چرایی وجود مشکلات در تسهیل ازدواج علی‌رغم فعالیت مؤسسات خیریه
کد خبر: 3834695
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
مدیرمسئول مؤسسه «خانواده مطهر» تبیین کرد؛

چرایی وجود مشکلات در تسهیل ازدواج علی‌رغم فعالیت مؤسسات خیریه

گروه جامعه ــ یک عضو مجمع خیران کشور با انتقاد از اینکه یک نهاد مشخص به صورت متمرکز متولی امور خانواده در کشور نیست، گفت: قوانینی در خصوص ازدواج در کشور داریم که محقق نشده است و باید نهادی وجود داشته باشد که اجرای این قوانین را از دولت مطالبه کند.

محمدحسین رضایی، مدیرمسئول مؤسسه «خانواده مطهر» و عضو مجمع خیرین کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که توان خدمت‌رسانی خیران ما تا چه میزان است و چرا مسئولان دولتی مدام خواهان حضور خیران و سازمان‌های مردم‌نهاد در همه بخش‌ها به منظور انجام اقدامات متعدد هستند؟ گفت: به عنوان عضو مجمع خیران کشور می‌گویم که اگر مردم انگیزه کاری را داشته باشند با تمام توانشان برای کمک در صحنه حاضر می‌شوند و آن کار زمین نمی‌ماند. جنگ، سیل، زلزله و ... را ببینید، هیچ کجا نبوده است که مردم احساس مسئولیت کرده‌ و با تمام توان وارد کار شده‌ باشند و کار بر زمین بماند؛ بدین جهت باید گفت ظرفیت خیران کشور بسیار بالاست.

وی به مسئله اقتصاد خرد و نقش این اقتصاد در امور خیریه اشاره و اظهار کرد: با اقتصاد خرد کارهای بسیار بزرگی را می‌توان انجام داد که هزینه آن از طریق عموم مردم تأمین می‌شود. در امور خیر هم اقتصاد خرد نقش مهمی دارد و براساس همین اقتصاد است که تاکنون خیران اقدامات مهمی در حوزه تسهیل ازدواج برای جوانان انجام داده‌اند. 

این خیر حوزه ازدواج که 14 سال است در این بخش فعالیت می‌کند، اضافه کرد: بسیار زودتر از اینکه مسئولان متوجه نیاز مردم در حوزه‌های مختلف شوند خود مردم این نیاز را احساس می‌کنند؛ خیران هم از میان همین مردم برای رفع نیازها شروع به فعالیت می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا علی‌رغم فعالیت مؤسسات خیریه همچنان در تسهیل ازدواج با مشکل مواجه هستیم، گفت: قوانینی در خصوص ازدواج در کشور داریم که محقق نشده است و باید نهادی وجود داشته باشد که اجرای این قوانین را از دولت مطالبه کند.

امور خانواده در یک نهاد متمرکز نیست

رضایی با انتقاد از اینکه امر خانواده در کشورمان در یک نهاد متمرکز نیست، تصریح کرد: ده‌ها نهاد از وزارت ورزش و جوانان، معاونت امور زنان و خانواده و شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته تا نهادهای فرهنگی، حوزه علمیه و ... خود را متولی امر خانواده می‌دانند؛ این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا یک وزارتخانه مشخص به عنوان وزارت خانواده وجود دارد.

وی افزود: اگر نهاد مشخصی متولی امر خانواده در کشور باشد، دستورات و برنامه‌ها از یک نهاد مشخص صادر می‌شود و این نهاد است که از دولت و سایر بخش‌های جامعه امور مربوط به خانواده را مطالبه‌گری می‌کند و هم یک نهاد مشخص مسئول پاسخگویی به مسائل و مشکلات حوزه خانواده خواهد بود.

رضایی تصریح کرد: خیران پای کار هستند، مؤسسه ما از 14 سال پیش نیاز جوانان به دریافت حمایت برای ازدواج را شناسایی و آغاز به کار کرده است. ده‌ها مؤسسه خیریه دیگر هم در کشور مشغول فعالیت و کمک به جوانان و اهدای جهیزیه به زوج‌های جوان هستند اما علی‌رغم همه این تلاش‌ها ما ناراحت هستیم، چون افرادی که کمک دریافت می‌کنند مشخص نیستند و برخی از چندین مؤسسه کمک می‌گیرند، در حالی که عده‌ای از هیچ مؤسسه‌ای نمی‌توانند کمکی دریافت کنند.

اهدای جهیزیه به زوج‌های نیازمند ساماندهی شود

وی با تأکید بر اینکه لازم است امر اهدای جهیزیه به زوج‌های جوان به درستی ساماندهی شود، گفت: افرادی که به مؤسسات خیریه مراجعه می‌کنند باید راستی‌آزمایی شوند و تلاش شود نیازمندان حقیقی شناسایی شوند؛ این مهم وظیفه دولت است و تا زمانی که متفرق هستیم به نتیجه نخواهیم رسید.

این عضو مجمع خیران کشور بر لزوم نظارت دولت بر مؤسسات خیریه تأکید کرد و گفت: هر چیزی که رها شود به سامان نخواهد رسید. دولت وظیفه نظارتی، حمایتی و رفع موانع مؤسسات خیریه را دارد. این سه وظیفه حاکمیت است و همه مؤسسات مردم‌نهاد هم باید این نظارت را بپذیرند. به نظر من به غیر از افرادی که قصد سوء‌استفاده دارند، همه نظارت دولت را بر نهادهای مردمی می‌پذیرند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تنها مشکل جوانان برای ازدواج مسائل مالی است؟ گفت: مشکلات زیادی وجود دارد که یکی از آنها مالی محسوب می‌شود. اکنون آسیب‌شناسی مسئله ازدواج در کشور هم زیاد شده است و عجیب اینکه هر نهادی این آسیب‌شناسی را تکرار می‌کند در حالی که اگر نهاد مشخصی وجود داشت، امر آسیب‌شناسی یک بار انجام می‌گرفت و براساس نتایج علمی آن  برنامه‌ریزی برای رفع آسیب‌ها انجام می‌شد.

رضایی بر متفاوت بودن مسائل مربوط به ازدواج در مناطق مختلف کشور و حتی مناطق مختلف یک شهر تأکید و اظهار کرد: مسائل مربوط به ازدواج در شمال شهر تهران با جنوب این شهر متفاوت است. تهران هم آسیب‌های متفاوتی از شهرهای دیگر کشور دارد و لازم است آسیب‌ها و نیازهای هر منطقه براساس ویژگی‌های همان منطقه بررسی و برای آنها راهکار ارائه شود.

انتهای پیام

captcha