازدواج به هیچ قیودی پایبند نیستند، این نوع ازدواج در تحریف مسیحیت است چراکه در مکاتب دینی ازدواج با تمام ضوابط و قواعد تعریف شده است، نوع ازدواج دنیای غرب حرف‌های بشر است و حرف‌های عیسی(ع) و موسی(ع) نیست، همه اعتقاد داریم بین ادیان فرقی نیست و با آمدن دین اسلام دین و مکاتب کامل شد.

ازدواج واجب نیست

وی بیان کرد: در صحبت‌های قبلی بیان شد ازدواج واجب نیست تا زمانی‌که احساس خطر شود، دنیای غرب با آزادی جنسی که ایجاد کرده است نیاز را در دنیا افزایش داده است، اگر جوانان پاکدامن باشند در مسیر اصلاح حرکت کنند تا زمانی‌که شرایط ازدواج نداشته باشند تحریک نمی‌شوند اما دنیای غرب با وجود افزایش فساد در رسانه‌های خود، ماهواره‌ها، افزایش کلیپ‌ها در فضای مجازی، سن بلوغ را کاهش داده و از طرف دیگر سن ازدواج عقب‌تر از سال‌های قبل رفته است و این امر فاجعه است، این فاصله منتج به گناه، معصیت، روابط غیر‌اخلاقی و ... می‌شود، دنیای غرب با آزاد گذاردن شهوت نه اینکه کار را درست نکرده است بلکه فضا را با فساد آمیخته کرده و کار را برای دیگران سخت کرده است. ازدواج سالم همچون نماز انسان را از در مسیر خدا قرار می‌دهد و باعث می‌شود نسل او نسلی پاک باشد.

مشکلات جوانان ریشه‌ای حل شود

حجت‌الاسلام صابری‌اراکی تأکید کرد: حکومت اسلامی و مسئولان مقدمه ازدواج را که به اصلاح امور جامعه منتج می‌شود تسهیل کنند، خیلی از جوانان به ما مراجعه می‌کنند که قصد ازدواج دارند اما شرایط ندارند، حال باید دید وقتی ازدواج در صورت نیاز رخ ندهد و کنترل غریزه هم صورت نگیرد چه فاجعه‌ای ایجاد می‌شود. مسئولان بدانند وقتی اطفاء شرعی انجام نشد توقع نداشته باشید آمار پرونده‌های بزه‌کاری کاهش پیدا کند. ساختن ورزشگاه‌های متعدد دردی دوا نمی‌کند، مشکلات جوانان باید ریشه‌ای حل شود. مسیر را گم کردیم، باید در مسیر واقعی گام برداریم، در سالروز ازدواج مولا علی(ع) و حضرت فاطمه(س) اعلام کردند طلاق ممنوع این امر راهی برای کاهش آمار طلاق نیست، باید کاری کرد تا آمار واقعی کاهش پیدا کند، کاهش طلاق به تبیین الگوهای خانواده آسمانی باز می‌گردد، برای ترویج ازدواج سالم و درست هم دولت و هم خانواده‌ها دخیل هستند، خانواده‌ها می‌توانند در ترویج ازدواج آسان گام بردارند، مناسبت‌ها بهانه‌ای است تا به خانواده آسمانی برسیم؛ لذا نباید تنها به جشن و نورفشانی بسنده شود.

ویژگی‌های ازدواج آسان

وی در تعریف ازدواج آسان گفت: عموم در مورد ازدواج آسان تعریفی همچنین داشتن جهیزیه‌ای کم، هزینه‌کردهای کم عروسی دارند، اما بنده اعتقاد دارم ازدواج آسان باید خیلی آسان‌تر از تعریف معمول باشد، دختر و پسر با رعایت ضوابط اخلاقی در وهله اول نیاز به جهیزیه ندارند و نباید به صورت جداگانه زندگی کنند، پس از جاری شدن صیغه عقد آنان در کنار خانواده زندگی کرده و پس از مدتی که کسب تجربه کردند، سپس از خانواده جدا شوند. زندگی زوجین جوان همچون تعلیم رانندگی است باید گام به گام آنان را با مبادی زندگی آشنا کرد، اگر خانواده‌ها به ترویج این ازدواج آسان همت گمارند قطعا آمار فساد در جامعه کاهش چشمگیری خواهد داشت زیرا بالاترین نوید و تبریک برای خانواده‌ها خوشبختی و داشتن آرامش فرزندانشان است.

