کاهش رونق مساجد آسیب‌شناسی شد
کد خبر: 3834521
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹

کاهش رونق مساجد آسیب‌شناسی شد

گروه اجتماعی ــ مدرس حوزه علمیه زاهدان گفت: مساجد در طول تاریخ محل گردهمایی مسلمانان بوده، اما کم کم مورد بی‌مهری و کم‌توجهی مسئولان و نخبگان قرار گرفت، بطوری که نقش آن، از کانون فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به مکانی برای برپایی نماز جماعت کاهش یافت.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، حجت‌الاسلام یاسر جهانتیغ، مدرس حوزه علمیه زاهدان در نشست آسیب‌شناسی عدم رونق مساجد و حضور کمرنگ جوانان در آن که صبح امروز، 22 مرداد در این شهرستان برگزار شد، گفت: در تاریخ اسلام، مساجد همواره محل گردهمایی مسلمانان بوده و مهم‌ترین نشست‌ها و تجمعات در مساجد برگزار می‌شده است، بطوری که پیامبر اسلام(ص) در همین مساجد، با مسلمین شور کرده و همچنین به مطالبات مردم رسیدگی می‌کردند.

وی ادامه داد: متأسفانه مساجد کم کم مورد بی‌مهری و کم‌توجهی مسئولان و نخبگان قرار گرفت، بطوری که نقش آن، از کانون فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به مکانی برای برپایی نماز جماعت کاهش یافت.

مدرس حوزه علمیه زاهدان بیان کرد: در ابتدای انقلاب، مسجد جایگاه خود را بازیافته بود، بطوری که در دوره شروع انقلاب، مسجد سنگری می‌شود برای تحرک اجتماعی، در دوران جنگ نیز مساجد، پایگاه اصلی بسیج نیروها و ارسال کمک‌های مردمی به رزمندگان می‌شود، اما بعد از جنگ، نقش مساجد رفته رفته کمتر می‌شود.

وی افزود: در به‌وجود آمدن این وضع، نمی‌توان صرفاً دشمن را مقصر دانست و بگوییم که این نقشه و برنامه‌ریزی دشمن بوده است، بلکه خود ما هم کوتاهی کرده‌ایم و باید این کوتاهی‌ها جبران شود.

جهانتیغ اظهار کرد: یکی از دلایل، نبود برنامه فرهنگی ـ اجتماعی متناسب با نیاز اقشار مختلف جامعه، چه در شادی‌ها و چه در عزاداری‌هاست؛ برنامه‌های مساجد در مناسبت‌های مختلف باید به‌گونه‌ای باشد که قشر جوان ما را جذب کرده و پای آنان را به مساجد باز کند.

وی بیان کرد: امروز در بیرون از مسجد، جاذبه‌های زیادی مانند فضای مجازی، ماهواره و مراکز بازی‌ وجود دارد که اوقات فراغت جوانان را پر می‌کند؛ بنابراین باید برنامه‌های ما آنقدر جذاب و متنوع باشد که جوانان را به سمت خود جلب کند.

این مدرس حوزه ادامه داد: به‌روز نبودن ائمه جماعات و گاهی نبودِ امام جماعت موظف و دائم در مسجد از دیگر عواملی است که مساجد را از رونق می‌اندازد. ائمه جماعات باید بدانند که مخاطب آن‌ها فقط افراد سالخورده نیستند.

وی افزود: انحصاری شدن بعضی از مساجد در دست عده‌ای خاص با سلایق و اختلافات سیاسی و قومی، سخنرانی‌های طولانی و بعضاً خسته کننده بین نمازها و همچنین طولانی شدن نماز جماعت در خیلی از مساجد از دیگر عوامل است.

جهانتیغ با اشاره به اینکه والدین باید مشوق فرزندان برای حضور در مساجد باشند، اظهار کرد: خیلی از بچه‌های ما، کارکرد مسجد را نمی‌دانند و فکر می‌کنند فقط پیرمردها باید بروند آن هم برای نماز یا ختم.

مدرس حوزه علمیه زاهدان گفت: مسجد نیاز به کلاس ورزش، سرگرمی و اردو دارد؛ برگزاری کلاس‌های طرح اوقات فراغت، اگر متناسب با سلیقه و نیاز نوجوانان و جوانان باشد، می‌تواند در جذب آنان به مساجد بسیار تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام

captcha