از جدی نبودن در حافظ قرآن شدن تا اخذ مدرک کارشناسی علوم قرآنی‌
کد خبر: 3834553
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱

از جدی نبودن در حافظ قرآن شدن تا اخذ مدرک کارشناسی علوم قرآنی‌

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک حافظ کل قرآن با بیان اینکه حفظ آیات قرآن کریم در زندگی قصد جدی من نبود، اما به صورت ناخودآگاه و با عنایت خداوند در ۱۲ سالگی حافظ کل قرآن شدم، گفت: در سال گذشته موفق به کسب مدرک کارشناسی در رشته علوم قرآنی از سوی شورای عالی قرآن شدم و در حال حاضر کوچک‌ترین فرد دارای این مدرک در استان هستم.

از جدی نبودن در حافظ قرآن شدن تا اخذ مدرک کارشناسی علوم قرآنی بعنوان کوچک‌ترین فردمهدی برنده، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه حفظ قرآن کریم را از سن 8 سالگی در جامعةالقرآن واحد خردسالان همدان با تشویق یکی از اقوام آغاز کردم، افزود: در ابتدا قصد جدی برای حفظ قرآن ‌را نداشتم، اما یکی از خویشاوندانم که فرزند خود را در جامعةالقرآن ثبت‌نام کرده بود توصیه کرد که من نیز به کلاس‌های حفظ قرآن این مرکز بروم و پذیرفتم تا به صورت آزمایشی در این کلاس‌ها شرکت کنم.

برنده اظهار کرد: پس از آشنایی بیشتر با آیات قرآن کریم و با عنایت خداوند این راه را ادامه دادم و در سن 12 سالگی حافظ کل قرآن کریم شدم.

این حافظ 15 ساله گفت: در ابتدا قرآن را به صورت خط به خط حفظ می‌کردم و بعد از آمادگی ذهنی که پیدا کردم تعداد آیات محفوظی را افزایش دادم به صورتی که در یک روز 2 صفحه از قرآن کریم را حفظ می‌کردم.

وی بیان کرد: استماع نوا در حفظ آیات قرآن کریم در ابتدا بسیار اثرگذارخواهد بود و با چندین بار گوش دادن و تکرار کردن آیات می‌توان راحت‌تر آن‌ها را به ذهن سپرد.

حفظ قرآن ‌یک برنامه تخصصی است
وی ادامه داد: اکنون که در بدو ورود به مقطع دهم رشته تجربی هستم با توجه به مباحث درسی سنگین و برنامه‌های شرکت در کنکور شاید نمی‌پذیرفتم که حفظ قرآن را آغاز کنم اما در سن 8 سالگی به دلیل آنکه برنامه‌های درسی و مشغله‌های ذهنی سنگینی نداشتم بهترین فرصت برایم بود.

برنده با بیان اینکه حفظ قرآن کریم یک برنامه تخصصی است و باید با ذهنی آرام و فارغ از مشغله‌های ذهنی انجام شود، اظهار کرد: استمرار در حفظ قرآن کریم بسیار حائز اهمیت است، توصیه می‌کنم افرادی که در حفظ قرآن ‌قدم می‌گذارند به صورت مستمر آن را ادامه بدهند.

این حافظ نوجوان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم، بیان کرد: هدف ایشان انس با قرآن در اکثریت جامعه است و من معتقد هستم که حفظ آیات قرآن کریم و انس با آن روشنی‌بخش راه زندگی من بوده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت در مسابقات قرآن و کسب رتبه‎های مختلف نمی‌تواند تأمین‌کننده مالی برای شرکت‌کنندگان باشد، افزود: فراگیری قرآن ‌در هر رشته‌ای برای کسب درآمد نیست بلکه در کنار تحصیل برای رسیدن به مراحل مطلوب در زندگی فراگیری قرآن ‌را لازم می‌دانم.

اضطراب قبل از شرکت در مسابقات قرآن
وی با اشاره به اینکه‌ خداوند پاداش زحمات و تلاش انسان‌ها را به بهترین نحو خواهد داد، گفت: «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ و (نمی‌داند) اینکه برای آدمی جز آنچه به سعی و عمل خود انجام داده (ثواب و جزایی) نخواهد بود؟، وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَىٰ و اینکه البته پاداش سعی و عمل او را (در دنیا و برزخ) به وی بنمایند.» (39 و 40 / نجم) در این آیات خداوند به اهمیت تلاش بندگان اشاره کرده است، برای شرکت در یک مسابقه کشوری تلاش بسیاری کرده بودم و بسیار مضطرب بودم که اما با تلاوت این آیه به خداوند توکل کردم و آرام شدم و در آن مسابقه موفق به کسب رتبه دوم کشوری شدم.

این حافظ قرآن کریم با بیان اینکه سطح مسابقات قرآنی در مرحله‌های کشوری بسیار بالاست، اظهار کرد: به تعداد مکرر در مسابقات جامعةالقرآن استان شرکت کرده ‌و همیشه حائز رتبه بودم اما در اصل شرکت در مسابقات را از سال 96 با شرکت در مسابقات کشوری آموزش و پرورش آغاز کردم که تاکنون 5 رتبه کشوری کسب کردم، در سال 97 رتبه دوم کشوری در رشته حفظ قرآن کریم و رتبه اول مسابقات بسیج در سطح کشوری را اخذ کردم.

نقش مؤثر والدین در انس با قرآن ‌
برنده اظهار کرد: در سال گذشته موفق به کسب مدرک کارشناسی در رشته علوم قرآنی از سوی شورای عالی قرآن کریم شدم و در حال حاضر کوچک‌ترین فرد دارای این مدرک در استان هستم و امسال هم در مقطع ارشد شرکت کرده‌ام.

این حافظ قرآن ‌اظهار کرد: انس با قرآن کریم راهکاری برای کاهش آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی در نوجوانان و جوانان است که وظیفه اساسی این امر مهم برعهده والدین است.

وی با بیان اینکه والدین نقش مؤثری در ارتباط فرزندان و انس با قرآن کریم دارند، گفت: اساسی‌ترین وظیفه والدین آشنایی فرزندان و انس با قرآن کریم است، به طوری که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و رفتاری در جوانان و نوجوانان همسو نبودن با دستورات قرآن کریم است.

مهدی برنده اظهار کرد: با توجه به اینکه رشته تحصیلی من علوم تجربی است در تلاش هستم که در رشته پزشکی قبول شوم و هدفم این است که یک پزشک قرآنی برای استان و کشورم باشم و نه صرفا یک حافظ قرآن کریم.

وی در پایان با اشاره به فعالیت‌های خبرگزاری ایکنا یادآور شد: بسیار برایم مسرت‌بخش است که یک خبرگزاری قرآنی به صورت مجزا به مباحث و اخبار قرآنی می‌پردازد و این فعالیت در ارتقای فرهنگ قرآنی در استان همدان عالی است.
انتهای پیام

captcha