جوانی که ازدواج نکرده آرامش فکری ندارد

حجت‌الاسلام صابری‌اراکی از ترویج فرهنگ توزیع کارت‌های طلاق و انجام جشن‌ها با این محور در جامعه ابراز نارضایتی کرد و افزود: زوجین در کارت می‌نویسند«لطف کنید ما را در این جدایی همراهی کنید». وقتی قبح و زشتی طلاق در جامعه ریخته شود نتیجه این می‌شود که زوجین به راحتی از هم جدا شده و برای این جدایی جشن می‌گیرند، آمار ازدواج‌های آسان به شکل پیشنهاد شده از هر 100 ازدواج 10 طلاق هم نداشتند. ازدواج‌های آسان باید در برنامه‌های تلویزیونی مورد بحث قرار گیرد و توسط رسانه‌های عمومی توسعه پیدا کند. مدل ازدواج امروز ما ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) نیست. خانواده‌ها بیان می‌کنند دختر ما فوق لیسانس و ... دارد نباید مراسم ساده داشته باشد اما از این غافلیم که پیامبر(ص) دخترش حضرت فاطمه(س) بود و بسیار راحت گرفت، باید به ازدواج آسان باز گردیم، تا زمانی‌که دانشجو آرامش نداشته باشد و با ازدواج درگیر باشد جزوه او، نشستن سرکلاس، نگاه کردن او بوی گناه می‌دهد، حتی نمازهای او نیز زیبا نیست؛ چراکه آرامش فکری ندارد.

مبنای اسلام در ازدواج، خانواده‌هاست/ از عدم وجوب ازدواج در اسلام تا دغدغه‌های اقتصادی جوانان

هدف جامعه انتخاب خانواده آسمانی نیست

وی ادامه داد: درست است که نمی‌توان دانشجوهای دختر و پسر را از هم تفکیک کرد، اما به قول آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی مطالب دانشگاه‌ها باید دینی باشد. برای بحث ازدواج باید با آنالیزهای صورت گرفته کار کرد، وقتی فکر جامعه درست شود ازدواج‌ها سامان می‌گیرد، در جامعه بسیاری از دختران خوب و پسران خوب که از سن ازدواج در حال عبور هستند وجود دارند که به خاطر نوع دیدگاه جامعه فرصت ازدواج پیدا نمی‌کنند؛ چراکه هدف جامعه انتخاب خانواده آسمانی نیست، شعار هست اما شعورش نیست.

عضو جامعه مبلغان کشور در خصوص آموزش‌های ازدواج اسلامی و تشکیل خانواده آسمانی تأکید کرد: آموزه‌های دینی باید در جامعه درست تبیین شود، امروز متأسفانه جوانان ما دین‌گریز شدند و توجهی به مفاهیم اسلامی و قرآنی ندارند و حضور آنان در مساجد و محافل دینی و قرآنی کم‌رنگ است، جوانان برای شرکت در کنسرت‌ها علاقمند هستند در مقابل برای حضور در مساجد وقت نمی‌گذارند، چه باید کرد تا جوان و نوجوان رغبتی برای حضور در محافل دینی داشته باشد؟

انتقاد از بعضی جلسات مذهبی

وی ادامه داد: در برهه زمانی همچون ماه‌های رمضان، محرم و صفر همه مغناطیس‌ها و توجهات رو به امام حسین(ع) است، این زمان سرمایه عظیمی است؛ چراکه جوانان و نوجوانان رغبت بسیار برای شرکت در مراسم عزاداری و سوگواری این امام همام را دارند که می‌تواند مبانی دینی ازدواج آسمانی برای آنان بازگو شود، اما این مراسم‌ها غالبا به مداحی ختم شده و کمتر سخنان دینی و جذاب و مورد توجه جوانان گفته می‌شود، متأسفانه در این برهه زمانی از لحاظ معرفتی سرمایه را راحت از دست می‌دهیم، جوان می‌آید اما مطلب درست به آنان ارائه نمی‌شود، این مراسم نیاز به سخنرانان قوی دارد که با مبانی دینی، عقلی، نقلی، تفسیری صحبت کرده و جاذبه ایجاد کنند.

حجت‌الاسلام صابری‌اراکی لزوم اعتمادسازی برای جوانان را مورد تأکید قرار داد و گفت: وقتی جوان اعتماد نداشته باشد و از چهره‌های دینی خلافی مشاهده کند خلاف را به پای تمامی افراد متدین می‌گذارد لذا باید پیش‌زمینه منفی را از اذهان جوانان پاک کرد و آنان را با جاذبه‌ها به اسلام بازگرداند. شعار بنده این است که«جوان با هر تیپ و قیافه دوستت دارم»، ما وظیفه داریم جوانان و نوجوانان را جذب مبانی دینی کنیم، حرفم را همیشه می‌زنم اما هیچگاه نیش نمی‌زنم که فرد حاضر زده شود. حجاب بسیار زیباست و باید در جامعه نشر پیدا کند اما فرد بی‌حجاب را نمی‌توان با زور و با نیش و کنایه با حجاب آشتی داد، فردی که حجاب کامل ندارد برای درمان نزد ما می‌آید نباید با حرف‌های نیش‌دار او را از دین زده کنیم؛ چراکه خجالت می‌کشد و برای جلسه دیگر حاضر نمی‌شود.

