پیشرفت دانشگاه در کارآفرینی و برنامه‌ریزی هدفمند است
کد خبر: 3834711
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹

پیشرفت دانشگاه در کارآفرینی و برنامه‌ریزی هدفمند است

گروه اجتماعی ـ رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز با تأكید بر اینكه دانشگاه امروز باید کارآفرین باشد، گفت: پیشرفت دانشگاه در کارآفرینی و برنامه‌ریزی هدفمند است.

به گزارش ایكنا از فارس، علی بهادر، رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز امروز، 22 مردادماه در آیین تقدیر از برترین‌های مدیریت دانش سال‌های ۹۴ تا ۹۷ و برترین‌های ارزیابی عملکرد تحول اداری این دانشگاه با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: دلیل این تحریم‌ها آن است که در سال‌های گذشته اقداماتی در کشور انجام شده و وابستگی کشور به نفت نسبت به گذشته کمتر شده است، زیرا کشوری که تک محصولی و تنها وابسته به فروش نفت است، پیشرفت نمی‌کند و امروزه اگر بتوانیم محصولات مختلف را به کشورهای دیگر صادر کنیم، نمی‌توان جلوی پیشرفت کشور را گرفت.
وی با تاکید بر اهمیت خودکفایی در سیر پیشرفت، ادامه داد: امروز دانشگاه‌ها در تولید علم و تولید ثروت حرف نخست را می‌زنند و دیگر علم از ثروت جدا نیست؛ دانشگاه امروز باید کارآفرین باشد و در دانشگاه کارآفرین، تمام نیروها در راستای تبدیل به دانشگاه نسل سوم، گام برمی‌دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز، دنیای امروز را دنیای رقابت دانست و گفت: اگر محصولی تولید کنیم، می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و در دنیا صاحب جایگاه شویم.
بهادر بیان کرد: همه ما باید دنبال یک هدف باشیم و آن هدف تولید محصول است، باید در جامعه بازار و ایده‌های مختلف داشته باشیم؛ باید به فکر باشیم و به آموزش و پژوهش دانشگاه کمک کنیم، دانشگاهی کارآمد است که هدف داشته باشد و برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم، در راستای اهداف آموزشی، پژوهشی، کارآفرینی و دانش بنیان کار کنیم.
وی با بیان اینكه یک دانشگاه باید برای همه چیز برنامه داشته باشد و بر اساس این برنامه‌ها پیشرفت کنیم، گفت: تمام مجموعه دانشگاه باید به توسعه و پیشرفت دانشگاه کمک کنند؛ هر جامعه‌ای اگر می‌خواهد تغییر کند باید ابتدا از خود شروع کند و افراد خود را تغییر دهد، پیشرفت دانشگاه در کارآفرینی و برنامه‌ریزی هدفمند است.
بهادر با اشاره به تلاش مجموعه دانشگاه برای پرورش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کارآمد و کارآفرین و با برنامه برای خدمت به جامعه گفت: اهداف دانشگاه باید به گونه‌ای دنبال شود تا افراد کارآفرین زیادی به جامعه معرفی شود، خلاقیت موضوعی است که باید در دانشگاه پرورش داده شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز در پایان سخنانش یادآور شد: امروزه در دنیا، دانشگاه‌ها کارآفرین و مولد هستند و چرخه تولید را اداره می‌کنند.
مهرداد شریفی، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این آیین گفت: تقدیر از همکاران حوزه تحول اداری بر اساس روال هر ساله برگزار می شود و امسال در معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه سعی شده تا به موضوع مدیریت دانش نیز با نگاه جدیدی توجه شود و در قانون نیز بر موضوع تحول اداری تاکید شده است.
وی، اداره یک سازمان را نیازمند وجود منابع مختلف سخت افزاری در کنار نرم افزاری دانست و ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی شیراز سعی شده در کنار وجود منابع سخت‌افزاری، به منابع نرم‌افزاری نیز توجه شود، موضوع تحول اداری و مدیریت دانش تلاش می‌کند تا به مدیریت نرم افزاری کارها توجه کند.
شریفی گفت: با توجه به شرایط موجود کشور باید به مدیریت نرم‌افزاری توجه داشته باشیم، مدیریت نرم‌افزاری به این معنی است که با منابع کمتر، خروجی بیشتری داشته باشیم که در واقع همان بهره‌وری است و باید برای بهره‌وری بیشتر به مدیریت نرم‌افزاری توجه شود.
نرجس سادات نسبی، مدیر منابع انسانی و مدیر توسعه سازمان و تحول اداری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این برنامه، شیوه ارزیابی عملکرد واحدهای تحول اداری دانشگاه و انتخاب برترین‌ها را اعلام کرد و افزود: در این همایش از ۱۳ دانش برتر، سه دانش شایسته تقدیر، چهار دانشکار برتر و اعضای شورای راهبری، همچنین حدود پنجاه ارائه دهنده و مجری دانش تقدیر می‌شود.
وی افزود: در ارائه و اجرای هرکدام از این دانش‌ها تعداد زیادی افراد شرکت داشتند و توانستند با حضور و همکاری خود باعث سود و صرفه ریالی و یا سود و صرفه هایی با شاخص‌های غیر ریالی مانند شاخص کاهش مرگ و میر سهولت انجام کار، ایمنی بیمار، مصرف بهینه، سرعت و کاهش زمان انجام کار و شاخص فرهنگ سازی برای دانشگاه شوند.
نسبی، مشارکت سرمایه‌‌های انسانی در سازمان‌‌های امروزی را امری بدیهی و اجتناب‌ناپذیر دانست و ادامه داد: نیاز به روش‌‌ها و نظام‌‌های نوین مدیریتی که قابلیت بهره‌مندی بهتر و بیشتر از این سرمایه‌‌ها را فراهم سازد، بزرگ‌‌ترین اولویت و ضرورت برای کشور و سازمان‌‌هاست؛ از سوی دیگر یکی از مهم‌‌ترین روش‌های ارتقای بهره‌وری در سازمان‌ها، تکنیک‌های مختلف مدیریت مشارکتی مانند سیستم مدیریت دانش است.
انتهای پیام

captcha