مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ کاهش اعمال سلیقه داوران در مسابقات قرآن
کد خبر: 3834706
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ کاهش اعمال سلیقه داوران در مسابقات قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «به حداقل رسیدن اعمال سلیقه داوران در مسابقات قرآن» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه 22 مردادماه، اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز کم‌کار بوده و تا ساعت 15:30 تعداد 4 خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «اعمال سلیقه داوران در مسابقات قرآن به حداقل رسیده است» آمده است: صالح اطهری‌فرد، داور مرحله مقدماتی چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم درباره اثر سلیقه فردی داوران در دادن نمره به متسابق گفت: در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی شده تا اعمال سلیقه‌های فردی داوران در سنجیدن و نمره دادن به متسابق کم شود، اما به هر حال تلاوت قرآن چیزیست که رنگ و بوی هنر دارد و هنر را نمی‌توان صددرصد در قالب چهارچوب محاسباتی و قانون یکسان سنجید. این انتظار که به هیچ وجه سلیقه شخصی داوران اعمال نشود بیراه است، اما باید تلاش شود این اعمال نظر شخصی به کمترین حد خود برسد که یکی از همین راه‌ها وجود آیین‌نامه محکم است. در تجوید و وقف و ابتداء بحث کاملاً روشن و مشخص است و متسابق باید یکسری موارد قراردادی که در همه جا عمومی و یکسان است را رعایت کند، اما اعمال سلیقه از طرف داوران در بعضی بخش‌ها مثل صوت و لحن وجود دارد که این سلیقه شخصی به وسیله آیین‌نامه نقشش کمرنگ‌تر شده است. الان با افزایش تعداد داوران و وجود سه داور در هر بخش، باعث شده تا داوران برای بهترین نتیجه ممکن با یکدیگر هم‌فکری و مشورت کنند و نظر و نمره‌شان، نزدیک‌ترین نمره ممکن به نمره واقعی هر شخص باشد.
داور مسابقات قرآن همچنین گفت: اعمال نظر داوران در روند نتیجه، در سال‌های قبل بیشتر مشهود بود، اما امروز با بهبود موارد آیین‌نامه، این اثرگذاری واقعاً کاهش چشم‌گیری داشته و می‌توان گفت هر متسابق نمره واقعی خود را دریافت می‌کند. بعد از گذشت چهار سال هنوز داغ عزیزانمان را که در چنین روزی از دست دادیم زنده است و مخصوصاً در این ایام خاطرات تلخی برایم تداعی می‌شود، چراکه جوانان پاک قرآنی و خوش آتیه‌ای را از دست دادیم که نظیرشان کم است. به یاد دارم در حج سال ۹۴ گهگاهی که به اتاق شهدای قرآنیمان سر می‌زدم، غالباً مشغول تلاوت بودند و هرازگاهی نیز روضه‌های مرحوم کافی را می‌گذاشتند و برای سیدالشهداء عزاداری می‌کردند و آنقدر از نظر اعتقادی خودساخته و قوی بودند که شهید امین باوی موفق شده بود به وسیله مباحثه یکی از حاجیان اهل‌سنت را مستبصر کند و به مذهب تشیع وارد کند.
در خبر دیگری با عنوان «آغاز نام‌نویسی مهد‌های کودک امام رضا(ع) از ۲۵ مرداد در سراسر کشور» آمده است: حجت‌الاسلام سیدمسعود میریان، مدیر مرکز قرآن آستان قدس رضوی، با اعلام این خبر گفت: نام‌نویسی مهد‌های کودک آستان قدس رضوی در سراسر کشور از ۲۵ مرداد آغاز و تا ۳۱ این ماه ادامه دارد. وی از ثبت‌نام کودکان دارای ۵ سال تمام در این دوره‌ها خبر داد و گفت: کودکان متولد ۱ مهر‌ماه ۱۳۹۲ تا ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ می‌توانند در دوره‌های مهد و پیش دبستانی «مهد‌الرضا» حضور پیدا کنند. میریان درخصوص نحوه نام‌نویسی این دوره‌ها گفت: والدین کودکان واجد شرایط باید در تاریخ اعلام شده با مراجعه به سایت مرکز قرآن آستان قدس رضوی به نشانی markazquran.razavi.ir نسبت به نام‌نویسی اقدام کنند. مدیر مرکز قرآن آستان قدس رضوی از برگزاری بیست‌وسومین دوره مهد‌الرضا خبر داد و گفت: امسال بیست‌وسومین دوره مهد‌های کودک آستان قدس رضوی با برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کودکان با محوریت قرآن کریم برگزار می‌شود که با توجه به گسترش مهد‌‌الرضا در سراسر کشور امکان نام‌نویسی برای همه مردم استان‌های مختلف وجود دارد.

دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «۱۷ حافظ کل قرآن بیت‌الاحزان تهران تجلیل می‌شوند+اسامی» و «تلاوت ترتیل صفحه ۱۱۷ قرآن باصدای عبدالباسط+صوت و متن آیات» هستند.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم نیز تا این ساعت فقط دو خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «ضعف‌ها و قوت‌های پخش تلویزیونی مسابقات سراسری قرآن» آمده است: چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن‌کریم این روزها مرحله مقدماتی خود را در شهر مقدس قم پشت سر می‌گذارد. این دومین سال متوالی است که این مسابقات قرار است به صورت تولیدی، ضبط و از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شود. تولید برنامه‌ای در قامت مسابقات سراسری قرآن، چه برای تلویزیون و چه برای سازمان اوقاف کاری سخت و هدفی بزرگ بوده است. به واقع می‌توان گفت که تولید مستند این مسابقات با هدف به‌تصویر کشیدن تلاش‌های پیدا و پنهان عوامل اجرایی و نحوه برگزاری این دوره از مسابقات اقدام بزرگی است. مستندی که قرار است به فعالیت‌های جانبی مسابقات سراسری قرآن از جمله گفتگو با متسابقین و مصاحبه با عوامل اجرایی بپردازد. هر فردی که کوچک‌ترین فعالیتی در حوزه برنامه‌سازی تلویزیون در ایران داشته، به‌خوبی می‌داند این کار در کشورمان چقدر سخت و طاقت‌فرساست. حالا در نظر بگیرید قرار باشد نخستین‌بار برنامه‌ای در این حجم ساخته شود. تشکیل تیم تولید، لوکیشن، فراخوان، هیأت‌داوران و... آنقدر فرسایشی است که باید پوستِ کلفتی داشته باشید تا از پس آن بربیایید.
نقد و بررسی رویکرد جدید مسابقات اگرچه در اولین سال خود کمی زود به نظر می‌رسید، اما زمانی‌که پای به دومین سالش گذاشت، یعنی تمام ملاحظات و به اصطلاح آزمون و خطاها را پشت سر گذاشته است و دیگر می‌توان آن را از هر جهات مورد نقد و بررسی قرار داد، کما اینکه نخستین دوره پخش تلویزیونی مسابقات نیز منتقدان و موافقانی داشت. شاید اولین نقدی که منتقدان داشتند، این بود که چرا مسابقات مدام در حال تغییر و تحول است و چرا رقابت‌های امسال با سال گذشته تفاوت دارد؟. البته می‌توان در پاسخ به این نقد گفت که "مسابقات باید سیر تکاملی را طی کند". اما سیر تکاملی زمانی محقق می‌شود که مورد پسند مخاطبان قرار گیرد و همانند مسابقات دهه 60 در حسینیه ارشاد مورد استقبال قرار گیرد.
«سیمای امیرالمؤمنین(ع) در آیینه دو آیه از قرآن» عنوان یک خبر دیگر این صفحه در روز جاری است.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری ایرنا امروز فقط یک خبر با عنوان «آمادگی میزبانی از ۲۰ هزار زائر اربعین در کاظمین» منتشر کرده است.

میزان

صفحه دین خبرگزاری میزان نیز امروز صرفا یک خبر با تیتر «نسبت به حاشیه شهر مشهد دغدغه جدی داریم» منتشر کرده است.