در منابر افراد را مجازات، تحقیر و تخطئه نکنیم

حجت‌الاسلام صابری‌اراکی دلیل اقبال بیشتر جوانان به مداحی نسبت به منبر را عدم ارتباط کلامی با مخاطب بیان کرد و افزود: مداح شعر خود را در قالب مداحی می‌خواند و کاری با نوع پوشش و آرایش ظاهری افراد ندارد، افراد نیز با خیال آسوده سینه می‌زنند و گریه می‌کنند. جوانان بسیار علاقه دارند درست شوند اما به شرطی که ما موعظه حسنه داشته باشیم و بالای منابر مجازات، تحقیر و تخطئه نکنیم. برخی از منابر واقعا قابل استفاده نیست، از مطالب تکراری و یا با نگاه سطحی به شاخصه‌ها بپرهیزیم، جامعه امروز جامعه‌ای تحصیل‌کرده است و مطالب عمیق، مبنا و استدلال می‌خواهد اگر ما آنان را تحویل نگیریم دشمن آنان را تحویل گرفته و تربیت می‌کند، لذا مقام معظم رهبری بر موضوع جذب حداکثری و دفع حداقلی تأکید دارند.

وی محوریت گام دوم را جوانان برشمرد و اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند، طلبه‌ها و دانشجویان خوب درس بخوانید، خوب صحبت کنید، طلبه‌ها و غیر طلبه‌ها همواره در مبنای دین، بر مبنای خانواده آسمانی صحبت کنید، اهل‌بیت(ع) فرمودند؛ شما کلام ما را به مردم برسانید خداوند خود زیبایی‌های کلام ما را برای آنان قرار می‌دهد. جوانان باید علاوه بر احساس امنیت باید احساس علاقه نیز داشته باشند؛ چراکه بعد از اعتماد و امنیت خودشان راه را پیدا کرده و دست به هر کاری می‌زنند تا از مسیر درست خارج نشوند.

مبنای اسلام در ازدواج، خانواده‌هاست/ از عدم وجوب ازدواج در اسلام تا دغدغه‌های اقتصادی جوانان

دغدغه‌های اقتصادی

حجت‌الاسلام صابری‌اراکی اضافه کرد: دغدغه‌های اقتصادی، جوانان را از باورها دور نگه داشته است، سخنان روحانیون در مساجد، اقدامات اقتصادی دولت جهت بهبود وضعیت معیشت عموم مردم، همراهی مردم، خانواده‌ها به یکدیگر کمک کنیم تا خانواده‌های آسمانی تشکیل و جامعه رو به قرآنی شدن حرکت کند، اگر همه دست به دست هم دهیم مدینه فاضله ایجاد می‌شود، از طرف دیگر اگر ما در مورد خانواده آسمانی صحبت می‌کنیم باید در وهله اول خود نیز عامل باشیم.

مبنای اسلام در ازدواج

وی در خصوص سایت‌های همسرگزینی هم گفت: سال‌های قبل معرفی دختر و پسر توسط آشنایان و همسایگان انجام می‌شد اما در حال حاضر سایت‌های همسرگزینی جایگزین معرفی افراد شده است، عقبه بسیاری از سایت‌های همسرگزینی سودجویی مادی است و نوعی تجارت محسوب می‌شود، در این سایت‌ها به صلاحیت دختر و پسر توجه نمی‌شود و مشاوره‌ای هم انجام نمی‌شود، این سایت‌ها آلبومی انفورماتیک هستند، در این سایت سؤال نمی‌شود از چه خانواده‌ای هستید، سؤالات تنها در قالب چند سالته، چند فرزند هستید و .. خلاصه می‌شود که اسلام این نوع ازدواج و آشنایی را قبول ندارد، مبانی موجود در این سایت مبنای خانواده آسمانی نیست، تنها اتاقی را در نظر گرفتند که صحبت‌هایی داشته باشند، آمار شکست در این نوع ازدواج‌ها بسیار بالاست، ممکن است چند نفری ازدواج موفق هم داشته باشد، اما مبنای اسلام این نیست، اسلام نظرش این است که خانواده‌ها دختر و پسر را با محوریت خانواده به هم برسانند که امروزه متأسفانه به دلیل افزایش طلاق خانواده‌های متدین از معرفی خودداری می‌کنند. معرفی‌ها باید در حیطه خانواده انجام شود، تعطیل شدن ورود خانواده‌های متدین جهت معرفی دختران و پسران عفیفه باعث افزایش سایت‌های غلط همسریابی و دیگر کانال‌‌ها می‌شود.

انتهای پیام

captcha