ایبنا

اخبار صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران در روز جاری شامل «عناوین روزشمار دهه امامت و ولایت اعلام شد»، «کتاب «اخلاق حرفه‌ای معلمی» چاپ می‌شود»، «دانشنامه نگاری خدمتی علمی به جامعه علمی کشور است نه کار اقتصادی»، «نخستین نشست هماهنگی قرارگاه فرهنگی مردمی اربعین برگزار شد» و «برگزاری مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب غدیر در پرتو کتاب و سنت» هستند.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز دو خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «برگزاری مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب غدیر در پرتو کتاب و سنت» آمده است: معاونت قرآن و عترت با همکاری دبیرخانه ستاد بزرگداشت دهه امامت و ولایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف توسعه و ترویج فرهنگ غدیر، مسابقه کتابخوانی برای کارکنان ستادی و استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانواده های آنان برگزار می کند. آزمون در روز یکشنبه ۲۷ مردادماه از ساعت ٩ تا ١٨ به صورت آنلاین و از طریق تارنمای ghadir.ghoran.ir برگزار خواهد شد. هر فرد باید در مدت ١٠ دقیقه به ١٥ سوال پاسخ دهد. شرط قبولی برای اعطای گواهینامه به کارکنان، دادن پاسخ صحیح به ١٢ سوال می باشد. مدت زمان پاسخگویی به سوالات از شاخص های انتخاب نفرات برتر خواهد بود.
بر اساس این گزارش، اعطای کمک هزینه سفر به عتبات عالیات به مبلغ ١٠ میلیون ریال به قید قرعه برای ١٤ نفر از افرادی که در آزمون بیشترین امتیاز را کسب کنند و اعطای گواهینامه ضمن خدمت از سوی مرکز نوسازی و تحول اداری به میزان ١٢ ساعت به کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صورت قبولی در آزمون از جمله جوایز این آزمون برای شرکت کنندگان در این مسابقه خواهد بود. لازم به توضیح است اسامی برندگان مسابقه یک هفته بعد از برگزاری آزمون از طریق این تارنما اعلام خواهد شد.

«عناوین روزشمار دهه امامت و ولایت اعلام شد» عنوان یک خبر دیگر این صفحه در روز جاری است.

باشگاه خبرنگاران جوان

دو خبر صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در روز جاری شامل «راه‌اندازی پویشی با نام «فقط به عشق علی» برای محبان امیرالمومنین» و «اهمیت جهاد نفس از منظر امام موسی کاظم» هستند.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران نیز تا این ساعت دو خبر با عناوین «عید قربان در روستای کهلا» و «غدیر، امامت و ضرورت وجود امام در جامعه» منتشر کرده است.

روزنامه کیهان

صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز گزارشی با عنوان «آداب میزبانی و مهمانی در قرآن» منتشر کرده است که در بخشی از آن آمده است: یکی از مهم‌ترین ابزارها و روش ها در انسجام اجتماعی، مهمانی دادن است. ضیافت و استضافه، عملی است که نه تنها شرایطی مناسب برای پذیرایی مادی فراهم می آورد و آسایش را به دنبال دارد، بلکه به سبب مجالست، آرامش طرفین را موجب می شود. از همین رو در اسلام به مساله مهمانی توجه ویژه ای شده است. البته برخی از این مهمانی ها ممکن است در راستای انجام عملی واجب مانند کفارات اطعام مسکین انجام شود؛ ولی همین مهمانی ها نیز آثار و برکات اجتماعی دارد و نه تنها بار مسئولیت شخص را برمی‌دارد و او در پیشگاه خدا آبرویی کسب می کند، بلکه بستری برای انسجام اجتماعی و تالیف قلوب خواهد بود.
در قرآن کریم نکات ظریف و لطیفی به عنوان آداب میزبانی و مهمانی مطرح شده است. رعایت چنین آدابی می‌تواند آثار و برکات مهمانی را افزایش داده و بهره‌مندی از آن را دو چندان کند.

انتهای پیام

captcha